• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Jag kan hÄlla med!

Har en BB58 navy som jag köpte ganska nyss. JÀttefin klocka pÄ alla vis men den kÀnns lite... trÄkig pÄ nÄgot vis i förhÄllande till min GS. Vet inte om det beror pÄ hypen som varit kring BB eller om den faktiskt Àr lite trÄkig.
Framtiden fÄr utvisa.

Jag har i alla fall kommit pÄ att 39mm Àr en "sweet spot" för mina 17,3mm handleder.
Kan va sÄ dock Àr BB58 riktigt trevlig med.
Samt för min del sÄ stör det inte mig att det Àr quartz nÀr boett och tavla har sÄ fin finish.

Kan va sÄ dock Àr BB58 riktigt trevlig med.
Samt för min del sÄ stör det inte mig att det Àr quartz nÀr boett och tavla har sÄ fin finish.
Exakt, jag har sjÀlv varvat youtube pÄ SBGN003 och var riktigt nÀra att köpa denna innan jag hittade min SBGA285G. HÄller med dig om quartz, klockan i sig vÀger upp det.

Har 16,5 cm sjÀlv, men jag Àr beredd att köra. FÄr försöka klÀmma pÄ den nÄgonstans bara. Men Àr det din handled pÄ bilderna? Tycker det ser riktigt bra ut men vet ju hur man sjÀlv Àr med detaljer.
Jag har ocksÄ ca 16,5cm handled och tycker absolut inte att klockan Àr för stor men det Àr nog bÀst att testa klockan innan ett eventuellt köp dÄ den Àr ganska hög, dock inget som stör mig.
Bifogar en bild för ett lite roligare inlÀgg.

Bilagor

• 63A8D5F6-EAC9-4DCC-9FFC-BCEFDA5031B6.jpeg
    63A8D5F6-EAC9-4DCC-9FFC-BCEFDA5031B6.jpeg
    958.2 KB · Visningar: 28
Jag har ocksÄ ca 16,5cm handled och tycker absolut inte att klockan Àr för stor men det Àr nog bÀst att testa klockan innan ett eventuellt köp dÄ den Àr ganska hög, dock inget som stör mig.
Bifogar en bild för ett lite roligare inlÀgg.
Nu vill jag ju se den pÄ ocksÄ! Perfekt referensram

Har 16,5 cm sjÀlv, men jag Àr beredd att köra. FÄr försöka klÀmma pÄ den nÄgonstans bara. Men Àr det din handled pÄ bilderna? Tycker det ser riktigt bra ut men vet ju hur man sjÀlv Àr med detaljer.
@DrejgUlf Jag provade en sbgj201 pÄ Sjöbackens Ur i Malmö för ett litet tag sedan. Den bör finnas kvar för ÄskÄdan :) Kan rekommendera att prova den dÄ den har lite tjocklek/höjd precis som omnÀmnts redan. Inte orimlig naturligtvis men man bör ha den pÄ handleden för att kÀnna kÀnslan :) Som bekant finns en snarlig modell i GS-titan med ref sbgj211 som dÄ Àr mycket lÀttare naturligtvis. Dock har den en annorlunda (och mer nedtonad?) tavla. Antar att denna inte Àr av intresse.

HÄller till fullo med om att sbgj201 Àr fantastisk, har den sjÀlv pÄ önskelistan och spejat lite pÄ den bÄde hos AD och hos watches of mayfair. Hade gÀrna kört den pÄ ett svart GS croc med deployent clasp :)

Har snöat in mig lite pÄ en sbgn005 min minsta klocka idag Àr en spb149 40mm
och Àr rÀdd att den ska upplevas för liten.
NÄgon hÀr som Àger/Àgt och har ca 17,4cm runt handled?
NĂ„gon tillsalu med kanske?😋
Min handled Àr 17cm. Upplevde BB58 som för liten, men SBGN som lagom, trots att bÄda klockorna Àr 39mm.

RÀtt sÀker pÄ att han skrattade Ät att du var orolig den skulle bli för liten. 17,5cm handled Àr vÀl ganska normal storlek och en klocka pÄ 39mm lika sÄ. SÄ skulle nog sÀga att den passar perfekt.

Är man orolig att en sportig 39mm klocka skulle bli för liten hade nog de flesta trott att det handlade om en handled i 19-20cm storleken.

LÄter dock som du och @hiro Àr vana vid vÀldigt stora klockor. Jag personligen tycker om mindre klockor

TÀnkte köra min sbgn003 imorgon, kan försöka komma ihÄg att klÀmma av nÄgra handledsskott pÄ en kraftig 16cm handled :p pÄ mina handleder upplever jag den som att det funkar men min SBGX063 pÄ 37mm passar handleden bÀttre. Jag förlÄter sbgn003 just för att den Àr sÄ jÀkla bra i övrigt samt att den Àr just sportigare = i min vÀrld ok att den Àr lite större

Senast Àndrad:
RÀtt sÀker pÄ att han skrattade Ät att du var orolig den skulle bli för liten. 17,5cm handled Àr vÀl ganska normal storlek och en klocka pÄ 39mm lika sÄ. SÄ skulle nog sÀga att den passar perfekt.

Är man orolig att en sportig 39mm klocka skulle bli för liten hade nog de flesta trott att det handlade om en handled i 19-20cm storleken.

