• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Alla garantiÀrenden som gÀller mellan handlare och kund som inte har med fabriksgarantin ifrÄn GS att göra exempelvis.
Är inte 25% momsen och sen tillkommer lite tull och frakt pĂ„ det?
Det brukar inte vara speciellt stora avgifter, de gÄnger jag handlat har det varit ca25% totalt. PÄ ett belopp pÄ 20-30k Àr det kanske hundralappar vi pratar om i tull, men det kanske kan skilja sig mellan handlare

Alla garantiÀrenden som gÀller mellan handlare och kund som inte har med fabriksgarantin ifrÄn GS att göra exempelvis.
Bra att veta, men för mig som Àr ny inom detta omrÄde, vilka Àrenden skulle gÀlla mellan handlare och kund respektive direkt mot GS? Jag levde i tron att garantin Àr internationell och att svensk AD mÄste hanterar garantiÀrenden oavsett var klockan Àr köpt. Sedan försÄr jag om garantin gÄtt ut Àr det en annan sak, men dÄ spelar det ju ingen roll lÀngre var klockan Àr köpt.

Kollade upp pÄ GS site:
What is covered by the Grand Seiko guarantee?

We guarantee free repair and adjustment service against any defects on the watch head (movement and case) and metallic band, provided that the watch was used as described in the instruction manual. The period of the Grand Seiko worldwide guarantee is three years from the date of purchase.

In order to apply for this service under the guarantee, you need to present the Grand Seiko Certificate of Guarantee with the required fields properly filled in to an authorized Grand Seiko dealer or any member of the Grand Seiko service network. The worldwide guarantee for Grand Seiko will be provided by an authorized Grand Seiko dealer at the time of purchase.
Dock Àr jag tveksam till att t ex Sakurawatches lÀmnar med ett stÀmplat garanticertifikat. Det brukar vara garanti som gÀller enbart i Japan pÄ deras klockor sÄ man fÄr passa sig.

Sakurawatches skriver "5 year warranty" bredvid klockorna pÄ sin site, men det gÀller mellan kunden och Sakura i sÄ fall, om det ens gÀller. Fick inget som beskriver en 5 Ärs garanti pÄ nÄgot av mina köp dÀrifrÄn Àven fast jag bad om det explicit. "Trust us" sa de typ.

Senast Àndrad:
Bra att veta, men för mig som Àr ny inom detta omrÄde, vilka Àrenden skulle gÀlla mellan handlare och kund respektive direkt mot GS? Jag levde i tron att garantin Àr internationell och att svensk AD mÄste hanterar garantiÀrenden oavsett var klockan Àr köpt. Sedan försÄr jag om garantin gÄtt ut Àr det en annan sak, men dÄ spelar det ju ingen roll lÀngre var klockan Àr köpt.
Om klockan har repor, batteriet dör efter en mÄnad, du saknar halvlÀnk... du kan sÀkert rÀkna ut vad som inte har med defekter ifrÄn GS att göra och vad som har med dig-handlaren att göra :) Jag har fÄtt liknande löfte ifrÄn Sakura eller Seiya, men inte haft nÄgra bekymmer som krÀvt Äterkoppling. Jag har dock hört om andra som haft bra erfarenheter nÀr nÄgot krÄnglat

Fortsatte med körsbÀrstema idag
AA9668D8-9479-4E74-B3D5-A595069424F6.jpeg

Helt magisk den dÀr! Köpte du den i USA eller bestÀllde du hit den?

Är inte 25% momsen och sen tillkommer lite tull och frakt pĂ„ det?
Kollade upp det.

Tullavgiften Àr 8,39 SEK per klocka, dvs i princip ingen avgift. Speditören kan dock ta ett par hundra i avgift.
Man kan dÀrmed rÀkna med 25% moms plus 2-300kr speditionsavgift nÀr man köper en klocka utanför EU. Andra varor har andra tullavgifter, detta gÀller just klockor.

