• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Tack för tips pÄ bÄde AD och klockarmband! Jag har nu faktiskt vart och kÀnt pÄ den i butik och jag tyckte den satt pÄ fint, var egentligen första gÄngen jag testade en hi-beat pÄ handleden och det Àr kul hur den smiskar min Explorer. Nu Àr mitt problem att jag inte vill slÀppa rollen och mÄste hitta budget för 201:an. Tror jag fÄr vÀnta in nÄgot beggat isf...
Vad tyckte du om tjockleken och hur upplevdes den? :) Ett alternativ kan ju ocksÄ att köpa en sbgj001 :)

KÀnns som det blir skralare och skralare av beggat GS. Antagligen för att de flesta nu behÄller dem vilket sÄ klart Àr jÀkligt kul och bygger pÄ varumÀrket.

Hade gÀrna köpt en sbgj001 eller sbgj201. Du kanske kan fixa mÀngdrabatt ;)

@Alex TaĂłl Fick för mig att 001 har utgĂ„tt och ersatts av 201? Är vĂ€l isf om de har kvar nĂ„got frĂ„n förr, men jag sĂ„g inget sĂ„dant. MĂ„nga pĂ„ forumet verkar ocksĂ„ anse att man alltid kan komma under listpris, men för att försöka vill jag ju kunna stĂ„ för min prutning och kunna slĂ„ till ocksĂ„ :)

@Alex TaĂłl Fick för mig att 001 har utgĂ„tt och ersatts av 201? Är vĂ€l isf om de har kvar nĂ„got frĂ„n förr, men jag sĂ„g inget sĂ„dant. MĂ„nga pĂ„ forumet verkar ocksĂ„ anse att man alltid kan komma under listpris, men för att försöka vill jag ju kunna stĂ„ för min prutning och kunna slĂ„ till ocksĂ„ :)
Det har debatterats tidigare, men med tanke pÄ hur fÄ ÄterförsÀljare av GS det Àr i Sverige tycker jag inte du ska utgÄ ifrÄn att du kan fÄ rabatt i butik.

Det stÀmmer gÀllande 001 och 201 :) TÀnkte mer pÄ andrahandsmarknaden i sammanhanget. Du kan t.ex. kolla grÄhandlaren watches of mayfair :)

Bergströms i Uppsala och Klockmaster FÀltan hade bÄda bara displayexet inne för nÄgon vecka sedan nÀr jag shoppade runt, sÄ jag gissar att ÄtgÄngen pÄ Snowflakes i Sverige Àr för lÄg för att motivera att ha flera pÄ lager tyvÀrr :(
Tack! SÄ Bergströms (Rolex Äf) sÀljer GS numera?

612072DB-3B67-44DE-AFEF-D203006B86ED.jpeg

COVID-19 försenade leverans pÄ en klocka som jag satt och vÀntade pÄ lÀnge. DÀrför började jag fundera pÄ en "tröstklocka".
En GS Àr nÄgot som jag Àr smÄsugen att testa för ett tag nu. Jag ska eventuellt delta i en vinterrally med bilen och tÀnkte att det Àr en utmÀrkt tillfÀlle att prova en skyflake (SBGA407) som skulle passa perfekt, bÄde för snömotiven och fÀrgen som matchar bilen (ja, jag vet... men man bör passa pÄ varje ursÀkt till en ny klocka:angel:)..

Gick in i Malmö butiken idag helt redo att slÄ till men tyvÀrr hade de inte den hemma. LÀmnade mina kontaktuppgifter och hoppas att fÄ klÀmma pÄ en innan köpsuget lugnar ner..:rolleyes:

Jag har pÄ mig att det gÄr att slÀnga klockan pÄ lÀnken frÄn nÄgon annan modell, men butiken sÀger annat. Har ni nÄgra erfarenheter?

