• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

SvÄrt att fota strukturen i tavlan men i just det hÀr ljuset sÄ syntes det vÀldigt tydligt.
20200608_222449.jpg

Yahoo auction Japan har vÀl det största utbudet men skickar inte utomlands sÄ man fÄr anvÀnda mellanhand och det finns flera företag som erbjuder sÄn tjÀnst.
Blir en del kronor extra pÄ priset och nÄgon svensk distansköplag gÀller inte.
GÄr att hitta hÀr och var inom EU vilket Àr lÀttare om man bor i Sverige men inte pÄ lÄnga vÀgar samma utbud som i Japan.
Det hÀr Àr ju klockor som bara sÄldes i Japan och i fantastiskt mycket mindre upplagor Àn t.e.x. Rolex vilket gör tillgÀngligheten och möjligheten att uppskatta prisbilden nu mindre lÀtt.
Tack sÄ mycket! FÄr kika runt lite dÄ helt enkelt. LÄter som att det krÀvs lite jobb men inte helt omöjligt. Vet du om det finns nÄgot man ska undvika eller nÄgot speciellt att tÀnka pÄ förutom att köpa sÀljaren etc?

Tack sÄ mycket! FÄr kika runt lite dÄ helt enkelt. LÄter som att det krÀvs lite jobb men inte helt omöjligt. Vet du om det finns nÄgot man ska undvika eller nÄgot speciellt att tÀnka pÄ förutom att köpa sÀljaren etc?

Har kamrater som anvÀnt dom hÀr tjÀnsterna utan problem och det verkar lÀtt.
Finns sÀkert folk hÀr dom kan mer om den delen.
Jag har köpt en del pÄ plats och totalt struntat i klyschor som att köpa sÀljaren.
Tittar enbart pÄ bilder och budar om jag gillar.
Men det kanske fungerar bÀttre hÀr i Japan dÀr det finns betydligt mindre
oÀrliga sÀljare.
Inte blivit besviken efter kanske uppÄt 20 köp.

Efter en vecka med SBGA375 fÄr jag helt enkelt konstatera att jag borde ha skaffat en GS för lÀnge sen! Kanske dröjde det pga hur jÀkla svÄrfÄngade de Àr pÄ bild.
250B5094-8FB0-4175-B4B2-9BBC23893975.jpeg
3F5FA717-FA9C-49D3-86AE-ADECC1490CCB.jpeg

Projektet att inte ha den pÄ mig varje dag för att sÄ smÄningom fÄ se spring drive in action nÀr jag drar upp den frÄn början gÄr vÀl.. ja, sÄdÀr... :D
Mycket har hÀnt hos GS pÄ senare Är, man undrar nÀr de skall rycka upp sin produktfotografering pÄ hemsidan? Dina foton sÀljer ju klockan 10 gÄnger bÀttre Àn GS foton. Dessutom tar de sÄ oerhört fÄ foton pÄ klockorna. GS har en mÀngd speciella boettformer, men man fÄr aldrig nÄgon uppfattning om detta pÄ ett bra sÀtt nÀr man tittar pÄ deras hemsida. Ett foto, rakt framifrÄn i osmickrande ljus. 80-tal, om jag Àr snÀll!
https://www.grand-seiko.com/global-en/collections/sbga375g

Mycket har hÀnt hos GS pÄ senare Är, man undrar nÀr de skall rycka upp sin produktfotografering pÄ hemsidan? Dina foton sÀljer ju klockan 10 gÄnger bÀttre Àn GS foton. Dessutom tar de sÄ oerhört fÄ foton pÄ klockorna. GS har en mÀngd speciella boettformer, men man fÄr aldrig nÄgon uppfattning om detta pÄ ett bra sÀtt nÀr man tittar pÄ deras hemsida. Ett foto, rakt framifrÄn i osmickrande ljus. 80-tal, om jag Àr snÀll!
https://www.grand-seiko.com/global-en/collections/sbga375g

Ja, det Àr mycket mÀrkligt - katastroflÄg nivÄ faktiskt... och Àven om det Àr nÄgot bÀttre pÄ deras sociala medier Àr det ju knappast sÀrskilt bra dÀr heller. KÀnns som en smal sak att ordna till för att öka intresset rejÀlt bland folk som inte redan Àr sÄlda pÄ GS.

Å andra sidan kanske det Ă€r lite av lockelsen - de som vet, de vet :)

Ja, det Àr mycket mÀrkligt - katastroflÄg nivÄ faktiskt... och Àven om det Àr nÄgot bÀttre pÄ deras sociala medier Àr det ju knappast sÀrskilt bra dÀr heller. KÀnns som en smal sak att ordna till för att öka intresset rejÀlt bland folk som inte redan Àr sÄlda pÄ GS.

