UTCetter
Basic
300gr! Du verkar noga med avvÀgningen![]()
![]()
SBGX335 under vatten ikvĂ€ll pĂ„ Ăland. Det var precis att dykförlĂ€ngningen rĂ€ckte till pĂ„ 7 mm-drĂ€kten![]()
Och, perfekt med 2 hobbies pÄ en gÄng
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
300gr! Du verkar noga med avvÀgningen![]()
![]()
SBGX335 under vatten ikvĂ€ll pĂ„ Ăland. Det var precis att dykförlĂ€ngningen rĂ€ckte till pĂ„ 7 mm-drĂ€kten![]()
Haha, inget med avvÀgningen var i nÀrheten av 300gr igÄr300gr! Du verkar noga med avvÀgningen
Och, perfekt med 2 hobbies pÄ en gÄng![]()
Klocka med lÀnk ligger vÀl typiskt kring 300+ gram. Men jag ser sÀkert fel och det Àr titan pÄ ca 130gr, Ànnu mer noga med vikterna dÄHaha, inget med avvÀgningen var i nÀrheten av 300gr igÄrVar ser du det?
300 gram? LĂ„ter tungt. HĂ€r Ă€r tvĂ„ i stĂ„lKlocka med lĂ€nk ligger vĂ€l typiskt kring 300+ gram. Men jag ser sĂ€kert fel och det Ă€r titan pĂ„ ca 130gr, Ă€nnu mer noga med vikterna dĂ„Ăsch, jag Ă€r mest besviken pĂ„ att jag inte blött ner mina grejor pĂ„ över ett Ă„r. Flaskorna Ă€r i alla fall nytryckta nu.
Intressant! Jag tog tvÄ exempel till, spring driven Àr i titan och klockan som hamnat fel i trÄd har bara gummiband.300 gram? LÄter tungt. HÀr Àr tvÄ i stÄl
![]()
![]()
Intressant! Jag tog tvÄ exempel till, spring driven Àr i titan och klockan som hamnat fel i trÄd har bara gummiband.
![]()
![]()
I vilket fall fÄr jag börja tÀnka pÄ vikten vid mina klockval framöver. Tack för att du gav mig en tankestÀllareGS skriver om SBGA211 pÄ sin hemsida att titanet fÄr den att vÀga 30% mindre, vilket verkar rimligt dÄ densiteten av titan vÀl Àr typ 60% av jÀrn.
Ett tankeexperiment dÄ Àr att en 30% reduktion pÄ min 39 mm stÄl-GS skulle bli typ 90 gram, vilket Àr rimligt dÄ SBGA211 pÄ 40 mm Àr specad till 100 gram, antagligen med fler lÀnkar Àn min ocksÄ.
Pss kan man gissa att din titanklocka pÄ 114 skulle vÀga typ 160 ifall den var i stÄl.![]()
Blir lite för ljust intryck för min smak. Men vilken jÀkla klocka alltsÄ - big upsTestar ny strap idag igen
![]()
Haha, dĂ„ fattar jagKlocka med lĂ€nk ligger vĂ€l typiskt kring 300+ gram. Men jag ser sĂ€kert fel och det Ă€r titan pĂ„ ca 130gr, Ă€nnu mer noga med vikterna dĂ„Ăsch, jag Ă€r mest besviken pĂ„ att jag inte blött ner mina grejor pĂ„ över ett Ă„r. Flaskorna Ă€r i alla fall nytryckta nu.
I vilket fall fÄr jag börja tÀnka pÄ vikten vid mina klockval framöver. Tack för att du gav mig en tankestÀllare![]()
GrÄ-turkosa helt klart bÀst hittills om du frÄgar mig - fÀrgglatt men lÄgmÀlt gummi blir en kul mix i kombination med GS-finishen och tavlanDag tre och ny strap igen. Vad tycks?
![]()
Det ljusa nylonbandet Àr nog snyggast. Det livar upp klockan lite. PÄ andra plats det vita Barton, sist det mörka tvÄtons Barton, hÀr blir det lite vÀl dovt i tonerna.Dag tre och ny strap igen. Vad tycks?
![]()
Skulle viklĂ„set passa till Barton armbandet rent kontaktmĂ€ssigt? Ăr det anpassat efter standardarmband eller har Seiko gjort som mĂ„nga andra tillverkare och "krĂ€ver" konstiga specialer till sina viklĂ„s?Kör inte med viklĂ„set nu. Tycker om att klockan sitter lite lösare pĂ„ armen![]()
Oj, jag vÄgar inte svara pÄ det.. Vet inte hur man plockar isÀr viklÄset. Men jag tycker det Àr skönt som det Àr, sÄ kommer inte testa hellerDet ljusa nylonbandet Àr nog snyggast. Det livar upp klockan lite. PÄ andra plats det vita Barton, sist det mörka tvÄtons Barton, hÀr blir det lite vÀl dovt i tonerna.
