Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
![]()
Tycker denna SBGE033 Ă€r snygg pĂ„ det gröna bandet (vinnaren av 7-gröna-band-omröstningen) som @Totte skickade med klockan. Men tror klockan blir Ă€nnu bĂ€ttre med D252AB-lĂ€nken som Ă€r bestĂ€lld och förhoppningsvis (!) pĂ„vĂ€g frĂ„n USA. Det Ă€r samma lĂ€nk (GS â5-lĂ€nksvariantâ med breda borstade och smala polerade lĂ€nkar...kanske nĂ„gon hĂ€r som kan den korrekta benĂ€mningen?) som bl.a. sitter pĂ„ SBGE011.
Grattis, trevligt med Springdrive
PÄ de bilder man hittar ser den ut att passa utmÀrkt pÄ lÀnk
![]()
![]()
givetvis lÄnade bilder![]()
NÄgon som vet vad den hÀr typen av lÀnk kallas? Har testat en liknande lÀnk pÄ en (The) Citizen Chronomaster och det Àr den bekvÀmaste klockan jag Àgt.Grattis, trevligt med Springdrive
PÄ de bilder man hittar ser den ut att passa utmÀrkt pÄ lÀnk
![]()
![]()
givetvis lÄnade bilder![]()
Jag vet inte vad dom heter eller kallas, det Àr vÀl typ en OysterlÀnk fast med 5 delar? In i lÀnk/bandtrÄden och kolla om nÄgon vet. Engineer, president, oyster, mesch, beads of rice, h-lÀnk... nog borde Àven denna ha ett namn? Kan Omega varit tidiga med denna typ pÄ Speedmastern?NÄgon som vet vad den hÀr typen av lÀnk kallas? Har testat en liknande lÀnk pÄ en (The) Citizen Chronomaster och det Àr den bekvÀmaste klockan jag Àgt.
Jeg bestilte lenke til min SBGE033 hos den lokale forhandleren for fire uker siden, og fikk da beskjed om at D252AB var erstattet av AA1B111J9. Leveransetiden skulle vÊre 6 uker, sÄ bÞr ikke vÊre alt for lenge til den kommer.![]()
Tycker denna SBGE033 Ă€r snygg pĂ„ det gröna bandet (vinnaren av 7-gröna-band-omröstningen) som @Totte skickade med klockan. Men tror klockan blir Ă€nnu bĂ€ttre med D252AB-lĂ€nken som Ă€r bestĂ€lld och förhoppningsvis (!) pĂ„vĂ€g frĂ„n USA. Det Ă€r samma lĂ€nk (GS â5-lĂ€nksvariantâ med breda borstade och smala polerade lĂ€nkar...kanske nĂ„gon hĂ€r som kan den korrekta benĂ€mningen?) som bl.a. sitter pĂ„ SBGE011.
Bara att skicka den till mig sÄ kan jag mÀta upp den. SÄklart utan att montera isÀr klockanSBGA127 Äkte fram idag.
Satt och tittade pÄ den svepande sekundvisaren medans jag Ät frukost. I perioder blir jag nyfascinerad av den fullstÀndigt flytande rörelsen.
Sekundvisaren mÄste vara i storleksordningen hÄrstrÄ lÀngst ut. Vansinnigt tunn.
Den ser ganska "grov" ut pÄ bild, men i verkligheten Àr den riktigt tunn.
![]()
Skall lÀgga det pÄ minnetBara att skicka den till mig sÄ kan jag mÀta upp den. SÄklart utan att montera isÀr klockanOch gratis
![]()
Perfekt!!Skall lÀgga det pÄ minnet![]()
Jag tror nÀstan att en sÄn fÄr bli min nÀsta klocka! Grönt och GMT (OCH spring drive) Àr ju en svÄrslagen kombination!Jeg bestilte lenke til min SBGE033 hos den lokale forhandleren for fire uker siden, og fikk da beskjed om at D252AB var erstattet av AA1B111J9. Leveransetiden skulle vÊre 6 uker, sÄ bÞr ikke vÊre alt for lenge til den kommer.![]()
Klippte hans 253 i alla fall! Gillar att den Àr lite tjockare och har lite större krona Àn quartz-modellerna. +1,5 sek/dygn hittills kÀnns riktigt bra och den blir bara snyggare för varje dag som gÄr.Sen dök @Selamb upp med sin GS https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-sbgr253.134247/ och styrde in tankarna pÄ ett nytt spÄr.. Finns det nÄgon motsvarande modell, tidigare eller ny, med quartz-verk?