Sopiga foton Àr vÀl en gammal tradition hos japanska klocktillverkare och inte bara hos Seiko.
Minns nÀr mitt klockintresse vaknade med mest Orient och man tittade pÄ deras hemsida, klockorna kÀndes inte spÀnnande men om man tittade pÄ diverse klockform tog folk betydligt intressantare och trevligare bilder med sina mobiler.
KÀnns som mÄnga japanska företag anser att bÀsta marknadsföringen Àr en bra produkt helt enkelt.

Senast Àndrad:
Sopiga foton Àr vÀl en gammal tradition hos japanska klocktillverkare och inte bara hos Seiko.
Minns nÀr mitt klockintresse vaknade med mest Orient och man tittade pÄ deras hemsida, klockorna kÀndes inte spÀnnande men om man tittade pÄ diverse klockform tog folk betydligt intressantare och trevligare bilder med sina mobiler.
KÀnns som mÄnga japanska företag anser att bÀsta marknadsföringen Àr en bra produkt helt enkelt.
Japanerna blir bara brÀdade av italienarna, de Àr snÀppet vÀrre... :cool:
squale-1521-026-onda-aqua.jpg

14234978c_zoom_v1581601678113.jpg

Ser egentligen ut sÄhÀr:
50AtmosONDA6.jpg

Japanerna blir bara brÀdade av italienarna, de Àr snÀppet vÀrre... :cool:
squale-1521-026-onda-aqua.jpg

14234978c_zoom_v1581601678113.jpg

Ser egentligen ut sÄhÀr:
50AtmosONDA6.jpg
har du lÀst hur sjukt japaner beskriver begagnade klockor?
dom skriver med varenda liten jÀkla repa i beskrivningen för att dom Àr rÀdda för att verka oÀrliga!
Àrlighet Àr ju A & O i japan!

dÀr har italienarna nÄr att lÀra sig av...
sen har bÄda lÀnderna en förkÀrlek till att vilja polera.
japanerna gillar ju överlag nyskick pÄ mycket men pantinerat börjar bli vanligare och vanligare men det beror pÄ vilken affÀr man traskar in i i tokyo.

dom skriver med varenda liten jÀkla repa i beskrivningen för att dom Àr rÀdda för att verka oÀrliga!

japanerna gillar ju överlag nyskick pÄ mycket men pantinerat börjar bli vanligare och vanligare men det beror pÄ vilken affÀr man traskar in i i tokyo.
Snacka om motpol, frÄgar man en italienare sÄ Àr allting NOS Àven om det blivit överkört av en stridsvagn, haha. :D Har mÀrkt det dÀr med poleringen och det Àr ett jÀkla ofog. Jag Àger hellre nÄgot som Àr fullt med repor Àn nÄgot som inte ens liknar klockan som den sÄg ut frÄn början. :meh:

Snacka om motpol, frÄgar man en italienare sÄ Àr allting NOS Àven om det blivit överkört av en stridsvagn, haha. :D Har mÀrkt det dÀr med poleringen och det Àr ett jÀkla ofog. Jag Àger hellre nÄgot som Àr fullt med repor Àn nÄgot som inte ens liknar klockan som den sÄg ut frÄn början. :meh:
kollar man in vissa japanska annonser sÄ kan det beskrivas saker som man sjÀlv inte alls ser men samtidigt hÀnder det ju rÀtt ofta ocksÄ att klockan Àr lite vÀl polerad och det nÀmns inte alltid sÄ rakt.

MÄste ju finnas japaner som kan fotografera! MÄnga fina kameror görs ju dÀr, sÄ hÄrdvara har de ju inte brist pÄ! Nu krÀvs ju bara solljus, lite skugga och en skaplig smartphone för att ta bra kort.

Det Àr dÀrför det Àr grymt att köpa klockor frÄn Japan, om man bortser pÄ momsen man fÄr betala nÀr man köper. Men precis som du sÀger fÄr man typ alla detaljer beskrivet.

Gillar denna starkt, men tog ett tag innan jag insĂ„g att urtavlan har ett mönster, undrade vad symbolen betydde för nĂ„got och lĂ€ste mig till att "pattern based on the quartz crystal symbol that was used for many years on Seiko’s quartz watches and acts as a quiet reminder of the Quartz Astron’s importance to modern horology". Intressant klocka tycker jag:)

Gillar denna starkt, men tog ett tag innan jag insĂ„g att urtavlan har ett mönster, undrade vad symbolen betydde för nĂ„got och lĂ€ste mig till att "pattern based on the quartz crystal symbol that was used for many years on Seiko’s quartz watches and acts as a quiet reminder of the Quartz Astron’s importance to modern horology". Intressant klocka tycker jag:)
Ja, mönstret Àr intresant. I de flesta ljus sÄ syns det vÀldigt lite eller inte alls men i rÀtt ljus sÄ poppar det verkligen. :)

Tillbaka
Topp