• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

NÄgon hÀr med erfarenhet av sbga285g? Den kÀnns ganska clean och som ett rÀtt bra insteg till Grand Seiko? 46k ny och som alltid betydligt billigare pre-owned..

1621171108925.png

Jag och nÄgra till pÄ forumet har champagneversionen, 283, men den svarta har jag nog inte sett

20210312_092120.jpg

Jag tycker om GS dÄ dom gör fenomenala klockor. Har en SBGE033 samt en SBGV243 och Àr otroligt nöjd med dessa. Det Àr de bÀsta klockor jag nÄgonsin haft. Har Àven allt mer börjat tycka om lite avskalade klockor och det skulle kÀnnas komplett pÄ nÄgot vis om jag Àven kunde fÄ tag i en tvÄhandare. Och om jag ska vara riktigt Àrlig sÄ skulle jag nog stÀlla mig först i kön ifall GS slÀppte en sÄdan modell och det oavsett verk.
Det kÀnns inte som jag syndar dÄ jag rekommenderar ett annat mÀrke, eftersom GS inte har nÄgon
IMG_5275.jpg

Jag hade tyckt det var vÀldigt kaxigt att trycka in tex 9F i en klocka med tvÄ visare bara för att det gÄr. TÀnk dig typ en Cartier tank med Citizens 0100 - sÄ himla onödigt att det blir kul.
Fast 0.100 har fler fördelar Àn bara hög precision, bla eco-drive. Om det saknar sekundvisare har man ju fortfarande en klocka som inte behöver batteribyte. Som jag ser det Àr sjÀlva poÀngen med 9f den höga precisionen, utan den kan man ju ha vilket urverk som helst. Och det Àr ju fortfarande fullt möjligt att avlÀgsna en visare man inte vill ha ;)

Fast 0.100 har fler fördelar Àn bara hög precision, bla eco-drive. Om det saknar sekundvisare har man ju fortfarande en klocka som inte behöver batteribyte. Som jag ser det Àr sjÀlva poÀngen med 9f den höga precisionen, utan den kan man ju ha vilket urverk som helst. Och det Àr ju fortfarande fullt möjligt att avlÀgsna en visare man inte vill ha ;)
Yes, det var just för att Cartier lanserade en soldriven tank (som förmodligen inte Àr HAQ) som jag kom att tÀnka pÄ att det hade varit kul

NÄgon som vet vart man köper 19mm böjda bandstift?
Jag kan rekommendera att böja dina egna. Klipp en stÄltrÄd/ett gem i samma lÀngd som ett bandstift. Böj mot boetten för att kopiera formen. Ta sedan en sked, lÀgg din böjda trÄd mot skedens baksida och kolla vart den följer skedens form. Rita ett mÀrke. Ta ditt raka bandstift och tejpa det över mÀrket. Ta nu en sked till och lÀgg ovanpÄ och pressa ihop dom. Klart :)

Grymt snygg! Sökte faktiskt den med ljus urtavla, sÄ tack för tipset :)

Om man jÀmför med tex SBGA373 som Àr rÀtt lik konceptuellt (stÄl, spring drive, champagnetavla) men har nÄgra vÀsentliga skillnader (större och skarpare boett + urskuren kraftreservisning + blÄ sekundvisare etc + saftigare prislapp) tycker jag 283an vinner pÄ sin nÀttare diameter och för att jag gillar den tryckta kraftreservsindikatorn mer. BlÄ sekundvisare hade kanske varit snajdigt och den lite vassare boetten Àr ju cool men nu Àr det som det Àr, jag har för smala armar

1621272706097.png
1621272753234.png

Om man jÀmför med tex SBGA373 som Àr rÀtt lik konceptuellt (stÄl, spring drive, champagnetavla) men har nÄgra vÀsentliga skillnader (större och skarpare boett + urskuren kraftreservisning + blÄ sekundvisare etc + saftigare prislapp) tycker jag 283an vinner pÄ sin nÀttare diameter och för att jag gillar den tryckta kraftreservsindikatorn mer. BlÄ sekundvisare hade kanske varit snajdigt och den lite vassare boetten Àr ju cool men nu Àr det som det Àr, jag har för smala armar

1621272706097.png
1621272753234.png
HÄller med helt! Jag fastnade just för klockan i sig i eftersom den verkade vettigare i storleken, utifrÄn mitt perspektiv dÄ. Har varit och testat massa olika Schweizare som Breiling, Omega, Cartier osv., men upplevt de flesta som stora och klumpiga. Att man för samma pris som en av de mer blygsamma cartierklockorna kan fÄ en spring drive (sett till nypris) tycker jag kÀnns vÀldigt lockande. Ska till Magnussons ur i Gbg kommande veckor och pröva pÄ lite olika! Man vill ju se finishen i verkliga livet. :)

Den hÀr spring driven Àr nÀstan löjligt exakt. StÀllde den hos handlaren i lördags och fortfarande inom 1 sekund.

Det Àr sÄdana som Japanska lokförare har nÀr dom 99% av avgÄngarna gÄr pÄ sekunden. Tror dom har typ ~20 sekunders fördröjning per tÄg mÀtt över hela Äret (ofta nÄgot jordskred eller dylikt som sabbar det helt för ett tÄg).

Tillbaka
Topp