LÄter dock som du och @hiro Àr vana vid vÀldigt stora klockor. Jag personligen tycker om mindre klockor

TÀnkte köra min sbgn003 imorgon, kan försöka komma ihÄg att klÀmma av nÄgra handledsskott pÄ en kraftig 16cm handled :p pÄ mina handleder upplever jag den som att det funkar men min SBGX063 pÄ 37mm passar handleden bÀttre. Jag förlÄter sbgn003 just för att den Àr sÄ jÀkla bra i övrigt samt att den Àr just sportigare = i min vÀrld ok att den Àr lite större
Stort tack 😊
Jo ingen vet vÀl igentligen hur jag sjÀlv upplever olika mÄtt men som du beskriver Àr ju bÄde handledsmÄtt och klockans mÄtt en standard i princip.
Nu blev just denna sÄld och jag va inte sÄ snabb men tÀnkte Äka till Ad och testa en.

Stort tack 😊
Jo ingen vet vÀl igentligen hur jag sjÀlv upplever olika mÄtt men som du beskriver Àr ju bÄde handledsmÄtt och klockans mÄtt en standard i princip.
Nu blev just denna sÄld och jag va inte sÄ snabb men tÀnkte Äka till Ad och testa en.
Det som slog mig nÀr jag testade klockan tillsammans med massor andra GS pÄ Klockmaster var att SBGN Àr/kÀnns sÄ mycket tunnare Àn liknande mekaniska eller spring-drive. Det fick mig att vÀlja 9F framför nÄgot dyrare.

Jag Àr ute efter en ljustavlad Springdrive och alternativen jag funderar över Àr ingÄngsmodellen SBGA283 eller SBGA373 med 44GS boetten och blÄ sekundvisare.

Är det nĂ„gon som har sett eller provat bĂ„da och kan ge sin Ă„sikt om prisskillnaden Ă€r vĂ€rt det? Är det stor skillnad hur de bĂ€rs trots relativt liknande mĂ„tt pĂ„ urtavlan?

Senast Àndrad:
Droppar den hÀr; ett bra deal pÄ en begagnad ("as new") WAKO-stÀmplad SBGA211;

46573:- inkl frakt och skickas vad jag kan se ifrÄn Tyskland sÄ ingen tull/moms.

Nackdelar:
- SÀljare med ett omdöme
- Bilderna verkar vara officiella produktbilder

Fördelar
- Bra deal
- Skydd via PayPal vid bedrÀgeri (övervÀg om man orkar lÀgga tiden!)
- Verkar vara ett officiellt företag (chronoext) som lÀgger upp annonsen, deras butiksartikel hÀr: https://www.chronext.com/grand-seiko/spring-drive/sbga211/V22456
- SĂ€ljs som "as new"
- WAKO-stÀmplad (vissa ser detta som mer exklusivt, andra som störande :) )

Tips Àr att be sÀljaren om officiella bilder. Kanske ringa deras butik. Om det Àr officiella produktbilder som de har lagt upp kan det vara vÀrt att dubbelkolla WAKO-stÀmpeln sÄ den inte bara har hÀngt med pÄ en produktbild. Annars verkar det vara ett bra pris för en grym klocka!

Har snöat in mig lite pÄ en sbgn005 min minsta klocka idag Àr en spb149 40mm
och Àr rÀdd att den ska upplevas för liten.
NÄgon hÀr som Àger/Àgt och har ca 17,4cm runt handled?
NĂ„gon tillsalu med kanske?😋
17,4cm handled och du tror 39mm Àr litet?

PÄ den handleden ser ju 36mm rÀtt ut ocksÄ sÄ det handlar mer om preferens.

Har testat 39 och jag upplevde det som alldeles för litet.
Fördelen om du vill ha GS Àr ju att det finns gott om modeller som Àr över 40mm och dessutom lite tjocklek och tyngd i.

39mm Àr inte litet men det Àr ju du som ska trivas med storleken :)

DÄ jag inte fÄr till nÄgon snygg bild sÄ tog jag en ifrÄn arkivet.
39mm sbgn003 pÄ 16cm handled
IMG_20190203_113834-01.jpeg

Fördelen om du vill ha GS Àr ju att det finns gott om modeller som Àr över 40mm och dessutom lite tjocklek och tyngd i.

39mm Àr inte litet men det Àr ju du som ska trivas med storleken :)

DÄ jag inte fÄr till nÄgon snygg bild sÄ tog jag en ifrÄn arkivet.
39mm sbgn003 pÄ 16cm handled
IMG_20190203_113834-01.jpeg
Snyggt 😊satan sĂ„ bra den Ă€r.
Jag förklarade mig lite dÄligt kan tÀnka mig lÀsare upplever min frÄga som att 39mm kanske Àr litet.
Men hur jag upplever Àr svÄrt för andra att veta

@DrejgUlf Jag provade en sbgj201 pÄ Sjöbackens Ur i Malmö för ett litet tag sedan. Den bör finnas kvar för ÄskÄdan :) Kan rekommendera att prova den dÄ den har lite tjocklek/höjd precis som omnÀmnts redan. Inte orimlig naturligtvis men man bör ha den pÄ handleden för att kÀnna kÀnslan :) Som bekant finns en snarlig modell i GS-titan med ref sbgj211 som dÄ Àr mycket lÀttare naturligtvis. Dock har den en annorlunda (och mer nedtonad?) tavla. Antar att denna inte Àr av intresse.

HÄller till fullo med om att sbgj201 Àr fantastisk, har den sjÀlv pÄ önskelistan och spejat lite pÄ den bÄde hos AD och hos watches of mayfair. Hade gÀrna kört den pÄ ett svart GS croc med deployent clasp :)
Tack för tips pÄ bÄde AD och klockarmband! Jag har nu faktiskt vart och kÀnt pÄ den i butik och jag tyckte den satt pÄ fint, var egentligen första gÄngen jag testade en hi-beat pÄ handleden och det Àr kul hur den smiskar min Explorer. Nu Àr mitt problem att jag inte vill slÀppa rollen och mÄste hitta budget för 201:an. Tror jag fÄr vÀnta in nÄgot beggat isf...

Tillbaka
Topp