• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Är för tillfĂ€llet barnsligt förtjust i den hĂ€r 61an frĂ„n 68 sĂ„ ni fĂ„r ursĂ€kta att det blir mer Ă€n en bild idag.
SolnedgÄng mellan 6 och 7 Àr inte lika kul i juni :-(

50008688342_7cef6f78c2_c.jpg
[/url]
Fritt fram att posta bilder av den dÀr! Har haft exakt samma modell och den Àr ju fantastisk med sina höga index. TyvÀrr var min inte tillrÀckligt vass i boetten för att fÄ stanna, men din Àr ju hur fin som helst!

Stort tack @kuma-kun för detaljerat och uttömmande svar! Det uppskattas verkligen och underlĂ€ttar i letandet. Jag Ă€r helt med pĂ„ rekommendationen om att försöka undvika ”fulpolerade” exemplar och kanske hellre se lite spĂ„r av liv för att fĂ„ originalformen. Är det rimligt att kunna hitta nĂ„got vettigt i prisklassen runt 15K som inte har defekta tavlor och alltför mycket spĂ„r och repor eller Ă€r det snarare 20-25K och uppĂ„t? Är det nĂ„gra specifika referenser och detaljer som ni anser Ă€r extra spĂ€nnande?

Som alltid med vintage krÀvs det en del arbete, och jakten Àr ju halva grejen? :)
Den hÀr guiden Àr hjÀlpsam dÄ du ska vÀlja ut en modell: https://thespringbar.com/blogs/guides/grand-seiko-collectors-guide/

Sen gÀller det att jÀmnföra hundratals bilder av den specifika modellen du letar efter, dÄ fÄr man en idé av vad du ska se efter i ett bra ex.

Jag hÄller med @kuma-kun om prisbilden, Àven om det varierar mycket frÄn olika referenser. TÀnk pÄ att Àven om priset kanske startar pÄ 5k (i Japan) för en hyfsad GS45/56/61 sÄ tillkommer moms, frakt, och service. MÄnga listas som "junk" dvs ej funktionstestade med halvdÄliga bilder, dÄ blir det en chansning. Har du möjligheten att gÄ upp till 15k sÄ hade jag gjort det, i den prisnivÄn finns ocksÄ en del utanför Japan frÄn privata sÀljare.

Grand Seiko Guy tar ett premium för att ha gjort lite av jobbet Ät dig, mÄnga Àr servade och bilderna Àr löjligt bra. Kan anvÀndas som referens, dÄ han Àven publicerar mÀngder med katalogbilder och information: https://thegrandseikoguy.com

Fritt fram att posta bilder av den dÀr! Har haft exakt samma modell och den Àr ju fantastisk med sina höga index. TyvÀrr var min inte tillrÀckligt vass i boetten för att fÄ stanna, men din Àr ju hur fin som helst!

Tack, Jesper ocksÄ.
Boetten Àr nog inte sÄ skarp som man skulle vilja ha den om man fick önska fritt men bÀttre Àn dom flesta sÄ duger bra.

Som alltid med vintage krÀvs det en del arbete, och jakten Àr ju halva grejen? :)
Den hÀr guiden Àr hjÀlpsam dÄ du ska vÀlja ut en modell: https://thespringbar.com/blogs/guides/grand-seiko-collectors-guide/

Sen gÀller det att jÀmnföra hundratals bilder av den specifika modellen du letar efter, dÄ fÄr man en idé av vad du ska se efter i ett bra ex.

Jag hÄller med @kuma-kun om prisbilden, Àven om det varierar mycket frÄn olika referenser. TÀnk pÄ att Àven om priset kanske startar pÄ 5k (i Japan) för en hyfsad GS45/56/61 sÄ tillkommer moms, frakt, och service. MÄnga listas som "junk" dvs ej funktionstestade med halvdÄliga bilder, dÄ blir det en chansning. Har du möjligheten att gÄ upp till 15k sÄ hade jag gjort det, i den prisnivÄn finns ocksÄ en del utanför Japan frÄn privata sÀljare.