Kollade upp det.

Tullavgiften Àr 8,39 SEK per klocka, dvs i princip ingen avgift. Speditören kan dock ta ett par hundra i avgift.
Man kan dÀrmed rÀkna med 25% moms plus 2-300kr speditionsavgift nÀr man köper en klocka utanför EU. Andra varor har andra tullavgifter, detta gÀller just klockor.
Bra! Tack för info!

Seiko 5S21 frĂ„n 1990 stegar 4 ggr per sekund fast med hjĂ€lp av ”stötdĂ€mpare” mellan stegmotorn och visaren har den helt mjuk rörelse pĂ„ sekundvisaren.
OcksÄ dÄlig livstid pÄ batteriet.
Den stora sekundvisaren, alltsÄ den för kronograffunktionen pÄ min Ripley re-issue rör sig fyra gÄnger per sekund, dock inte mjukt, sÄ den saknar vÀl stötdÀmparna. Urverket heter 7T12.

PXL_20210507_134420630.jpg

Lite av ett long-shot, sÀrskilt i Corona-tider, men har gÄtt och suktat över en GS SBGW001. DÀremot skulle jag vÀldigt gÀrna vilja titta och klÀmma pÄ en innan jag aktivt börjar leta efter en sÀljare. Finns det möjligen nÄgon hÀr pÄ forumet som har en i sin Àgo som vore okej med en meet-up dÀr jag fÄr titta pÄ den? Fördelaktigt om du Àr i Stockholm med omnejd, annars fÄr jag klura pÄ hur jag ska lösa det.

Kalla mig tokig, det Àr helt okey.
Men nÀr jag springer pÄ en ovanlig GS i bra skick köper jag Àven om jag har en likadan.
Fast om man ska vara Àrlig Àr det olika Ärsmodeller och den övre som jag skaffade idag Àr frÄn 1970 medans den andra Àr frÄn 1969.
Intressant sÄ har den nya en tavla med en ton som drar en del Ät champagne hÄllet och jag vet inte om det ska vara sÄ eller om tidens tand som gjort det.
Fast det intressantaste med klockan Àr att den tidigare Àgaren Àr en av Seikos bÀsta urmakare som numer jobbar som lÀrare till yngre Grand Seiko urmakare.
KÀnner jag honom rÀtt Àr klockan justerad lika bra eller bÀttre Àn en VFA.
Ska bli roligt och se hur den presterar.
Intressant ocksÄ att gÄrdagens boetter i mitt tycke Àr mer vÀlgjorda medans visare och tavlor har blivit bÀttre pÄ dom moderna.

4D2B45EF-32A3-4212-A691-203A3FFE6C18.jpeg

Mycket snygga... vad Àr ungefÀrligt pris för dessa?

Det finns en riktigt cool grön variant pÄ Chrono24 just nu:

344.png

333.png

Är begĂ€rt pris pĂ„ 23k skĂ€ligt?

Dom som jag visade skulle jag sÀga runt 25 svenska eller en bit över.
Det Àr stora steg mellan sisÄdÀr, vÀldigt fint och perfekta.

Man kan inte jÀmföra mina mot den du visar för det Àr helt olika modeller.

Den gröna Àr max vÀrd hÀlften av det begÀrda med tanke pÄ skicket.
Den har mÄnga gropar pÄ boetten och glasringen vilket innebÀr att den har varit mycket sliten och slagen och sen hÄrt polerad.
En klocka som har varit hÄrt anvÀnd under mÄnga Är har ochsÄ oftast ett slitet verk fÄr man tÀnka pÄ.
Viktigt med bra foton pÄ texten och siffrorna under 6, boettlock och verk för att kunna sÀga sÄ mycket mer.
Jag skulle betala nÄgra tusen för tavlan och sen försöka hitta en en annan klocka av samma modell med bra boett men trasig tavla.
PÄ Yahoo Auction skulle jag tippa pÄ att en sÄn skulle sÀljas för runt 10 svenska om allt fungerar och medaljongen Àr oskadad.
En del kanske skulle vara lite extra intresserad för glasets skull.

