• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Helt ok. Men Gissar att lÀnken snart sitter pÄ igen.
image.jpg
Det blev riktigt snyggt. :)

Tack! Tavlan Àr helt sjukt grym och en stor anledning till varför jag ville ha den. Dessutom första gÄngen jag har en med ett 44 case, vilket jag ocksÄ ville prova.
44GS boetten Àr ju grym. Men nu efter att ha Àgt den ett tag sÄ har jag faktiskt börjat kika lite mer mot 62GS. De stora polerade ytorna pÄ 44GS gör klockan svÄrfotad och svÄr att hÄlla ren frÄn fingeravtryck. :) fÄr se hur man kommer att kÀnna nÀr ytorna börjar bli lite repiga ocksÄ.

44GS boetten Àr ju grym. Men nu efter att ha Àgt den ett tag sÄ har jag faktiskt börjat kika lite mer mot 62GS. De stora polerade ytorna pÄ 44GS gör klockan svÄrfotad och svÄr att hÄlla ren frÄn fingeravtryck. :) fÄr se hur man kommer att kÀnna nÀr ytorna börjar bli lite repiga ocksÄ.
Min har nÄgra Är pÄ nacken och spÄr frÄn tidigare Àgare. Inget som stör sÄ farligt. Tycker den tar det bÀttre Àn befarat.
62GS har jag inte kikat pĂ„ alls. Blir lite googling ikvĂ€ll mao 😀

Min har nÄgra Är pÄ nacken och spÄr frÄn tidigare Àgare. Inget som stör sÄ farligt. Tycker den tar det bÀttre Àn befarat.
62GS har jag inte kikat pĂ„ alls. Blir lite googling ikvĂ€ll mao 😀
HÀrligt att höra, dÄ har jag inget att oroa mig för. Min har börjat fÄ lite micro-repor.
Gillar 62:an dĂ„ den nĂ€stan Ă€r som flĂ€tad runt tavlan och glaset. NĂ€stan ingen bezel. Gillar SBGH273, den skulle man gĂ€rna lĂ€gga vantarna pĂ„. 😊

HÀrligt att höra, dÄ har jag inget att oroa mig för. Min har börjat fÄ lite micro-repor.
Gillar 62:an dĂ„ den nĂ€stan Ă€r som flĂ€tad runt tavlan och glaset. NĂ€stan ingen bezel. Gillar SBGH273, den skulle man gĂ€rna lĂ€gga vantarna pĂ„. 😊
GS 62 har ingen glasring (bezel), varken pÄ dom riktiga eller dom nyare som liknar dom.
VÀldigt vanligt förr att bara ha glaset pressat i boetten utan glasring runt men nog mindre vanligt idag.

GS 62 har ingen glasring (bezel), varken pÄ dom riktiga eller dom nyare som liknar dom.
VÀldigt vanligt förr att bara ha glaset pressat i boetten utan glasring runt men nog mindre vanligt idag.
Ok. Trodde man kunde rÀkna de inringade delarna av boetten som glasring (ser lite ut som det iallafall) men det rÀknas kanske inte som glasring om den inte Àr högre upp Àn resten av boetten.
Det var iallafall dessa delar av boetten jag menade nĂ€r jag sade att det nĂ€stan ser ut som att det inte glasring pĂ„ denna boett. 😊

Bilagor

• 092279C1-AD57-4C4E-93AD-D160B674A29C.jpeg
    092279C1-AD57-4C4E-93AD-D160B674A29C.jpeg
    188.5 KB · Visningar: 16
Ok. Trodde man kunde rÀkna de inringade delarna av boetten som glasring (ser lite ut som det iallafall) men det rÀknas kanske inte som glasring om den inte Àr högre upp Àn resten av boetten.
Det var iallafall dessa delar av boetten jag menade nĂ€r jag sade att det nĂ€stan ser ut som att det inte glasring pĂ„ denna boett. 😊

Nej, glasringen Àr ju en separat ring som antingen hjÄlper till att hÄlla nere glaset, skydda det eller bara var snyggt.
Det du visar Àr bara hur boetterna Àr slipade.
Hoppas den hÀr bilden visar att allt bara Àr gjort i ett matrial.

UrsÀkta det flottiga glaset.

