• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Den limiterade SD-dykarn med vanlig blÄ tavla tycker jag Àr riktigt schysst.
Om du bor i HK sĂ„ kommer jag PM-bomba dig innan jag Ă„ker dit nĂ€sta gĂ„ng. 😂

Ja den var prissatt lite högre Àn den gröna jag provade, sÄ antar den Àr mer populÀr, men för mig stod den gröna dialen ut helt klart, den skiftade otroligt vackert i ljuset, syns bÀst pÄ min första bild. Japp bor i Hongkong sen mÄnga Är..

Vilket svÄrt val. Vet iaf att jag inte Àr överförtjust i blÄnerade sekundvisare, sÄ den sista gÄr bort.
92% sÀkert sÄ skulle jag vÀlja den med vita tavlan, den Àr superfrÀck, och kÀnns inte som om man skulle tröttna i första taget.
Ja det Àr enormt svÄrt.. Jag gillar faktiskt blÄa sekundvisaren men det Àr svÄrt att vÀlja en vinnare. :)
7778F502-AAEB-4A2F-8702-B1FEFE6F0A0E.jpeg
FAB8E046-E48C-4288-BED0-D0389E6FC20A.jpeg
FC175098-F5BF-4D19-A0F0-20F2A8FCB161.jpeg
75BB9AEF-D4A7-4A3B-92C4-C3B0F3851AF6.jpeg

Jag har vÀl Àgt 15 GSar i alla fall och 413/415-boetten Àr lÀtt den bÀsta GS-boetten jag haft. Har Àgt bÄde titanmodellen och stÄlmodellen. Gillar oftast inte GS titan, sÄ föredrar den i stÄl. Finishen skiljer sig Àven mellan stÄl och titan pÄ de modellerna. Borstning vs polering Àr inverterad mellan titan och stÄl.
Jag har inte blivit överdrivit imponerad över titan, kör SubC till vardags dock sÄ skillnaden blir vÀldigt stor nÀr man testar. Jag Àr villig att ge det ett försök dock.
Vad tycker du om 44GS boetten?

Ja det Àr enormt svÄrt.. Jag gillar faktiskt blÄa sekundvisaren men det Àr svÄrt att vÀlja en vinnare. :)

Jag har inte blivit överdrivit imponerad över titan, kör SubC till vardags dock sÄ skillnaden blir vÀldigt stor nÀr man testar. Jag Àr villig att ge det ett försök dock.
Vad tycker du om 44GS boetten?
Beror pÄ vilken boett du menar. Originalet Àr ju grymt nice. Den moderna tolkningen jag har hos min GMT Àr vÀl OK men lite tjock.

Provade denna idag, var vÀldigt nÀra att slÄ till direkt, har fortfarande lite kÀnslan att jag borde köpa den. Den enda till salu pÄ chrono24 vad jag kan se, exemplar 10 av 200 med en helt underbar tavla som skiftar i fÀrg beroende pÄ ljuset.

Vad tycker ni generellt om GS Spring Drive Divers? Det Àr ju vÀldigt stora klockor och om nÄgot störde sÄ var det hur enorm claspen va pÄ klockan, alldeles för tjock. 44mm Àr ju i största laget men dÄ tavlan Àr mindre sÄ kÀndes det inte sÄÄÄ stort.

GS diver 1.jpg
gs diver 2.jpg
gs diver 3.jpg

Jag hĂ„ller helt med! Var inne pĂ„ en GS dykare (SBGA229) för ett tag sedan, och jag gillade precis allt med den nĂ€r jag testade den, förutom claspen.. 🙄 Visst, lĂ€nken lĂ€mnar lite att önska, men det kan jag leva med. Men den dĂ€r claspen var en deal-breaker för mig tyvĂ€rr 😕

Provade denna idag, var vÀldigt nÀra att slÄ till direkt, har fortfarande lite kÀnslan att jag borde köpa den. Den enda till salu pÄ chrono24 vad jag kan se, exemplar 10 av 200 med en helt underbar tavla som skiftar i fÀrg beroende pÄ ljuset.

Vad tycker ni generellt om GS Spring Drive Divers? Det Àr ju vÀldigt stora klockor och om nÄgot störde sÄ var det hur enorm claspen va pÄ klockan, alldeles för tjock. 44mm Àr ju i största laget men dÄ tavlan Àr mindre sÄ kÀndes det inte sÄÄÄ stort.

GS diver 1.jpg
gs diver 2.jpg
gs diver 3.jpg
Den dÀr borde du ta med hem till svedala. Hade den sbga031 och den var grym!!

• Like
Reactions: PJZ
Har försökt söka lite och ber om ursÀkt om frÄgan stÀllts tidigare men inte riktigt funnit ett solklart svar.

Har förstÄtt att SBGV245 inte kan köpas i Europa (?). Hur gÄr man bÀst tillvÀga om man vill köpa en ny?

Har försökt söka lite och ber om ursÀkt om frÄgan stÀllts tidigare men inte riktigt funnit ett solklart svar.