Grand Seiko Guy tar ett premium för att ha gjort lite av jobbet Ät dig, mÄnga Àr servade och bilderna Àr löjligt bra. Kan anvÀndas som referens, dÄ han Àven publicerar mÀngder med katalogbilder och information: https://thegrandseikoguy.com

Bra input!
Den giuden har jag inte sett och gÄr ju igenom GS bra, har bara smÄ invÀndningar ;)

5k fÄr man ingen hyfsad GS i Japan utan mer en som gÄr att ha pÄ armen och ser hygglig om man inte granskar den och med diverse defekter, skadad medaljong, mindre bra tavla, rund boett o.s.v. i olika kombinationer.
HÄller med om att runt 15 Àr borde ge en klocka som man kan glÀdjas Ät.

Gerald, The Grand Seiko Guy har priser som jag finner lite underliga, oftast vÀldigt högt och ibland inte sÄ farligt.
NÄgot som som Àr mer underligt tycker jag Àr att han inte servar klockorna innan försÀljning, det gör alla andra seriösa sÀljare och lÀmnar garanti.
Annorlunda karl och jag har inte trÀffat nÄgon med större kunskap i Àmnet Àn han, har suttit och ölat och pratat uteslutande 3180 i 2 timmar med honom.

Senast Àndrad:
Det Àr sant att de lÀgre prisade ofta har skavanker, kanske hyfsad var fel ordval, lÀgsta nivÄ? Sen beror det ju lite pÄ hur uthÄllig man Àr i letandet, jag gick lite emot mina egna principer nÀr jag köpte den hÀr (dÄliga bilder). LÄngt ifrÄn perfekt med den fungerar och har linjer kvar.

B0EBFE26-1136-406E-BA62-0BC2D97238ED.jpeg

Tack för bra lĂ€stips och input! Historia och specifika detaljer finns det gott om att lĂ€sa in sig pĂ„! Och ja – sökandet och all inlĂ€sning Ă€r en del av charmen! :)

Gillar denna starkt, men tog ett tag innan jag insĂ„g att urtavlan har ett mönster, undrade vad symbolen betydde för nĂ„got och lĂ€ste mig till att "pattern based on the quartz crystal symbol that was used for many years on Seiko’s quartz watches and acts as a quiet reminder of the Quartz Astron’s importance to modern horology". Intressant klocka tycker jag:)

HÀr Àr en extra fet variant av den symbolen, twin quartz: :p

20200504_112553.jpg

Skulle behöva lite hjÀlp i rÀtt riktning dÄ jag Àr ute efter en ny dykare. Som mÄnga andra man lÀser om SÄ har jag börjat gÄ djupare ned i trÀsket och siktar nu in mig pÄ en dykare i det finare segmentet. Efter mycket övervÀgande sÄ kÀnns GS som det mÀrket som passar mig bÀst.

Tycker att SBGA229 Àr en otroligt snygg modell och jag skulle gÀrna slÄ till pÄ en sÄdan eller en liknande. Dock sÄ Àr det inte helt lÀtt att fÄ fram vad tidigare modellbeteckningar dÄ jag inte hittar logiken i det hela. Skulle nÄgon kunna vara snÀll och antingen förklara hur jag pÄ förhand skall se om det Àr en dykare.

Tack pÄ förhand.

Skulle behöva lite hjÀlp i rÀtt riktning dÄ jag Àr ute efter en ny dykare. Som mÄnga andra man lÀser om SÄ har jag börjat gÄ djupare ned i trÀsket och siktar nu in mig pÄ en dykare i det finare segmentet. Efter mycket övervÀgande sÄ kÀnns GS som det mÀrket som passar mig bÀst.

Tycker att SBGA229 Àr en otroligt snygg modell och jag skulle gÀrna slÄ till pÄ en sÄdan eller en liknande. Dock sÄ Àr det inte helt lÀtt att fÄ fram vad tidigare modellbeteckningar dÄ jag inte hittar logiken i det hela. Skulle nÄgon kunna vara snÀll och antingen förklara hur jag pÄ förhand skall se om det Àr en dykare.

Tack pÄ förhand.
Jag vet inte om jag riktigt förstĂ„r vad du menar med "hur jag pĂ„ förhand skall se om det Ă€r en dykare" Är det inte enklast att kolla pĂ„ GS hemsida under sportkollektionen och se vad dom heter som du gillar? https://www.grand-seiko.com/global-en/collections/sport eller kolla pĂ„ Opturas sida https://www.opturanordic.com/sv-se/klokker-5/grand-seiko/sport-collection/

Jag vet inte om jag riktigt förstĂ„r vad du menar med "hur jag pĂ„ förhand skall se om det Ă€r en dykare" Är det inte enklast att kolla pĂ„ GS hemsida under sportkollektionen och se vad dom heter som du gillar? https://www.grand-seiko.com/global-en/collections/sport eller kolla pĂ„ Opturas sida https://www.opturanordic.com/sv-se/klokker-5/grand-seiko/sport-collection/
*sbga229 hette innan -2017 sbga029. Alla med nya loggan Àr andra generationen GS och börjar alltsÄ med en 2:a istÀllet för en 0:a

*sbga229 hette innan -2017 sbga029. Alla med nya loggan Àr andra generationen GS och börjar alltsÄ med en 2:a istÀllet för en 0:a

Tack för lÀnkarna, sjÀlvklart gÄr det bra att hitta de som fortfarande Àr i produktion dÀr men jag skulle Àven vilja se tidigare modeller.

Det jag var ute efter var om modellbeteckningen pÄ nÄgot sÀtt förklarar hur klockan Àr uppbyggd. Om jag tittar pÄ lÀnken du skickade sÄ startar alla beteckningar med SBGN följt av tre siffror men det finns vÀldigt mÄnga andra modeller i SBGN som skiljer sig rent utseendemÀssigt frÄn dessa.

Tack för lÀnkarna, sjÀlvklart gÄr det bra att hitta de som fortfarande Àr i produktion dÀr men jag skulle Àven vilja se tidigare modeller.

Det jag var ute efter var om modellbeteckningen pÄ nÄgot sÀtt förklarar hur klockan Àr uppbyggd. Om jag tittar pÄ lÀnken du skickade sÄ startar alla beteckningar med SBGN följt av tre siffror men det finns vÀldigt mÄnga andra modeller i SBGN som skiljer sig rent utseendemÀssigt frÄn dessa.
Det finns tyvÀrr ingen (eller mycket lite) information i modellbeteckningarna. De har ofta SBG gemensamt, sista bokstaven kan ge information om verk (H för high beat, X för kvarts, tex). De slutar oftast pÄ udda siffror, och nÀrliggande siffror Àr ofta samma klocka i annan fÀrg. Annars Àr det plugga som gÀller.

Jag kan inte alla beteckningar i huvudet (det finns det dock andra som kan ;) ) men de första bokstÀverna talar om vad det Àr för urverk och funktion, siffrorna Àr modell pÄ boett och lÀnk. SBGA= springdrive SBGR= automat SBGH= hi beat SBGN= kvarts GMT SBGX/SBGV= kvarts osv. Du kan klura ut det om du tittar pÄ vad de olika modellerna har för urverk. Dykare har inte funnits i GS sortiment jÀtte lÀnge, sÄ du lÀr inte hitta nÄgot stort utbud av olika modeller bagagnade

Tack för fin information! Har plöjt igen rÀtt mÄnga sidor i den hÀr trÄden och hittade en riktigt snygg modell som hette SBGX115 och undrade dÄ vad skillnaden pÄ den var. Men om jag ar förstÄtt det rÀtt sÄ ser man att den Àr Àldre eftersom det Àven stÄr Seiko pÄ den samt att X:et skvallrar om att det Àr ett kvartsverk?

Börjar klarna lite nuâ˜ș

Tack för fin information! Har plöjt igen rÀtt mÄnga sidor i den hÀr trÄden och hittade en riktigt snygg modell som hette SBGX115 och undrade dÄ vad skillnaden pÄ den var. Men om jag ar förstÄtt det rÀtt sÄ ser man att den Àr Àldre eftersom det Àven stÄr Seiko pÄ den samt att X:et skvallrar om att det Àr ett kvartsverk?

