• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

DÄ kanske den Àr polerad? Skumt dock att blÄa klistermÀrket Àr kvar pÄ baksidan.

Det stÄr ju att den Àr beg och har knappt synliga anvÀndningspÄr.
Vet inte hur en sÄn dÀr ska se ut men den har nog blivit lite uppolerad.
BlÄ klistermÀrken finns det gott om, bara och klistra dit sÄ fÄr kunden en kÀnsla av ny klocka.
Lite större handlare som mestadels sÀljer klockor för i snitt 100 tusen verkar lÀmna in allt som inte Àr helt nytt pÄ uppfrÀschning.
NÀr det gÀller vintage japanska klockor verkar deras urmakare vara djupt okunniga och polerar hÄrt med lumpskiva sÄ klockorna blir extremt blanka och runda som bollar.
Dom servar och byter armband pÄ NOS klockor ocksÄ, men det kanske sÄ deras kunder vill ha det.
Det skÀr i hjÀrtat nÀr man ser det.

Dagens klocka, SBGV225G

20210818_073057.jpg

Det stÄr ju att den Àr beg och har knappt synliga anvÀndningspÄr.
Vet inte hur en sÄn dÀr ska se ut men den har nog blivit lite uppolerad.
BlÄ klistermÀrken finns det gott om, bara och klistra dit sÄ fÄr kunden en kÀnsla av ny klocka.
Lite större handlare som mestadels sÀljer klockor för i snitt 100 tusen verkar lÀmna in allt som inte Àr helt nytt pÄ uppfrÀschning.
NÀr det gÀller vintage japanska klockor verkar deras urmakare vara djupt okunniga och polerar hÄrt med lumpskiva sÄ klockorna blir extremt blanka och runda som bollar.
Dom servar och byter armband pÄ NOS klockor ocksÄ, men det kanske sÄ deras kunder vill ha det.
Det skÀr i hjÀrtat nÀr man ser det.
Tack för svar, kanske avstÄr trots allt. FÄr vÀnta pÄ en opolerad SBGT dÄ.

@kuma-kun
Jag tÀnker att du kanske kan japanska och i sÄdana fall kan svara pÄ om de 57200 yenen nedan handlar om nÄgon slags service?
Namnlös.jpg

Min japanska Àr usel men klockan har fÄtt vanlig service av verket pga torra oljor och dÀrmed dÄlig gÄng för en kostnad av 52 tusen yen.
TvÀtt av boett och lÀnk samt byte av packning i boettlock och krona fakturerades 0 yen.

Hej
Ni som har lite halvnya lÀnkar, hur mÄr dom?
Tycker min börjar bli lite slapp. Notera avstÄndet mellan lÀnkbitarna.
SBGX uttagen 2017.
3DB6BE23-3D64-42AA-8E84-4F380A2C7AF4.jpeg

Spring drive i all Àra, det Àr ju innovativt, coolt, jÀvligt snyggt svep och sÄdÀr. Men varför fÄr vi inte mer spÀnnande dials till quartz-uren? Jag har en nyfunnen kÀrlek till GS quartz (nÄgot jag aldrig trodde att jag skulle sÀga som gammal quartz-hatare) och visst, det finns en del fina helt klart. Men dialsen som spring drives fÄr Àr en annan vÀrld.

Jag inser ju att jag svarar pÄ min egen frÄga nÀr jag tÀnker pÄ det, man vill lÀgga det bÀsta pÄ sina halo-modeller. Men, vad finns det för GS-quartzes med riktigt fina dials?

Spring drive i all Àra, det Àr ju innovativt, coolt, jÀvligt snyggt svep och sÄdÀr. Men varför fÄr vi inte mer spÀnnande dials till quartz-uren? Jag har en nyfunnen kÀrlek till GS quartz (nÄgot jag aldrig trodde att jag skulle sÀga som gammal quartz-hatare) och visst, det finns en del fina helt klart. Men dialsen som spring drives fÄr Àr en annan vÀrld.

Jag inser ju att jag svarar pÄ min egen frÄga nÀr jag tÀnker pÄ det, man vill lÀgga det bÀsta pÄ sina halo-modeller. Men, vad finns det för GS-quartzes med riktigt fina dials?
Vad söker du i en snygg tavla? Struktur eller fÀrg? Personligen Àr jag mest imponerad av de tavlor har en fantastisk struktur, som skyflake och de dÀr Ärstidsklockorna som bara sÀljs i USA.

Men jag gillar Àven fÀrg, och Àr rÀtt nöjd med min SBGX337.

PXL_20210501_135617365_crop.jpg

Vad söker du i en snygg tavla? Struktur eller fÀrg? Personligen Àr jag mest imponerad av de tavlor har en fantastisk struktur, som skyflake och de dÀr Ärstidsklockorna som bara sÀljs i USA.

Men jag gillar Àven fÀrg, och Àr rÀtt nöjd med min SBGX337.

PXL_20210501_135617365_crop.jpg
De med struktur Àr ju helt fantastiska, sÀrskilt Ärtidsvarianterna. Fastnade för den rosa direkt första gÄngen jag sÄg den. White birch Àr ocksÄ fin. NÄgot sÄdant pÄ quartz-sidan har jag ej sett.

Jag gillar att din har lite sandstruktur.

De med struktur Àr ju helt fantastiska, sÀrskilt Ärtidsvarianterna. Fastnade för den rosa direkt första gÄngen jag sÄg den. White birch Àr ocksÄ fin. NÄgot sÄdant pÄ quartz-sidan har jag ej sett.

Jag gillar att din har lite sandstruktur.
Jag hÄller med till fullo. Varför har dom inte samma utbud pÄ tavlorna till kvartsarna. Det har dock kommit nÄgra lite roligare Àn bara sunburst
sbgn023
1629482943235.png

sbgn025. TyvÀrr LE för Isetan
1629483050095.png

Även denna sbgn017 Ă€r LE
1629483127034.png

Sen finns det ju nÄgra med prÀglingar i tavlan, kanske inte jÀtte hÀftiga. Vi fÄr hoppas pÄ framtiden...
Min har ett rombliknande mönster

9D7A6D6B-87FD-4B03-96F6-9BC95F706E6B.jpeg

Funderar pÄ att köpa en 407 och Àr dÄ pÄ jakt efter en passande lÀnk, nÄgon som har nÄgra tips?

Tillbaka
Topp