Senast Àndrad:
Dom som jag visade skulle jag sÀga runt 25 svenska eller en bit över.
Det Àr stora steg mellan sisÄdÀr, vÀldigt fint och perfekta.

Man kan inte jÀmföra mina mot den du visar för det Àr helt olika modeller.

Den gröna Àr max vÀrd hÀlften av det begÀrda med tanke pÄ skicket.
Den har mÄnga gropar pÄ boetten och glasringen vilket innebÀr att den har varit mycket sliten och slagen och sen hÄrt polerad.
En klocka som har varit hÄrt anvÀnd under mÄnga Är har ochsÄ oftast ett slitet verk fÄr man tÀnka pÄ.
Viktigt med bra foton pÄ texten och siffrorna under 6, boettlock och verk för att kunna sÀga sÄ mycket mer.
Jag skulle betala nÄgra tusen för tavlan och sen försöka hitta en en annan klocka av samma modell med bra boett men trasig tavla.
PÄ Yahoo Auction skulle jag tippa pÄ att en sÄn skulle sÀljas för runt 10 svenska om allt fungerar och medaljongen Àr oskadad.
En del kanske skulle vara lite extra intresserad för glasets skull.
Ok tack för bra feedback. Den kommer med nytt NOS baklock som dock Àr frÄn annan modell, plus det gamla som Àr förstört. GS spÀnne osv. OriginallÄda ocksÄ verkar det som. Ska hÄlla utkik efter en i lite bÀttre skick för jag gillar modellen, speciellt glaset.

Lustigt nog skulle alla japaner kalla den blÄ.
NÀ jag skojar inte och skillnaden mellan blÄ och grön Àr inte samma som för dig och mig.
FörstĂ„r det inte đŸ€”
Ja det var lustigt

Jag har alltid reflekterat över att den kallas pĂ„fĂ„gel men att den ”bara” Ă€r grön (pĂ„fĂ„glar har ju mycket blĂ„ teckning snarare).. kanske det förklarar namnet och det passar bĂ€ttre för japanerna

Ja det var lustigt

Jag har alltid reflekterat över att den kallas pĂ„fĂ„gel men att den ”bara” Ă€r grön (pĂ„fĂ„glar har ju mycket blĂ„ teckning snarare).. kanske det förklarar namnet och det passar bĂ€ttre för japanerna

Är blĂ„ och hav/vatten relaterade till varandra? DĂ„ finns skalan frĂ„n blĂ„tt till grönt med. Har inte googlat. Men kan frĂ„ga dottern som i och för sig bara kan skoljapanska.

Ja det var lustigt

FrÄgade min fru som Àr japanska vilken fÀrg din klocka hade och hon sa blÄ.
Japaner sÀger Àven att grönljus Àr blÄ som i mina ögon Àr helt gröna, men om man pekar pÄ andra gröna saker Àr dom ofta gröna.
Ett mysterium för mig men vi kanske ska ÄtergÄ till klockor nu.

Ok tack för bra feedback. Den kommer med nytt NOS baklock som dock Àr frÄn annan modell, plus det gamla som Àr förstört. GS spÀnne osv. OriginallÄda ocksÄ verkar det som. Ska hÄlla utkik efter en i lite bÀttre skick för jag gillar modellen, speciellt glaset.

SpÀnnen fÄr man oftast inte med och Àr vÀrt minst en tusing och lÄdan ocksÄ, lite synd med fint men fel boettlock.

Jag letar efter en sbga073, det Àr en vÀldig torka pÄ chrono24, timepeaks, watchcharts osv, finns det nÄgon hÀr med tips om var jag kan leta, eller kanske nÄgon som sitter och trycker pÄ en de vill bli av med?