Börjar klarna lite nuâ˜ș
Den Àr fin, tyvÀrr var den inte sÄ lÀnge i produktion sÄ den Àr svÄr att hitta.

Jag har börjat inse det, dock sÄ var det faktiskt spring drive och hur man har valt att visa reservkapacitet som fick mig att fÄ upp ögonen för GS.

Jag har börjat inse det, dock sÄ var det faktiskt spring drive och hur man har valt att visa reservkapacitet som fick mig att fÄ upp ögonen för GS.

NÀsta steg i WIS-trappan vore vÀl att fÄ upp ögonen för Seikos LX-dykare med spring drive och kraftreservsmÀtare...
https://klocksnack.se/threads/seiko-prospex-lx.109738/

Eller den nya gröna med grantavla:
https://klocksnack.se/threads/seiko-gs-ht-2020-twg-photo-shoot.133992/#post-3392687

Om det prompt mÄste vara GS (trots att du nu insett att det Àr för mainstream i jÀmförelse med LX) Àr det vÀl bara googla. De som finns Àr vÀl typ SBGA 229 / 231 ( resp 029, 031), och kvartsarna SBGX 113 / 115 / 117 och sen high-beat SBGH 255 / 257 och kanske nÄgra till.

NÀsta steg i WIS-trappan vore vÀl att fÄ upp ögonen för Seikos LX-dykare med spring drive och kraftreservsmÀtare...
https://klocksnack.se/threads/seiko-prospex-lx.109738/

Eller den nya gröna med grantavla:
https://klocksnack.se/threads/seiko-gs-ht-2020-twg-photo-shoot.133992/#post-3392687

Om det prompt mÄste vara GS (trots att du nu insett att det Àr för mainstream i jÀmförelse med LX) Àr det vÀl bara googla. De som finns Àr vÀl typ SBGA 229 / 231 ( resp 029, 031), och kvartsarna SBGX 113 / 115 / 117 och sen high-beat SBGH 255 / 257 och kanske nÄgra till.

SNR035 sÄg helt magisk ut!

PremiÀr i trÄden för mig, fick hem klockan igÄr frÄn en medlem i forumet och idag fick jag som vanligt ypperlig hjÀlp av KlockmÀster Globen med att korta lÀnken. VÀldigt nöjd sÄ hÀr lÄngt, fÄr se om man vÄgar anvÀnda den, var i nyskick nÀr jag fick den :).

PSX_20200623_190138.jpg

Edit: Glömde skriva ut referensen, SBGV225G.

Blev ett byte sÄ hÀr pÄ kvÀllen. Till en sbgv225 ocksÄ!
Funderar dock pÄ om jag skall sÀlja denna och byta till en sbgn005 istÀllet... en gmt kan nog passa bÀttre i uppstÀllningen - har redan en massa trehandare
A513492F-4698-433D-888D-A151C5F14B59.jpeg

Men Àr för jÀkla fin dock - magisk tavla...

Funderar dock pÄ om jag skall sÀlja denna och byta till en sbgn005 istÀllet... en gmt kan nog passa bÀttre i uppstÀllningen - har redan en massa trehandare

BehÄll! Riktigt stilig och en lite unik fÀrg pÄ tavlan gör den roligare Àn sbgn, tycker jag.

Eller vafan - en av varje kan ju ocksÄ villhövas!

BehÄll! Riktigt stilig och en lite unik fÀrg pÄ tavlan gör den roligare Àn sbgn, tycker jag.

Eller vafan - en av varje kan ju ocksÄ villhövas!

Kanske skall köpa pÄ mig gmt:aren först och se om de konkurrerar eller kompletterar :)
Är övertygad om att de kompletterar. En lite ”sportigare” (GMT:n) och en lite dressigare Ă€ven om jag tycker bĂ„da funkar till det mesta.
Bjuder pÄ en gammal bild pÄ min SBGN005:
88FDD0E7-128F-47D3-8E5E-16D31D2B22F8.jpeg

Tillbaka
Topp