Har förstÄtt att SBGV245 inte kan köpas i Europa (?). Hur gÄr man bÀst tillvÀga om man vill köpa en ny?
FrÄga Globen. Ju fler förfrÄgningar de stÀller till Optura pÄ JP-modeller, ju troligare Àr det att de fÄr ta hem dem.

Just den tror jag dÀremot de slÀppt internationellt nu, sÄ den borde gÄ att bestÀlla om den inte redan finns i Sverige.

Jag köpte min SBGV243 frÄn Japan för att den inte sÄldes i Sverige, sedan sÄldes den helt plötsligt av Globen sÄ Àr ganska sÀker pÄ att de har 245 ocksÄ.

FrÄga Globen. Ju fler förfrÄgningar de stÀller till Optura pÄ JP-modeller, ju troligare Àr det att de fÄr ta hem dem.

Just den tror jag dÀremot de slÀppt internationellt nu, sÄ den borde gÄ att bestÀlla om den inte redan finns i Sverige.

Jag köpte min SBGV243 frÄn Japan för att den inte sÄldes i Sverige, sedan sÄldes den helt plötsligt av Globen sÄ Àr ganska sÀker pÄ att de har 245 ocksÄ.
Ah ok. Tack för bra info. SlÀnger ivÀg ett samtal till Globen imorgon. Hur gillar du din 243?

Ah ok. Tack för bra info. SlÀnger ivÀg ett samtal till Globen imorgon. Hur gillar du din 243?
7BD99752-2A97-4568-BB35-32771C282B11.jpeg

Den var lite för liten för mig sÄ jag sÄlde den ganska snabbt. Men riktigt schysst efter att jag köpte lÀnk till den. Originalbandet Àr katastrofdÄligt. Boetten Àr jÀkligt cool tycker jag.

Den var lite för liten för mig sÄ jag sÄlde den ganska snabbt. Men riktigt schysst efter att jag köpte lÀnk till den. Originalbandet Àr katastrofdÄligt. Boetten Àr jÀkligt cool tycker jag.
Det bÄdar gott för mig dÄ jag har minihandleder. Ok, synd, tyckte bandet pÄ 245 sÄg trevligt ut annars. Ja helt klart boetten som lockar. Och det monotona pÄ 245.

Är lĂ€nken GS eller eftermarkad? Tycker GS-lĂ€nken som hör till denna Ă€r alltför dyr sĂ„ ville veta om det finns billigare alternativ.

Jag hĂ„ller helt med! Var inne pĂ„ en GS dykare (SBGA229) för ett tag sedan, och jag gillade precis allt med den nĂ€r jag testade den, förutom claspen.. 🙄 Visst, lĂ€nken lĂ€mnar lite att önska, men det kan jag leva med. Men den dĂ€r claspen var en deal-breaker för mig tyvĂ€rr 😕
För en dÄligt insatt. Hur pass mycket skiljer storleken mot tex MM300-lÄset?

För en dÄligt insatt. Hur pass mycket skiljer storleken mot tex MM300-lÄset?

Seiko-lÄsen Àr ju kanske inte kÀnda för att vara gedigna eller smÄ, men MM300:ans lÄs tyckte jag att man kunde leva med.
Dock kĂ€ndes lĂ„set pĂ„ SBGA229 betydligt ”högre”, det kĂ€ndes som att hela klockan kommer att ligga och vicka pĂ„ lĂ„set nĂ€r man har handleden pĂ„ ett bord eller liknande.
Nu överdriver jag kanske lite, men det kĂ€ndes nĂ€stan lika högt som det var brett 😅

Jag kan faktiskt inte för mitt liv förstĂ„ hur nĂ„got liknande kan slinka igenom en ”design review” hos Grand Seiko 🙄

Seiko-lÄsen Àr ju kanske inte kÀnda för att vara gedigna eller smÄ, men MM300:ans lÄs tyckte jag att man kunde leva med.
Dock kĂ€ndes lĂ„set pĂ„ SBGA229 betydligt ”högre”, det kĂ€ndes som att hela klockan kommer att ligga och vicka pĂ„ lĂ„set nĂ€r man har handleden pĂ„ ett bord eller liknande.
Nu överdriver jag kanske lite, men det kĂ€ndes nĂ€stan lika högt som det var brett 😅

Jag kan faktiskt inte för mitt liv förstĂ„ hur nĂ„got liknande kan slinka igenom en ”design review” hos Grand Seiko 🙄
Det Àr samma lÄs (bara annan ovandel) och dÀrmed Àr det vÀldigt gammalt.

Det Àr samma lÄs (bara annan ovandel) och dÀrmed Àr det vÀldigt gammalt.

Ok, ja jag tyckte att sjÀlva justeringen kÀndes slÄende lik faktiskt, sÄ det förklarar saken!
Och ovandelen kĂ€ndes betydligt högre, men samtidigt Ă€r den ju ”rundare” och för att Ă„stadkomma det sĂ„ var det vĂ€l oundvikligt.
Men som sagt, för min del sĂ„ var det en av dom stora anledningarna till att modellen svalnade för mig, tyvĂ€rr. Nu gĂ„r det kanske att skifta lĂ„set frĂ„n nĂ„gon annan modell, men Ă€ndĂ„ 😅

Tillbaka
Topp