• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Jag kan rekommendera att böja dina egna. Klipp en stÄltrÄd/ett gem i samma lÀngd som ett bandstift. Böj mot boetten för att kopiera formen. Ta sedan en sked, lÀgg din böjda trÄd mot skedens baksida och kolla vart den följer skedens form. Rita ett mÀrke. Ta ditt raka bandstift och tejpa det över mÀrket. Ta nu en sked till och lÀgg ovanpÄ och pressa ihop dom. Klart :)
Smart! Skall försöka komma ihÄg det hÀr husmorsknepet :)

Solsken och Grand Seiko urtavlor Àr ofta en underbar kombination.
- Idag SBGP007G
36EF69AF-F35A-402E-917E-4F90FF9E20F4.jpeg

Jag har blivit riktigt sugen pĂ„ att skaffa en ”grab and go” klocka pĂ„ sistone dĂ„ jag tröttnat pĂ„ att mina mekaniska ligger i lĂ„dan och stannar i tid och otid 🙄

Det jag snöat in pĂ„ Ă€r nĂ„gon av SBGP-varianterna med 44GS boetten, men jag kan inte avgöra vilken fĂ€rg som Ă€r ”bĂ€st”.. Jag gillar SPGP005 med den hĂ€rliga blĂ„a tavlan, men hade gĂ€rna sett att datumskivan var svart... Och vĂ€ljer man en SPGP003 sĂ„ fĂ„r man svart datumskiva, men samtidigt en svart tavla med mindre ”liv” i, vilket gör att man tappar lite av den GS-kĂ€nsla jag Ă€r ute efter.. 🧐
Och SPGP001 ser riktigt frÀsch ut, men hade gÀrna sett en vit tavla istÀllet för champagne..

SĂ„ min fundering var ifall nĂ„gon Ă€ger en av dessa och har lust att posta nĂ„gon bild sĂ„ att man kan fĂ„ Ă€nnu svĂ„rare att bestĂ€mma sig 😅

Jag har blivit riktigt sugen pĂ„ att skaffa en ”grab and go” klocka pĂ„ sistone dĂ„ jag tröttnat pĂ„ att mina mekaniska ligger i lĂ„dan och stannar i tid och otid 🙄

Det jag snöat in pĂ„ Ă€r nĂ„gon av SBGP-varianterna med 44GS boetten, men jag kan inte avgöra vilken fĂ€rg som Ă€r ”bĂ€st”.. Jag gillar SPGP005 med den hĂ€rliga blĂ„a tavlan, men hade gĂ€rna sett att datumskivan var svart... Och vĂ€ljer man en SPGP003 sĂ„ fĂ„r man svart datumskiva, men samtidigt en svart tavla med mindre ”liv” i, vilket gör att man tappar lite av den GS-kĂ€nsla jag Ă€r ute efter.. 🧐
Och SPGP001 ser riktigt frÀsch ut, men hade gÀrna sett en vit tavla istÀllet för champagne..

SĂ„ min fundering var ifall nĂ„gon Ă€ger en av dessa och har lust att posta nĂ„gon bild sĂ„ att man kan fĂ„ Ă€nnu svĂ„rare att bestĂ€mma sig 😅
Jag kan inte bidra med bilder, men vill bara sÀga att GS champagne tavlor Àr nÄgot alldeles extra

Jag kan inte bidra med bilder, men vill bara sÀga att GS champagne tavlor Àr nÄgot alldeles extra
Ja den ser ruggigt fin ut! Dock Àr jag lite orolig över att den blir lite för "dressig"? Tanken Àr att den ska funka till allt, men samtidigt sÄ kör jag alltid safe med svarta/blÄa tavlor, sÄ det kanske Àr dags att kliva ur sin comfort zone :angel:

Ja den ser ruggigt fin ut! Dock Àr jag lite orolig över att den blir lite för "dressig"? Tanken Àr att den ska funka till allt, men samtidigt sÄ kör jag alltid safe med svarta/blÄa tavlor, sÄ det kanske Àr dags att kliva ur sin comfort zone :angel:
Egentligen Àr det vÀl svart som gÀller om det ska vara maximalt mÄngsidigt. Men som sagt, det Àr svÄrt att inte bli knÀsvag av GS champagnetavlor. Kolla speciellt @martaSM30 senaste poster, och lÀs denna https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-trÄden.58022/page-414#post-3816463

Egentligen Àr det vÀl svart som gÀller om det ska vara maximalt mÄngsidigt. Men som sagt, det Àr svÄrt att inte bli knÀsvag av GS champagnetavlor. Kolla speciellt @martaSM30 senaste poster, och lÀs denna https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-trÄden.58022/page-414#post-3816463
Precis, svart Àr ju vÀldigt mÄngsidigt. Men samtidigt sÄ blir det lite trÄkigt ibland... Man vill ju kunna variera sig med olika fÀrger ocksÄ!
Jag kollade bilderna samt infon som du lÀnkade till, och nu blev det ju inte lÀttare direkt, haha! Det var ju kul att lÀsa lite om hur champagnetavlan Àr uppbyggd ocksÄ, med ett tunt lager med silver som sedan har ett Ànnu tunnare lager med guld ovanpÄ, för att kunna fÄ till dom olika nyanserna i visst ljus. Det Àr ju precis sÄnt hÀr som gör att man blir Àn mer fascinerad och fÄr Ànnu svÄrare att bestÀmma sig :hilarious: I morse var jag helt övertygad om att det kommer bli en blÄ, men nu kÀnns det som att det drar mot en champagne iaf...:p
Stort tack för tipset i trÄden, det uppskattas!

Det Àr vÀl egentligen en uppdaterad sbgv205/207, och dessa kan du hitta bilder pÄ bakÄt i trÄden. Personligen har jag inte stört mig pÄ att datumskivan Àr vit till blÄ urtavla. Det skulle vara vÀrre med en blÄ som inte passar med tavlan...

Min andra kvarts GS sÄ korspostar initiala bilder pÄ min nya, lÀtt begagnade, sbgx319. Otroligt bekvÀm med sin lÄga profil, sina 37mm och sin lite flexiga lÀnk. Grym klocka! Men satan i gatan vilken prövning att korta lÀnken pÄ denna.
EF4D4E06-0820-4CE6-9354-AF8B9CB2F07F.jpeg
3734DC53-8AB8-4E5F-8940-150F11AD829B.jpeg
A0DEBF53-215B-422D-B68E-DC45144FE041.jpeg
7E8581E1-5B6B-4E0C-AB11-9B3D52C4D527.jpeg
8BE6FCDB-5CDD-4736-9BEE-0E944161E016.jpeg

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp