• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Dagens GS, kör vidare med stÄl 45a.
HÀr med ett syskon utan datum och födda olika Är, 69 respektive 70.

50103278992_500eabd0c0_c.jpg

50103312232_1b18d75de9_c.jpg

Otroligt fina. Det vore vĂ€ldigt intressant att se GS 44, 45, 61 och 56 i den klassiska ”Tanaka” designen sida vid sida, som jĂ€mnförelse. Det skiljer ju nĂ„gra mm i storlek och tjocklek, samt fasningar. Det Ă€r nog inte mĂ„nga pĂ„ forumet som har en av varje ;)

Just den hÀr modellen har en datumfunktion som slÄr om direkt vid midnatt vilket Àr ganska ballt. Sen Àr fönstret utsökt och ger reflektioner av ljus. Men generellt hÄller jag med, vÀldigt symetriskt utan datum. Det kÀnns som de Àr ovanligare, och gÄr dyrare. SÄklart var det tvÀrtom förr i tiden, man fick betala mer för dag och datum.

Har aldrig reflekterat över vilken version som Àr vanligare.
Har för mig att 45 utan datum var den billigaste GS modellen dom sista Ären pÄ 60-talet eftersom den Àven saknade automatiskt uppdrag.
Nu ingen större skillnad mellan standard 45 och 61 i olika versioner.
DÀremot verkar skicket göra mer skillnad Är efter Är.

Otroligt fina. Det vore vĂ€ldigt intressant att se GS 44, 45, 61 och 56 i den klassiska ”Tanaka” designen sida vid sida, som jĂ€mnförelse. Det skiljer ju nĂ„gra mm i storlek och tjocklek, samt fasningar. Det Ă€r nog inte mĂ„nga pĂ„ forumet som har en av varje ;)

Dom ser ju rÀtt lika ut pÄ lite avstÄnd för folk som inte har mycket erfarenhet av dom.
Möjligtvis ser man att dom handragna 44 och 45 Àr plattare.
PÄ handleden kÀnner jag att dom Àr betydligt smidigare Àn 61 och 56 trots att det i mm skiljer lite.
56 kÀnns lite bÀttre balanserad Àn 61 men det Àr ingen stor skillnad.
Kan försöka ta nÄgra jÀmförande bilder pÄ boetterna nÄn dag framöver.

Testar pÄ lÀder...
Vad tycks?
A53BF397-7B14-4F8E-9608-FCA4D91FE1F1.jpeg

tvÄ band kvar att testa bara.

Man ser ju inte sÄ mycket av hur bandet ser ut och passar.
Personligen vet jag inte var flugan med band med 2 stora stygn vid Àndan kommer ifrÄn och tycker det Àr rÀtt fult.
Har sjÀlv en del sÄna band i trevligt lÀder men kan inte förlika mig med dom dÀr stygnen.
Prova pÄ, vi vÀntar

Grym klocka, gillar den borstade glasringen och tavlans fÀrg. Hamnar mellan dressad och sportig. Bara testa tills du hittar ett eget favoritband, personligen tycker jag den förtjÀnar nÄgot i skinn med struktur tex mocka i grÄtt/taupe/beige/choklad men orginalbandet funkar förvÄnansvÀrt bra ocksÄ. KÀnns inte som gummi Àr rÀtt.

Har fÄtt min första riktiga klocka i min Àgo, och det blev en Grand Seiko SBGA285G. Valet blev efter en tid av velande (lÀs 3 Är) relativt uppenbart. Jag gillar inte superutsmyckade klockor som "skriker". De ska vara eleganta och nÄgot mer diskreta. Samtidigt som jag gÀrna nördar ner mig i vad som finns "under huven". GS tickar alla boxarna och har verkligen levererat.

NÄgot som omedelbart fÄngade mig Àr hur visarna verkligen Àr helt steglösa. Inga kompromisser. Tog dÀrför denna 8x slowmo-video för att verkligen pÄvisa steglösheten. UrsÀktar flimret pÄ ljuset. Jag belös med halogent ljus för att minska flimret. VÀldigt beroendeframkallande att se steglösa visaren Äka fram.

Jag har en fundering som kom nĂ€r diskussionen uppkom i en annan trĂ„d. Det blixtsnabba datumbytet pĂ„ 9f, som inte sker exakt pĂ„ slaget 00:00. Är det nĂ„got som stör 9f Ă€gare? Personligen bryr jag mig inte jĂ€tte mycket, men skulle gĂ€rna se att det skedde pĂ„ slaget. Om det nu Ă€r en fjĂ€der som spĂ€nns, och sedan slĂ€pper datumet blixtsnabbt, kan man inte rĂ€kna ut nĂ€r det ska ske och montera visarna efter det? Varför har Grand Seiko valt att fokusera pĂ„ det blixtsnabba bytet istĂ€llet för att det sker pĂ„ rĂ€tt tid? NĂ„gon som vet, eller tycker nĂ„got om detta Ă€mne?
Mig gör det inget i alla fall. Tycker det ger en lite mysig kÀnsla av hantverksmÀssighet i det annars högprecisa verket .

Hej GS folket,
Jag Àr helt nya nÀr det kommer till klockor och fÄtt för mig att jag ska köpa en mekanisk.
Jag var helt sÀker pÄ det fram tills jag precis sÄg en GS quartz som var grymt snygg.
SÄ frÄgan Àr hade ni valt en mekanisk Omega eller GS quartz som finklocka? Kommer enbart anvÀndas till fester (min bröllopsklocka)
Är det vĂ€rt att lĂ€gga ca 30k pĂ„ en quartz?
Klockan heter SBGN009G

Bilagor

• IMG_20200717_160923.jpg
    IMG_20200717_160923.jpg
    157.9 KB · Visningar: 10
  • IMG_20200622_122642.jpg
    IMG_20200622_122642.jpg
    225 KB · Visningar: 9
Tillbaka
Topp