Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Ni som Àr GS-proffs. Detta Àr min nya GS. Ser en massa referat till detta 44gs-case. Vad Àr egentligen dealen med det? Anses det som mer GS Àn andra och lite bÀttre? Verkar kosta bra mycket mer Àn övriga case? Hittar inte sÄ mycket...
![]()
Ăr det sbgp003? Att den Ă€r dyrare Ă€n de andra med samma urverk ska sĂ€kert motiveras med att det Ă€r mer handpĂ„lĂ€ggning vid framstĂ€llningen av den boetten. Om det verkligen Ă€r sĂ„ kan jag inte svara pĂ„, men det var samma med den tidigare sbgv serienNi som Ă€r GS-proffs. Detta Ă€r min nya GS. Ser en massa referat till detta 44gs-case. Vad Ă€r egentligen dealen med det? Anses det som mer GS Ă€n andra och lite bĂ€ttre? Verkar kosta bra mycket mer Ă€n övriga case? Hittar inte sĂ„ mycket...
![]()
44GS refererar till en boettform som anvÀndes pÄ 60-talet, ex 4420-9000, och som Àr baserad pÄ Taro Tanakas "Grammar of Design".Ni som Àr GS-proffs. Detta Àr min nya GS. Ser en massa referat till detta 44gs-case. Vad Àr egentligen dealen med det? Anses det som mer GS Àn andra och lite bÀttre? Verkar kosta bra mycket mer Àn övriga case? Hittar inte sÄ mycket...
![]()
Aha - tack för bra svar! Verkar finnas mÄnga olika boetter för GS. Ska försöka lÀsa mig klokare.44GS refererar till en boettform som anvÀndes pÄ 60-talet, ex 4420-9000, och som Àr baserad pÄ Taro Tanakas "Grammar of Design".
Den Äterlanserades för ett par Är sedan som SBGW047, och jag tycker fortfarande att det Àr den bÀsta GS nÄgonsin.
De GS som idag har det som kallas "44GS-case" (inte av GS sjÀlva, vÀl?) har framförallt de snedplanade bandhornen och boettsidorna.
![]()
![]()
Mer lÀsning finns tex hÀr:
Och @kuma-kun kan sÀkert rÀtta mig och fylla i betydligt mer.![]()
The Art of Time: Taro Tanaka and Seiko's "Grammar of Design" - Worn & Wound
Welcome to the second installment of âThe Art of Time,â w&wâs ongoing series exploring iconic designers within the watch world. Last time, we discussed the value of the outsiderâs perspective in watch design through the lens of Giorgetto Giugiaro. While a non-watch designer can breathe...wornandwound.com
Det finns en hel del fantastiska bilder i
Kuma-kuns dagensklocka 2021.
TÀnkte först köra en ny klocka varje dag 2021 men eftersom jag har mÄnga liknande klockor kanske det blir dubbla eller flera vissa dagar. Har inte funderat igenom det hÀr, vi fÄr se hur det blir och slutar. Dagens första klocka Àr min favorit, Seiko Quartz Astron, 35-9000 frÄn 1970. Den hÀr kan...klocksnack.se
Urtavlan ser riktigt schysst ut pÄ den hÀr bilden!
Indexen och visarna Àr otroligt fina.Sch
Urtavlan ser riktigt schysst ut pÄ den hÀr bilden!
Och index![]()
De GS som idag har det som kallas "44GS-case" (inte av GS sjÀlva, vÀl?)
Riktigt fin! Det Àr pÄ nÀrmare hÄll som man inser att det finns vÀldigt mycket fler detaljer jÀmfört med vad man kan tro vid en första anblick.NÀtt och bekvÀm. SBGX263.
![]()
Riktigt fin! Det Àr pÄ nÀrmare hÄll som man inser att det finns vÀldigt mycket fler detaljer jÀmfört med vad man kan tro vid en första anblick.
Champagnetavla passar dessutom till alla fÀrger. Svart tavla fungerar till mycket, men passar tyvÀrr inte speciellt bra med blÄtt.
DÀrav att första GS blev en 83:a Àven för mig. Kör OWGMARCH med en trevlig liten Certina, men lÀngtar till man fÄr ha pÄ sig GS igen.à ntligen ett bra argument som jag kan sÀga till mig sjÀlv nÀr jag funderar pÄ om jag borde kört pÄ SBGA281 istÀllet för 83![]()
De sÀger "pays homage to the famous 44GS from 1967"
Jag kan instÀmma i det gÀllande min SBGA375Tjena!
Det Àr sÄ det kÀnns nÀr man skruvar in kronan pÄ min SBGA375, sÄ jag skulle sÀga att det bör kÀnnas sÄ.
Ăr det samma ref förresten? Ren nyfikenhet!
Det Ă€r bara att förbereda sig pĂ„ det redan nu - det Ă€r bara att tĂ€nka pĂ„ wabi sabiTack! Ăr lite orolig för de stora polerade ytorna men gillar boetten sĂ„ det kommer sĂ€kert bli bra.![]()
Fantastiskt fin!Failade OWGMARCH men vad gör det nÀr den sitter sÄ hÀr bra?![]()
![]()
Tack sÄ mycket!Fantastiskt fin!
Du tog inga ws av dom?DrÀgglade över dessa 2 pjÀser idag hos Mr King Seiko Svante KM Globen, faaaaaaan!! Varför har jag skaffat mig impulskontroll these days?![]()
![]()
EDIT: 60 anniversary 2020 modell men tillverkas de fortfarande 2021?
SBGP015 Àr iaf limiterad till 2000 ex. Men verkar inte vara sÀrskilt populÀra dÄ, om dom fortfarande gÄr att köpa nya. Tycker den Àr riktigt najs sjÀlv.DrÀgglade över dessa 2 pjÀser idag hos Mr King Seiko Svante KM Globen, faaaaaaan!! Varför har jag skaffat mig impulskontroll these days?![]()
![]()
EDIT: 60 anniversary 2020 modell men tillverkas de fortfarande 2021?
Trodde nÀstan jag var ensam om att Àga en relativt anonym SBGA375, men vi verkar vara en del hÀr. Kul att höra!Jag kan instÀmma i det gÀllande min SBGA375
SBGP015 Àr iaf limiterad till 2000 ex. Men verkar inte vara sÀrskilt populÀra dÄ, om dom fortfarande gÄr att köpa nya. Tycker den Àr riktigt najs sjÀlv.
![]()
Du tog inga ws av dom?
Tack för handledsskottetSBGP015 Àr iaf limiterad till 2000 ex. Men verkar inte vara sÀrskilt populÀra dÄ, om dom fortfarande gÄr att köpa nya. Tycker den Àr riktigt najs sjÀlv.
![]()