Jag tycker OysterlÀnken i stÄl bÄde passar boetten bra och Àr riktigt bekvÀm, sÄ jag skulle gÀrna se att Àven den fanns i titan, för titan Àr alltid bekvÀmtVilken Àr favoriten om du bara fÄr vÀlja en?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Jag tycker OysterlÀnken i stÄl bÄde passar boetten bra och Àr riktigt bekvÀm, sÄ jag skulle gÀrna se att Àven den fanns i titan, för titan Àr alltid bekvÀmtVilken Àr favoriten om du bara fÄr vÀlja en?
KÀnns som VFA-tÄget har gÄtt. Hoppas att de vanliga vintage-referenserna inte dras med.
Grand Seiko Ref. 61GS V.F.A A very rare and well preserved high precision stainless steel wristwatch with day and date
Tack för att du tog dig tid,det uppskattasJag tÀnkte bjuda @Fredrik78 pÄ en liten stilstudie av armband, förhoppningsvis kanske nÄgon annan har nöje av bildbombningen som kommer...
Armbanden som jÀmförs Àr SBGX261 (svart) 3-delade Oyster-typ i stÄl och SBGX067 (vit) 5-delade Omega-typ i titan.
*ja 261 ska fÄ nytt batteri dÄ den dog igÄr kl 19:24
FrÄgan var hur dom upplevdes och vad som skiljer dem Ät utöver det uppenbara.
Vi börjar med tjockleken. Den skiljer sig nÀmligen Ät.
Titan mÀter ca 3,2mm
StÄl mÀter ca 3,8mm.
LÀnkbitarna skiljer sig ocksÄ lite i lÀngd. HellÀnkarna pÄ stÄllÀnken Àr 9mm och 8mm pÄ titanlÀnken. HalvlÀnkarna Àr dock 6mm pÄ bÄda.
Tjockleken och den millimetern pÄ hellÀnkarna gör i mitt fall att jag har min justering pÄ följande vis.
BÄda har 5 hellÀnkar pÄ kl6 sidan, men pÄ kl12 sidan har stÄl 5 hela+2 halva medans titan har 6 hela+2halva.
Lite snabb huvudrÀkning ger att stÄl har 102mm medans titan har 100mm lÀnk trots en hel lÀnkbit extra... Gör det titanlÀnken lite mer följsam?
Möjligen, men inte sÄ att just det gör att jag kÀnner skillnad.
HÀr har jag försökt fÄnga hur lÀnkarna pÄ SBGX faktiskt Àr dubbel-ledade. den mittersta lilla lÀnken Àr alltsÄ inte fast, utan kan röra sig lite uppÄt pÄ titanlÀnken.
PÄ stÄllÀnken Àr det samma rörliga led, men den kan faktiskt flexa lite Àven nedÄt pÄ denna. Det i sin tur ger ett slags "micro-flex" nÀr klockan bÀrs.
En vÀldigt underskattad design som de som brukar gnÀlla över GS lÀnkar totalt missat (möjligen Àr det lÄsen man klagar pÄ men sÀger lÀnken).
TitanlÀnken har alltsÄ inte riktigt samma microflex, men lÀnkbitarna Àr betydligt kraftigare skÄlade pÄ undersidan, dÀr stÄllÀnken nÀstan Àr plan.
BÄda lÀnkarna Àr vÀldigt bekvÀma, den 3-delade skulle jag kalla sportigare medans 5-delade titanlÀnken Àr lite elegantare. BÄda Àr riktigt bekvÀma, titanlÀnken med nÄgot kortare och skÄlade lÀnkbitar, stÄllÀnken med sitt microflex.
Med den lilla sammanfattningen avslutar jag denna detaljstudie och önskar alla en trevlig start pÄ veckan
vad hÀnder med huden av lÀder? Annars Àr vÀl lÀnk=svettig sommar det optimala?Funderar pÄ nytt band till SBGV009 till sommaren. Perlon kÀndes inte som det flög pÄ klockan. Min hud verkar inte gilla lÀderband. NÄgra tips?
Den blir irriterad och jag fÄr till slut eksem. Provat rengöra och Àven nya lÀderband, men huden tycker inte om det.vad hÀnder med huden av lÀder? Annars Àr vÀl lÀnk=svettig sommar det optimala?