Fin den dÀr! Finns den att fÄ tag pÄ i gamla Svedala eller Àr det Nippon som gÀller?![]()
Var pÄ vÀg till KM Globen igÄr för att korta lÀnken dÄ jag sÄg att den hade vanliga stift. SÄ jag kunde greja sjÀlv utan att paja den
Riktigt bra lÀnk, men spÀnnet Àr lite i högsta laget.
Fin den dÀr! Finns den att fÄ tag pÄ i gamla Svedala eller Àr det Nippon som gÀller?
Mm, hade för mig att det var sÄ. Har litet lösa planer pÄ att försöka besöka KM Globen nÀr jag ska ned till MÀlardalen i sommar. TÀnkte kÀnna och klÀmma pÄ en GS för första gÄngen. Det kryllar inte av dem i UmeÄ dÀr jag bor och Àr ju frÀmst sugen pÄ en dykare.TyvÀrr endast tillgÀnglig i Japan.
Riktigt fin, bra uppföljare till OG kvartsdykaren!![]()
Var pÄ vÀg till KM Globen igÄr för att korta lÀnken dÄ jag sÄg att den hade vanliga stift. SÄ jag kunde greja sjÀlv utan att paja den
Riktigt bra lÀnk, men spÀnnet Àr lite i högsta laget.
Vilken jÀkla klocka SBGX117 Àr ÀndÄ, utöver den pyttelilla kronan Àr den nÀstan helt perfekt.Riktigt fin, bra uppföljare till OG kvartsdykaren!
![]()
Nu finns ju SBGX335 som tur Àr, med rÀttplacerad bra kronaVilken jÀkla klocka SBGX117 Àr ÀndÄ, utöver den pyttelilla kronan Àr den nÀstan helt perfekt.
Gör lite ont i hjÀrtat att kolla igenom gamla bilder pÄ den, det finns vissa klockor man aldrig skulle ha sÄlt.
![]()
Men vridringsinlÀgget! Typsnittet pÄ SBGX117:s vridring ser sÄ skönt kaxigt ut.Nu finns ju SBGX335 som tur Àr, med rÀttplacerad bra krona
Lite sladdrig vridring och nÄgon för tjockt lÄs, annars ca perfekt.
![]()
Jag fattar att man kan gilla det, pga olika smak etc. Men för mig har det alltid upplevts som för âkaxigtâ eller bara knasigt som jag har sett detMen vridringsinlĂ€gget! Typsnittet pĂ„ SBGX117:s vridring ser sĂ„ skönt kaxigt ut.
Kika med ljunghs ur, han har inte GS i lager men kan nog plocka hem en vid önskemÄlMm, hade för mig att det var sÄ. Har litet lösa planer pÄ att försöka besöka KM Globen nÀr jag ska ned till MÀlardalen i sommar. TÀnkte kÀnna och klÀmma pÄ en GS för första gÄngen. Det kryllar inte av dem i UmeÄ dÀr jag bor och Àr ju frÀmst sugen pÄ en dykare.
Och om du Äker frÄn UmeÄ sÄ skicka frÄga om vad som finns att se hos KM Globen. Jag har kollat 3 gÄnger och fick nollkontakt med personal. Fanns inte mycket att se i montrarna, ca 10 GS. En gÄng tog jag med en GS spring drive och sÄ att jag gÀrna tar rÄd om fler GS. Fick bara en reaktion "jaha" och kÀnslan; vad gör du hÀr. Konstigt tyckte jag med tanke pÄ alla fina omdömen frÄn andra. I vilket fall drog jag inte in nÄn pÄse med pantflaskor i butiken, men sÄklart var jag mer klÀdd för ishockey Àn för fina gatan.Kika med ljunghs ur, han har inte GS i lager men kan nog plocka hem en vid önskemÄl