• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Ni fÄr ha överseende med en novis med en stor förkÀrlek till Seiko.
Historiken fascinerar mig Àven om jag sÄ hÀr lÄngt finner allt mycket rörigt! StrÀcklyssnar urbildningsradion för att lÀra mig sÄ mycket som möjligt och spenderar orimligt med tid hÀr pÄ KS. Har alltid sett Grand Seiko som det ultimata slutmÄlet, men trott att det handlar om 50k och uppÄt (vilket de sÀkerligen gör i mÄnga fall)

Har med en viss besatthet börjat surfa chrono24 dÀr jag hittar modeller frÄn 10k och uppÄt, vad Àr det jag tittar pÄ? Och kan ni peka mig i rÀtt riktning? Vad Àr en bra instegs GS? Och kan man köpa en GS för mellan 10-15k, i sÄ fall Àr nÀmligen min dröm inom ett rimligt rÀckhÄll.

VÀl mött! (Passar dessa frÄgor inte hÀr, tar jag sÄklart bort detta)
Om du kollar japanska sidor finns det ofta rÀtt mÄnga Àldre kvartsmodeller som gÄr för kanske 5-10k men inte riktigt har samma formgivning som de senaste GSarna, men Àr grym kvalitet ÀndÄ. Sök pÄ tex SBGF015 för att se vad jag menar.

90007882_0.jpg
13103634_0.jpg
56503657_0.jpg
15902219_0.jpg

Kolla Àven SBGX261/263. Samma klocka med "nya" (2017-) tavlan. Det ligger vÀl en 061 pÄ K&S nu?
Har spanat runt och jĂ€mfört sĂ„ gott jag kan. Har verkligen fastnat för SPGX261 och den tavlan. (FĂ„r lite panik av att det stĂ„r seiko 2ggr pĂ„ urtavlan pĂ„ dom Ă€ldre uren) MĂ„let kommer att vara en sĂ„dan! Men hur klassas den? Är det ett dress-ur? Är det ok att köra den pĂ„ lĂ€der? Har spenderat alldeles för mycket tid pĂ„ bland annat detta forum. Och om jag ska finna sinnesro kan ja inte samla pĂ„ allt. Har bestĂ€mt (lĂ€s: typ försöka) att hĂ„lla mig till 1 dykare, 1 dress ur och 1 g-shock.

Har spanat runt och jĂ€mfört sĂ„ gott jag kan. Har verkligen fastnat för SPGX261 och den tavlan. (FĂ„r lite panik av att det stĂ„r seiko 2ggr pĂ„ urtavlan pĂ„ dom Ă€ldre uren) MĂ„let kommer att vara en sĂ„dan! Men hur klassas den? Är det ett dress-ur? Är det ok att köra den pĂ„ lĂ€der? Har spenderat alldeles för mycket tid pĂ„ bland annat detta forum. Och om jag ska finna sinnesro kan ja inte samla pĂ„ allt. Har bestĂ€mt (lĂ€s: typ försöka) att hĂ„lla mig till 1 dykare, 1 dress ur och 1 g-shock.
Sportklocka. LÀder fungerar sÀkert om du sjÀlv gillar det.

Skulle sĂ€ga att den Ă€r Ă„t det mer dressigare hĂ„llet Ă€n en ren sportklocka. Men den passar in i mĂ„nga situationer đŸ‘ŒđŸ»

Kul! SjÀlv gillar jag att det stÄr seiko pÄ min Sbgx093. Den Àr strÄet sportigare Àn 261, men jag tycker bÄda Àr utmÀrkta vardagsklockor, och speciellt 261 funkar vÀldigt bra pÄ lÀder. Jag har ett fyrtal dÀr 093 Àr vardag och jobb, en dykare som semester/helg, en dress för fest/kostym, med en g-shock som beater. Sen finns lite strössel av mysklockor men utan samma tydliga funktion.
D6FC076F-4AD0-47C3-A3D4-B72A6DAC91F0.jpeg

Kul! SjÀlv gillar jag att det stÄr seiko pÄ min Sbgx093. Den Àr strÄet sportigare Àn 261, men jag tycker bÄda Àr utmÀrkta vardagsklockor, och speciellt 261 funkar vÀldigt bra pÄ lÀder. Jag har ett fyrtal dÀr 093 Àr vardag och jobb, en dykare som semester/helg, en dress för fest/kostym, med en g-shock som beater. Sen finns lite strössel av mysklockor men utan samma tydliga funktion.
D6FC076F-4AD0-47C3-A3D4-B72A6DAC91F0.jpeg
Mycket vĂ€l avvĂ€gd samling mĂ„ste jag sĂ€ga, riktigt bra balans! đŸ‘ŒđŸ»

Den Àr i fantastiskt skick! Köpte den hÀr pÄ forumet ju, som nÀmnt ovan. LÀnge kikat pÄ GS, och har pÄ senare Är vart pÄ jakt efter en highend Quartz med svart urtavla. Att den har gamla urtavlan Àr ju ett stort plus dÄ jag tycker att det Àr sÄ snyggt att tona ner att det Àr en GS, vÀldigt japanskt ödmjukt. Har sedan innan en Breitling Colt och en Cartier Pasha, bÄda med crémevita urtavlor och automatiska verk.