Glömde att frÄga om priset dock... dessa ligger runt 6300$ (57k SEK) pÄ c24 och verkar vara prutbart. Vad Àr ett rimligt pris att sikta pÄ i butiken?

Tack

COVID-19 försenade leverans pÄ en klocka som jag satt och vÀntade pÄ lÀnge. DÀrför började jag fundera pÄ en "tröstklocka".
En GS Àr nÄgot som jag Àr smÄsugen att testa för ett tag nu. Jag ska eventuellt delta i en vinterrally med bilen och tÀnkte att det Àr en utmÀrkt tillfÀlle att prova en skyflake (SBGA407) som skulle passa perfekt, bÄde för snömotiven och fÀrgen som matchar bilen (ja, jag vet... men man bör passa pÄ varje ursÀkt till en ny klocka:angel:)..

Gick in i Malmö butiken idag helt redo att slÄ till men tyvÀrr hade de inte den hemma. LÀmnade mina kontaktuppgifter och hoppas att fÄ klÀmma pÄ en innan köpsuget lugnar ner..:rolleyes:

Jag har pÄ mig att det gÄr att slÀnga klockan pÄ lÀnken frÄn nÄgon annan modell, men butiken sÀger annat. Har ni nÄgra erfarenheter?

Glömde att frÄga om priset dock... dessa ligger runt 6300$ (57k SEK) pÄ c24 och verkar vara prutbart. Vad Àr ett rimligt pris att sikta pÄ i butiken?

Tack

Enligt Klockmaster Globen sÄ heter lÀnken som passar till SBGA407 AA1B811J9 och kostar 9.800 kr.

Tjena KS! Är det nĂ„gon hĂ€r som har nĂ„gra erfarenheter av eller Ă€ger en Grand Seiko SBGX061?
Har just nu en GS i samlingen (SBGY003) och kunde inte varit nöjdare! Jag undrar dÀrför hur Grand Seikos "billigare" kvartsare stÄr sig i kvalité och finish dÄ en SBGX061:a mycket möjligt kan bli nÀsta tillskott i samlingen.
Trevlig fredag!

Min nya SGBN005 har fÄtt sitt första synliga mÀrke, en bula pÄ sin crown guard, som alltsÄ gjort sitt jobb vÀl genom att skydda kronan! Det Àr sÄklart inget som jag kommer göra nÄgot Ät nu, men jag blev ÀndÄ nyfiken pÄ att veta:

Har nÄgon hÀr faktiskt skickat sin klocka tillbaka till Japan för en polering? Vad kostade det och hur lÄng tid tog det?

Tjena KS! Är det nĂ„gon hĂ€r som har nĂ„gra erfarenheter av eller Ă€ger en Grand Seiko SBGX061?
Har just nu en GS i samlingen (SBGY003) och kunde inte varit nöjdare! Jag undrar dÀrför hur Grand Seikos "billigare" kvartsare stÄr sig i kvalité och finish dÄ en SBGX061:a mycket möjligt kan bli nÀsta tillskott i samlingen.
Trevlig fredag!
Jag har efterföljaren, SBGX261. Enda skillnaden Àr vÀl tavlan?
Grymt nöjd iallafall. Mycket klocka för pengarna och oerhört bekvÀmt med kvarts imo.

IMG_0856.jpeg

*bild frÄn somras

Jag har efterföljaren, SBGX261. Enda skillnaden Àr vÀl tavlan?
Grymt nöjd iallafall. Mycket klocka för pengarna och oerhört bekvÀmt med kvarts imo.

