• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

SBGJ239 utomhus pĂ„ sen lunch. Trevligt med lite sol som fĂ„r den att ”poppa” lite extra.
4FE4BBA9-2BA3-47A1-9A42-576236A7EAC4.jpeg

Nytt in, blÄtavlad 5645-7010 och nu stÄr service och glasbyte pÄ dagordningen.
Tavlans ser lite trÄkigt matt och mörkt blÄ ut för det mesta men förvÄnande nog i direkt solljus skimrar den lite ljusare blÄ.
Blir nog bra med genomskinligt glas tror jag.

Tack Senpai!

D970C613-B264-49C4-B0E3-92F172C727C1.jpeg

Nytt in, blÄtavlad 5645-7010 och nu stÄr service och glasbyte pÄ dagordningen.
Tavlans ser lite trÄkigt matt och mörkt blÄ ut för det mesta men förvÄnande nog i direkt solljus skimrar den lite ljusare blÄ.
Blir nog bra med genomskinligt glas tror jag.

Tack Senpai!

D970C613-B264-49C4-B0E3-92F172C727C1.jpeg

Fantastiskt lÀcker. Jag tycker dem hÀr har sÄ fina dimensioner, lite bullig och vÀldigt minimalistisk tavla med de smala indexen. SÄ skönt att du kan kryssa av den pÄ listan! Kul att den stannar pÄ ön.

Eftersom du inte Àr sÄ skrytsam av dig fÄr jag fylla in. Med sitt mindre format av GOD, exakta gÄng och automatiska uppdrag var 5645-7010 var populÀr och producerades i ganska stora volymer, frÀmst med vit tavla. Generellt ska man vara skeptisk till blÄ, svarta eller andra fÀrgade tavlor pÄ vintage KS/GS, de Àr oftast ommÄlade.

Detta exemplar Àr dock ett undantag. Under en kort period 1972-73 tillverkades 5645-7010 ocksÄ med en silvervit tavla, borstad finish samt den vi ser hÀr, i en djupt blÄ fÀrg. En modell med endast datum, med medaljong intakt fÄr idag rÀknas som mycket sÀllsynt.

Intressant obserservation om fÀrgen, jag har tidigare tÀnkt att de blÄ har samma borstning i tavlan som de silvervita. Men du upplever den som midnattsblÄ och mattare? MÄnga andra blÄtavlade verkar ju bli grÄ med Ären (har för mig att du visat upp en sÄn), men det verkar inte vara fallet hÀr.

Senast Àndrad:
Fantastiskt lÀcker. Jag tycker dem hÀr har sÄ fina dimensioner, lite bullig och vÀldigt minimalistisk tavla med de smala indexen. SÄ skönt att du kan kryssa av den pÄ listan! Kul att den stannar pÄ ön. RÀtt ovanlig utan dag ocksÄ för de som Àr intresserade.

Intressant obserservation om fÀrgen, jag har tidigare tÀnkt att de blÄ har samma borstning i tavlan som de silvervita som producerades under samma Är (72-73). Men du upplever den som midnattsblÄ och mattare? MÄnga andra blÄtavlade verkar ju bli grÄ med Ären (har för mig att du visat upp en sÄn), men det verkar inte vara fallet hÀr.

Den Ă€r inte alls som den silverfĂ€rgade utan mer som den vita, en jĂ€mn kulör utan ”sunburst”
NÀr den kom var den geggig sÄ jag tog isÀr den för att skura den ordentligt och dum nog fotade jag inte tavlan dÄ utan glas
SÄ hÀr ser den ut som oftast, bara mörkt blÄ.

C976EF20-5A08-45DC-907D-0FEFD63D152D.jpeg

Det Àr vÀl bara en modell som troligtvis Àndrat kulör frÄn blÄ till grÄ över Ären och den har en helt annorlunda tavla med linne struktur.
Gammal bild.

2B091730-A831-4833-9479-B8496F4F7B48.jpeg

Du hann citera innan jag redigerade mitt inlÀgg. Jag blev plötsligt osÀker pÄ Ärtalen nu nÀr jag ser pÄ min hÀrjade med silvertavla (september -71). Det som Àr sÀkert Àr att de bÄda dök upp första gÄngen i katalogen -72.

Min köptes pÄ auktion med dÄliga bilder, och verkar ha fÄtt lite fukt i sig med prickar pÄ lacken som följd, lite dammkorn ocksÄ. Men jag tycker ÀndÄ den förtjÀnar nytt liv i form av omvÄrdnad och nytt glas. Jag tÀnker mig att tidigare Àgare suttit lÄnga dagar pÄ kontor och druckit en hel del sake vid middagar med denna pÄ armen. Det Àr lite som med en riktigt bra kostym, blir snyggare med tiden dÄ den fÄr lite karaktÀr och bÀraren blir lika bekvÀm i den som en pyjamas.

C7F532F3-94C7-4AFC-A96F-B50F95AF2ED1.jpeg

Det Àr vÀl bara en modell som troligtvis Àndrat kulör frÄn blÄ till grÄ över Ären och den har en helt annorlunda tavla med linne struktur.
Gammal bild.

2B091730-A831-4833-9479-B8496F4F7B48.jpeg

DÀr var den. Samma fenomen verkar Äterfinnnas pÄ KS 5245/6-7000, dÀr katalogbilden ser blÄ ut men de fÄ exemplar som dyker upp Àr grÄ, med lin/canvas struktur. SvÄrt att veta som det stÀmmer dock.

Tror mörkblÄtt hade passat tavlan bÀttre.
Ja jag gillar heller det inte 100%. SjÀlv tror jag pÄ ett ljust brunt alternativt ett mörkare grönt. Köpte ett ljusare brunt men det visade sig att denna har 18mm isf det vanligare 19 och det blev inte bra. Hittade detta som tidigare köpts till hustrun, men oanvÀnda, Hirsch som fick Äka pÄ som test.

Senast Àndrad:
Ja jag gillar heller det inte 100%. SjÀlv tror jag pÄ ett ljust brunt alternativt ett mörkare grönt. Köpte ett ljusare brunt men det visade sig att denna har 18mm isf det vanligare 19 och det blev inte bra. Hottade detta gamla men oanvÀnda Hirsch som fick Äka pÄ som test.
det var en bra info som inte framgÄtt tidigare, att den har 18mm :)

Tillbaka
Topp