Men hur klassas den? Är det ett dress-ur? Är det ok att köra den pĂ„ lĂ€der?
Rent strikt Àr det vÀl en sport-klocka, precis som Rolex Explorer 1 Àr en sport-klocka. Men, Rolex Explorer det Àr ocksÄ en klocka som ses som the "Ultimate one watch collection" och jag tycker SBGX261 Àr lite i samma kategori. Den passar i de flesta situationer. Det Àr bÄde dess styrka och dess svaghet. NÄgon som Àr bra pÄ allt kan inte samtidigt vara bÀst i varje enskild kategori.

Rent strikt Àr det vÀl en sport-klocka, precis som Rolex Explorer 1 Àr en sport-klocka. Men, Rolex Explorer det Àr ocksÄ en klocka som ses som the "Ultimate one watch collection" och jag tycker SBGX261 Àr lite i samma kategori. Den passar i de flesta situationer. Det Àr bÄde dess styrka och dess svaghet. NÄgon som Àr bra pÄ allt kan inte samtidigt vara bÀst i varje enskild kategori.
Strikt och strikt... den ligger ju i deras Heritage linje... Vad det innebÀr kan man ju frÄga sig, men nu har dom ju Masterpiece, Elegance och Sport ocksÄ, sÄ din tolkning av "passar i de flesta situationer" skulle jag instÀmma i :)

Cool!! Hur upplever du den? Speciellt i jÀmförelse med 44mm om du haft/provat den.
44 mm hade aldrig fungerat pĂ„ mig sĂ„ det Ă€r ingen idĂ© att fundera över men tycker denna sitter vĂ€ldigt bra. Detta Ă€r ju en perfekt storlek för typ 80-90% av alla mĂ€n. KĂ€nns som en vĂ€ldigt bra daglig klocka nĂ€r man inte behöver köra dressklocka. Och Spring Drive GMT Ă€r ju 😍 nu Ă€r bara frĂ„gan om man ska ha kvar denna och sĂ€lja SBGJ203, kĂ€nns lite Ă„ngest att tappa "Seiko" pĂ„ urtavlan, men tvĂ„ GMT kĂ€nns onödigt.

Spring drive GMT Àr grym. HÄller med. Jag har ju en 44mm men vÀldigt sugen pÄ en SBGE257 ocksÄ. Har dock inte sett den pÄ mer Àn bild Àn.
Hade gĂ€rna haft en SBGJ203 ocksĂ„, sĂ„ tycker du skall behĂ„lla din. Man kan aldrig fĂ„ för mĂ„nga GMT. Fast sĂ€ljer du den finns iaf en potentiell spekulant hĂ€r 😀

Spring drive GMT Àr grym. HÄller med. Jag har ju en 44mm men vÀldigt sugen pÄ en SBGE257 ocksÄ. Har dock inte sett den pÄ mer Àn bild Àn.
Hade gĂ€rna haft en SBGJ203 ocksĂ„, sĂ„ tycker du skall behĂ„lla din. Man kan aldrig fĂ„ för mĂ„nga GMT. Fast sĂ€ljer du den finns iaf en potentiell spekulant hĂ€r 😀
Inser att jag skrev fel, menar sĂ„klart SBGJ003, en SBGJ203 skulle jag inte vara lika förtjust i, den applicerade Seiko-loggan makes all the difference tycker jag đŸ„°

Stod och valde lÀnge. Jag var ute efter en Rolex OP/Explorer typ av klocka om ni fattar. No fuzz och av stÄl. Tidlös och enkel. Stannade för en GS. Valde mellan denna och de med den mer skarpkantade boetten. Fattar att den Àr mer komplex, men jag tycker faktiskt att denna Àr snyggare... SÀkert nÄgot jag missat men nöjd Àr jag.
F4BB8FAD-B68D-4250-A2C2-6769A3687033.jpeg

Stod och valde lÀnge. Jag var ute efter en Rolex OP/Explorer typ av klocka om ni fattar. No fuzz och av stÄl. Tidlös och enkel. Stannade för en GS. Valde mellan denna och de med den mer skarpkantade boetten. Fattar att den Àr mer komplex, men jag tycker faktiskt att denna Àr snyggare... SÀkert nÄgot jag missat men nöjd Àr jag.
F4BB8FAD-B68D-4250-A2C2-6769A3687033.jpeg
Nej, du har nog inte missat nÄgot. Den Àr fantastisk.

Tillbaka
Topp