Skulle viklĂ„set passa till Barton armbandet rent kontaktmĂ€ssigt? Ăr det anpassat efter standardarmband eller har Seiko gjort som mĂ„nga andra tillverkare och "krĂ€ver" konstiga specialer till sina viklĂ„s?
Jag funderar pÄ att klicka hem ett svart/orange till min sbgn003. Men ser inte att man kan vÀlja kort modell i den. SÄ fÄr maila och höra efterOj, jag vÄgar inte svara pÄ det.. Vet inte hur man plockar isÀr viklÄset. Men jag tycker det Àr skönt som det Àr, sÄ kommer inte testa heller
Kan verkligen rekommendera barton, de har en smart quick release ocksÄ sÄ det Àr lÀtt att byta band. Kommer definitivt köpa fler band frÄn dem!
Man fÄr med bÄde kort och lÄngt band! Iaf i gummi.Jag funderar pÄ att klicka hem ett svart/orange till min sbgn003. Men ser inte att man kan vÀlja kort modell i den. SÄ fÄr maila och höra efter
à h fan! Galet bra dÄ ju!Man fÄr med bÄde kort och lÄngt band! Iaf i gummi.
Jag noterade ocksĂ„ detta nĂ€r jag stĂ€llde tiden pĂ„ min innan. Att det Ă€r lite fördröjt gör inte sĂ„ mycket tycker jag. Men snabbt byte gillar man ju.Jag har en fundering som kom nĂ€r diskussionen uppkom i en annan trĂ„d. Det blixtsnabba datumbytet pĂ„ 9f, som inte sker exakt pĂ„ slaget 00:00. Ăr det nĂ„got som stör 9f Ă€gare? Personligen bryr jag mig inte jĂ€tte mycket, men skulle gĂ€rna se att det skedde pĂ„ slaget. Om det nu Ă€r en fjĂ€der som spĂ€nns, och sedan slĂ€pper datumet blixtsnabbt, kan man inte rĂ€kna ut nĂ€r det ska ske och montera visarna efter det? Varför har Grand Seiko valt att fokusera pĂ„ det blixtsnabba bytet istĂ€llet för att det sker pĂ„ rĂ€tt tid? NĂ„gon som vet, eller tycker nĂ„got om detta Ă€mne?
Jag har ingen sjÀlv, men en sÄn mekanism blir ju extremt oförlÄtande bÄde för toleranser i tillverkning och för eventuellt slitage. Sker bytet alltid vid samma klockslag? I sÄ fall borde det vara som du sÀger. Eller sÄ Àr det lite olika, och dÄ Àr det kanske sÄ bra det gÄr att fÄ.Verket i sig har vÀl förmÄgan att göra det, det handlar snarare om hur pass "bra" visarna Àr monterade. Eller?
Jag stör mig inte. Det sker alltid vid ungefĂ€r samma tidpunkt, runt 00:03. Rolex Ă€r ju ungefĂ€r pĂ„ samma sĂ€tt.Jag har en fundering som kom nĂ€r diskussionen uppkom i en annan trĂ„d. Det blixtsnabba datumbytet pĂ„ 9f, som inte sker exakt pĂ„ slaget 00:00. Ăr det nĂ„got som stör 9f Ă€gare? Personligen bryr jag mig inte jĂ€tte mycket, men skulle gĂ€rna se att det skedde pĂ„ slaget. Om det nu Ă€r en fjĂ€der som spĂ€nns, och sedan slĂ€pper datumet blixtsnabbt, kan man inte rĂ€kna ut nĂ€r det ska ske och montera visarna efter det? Varför har Grand Seiko valt att fokusera pĂ„ det blixtsnabba bytet istĂ€llet för att det sker pĂ„ rĂ€tt tid? NĂ„gon som vet, eller tycker nĂ„got om detta Ă€mne?
Verket i sig har vÀl förmÄgan att göra det, det handlar snarare om hur pass "bra" visarna Àr monterade. Eller?
Jag har ingen sjÀlv, men en sÄn mekanism blir ju extremt oförlÄtande bÄde för toleranser i tillverkning och för eventuellt slitage. Sker bytet alltid vid samma klockslag? I sÄ fall borde det vara som du sÀger. Eller sÄ Àr det lite olika, och dÄ Àr det kanske sÄ bra det gÄr att fÄ.