FrÄgade min fru som Àr japanska vilken fÀrg din klocka hade och hon sa blÄ.
Japaner sÀger Àven att grönljus Àr blÄ som i mina ögon Àr helt gröna, men om man pekar pÄ andra gröna saker Àr dom ofta gröna.
Ett mysterium för mig men vi kanske ska ÄtergÄ till klockor nu.

Lite offtopic som sagt men det dÀr verkar ju rÀtt spÀnnande

Sökte lite och hittade tex

Jag letar efter en sbga073, det Àr en vÀldig torka pÄ chrono24, timepeaks, watchcharts osv, finns det nÄgon hÀr med tips om var jag kan leta, eller kanske nÄgon som sitter och trycker pÄ en de vill bli av med?

Kanske inte ett tips, men skulle det funka med en 273 sÄ finns det lite fler att vÀlja pÄ dÄ den fortfarande verkar produceras

• Like
Reactions: Jpg
Kanske inte ett tips, men skulle det funka med en 273 sÄ finns det lite fler att vÀlja pÄ dÄ den fortfarande verkar produceras

Jag Àr framförallt intresserad av den gamla tavlan, men man vet ju aldrig! Den Àr fin den nya ocksÄ.

Jag tÀnkte bjuda @Fredrik78 pÄ en liten stilstudie av armband, förhoppningsvis kanske nÄgon annan har nöje av bildbombningen som kommer...
Armbanden som jÀmförs Àr SBGX261 (svart) 3-delade Oyster-typ i stÄl och SBGX067 (vit) 5-delade Omega-typ i titan.
*ja 261 ska fÄ nytt batteri dÄ den dog igÄr kl 19:24 ;)

IMG_6547.jpg

FrÄgan var hur dom upplevdes och vad som skiljer dem Ät utöver det uppenbara.
Vi börjar med tjockleken. Den skiljer sig nÀmligen Ät.

IMG_6534.jpg

Titan mÀter ca 3,2mm
IMG_6535.jpg

StÄl mÀter ca 3,8mm.

LÀnkbitarna skiljer sig ocksÄ lite i lÀngd. HellÀnkarna pÄ stÄllÀnken Àr 9mm och 8mm pÄ titanlÀnken. HalvlÀnkarna Àr dock 6mm pÄ bÄda.
Tjockleken och den millimetern pÄ hellÀnkarna gör i mitt fall att jag har min justering pÄ följande vis.
IMG_6536.jpg

BÄda har 5 hellÀnkar pÄ kl6 sidan, men pÄ kl12 sidan har stÄl 5 hela+2 halva medans titan har 6 hela+2halva.
Lite snabb huvudrÀkning ger att stÄl har 102mm medans titan har 100mm lÀnk trots en hel lÀnkbit extra... Gör det titanlÀnken lite mer följsam?
Möjligen, men inte sÄ att just det gör att jag kÀnner skillnad.
IMG_6538.jpg IMG_6539.jpg IMG_6540.jpg
HÀr har jag försökt fÄnga hur lÀnkarna pÄ SBGX faktiskt Àr dubbel-ledade. den mittersta lilla lÀnken Àr alltsÄ inte fast, utan kan röra sig lite uppÄt pÄ titanlÀnken.
IMG_6541.jpg IMG_6542.jpg IMG_6543.jpg
PÄ stÄllÀnken Àr det samma rörliga led, men den kan faktiskt flexa lite Àven nedÄt pÄ denna. Det i sin tur ger ett slags "micro-flex" nÀr klockan bÀrs.
En vÀldigt underskattad design som de som brukar gnÀlla över GS lÀnkar totalt missat (möjligen Àr det lÄsen man klagar pÄ men sÀger lÀnken).
IMG_6544.jpg

TitanlÀnken har alltsÄ inte riktigt samma microflex, men lÀnkbitarna Àr betydligt kraftigare skÄlade pÄ undersidan, dÀr stÄllÀnken nÀstan Àr plan.
IMG_6545.jpg

