• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Hej GS folket,
Jag Àr helt nya nÀr det kommer till klockor och fÄtt för mig att jag ska köpa en mekanisk.
Jag var helt sÀker pÄ det fram tills jag precis sÄg en GS quartz som var grymt snygg.
SÄ frÄgan Àr hade ni valt en mekanisk Omega eller GS quartz som finklocka? Kommer enbart anvÀndas till fester (min bröllopsklocka)
Är det vĂ€rt att lĂ€gga ca 30k pĂ„ en quartz?
Klockan heter SBGN009G

Om det Àr nÄgon quartz det Àr vÀrt att lÀgga pengar pÄ Àr det GS! De Àr ju grymma pÄ quartz. Ingen annan kommer bry sig om du har en mekanisk eller elektrisk klocka eller hybrid för den delen. Det viktigaste Àr sÄklart vad du sjÀlv kÀnner för klockan. Jag Àger bÄde omega och GS och min personliga Äsikt Àr att GS Àr den perfekta balansen med fantastiskt hantverk, intressant historik och innovation. Dessutom Àr de ofta vÀldigt diskreta vilket passar mig bra. Har du tittat pÄ bÄda (omega och GS) i verkligheten (butik e.motsv)?

Hej GS folket,
Jag Àr helt nya nÀr det kommer till klockor och fÄtt för mig att jag ska köpa en mekanisk.
Jag var helt sÀker pÄ det fram tills jag precis sÄg en GS quartz som var grymt snygg.
SÄ frÄgan Àr hade ni valt en mekanisk Omega eller GS quartz som finklocka? Kommer enbart anvÀndas till fester (min bröllopsklocka)
Är det vĂ€rt att lĂ€gga ca 30k pĂ„ en quartz?
Klockan heter SBGN009G
Det lÄter som du kommer kasta bÄde klocka och pengar i sjön om du köper en GS med GMT för att endast bÀras vid ditt bröllop och enstaka tillfÀllen...

Det lÄter som du kommer kasta bÄde klocka och pengar i sjön om du köper en GS med GMT för att endast bÀras vid ditt bröllop och enstaka tillfÀllen...
I second that opinion! BĂ€r den varje dag och lĂ„t den fĂ„ de repor och dings den naturligt fĂ„r. Bara dĂ„ kan det pĂ„ riktigt bli ”din” klocka.

Tack för svaren
Det har ni rÀtt i, ska man lÀgga sÄ pass mycket pengar pÄ en klocka ska man njuta av den.
Gör ingen nytta i en lÄda 300 dagar om Äret.

Om det Àr nÄgon quartz det Àr vÀrt att lÀgga pengar pÄ Àr det GS! De Àr ju grymma pÄ quartz. Ingen annan kommer bry sig om du har en mekanisk eller elektrisk klocka eller hybrid för den delen. Det viktigaste Àr sÄklart vad du sjÀlv kÀnner för klockan. Jag Àger bÄde omega och GS och min personliga Äsikt Àr att GS Àr den perfekta balansen med fantastiskt hantverk, intressant historik och innovation. Dessutom Àr de ofta vÀldigt diskreta vilket passar mig bra. Har du tittat pÄ bÄda (omega och GS) i verkligheten (butik e.motsv)?
Tack LePenc,
Var inne klÀmde pÄ bÄde klockorna idag och GS kÀnns mer som en klocka jag inte kommer tröttna pÄ ( vet man ju aldrig sÄklart). Kolla pÄ dressare bara för bröllopet (idioti kanske). NÀ tycker GS passar mig bÀttre och ser mig sjÀlv anvÀnda den oftare.
Tack för hjÀlpen!

Tack LePenc,
Var inne klÀmde pÄ bÄde klockorna idag och GS kÀnns mer som en klocka jag inte kommer tröttna pÄ ( vet man ju aldrig sÄklart). Kolla pÄ dressare bara för bröllopet (idioti kanske). NÀ tycker GS passar mig bÀttre och ser mig sjÀlv anvÀnda den oftare.
Tack för hjÀlpen!
Ingen orsak. Ta en titt pÄ SBGW231 .... jag tycker der Àr bland det bÀsta man kan hitta (oavsett pris i princip)

D2D3DE3A-9BD8-4793-B81C-98580F9FB81E.png
8BE0057E-46DF-4338-89D1-240B33BB86FC.png
DE0B42F3-6ADD-4F31-B3A9-E6EAB254D56D.png
8F1A544F-C91A-42C5-A1B0-B0495C9BC126.png
F96C0BC5-7F6F-429E-9372-7F34819288EB.png
68819DA0-9307-4724-8F13-CE486932C95F.jpeg

OmmÄlad, eller vad sÀger ni @kuma-kun , @Aurum ? DÄlig linjering, ingen som helst Sunburst pÄ tavlan, tryck som flyter ut och inte har fÀst helt överallt, dÄlig linjering pÄ trycket, övermÄlad missfÀrgning kl 6.