E9094E08-F20C-4256-9661-6605B4DDBF9F.jpeg

Nu har det googlats 62GS till förbannelse hÀr...
Tack @Lenne81 och @kuma-kun för inspiration och att ni fick mig att upptÀcka denna fantastiskt trevliga boett.
Nu Ă€r bara frĂ„gan vilken nĂ€sta GS ska bli? Boetten Ă€r iaf bestĂ€md. NĂ€stan skönt att det nog dröjer lite innan jag skrapat ihop nog med pengar dĂ„ det kommer att behöva funderas en hel del mer 🙂

Bytte glas hÀr pÄ morgonkvisten pÄ den blÄ 56an och tog bild pÄ tavlan för @Senpai, antagligen den enda hÀr som intresserar sig för olika nyanser pÄ Àldre GS tavlor.

6A100856-1625-4806-B16F-960D8568F689.jpeg

Förut tyckte jag att 564x-7010 var rÀtt trÄkiga och kanske dom minst intressanta varianterna.
Men börjar uppskatta dom mer och mer, visaruppsÀttningen Àr lite uppkÀftig och tavla och boett Àr hÀrligt stram.
MÄste skaffa fler, speciellt en guld pÄ stÄl.

I olika ljus.

9DAF4FBD-8185-4A7E-AC86-66187DECFB24.jpeg
08DA0D72-6BB2-4B4C-A448-19A12944AC7A.jpeg

Senast Àndrad:
Bytte glas hÀr pÄ morgonkvisten pÄ den blÄ 56an och tog bild pÄ tavlan för @Senpai, antagligen den enda hÀr som intresserar sig för olika nyanser pÄ Àldre GS tavlor.

6A100856-1625-4806-B16F-960D8568F689.jpeg

Förut tyckte jag att 564x-7010 var rÀtt trÄkiga och kanske dom minst intressanta varianterna.
Men börjar uppskatta dom mer och mer, visaruppsÀttningen Àr lite uppkÀftig och tavla och boett Àr hÀrligt stram.
MÄste skaffa fler, speciellt en guld pÄ stÄl.

I olika ljus.

9DAF4FBD-8185-4A7E-AC86-66187DECFB24.jpeg
08DA0D72-6BB2-4B4C-A448-19A12944AC7A.jpeg

Jag Àr övertygad om att det Àr mÄnga som uppskattar dina bilder frÄn den stigande solens land. Det Àr en vÀlkommen present till morgonkaffet, som bÄde utbildar och inspirerar.

Kul ordval i ditt beskrivande av visarna, de avviker ju ganska starkt frÄn tidigare GS referenser, och pÄminner lite om VFA.

Att 56GS stÄr lite lÀgre i rang beror kanske pÄ att de ofta benÀmns som de första som gick över till mer maskinell produktion, och tillverkades i relativt stora kvantiteter. Samt det sköra plasthjulet för dag/datumbyte.

NÀr det kommer till designen tycker jag det Àr en fulltrÀff, dÀr alla element av GOD finns med, i ett lite mindre, diskret, minimalistiskt och modernt utförande. Ingen skryt-GS, men det Àr det som gör den sÄ bra.

Första bilden jag sett pÄ bara tavlan, den Àr onekligen mörk, snyggt! Det sÀgs ju tex (nÄgot bajsnödigt) inom herrbeklÀdnad att midnattsblÄtt upplevs som mörkare Àn svart i visst ljus, och att det dÀrför kan vara elegant att lÄta sy en smoking i denna fÀrg. Svart kan ta upp vÀrmen frÄn stearinljus eller inomhusbelysning och se lite brun ut.

KÀnns som den kom till rÀtt hem.

Är sugen pĂ„ en sĂ„dan!
Nu har du chansen :)

Har ocksÄ fingrar pÄ SBGW033 en gÄng. Lite liten för min smak, men vÀldigt fin. Manuellt verk med 72 h gÄngreserv.
Om du gillar lite Vintage stuk pÄ nyare klockor kan alla sk re-issue modeller vara av intresse?
SBGW047, SBGA127, SBGA125, SBGV009, SBGV011 bara för att nÀmna nÄgra...
HÀr en bild pÄ min Quartz SBGV011.
DSC_0176-01.jpeg

Limiterad och lagom storlek pÄ 37,5 mm utan krona.
Riktigt cool modell!

Tillbaka
Topp