IMG_0856.jpeg

*bild frÄn somras
Kul att höra att du Ă€r nöjd, och riktigt fin klocka! Ja det kĂ€nns ju alltid skönt att veta att den alltid tickar pĂ„ med, oavsett om den Ă€r pĂ„ handleden eller i lĂ„dan! Och GS Ă€r ju svĂ„rslagna nĂ€r det gĂ€ller kvarts 👍

Trevlig fredag!
SBGV225 Àr en vanlig kvartsare men kÀnns mycket Àn vanlig.
20201104_082535.jpg

Trevlig fredag!
Jag knep en 261 dÄ jag fick kÀnslan av att det kunde vara sista rycket för den modellen (och med det urverket). Hade en 061 tidigare som vandrade vidare, nÄgot jag Ängrat mÄnga gÄnger dÄ jag hade föredragit att ha Seiko pÄ tavlan. Just "sleeper" devisen tilltalar mig med den modellen. Det Àr samma kvalité och finish som sbgv serien med nÄgra smÄ detaljers skillnad, dock inget som kan kallas kvalitetssÀnkande i jÀmförelse. Sbgx061 = sleeper DJ DLX tycker jag :)

Lite trist. Har efter nÄgra dagar med min SBGN005 upptÀckt en repa pÄ 12-timmarkören. TyvÀrr Àr den gaska tydlig nÀr det finns en ljuskÀlla i nÀrheten; en taklampa eller solen. DÄ ser det ut som ett dammkorn eller ett spÄn glitter.

Var tillbaka pÄ Klockmaster och de sa att de kunde skicka den till Holland, men att de bedömde att det vara 50/50 om de skulle ÄtgÀrda nÄgot och lika stor chans att de bara skickade tillbaka klockan utan ÄtgÀrd, dÄ repan ansÄgs ligga inom godkÀnd QC.

NÄgon annan som haft liknande smÄ-defekter? FÄtt dem fixade eller bara levt med det? Jag förstÄr helt att ingen klocka Àr perfekt, men ÀndÄ trist nÀr just GS Àr kÀnda för att de ska hÄlla hög kvalite pÄ tavlan.

IMG_20201110_085015.jpg

Edit: KM Globen tyckte absolut jag skulle skicka in den, men att jag borde vÀnta tills i vÄr dÄ det gÄr vÀldigt trögt just nu med leveranser frÄn Japan. Nöjd med det. LÀmnar in den nÄgon gÄng nÀsta Är.

Bilagor

• Inkedrepa_LI.jpg
    Inkedrepa_LI.jpg
    154 KB · Visningar: 20
  • repa2.jpg
    repa2.jpg
    46 KB · Visningar: 23
Senast Àndrad:
Lite trist. Har efter nÄgra dagar med min SBGN005 upptÀckt en repa pÄ 12-timmarkören. TyvÀrr Àr den gaska tydlig nÀr det finns en ljuskÀlla i nÀrheten; en taklampa eller solen. DÄ ser det ut som ett dammkorn eller ett spÄn glitter.

Var tillbaka pÄ Klockmaster och de sa att de kunde skicka den till Holland, men att de bedömde att det vara 50/50 om de skulle ÄtgÀrda nÄgot och lika stor chans att de bara skickade tillbaka klockan utan ÄtgÀrd, dÄ repan ansÄgs ligga inom godkÀnd QC.

NÄgon annan som haft liknande smÄ-defekter? FÄtt dem fixade eller bara levt med det? Jag förstÄr helt att ingen klocka Àr perfekt, men ÀndÄ trist nÀr just GS Àr kÀnda för att de ska hÄlla hög kvalite pÄ tavlan.

IMG_20201110_085015.jpg
Just den modellen verkar ha haft lite QC problem, har nÀmnts tidigare i trÄden...

Köpte min första GS för snart ett par Är sedan men blev aldrig 100% nöjd pga storleken. Lite mullig liksom och inte pÄ det sÀtt jag uppskattar. Men nu var det dags igen med en betydligt smÀckrare modell. SBGW231 pÄ grÄtt saffiano (som tyvÀrr ser lite vÀl mörkt ut pÄ bilden). VÀldigt trevlig!
DF441530-51B4-44CA-A2ED-C9046AC0165B.jpeg

Tillbaka
Topp