Jag har aldrig sett eller hört talas om Toyota mÀrkta tavlor.
Dom tavlorna har inte mycket till sunburst sÄ det sÀger mig lite, beror ju mycket pÄ hur fotot Àr taget.
Vem som tryckt dit det, nÀr och varför Àr nog
svÄrt att veta.
BÀst Àr nog att frÄga Gerald, The Grand Seiko Guy och om han inte har sett eller hört talas om Toyota mÀrkt tavla fÄr man nog anse det som ett enstaka exemplar som inte har nÄgot vÀrde.
SjÀlv skulle jag inte köpa klockan utan bevis pÄ att Seiko tryckte dit det för Toyota.
Förfular klockan Ä det grövsta dessutom.

Senast Àndrad:
Jag har aldrig sett eller hört talas om Toyota mÀrkta tavlor.
Dom tavlorna har inte mycket till sunburst sÄ det sÀger mig lite, beror ju mycket pÄ hur fotot Àr taget.
Vem som tryckt dit det, nÀr och varför Àr nog
svÄrt att veta.
BÀst Àr nog att frÄga Gerald, The Grand Seiko Guy och om han inte har sett eller hört talas om Toyota mÀrkt tavla fÄr man nog anse det som ett enstaka exemplar som inte har nÄgot vÀrde.
SjÀlv skulle jag inte köpa klockan utan bevis pÄ att Seiko tryckte dit det för Toyota.
Förfular klockan Ä det grövsta dessutom.
@yonsson
Gerald mener den er legit, men overpriset.
https://thegrandseikoguy.com/2020/0...dy1Pag26Bxf019U-Ia6kryUqwjhy1bF4SVtLKggc5BsJE

AngÄende Toyota-tavlan sÄ Àr jag kluven. Det Àr tydligt att trycket inte Àr perfekt, att det blöder ut pÄ flera stÀllen. Men det hÀr Àr ju gamla grejer, tavlor förÀndras av tidens tand och smÄ variationer kan förekomma. SvÄrt att avgöra bara pÄ bild. Det kÀnns ocksÄ som man kunde tryckt nÄgot annat om man vill öka vÀrdet. Oavsett borde det inte vara ett stort premium utan nÄgon form för proveniens tycker jag.

HÀr Àr en King Seiko med Tokio Marine-tavla (Japans Àldsta försÀkringbolag)
C09BCD43-16BA-4277-8128-7D403C104F95.png
B3D3E897-7A10-46E0-B381-B9D5F6BB9045.png

Har Àven sett flertalet Canon-tryck, dock aldrig en GS tidigare...

AngÄende Toyota-tavlan sÄ Àr jag kluven. Det Àr tydligt att trycket inte Àr perfekt, att det blöder ut pÄ flera stÀllen. Men det hÀr Àr ju gamla grejer, tavlor förÀndras av tidens tand och smÄ variationer kan förekomma. SvÄrt att avgöra bara pÄ bild. Det kÀnns ocksÄ som man kunde tryckt nÄgot annat om man vill öka vÀrdet. Oavsett borde det inte vara ett stort premium utan nÄgon form för proveniens tycker jag.

HÀr Àr en King Seiko med Tokio Marine-tavla (Japans Àldsta försÀkringbolag)
C09BCD43-16BA-4277-8128-7D403C104F95.png
B3D3E897-7A10-46E0-B381-B9D5F6BB9045.png

Har Àven sett flertalet Canon-tryck, dock aldrig en GS tidigare...

King Seikon har ju Àven gravyr som stÀmmer med tavlan och kÀnns trevligare.
Även om Toyota Grand Seikon har tryck som verkar vara samtida med klockan kĂ€nns det konstigt med bara en kĂ€nd.
Det borde gjorts flera kan man tycka.
Japanska klockor med företagsnamn, Canon m.m. finns det rÀtt gott om men man kan alltid hitta fler av samma sort.

Ge mig ider:

Letar efter en 36-37mm GS. Svart eller champagne urtavla. SBGR253/1 verkar fina men vad har jag för alternativer?

Och har SBGRs boett nÄgot namn? Jag skulle vilja se lite bilder av SBGR pÄ lÀder men finns bara nÄgra pÄ Google. Medlemmar? :cool:

Ge mig ider:

Letar efter en 36-37mm GS. Svart eller champagne urtavla. SBGR253/1 verkar fina men vad har jag för alternativer?

Och har SBGRs boett nÄgot namn? Jag skulle vilja se lite bilder av SBGR pÄ lÀder men finns bara nÄgra pÄ Google. Medlemmar? :cool:
Om du inte Àr emot kvarts finns ju Sbgx063 och sbgx061. Nya heter 263 och 261.

Min Sbgx063 som jag Àr vÀldigt nöjd med.
Exakt, 37mm, tunn och bekvÀm.
IMG_20180914_154159-01-01.jpeg

Tillbaka
Topp