BÄda lÀnkarna Àr vÀldigt bekvÀma, den 3-delade skulle jag kalla sportigare medans 5-delade titanlÀnken Àr lite elegantare. BÄda Àr riktigt bekvÀma, titanlÀnken med nÄgot kortare och skÄlade lÀnkbitar, stÄllÀnken med sitt microflex.
Med den lilla sammanfattningen avslutar jag denna detaljstudie och önskar alla en trevlig start pÄ veckan :)

Jag tÀnkte bjuda @Fredrik78 pÄ en liten stilstudie av armband, förhoppningsvis kanske nÄgon annan har nöje av bildbombningen som kommer...
Armbanden som jÀmförs Àr SBGX261 (svart) 3-delade Oyster-typ i stÄl och SBGX067 (vit) 5-delade Omega-typ i titan.
*ja 261 ska fÄ nytt batteri dÄ den dog igÄr kl 19:24 ;)

IMG_6547.jpg

FrÄgan var hur dom upplevdes och vad som skiljer dem Ät utöver det uppenbara.
Vi börjar med tjockleken. Den skiljer sig nÀmligen Ät.

IMG_6534.jpg

Titan mÀter ca 3,2mm
IMG_6535.jpg

StÄl mÀter ca 3,8mm.

LÀnkbitarna skiljer sig ocksÄ lite i lÀngd. HellÀnkarna pÄ stÄllÀnken Àr 9mm och 8mm pÄ titanlÀnken. HalvlÀnkarna Àr dock 6mm pÄ bÄda.
Tjockleken och den millimetern pÄ hellÀnkarna gör i mitt fall att jag har min justering pÄ följande vis.
IMG_6536.jpg

BÄda har 5 hellÀnkar pÄ kl6 sidan, men pÄ kl12 sidan har stÄl 5 hela+2 halva medans titan har 6 hela+2halva.
Lite snabb huvudrÀkning ger att stÄl har 102mm medans titan har 100mm lÀnk trots en hel lÀnkbit extra... Gör det titanlÀnken lite mer följsam?
Möjligen, men inte sÄ att just det gör att jag kÀnner skillnad.
IMG_6538.jpg IMG_6539.jpg IMG_6540.jpg
HÀr har jag försökt fÄnga hur lÀnkarna pÄ SBGX faktiskt Àr dubbel-ledade. den mittersta lilla lÀnken Àr alltsÄ inte fast, utan kan röra sig lite uppÄt pÄ titanlÀnken.
IMG_6541.jpg IMG_6542.jpg IMG_6543.jpg
PÄ stÄllÀnken Àr det samma rörliga led, men den kan faktiskt flexa lite Àven nedÄt pÄ denna. Det i sin tur ger ett slags "micro-flex" nÀr klockan bÀrs.
En vÀldigt underskattad design som de som brukar gnÀlla över GS lÀnkar totalt missat (möjligen Àr det lÄsen man klagar pÄ men sÀger lÀnken).
IMG_6544.jpg

TitanlÀnken har alltsÄ inte riktigt samma microflex, men lÀnkbitarna Àr betydligt kraftigare skÄlade pÄ undersidan, dÀr stÄllÀnken nÀstan Àr plan.
IMG_6545.jpg

BÄda lÀnkarna Àr vÀldigt bekvÀma, den 3-delade skulle jag kalla sportigare medans 5-delade titanlÀnken Àr lite elegantare. BÄda Àr riktigt bekvÀma, titanlÀnken med nÄgot kortare och skÄlade lÀnkbitar, stÄllÀnken med sitt microflex.
Med den lilla sammanfattningen avslutar jag denna detaljstudie och önskar alla en trevlig start pÄ veckan :)
Vilken Àr favoriten om du bara fÄr vÀlja en?

Tillbaka
Topp