Dina poÀnger kvarstÄr, men man behöver ju inte plocka isÀr verket, bara flytta visarna.Jag stör mig inte. Det sker alltid vid ungefÀr samma tidpunkt, runt 00:03. Rolex Àr ju ungefÀr pÄ samma sÀtt.
Anledningen Àr ganska enkel tror jag. Seiko vill absolut inte att datumskiftet sker före midnatt, det hade inte jag gillat heller. SÄ skiftet skall ske efter midnatt. TÀnk vilken liten del 3 minuter Àr av ett helt dygn, sÄ det Àr ganska bra precision ÀndÄ.
SÄ efter midnatt. Antag att du har en variation pÄ de fÀrdiga urverken pÄ cirka +-2 minuter för datumskiftet frÄn den tidpunkten du stÀller in. StÀller dÄ Seiko in datumskiftet pÄ 00:03, sÄ kommer vÀldigt fÄ att skifta innan midnatt. De flesta runt 00:03.
Jag tror inte de vet nÀr en viss klocka kommer att skifta innan den Àr fÀrdigmonterad, och de vill inte hÄlla pÄ och ta isÀr fÀrdiga urverk, det blir dyrt. SÄ 00:03 Àr en kompromiss. Sedan har vi ju slitaget som nÀmns nedan. Kanske kommer klockorna med tiden nÀrma sig 00:00, kan vara nÄgot Seiko rÀknat med.
Finns det nÄgon som har en som byter datum innan 00:00?
Jag stör mig som sagt inte jĂ€ttemycket heller, men jag förstĂ„r inte riktigt dina argument... +/-2 minuter =4 minuter, men Seiko vĂ€ljer att montera visarna 3 minuter över 00:00? Visarna bör ju monteras tillsammans med att man testar datumfunktionen innan urverket ligger i boetten (som brukligt), sĂ„ att man inte vet innan Ă€r ju helt normalt... FrĂ„gan som uppstĂ„r Ă€r ju om dom inte vet hur lĂ„ng tid det tar ifrĂ„n att fjĂ€dern börjar spĂ€nnas fram till att den slĂ€pper datumet? Ăr det kanske en ungefĂ€rlig uppskattning pĂ„ grund av konstruktionen av urverket, eller Ă€r det helt enkelt lite slarvigt att inte montera visarna mer exakt?Jag stör mig inte. Det sker alltid vid ungefĂ€r samma tidpunkt, runt 00:03. Rolex Ă€r ju ungefĂ€r pĂ„ samma sĂ€tt.
Anledningen Àr ganska enkel tror jag. Seiko vill absolut inte att datumskiftet sker före midnatt, det hade inte jag gillat heller. SÄ skiftet skall ske efter midnatt. TÀnk vilken liten del 3 minuter Àr av ett helt dygn, sÄ det Àr ganska bra precision ÀndÄ.
SÄ efter midnatt. Antag att du har en variation pÄ de fÀrdiga urverken pÄ cirka +-2 minuter för datumskiftet frÄn den tidpunkten du stÀller in. StÀller dÄ Seiko in datumskiftet pÄ 00:03, sÄ kommer vÀldigt fÄ att skifta innan midnatt. De flesta runt 00:03.
Jag tror inte de vet nÀr en viss klocka kommer att skifta innan den Àr fÀrdigmonterad, och de vill inte hÄlla pÄ och ta isÀr fÀrdiga urverk, det blir dyrt. SÄ 00:03 Àr en kompromiss. Sedan har vi ju slitaget som nÀmns nedan. Kanske kommer klockorna med tiden nÀrma sig 00:00, kan vara nÄgot Seiko rÀknat med.
Finns det nÄgon som har en som byter datum innan 00:00?
Ăr det vanligare med eller utan datum? Utan Ă€r ju snyggare, synd att de inte verkar göra sĂ„ mĂ„nga utan nuförtiden.Dagens GS, kör vidare med stĂ„l 45a.
HÀr med ett syskon utan datum och födda olika Är, 69 respektive 70.
![]()
![]()
GS liksom Seiko har tabellsiffror, sĂ„ det gĂ„r bort för mig. Dessutom blir det mer grab and go nĂ€r man inte behöver bekymra sig om det. Och sĂ„ symmetrin dĂ„.Ăr det vanligare med eller utan datum? Utan Ă€r ju snyggare, synd att de inte verkar göra sĂ„ mĂ„nga utan nuförtiden.
Ăr det vanligare med eller utan datum? Utan Ă€r ju snyggare, synd att de inte verkar göra sĂ„ mĂ„nga utan nuförtiden.