Hirsch ska ha utvecklat nÄgot dom kallar "pro skin" som Àr allergivÀnligt. Ingen koll pÄ om det Àr pÄ alla eller bara vissa lÀderband. Kan vara vÀrt att frÄga exempelvis KlockmÀster om dom vet?Den blir irriterad och jag fÄr till slut eksem. Provat rengöra och Àven nya lÀderband, men huden tycker inte om det.
Jo lÀnken funkar alltid, men ville ha lite variation.
Hittade precis det hÀr, vet inte om det kommer flyga, men vÀrt att testa.
Ska kolla upp det. De verkar Àven ha vissa lÀderband med gummi pÄ undersidan.Hirsch ska ha utvecklat nÄgot dom kallar "pro skin" som Àr allergivÀnligt. Ingen koll pÄ om det Àr pÄ alla eller bara vissa lÀderband. Kan vara vÀrt att frÄga exempelvis KlockmÀster om dom vet?
ja, som mitt senaste i vinblad Jag tror annars dom med gummi pÄ insidan kallas "performance". Möjligen mÄste du bestÀlla för att fÄ 19mmSka kolla upp det. De verkar Àven ha vissa lÀderband med gummi pÄ undersidan.
SBGP003Funderar pÄ nytt band till SBGV009 till sommaren. Perlon kÀndes inte som det flög pÄ klockan. Min hud verkar inte gilla lÀderband. NÄgra tips?
Ăr det 18mm eller 20 mm?SBGP003
Ăr inte sĂ„ förtjust i de flesta moderna GS-armbanden med delvis polerade sektioner mm. Satte pĂ„ ett Eulits perlon-band för att fĂ„ lite mer vintage-kĂ€nsla och strukturkontrast till en annars vĂ€ldigt slĂ€t klocka, samt körde tvĂ„delat för att hĂ„lla ner tjockleken (inget band under som lyfter upp klockan).
Vad jag glatt överraskad upptÀckte nÀr jag fÄtt av metallarmbandet var hur mycket mer av bandhornsdetaljerningen frÄn GS 4420 & KS 4420 som trÀdde fram i min mening.
Ăr det 18mm eller 20 mm?
NejFinns det nÄgon kvartsare utan sekundvisare?
Nej, inte ny men vintageFinns det nÄgon snygg GS i storleken 35-36mm? Helst herr eller unisex modell
Alla tips uppskattas, tycker snowflake Àr sÄ grymt snygg men passar tyvÀrr inte man handled sÄ bra nÀr jag testade den i butik..Finns det nÄgon snygg GS i storleken 35-36mm? Helst herr eller unisex modell
@drÀpdrulle @SeikoZ Varför den ledsna gubben, det Àr ju bara att köpa den modell man gillar och plocka bort den om det Àr avgörande?
sbgx205 Àr 36,5mm, annars Àr det vintage som gÀller, och dÄ kvarts skulle jag pÄstÄAlla tips uppskattas, tycker snowflake Àr sÄ grymt snygg men passar tyvÀrr inte man handled sÄ bra nÀr jag testade den i butik..
DÄlig ursÀkt, det Àr ju bara be KM ta bort denBra poÀng men jobbigt att pilla. Vore fantastiskt med en modell frÄn fabrik utan sekundvisare.
Tusen tack för tipset!! ska kika nÀrmare pÄ det! Hade egentligen gÀrna velat ha ett mekaniskt/automatisk urverk Àn ett quarts-urverk men om man det inte finns sÄ fÄr man la anpassa sigsbgx205 Àr 36,5mm, annars Àr det vintage som gÀller, och dÄ kvarts skulle jag pÄstÄ
*sbgx218 Àr ju faktiskt 35,5mm
FÄr verkligen AD pilla bort den?DÄlig ursÀkt, det Àr ju bara be KM ta bort den
Spelar det nÄgon roll, vilken GS-kvarts skulle du köpa utan sekundvisare? Det finns ju massa fina klockor utan sekundvisare du kan köpa istÀllet.FÄr verkligen AD pilla bort den?