• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Tog en liten titt inuti min sgbx063. Ville se om ett boettlock i glas passade vilket den tyvÀrr inte gjorde.

20200811_100513.jpg

20200811_104609.jpg
Ser kanon ut! FörestÀll dig ett batteribyte hos tex Ur&Penn, de hade tappat hakan nÀr de sett det urverket :hilarious:

Sbgp005 ska tydligen komma in till KM globen nÀsta vecka. Det Àr uppföljaren till SBGV239 men med nya verket.

KM FÀltöversten har en SBGP009 inne (samma som 013 fast med champagne-tavla). Den har plant glas och inte 44GS. Jag vet inte sÀkert men misstÀnker att 005 har ett nÄgot vÀlvt glas fÄ SBGV239 har det.

Det Àr vÀl ingen som har dom Àn (pÄ KS) som kan berÀtta, men spontant ser det inte ut som samma fÀrg. Sbgv225 Àr ju petroleumblÄ som skimrar i grönt, blÄtt och svart. Jag uppfattar sbgp005 som blÄ och sbgp013 som mörkblÄ, men man mÄste nog se dom live för att avgöra. *möjligen har 013 samma tavla som 225

Fick tillbaka den hÀr 6146an frÄn urmakaren idag.
Köpte den pÄ auktion med trasig dagvÀxling för ett par veckor sen och det visade sig inte vara nÄgra stora problem att fixa.
Uppenbarligen hade nÄgon klÄpare varit inne och servat men lyckats skada baksidan pÄ tavlan sÄ den tog i vÀxlingsmekanismen.
Enkelt fixat av urmakaren utan byta nÄgra delar dÀr som tur var.
Orsaken till att jag köpte den var att det Àr en tidig frÄn 67 med den ovanligare tavlan utan 3600 o.s.v.
Lite glad att bÀra den idag :)

50223982733_b9f2fc0cca_c.jpg

En bild tillsammans med en senare frÄn 69, gillar nog mer den Àldre tavlan.

50224616486_79f89f23e8_c.jpg

NÄgon som vet om det finns nÄgot metallarmband till sbgv245 som man kan köpa som inte Àr frÄn GS?
Det frÄn GS kostar 11 lax och jag kan inte motivera att lÀgga det nu nÀr jag precis blivit farsa :D

Ser ovanligt bra ut !
Jag har provat massor med olika lÀnkar pÄ dom men aldrig blivit nöjd och antagligen för att jag vet att dom aldrig kom sÄ.
Tack :) Passade rÀtt bra pÄ lÀnken ocksÄ, men blev som sagt en helt annan karaktÀr. Kanske fÄr testa lite andra ocksÄ, sÄ den fÄr en lite mer tidsenlig karaktÀr. Kom nÄgra vintage GS med liknande boetter pÄ lÀnk?

Köpte den pÄ auktion med trasig dagvÀxling för ett par veckor sen och det visade sig inte vara nÄgra stora problem att fixa.
Uppenbarligen hade nÄgon klÄpare varit inne och servat men lyckats skada baksidan pÄ tavlan sÄ den tog i vÀxlingsmekanismen.
Orsaken till att jag köpte den var att det Àr en tidig frÄn 67 med den ovanligare tavlan utan 3600 o.s.v.

Dom tvÄ e mumma. HÀrliga boetter.

Grattis till nytillskottet! HÄller med gÀllande tavlan!

Tack :) Passade rÀtt bra pÄ lÀnken ocksÄ, men blev som sagt en helt annan karaktÀr. Kanske fÄr testa lite andra ocksÄ, sÄ den fÄr en lite mer tidsenlig karaktÀr. Kom nÄgra vintage GS med liknande boetter pÄ lÀnk?
, kolla grand seiko guy`s tidiga katalogbilder sÄ finns det lÀnkar

Senast Àndrad:
, kolla grand seiko guy`s tidiga katalogbilder sÄ finns det lÀnkar

Eller sÄ tittar man pÄ bilder frÄn i förrgÄr i den hÀr trÄden :)

KÀnns som om 99%av vintage GS kom pÄ lÀder och ju senare ju vanligare.
45 kom aldrig pÄ lÀnk vad jag vet..
SjÀlvklart ska det stÄ GS pÄ viklÄset.

2 av mina pÄ orginalÀnk, 61 Special och vanlig 56.

50224351488_c95e8df4a1_c.jpg

50224360378_7c3d422d1a_c.jpg

Eller sÄ tittar man pÄ bilder frÄn i förrgÄr i den hÀr trÄden :)

KÀnns som om 99%av vintage GS kom pÄ lÀder och ju senare ju vanligare.
45 kom aldrig pÄ lÀnk vad jag vet..
SjÀlvklart ska det stÄ GS pÄ viklÄset.

2 av mina pÄ orginalÀnk, 61 Special och vanlig 56.

50224351488_c95e8df4a1_c.jpg

50224360378_7c3d422d1a_c.jpg
Jag gillar verkligen dom gamla platta lÀnkarna med mÄnga lÀnkbitar, riktigt sköna samtidigt som dom Àr snygga :)

Kom helt plötslig pÄ att jag inte hade kollat om det satt rÀtt verk i den tidiga 6146 jag fick hem igÄr frÄn urmakaren sÄ det blev att öppna och tog bild i samma veva.
Liten detalj som Àr kul att veta, hÀnder ju ibland att verk blir utbytta.
Skillnaden mellan dom tidiga Àr inte bara tavlans tryck utan ocksÄ texten pÄ verket och rotorn.
Dom tidiga ska ha Grand Seiko rotor och dom senare bara Seiko, dom tidiga har istÀllet mindre text pÄ verket och saknar Five adjustments texten.
VÀrt att notera Àr Àven att medaljongen Àr av lite annan formgivning.
Kanske hör hemma i trÄden för mindre viktigt vetande men kan vara bra om man gÄr i köptankar och villa ha sÄ original som möjligt.
61ornas rotorer oxiderar ofta lÀtt och fult och Àr inget man ska bli sÄ skrÀmd av, pÄ dom hÀr 2 helt okey.
50227543693_b2d9253a00_c.jpg

50228207486_33045b1893_c.jpg

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp