Fredrik78
Silver
Japp 1,2mm Àr korrektOm jag inte minns helt fel sÄ anvÀnde jag en 1,2mm nÀr jag kortade lÀnken pÄ min sbgx, har tyvÀrr inte kvar den för att dubbelkolla men Àr ganska sÀker pÄ att det ska fungera
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Japp 1,2mm Àr korrektOm jag inte minns helt fel sÄ anvÀnde jag en 1,2mm nÀr jag kortade lÀnken pÄ min sbgx, har tyvÀrr inte kvar den för att dubbelkolla men Àr ganska sÀker pÄ att det ska fungera
LÀngre tillbaka sÄldes ju GS i stort sett bara i Japan (Asien?), men idag verkar man ju kunna hitta dem över hela vÀrlden, om Àven i begrÀnsad omfattning.
Produktionstalen har vÀl vad jag förstÄr aldrig varit officiella, men för ett antal Är sedan var kvalificerade gissningar ca 25000 per Är.
Idag antar jag att tillverkningen Àr betydligt mer omfattande, Àr det nÄgon som sett nÄgra aktuella trovÀrdiga siffror nÄgonstans?
- Stort tack för att du delar med dig av din kunskap, givetvis mycket intressant om du vill grÀva vidare ocksÄDu har rÀtt att förr sÄldes GS uteslutande pÄ den inhemska marknaden med ett fÄtal undantag.
Av nÄgon anledning sparar japanska tillverkare pÄ dom bÀsta modellerna för den inhemska marknaden och inte bara Seiko utan Àven andra tillverkare och i andra branscher, tÀnk Toyota Century o.s.v.
Jag har ingen aning om hur mycket har producerat eller produceras nu men jÀmnfört med Rolex och andra liknande tillverkare Àr det rent mikroskopiskt lite.
Klockorna som sÀtts ihop för hand och uppe i Shizukuishi dÀr dom bygger mekaniska har dom nÀr jag var dÀr för nÄgra Är sen ungefÀr 15 urmakare som monterade.
En riktig fulkalkyl/tokgissning.
Om dom 15 monterade 4 urverk om dagen, 5 dagar i veckan i 48 veckor om Ă„ret blir det 14 400 om Ă„ret.
Trycktestning, slutinspektion, förpackning och annat sköter andra om.
Sen tillverkas ju Àven SD och kvarts i Suwa och dÀr tillverkas det nog fler, speciellt av kvartsarna som verkar sÀlja bÀst, sÄ min grova gissning Àr mellan 50 tusen till 100 tusen klockor om Äret nu.
Om inte Seiko sjÀlva kan eller vill svara tror jag att Anthony Kable kan ge en betydligt bÀttre gissning Àn jag, mycket kunnig karl.
plus9time.com.
Om man Àr intresserad av fakta om klockindustri kan man lÀsa vad Pierre-Yves Donze som Àr professor i Business history pÄ Osaka universitetet har skrivit.
Jag ska Àven frÄga nÄgra som kanske vet mer i min bekantskapskrets.
Tack för intressant inlÀgg! En frÄga som kanske(?) Àr halvt off-topic. Men hur ser japanerna pÄ japanska mÀrken? AlltsÄ föredrar dom japanska mÀrken före Àn utlÀndska? TÀnker dÄ inte enbart pÄ klockor utan fordon och annat elektronik ocksÄ.Du har rÀtt att förr sÄldes GS uteslutande pÄ den inhemska marknaden med ett fÄtal undantag.
Av nÄgon anledning sparar japanska tillverkare pÄ dom bÀsta modellerna för den inhemska marknaden och inte bara Seiko utan Àven andra tillverkare och i andra branscher, tÀnk Toyota Century o.s.v.
Jag har ingen aning om hur mycket har producerat eller produceras nu men jÀmnfört med Rolex och andra liknande tillverkare Àr det rent mikroskopiskt lite.
Klockorna som sÀtts ihop för hand och uppe i Shizukuishi dÀr dom bygger mekaniska har dom nÀr jag var dÀr för nÄgra Är sen ungefÀr 15 urmakare som monterade.
En riktig fulkalkyl/tokgissning.
Om dom 15 monterade 4 urverk om dagen, 5 dagar i veckan i 48 veckor om Ă„ret blir det 14 400 om Ă„ret.
Trycktestning, slutinspektion, förpackning och annat sköter andra om.
Sen tillverkas ju Àven SD och kvarts i Suwa och dÀr tillverkas det nog fler, speciellt av kvartsarna som verkar sÀlja bÀst, sÄ min grova gissning Àr mellan 50 tusen till 100 tusen klockor om Äret nu.
Om inte Seiko sjÀlva kan eller vill svara tror jag att Anthony Kable kan ge en betydligt bÀttre gissning Àn jag, mycket kunnig karl.
plus9time.com.
Om man Àr intresserad av fakta om klockindustri kan man lÀsa vad Pierre-Yves Donze som Àr professor i Business history pÄ Osaka universitetet har skrivit.
Jag ska Àven frÄga nÄgra som kanske vet mer i min bekantskapskrets.
Det finns en hel del att hitta om man googlar just i det Ă€mnet... Made in Japan Ă€r av stor vikt nĂ€r det gĂ€ller elektronik produkter. Ăven fast Japan anses vara vĂ€rldens nĂ€st största lyx konsument efter USA sĂ„ stĂ„r 30% av konsumtionen av Kineser pĂ„ besök. Att skryta med vrĂ€kig konsumtion anses av mĂ„nga som smaklöst. Bilar Ă€r ingen stor produkt nĂ€r det gĂ€ller statusTack för intressant inlĂ€gg! En frĂ„ga som kanske(?) Ă€r halvt off-topic. Men hur ser japanerna pĂ„ japanska mĂ€rken? AlltsĂ„ föredrar dom japanska mĂ€rken före Ă€n utlĂ€ndska? TĂ€nker dĂ„ inte enbart pĂ„ klockor utan fordon och annat elektronik ocksĂ„.
Nu var ju inte ditt inlĂ€gg svar pĂ„ min frĂ„ga. Jag kanske formulerade mig fel?Det finns en hel del att hitta om man googlar just i det Ă€mnet... Made in Japan Ă€r av stor vikt nĂ€r det gĂ€ller elektronik produkter. Ăven fast Japan anses vara vĂ€rldens nĂ€st största lyx konsument efter USA sĂ„ stĂ„r 30% av konsumtionen av Kineser pĂ„ besök. Att skryta med vrĂ€kig konsumtion anses av mĂ„nga som smaklöst. Bilar Ă€r ingen stor produkt nĂ€r det gĂ€ller status
STABIL arm!
VÀldigt nöjd med min första GS.
Var lite osÀker pÄ det hÀr med kvarts men sekundvisaren rör sig pÄ ett intressant sÀtt och klockan kÀnns solid i övrigt.
En sportigare GS skulle funka bÀttre till vardags dock. NÄgon som har en SBGN001, SBGN005 eller SBPG007 till salu?
Du frÄgade "hur ser japanerna pÄ japanska mÀrken? AlltsÄ föredrar dom japanska mÀrken före Àn utlÀndska? TÀnker dÄ inte enbart pÄ klockor utan fordon och annat elektronik ocksÄ."Nu var ju inte ditt inlÀgg svar pÄ min frÄga. Jag kanske formulerade mig fel?
Ăr vĂ€l iofs OT, men jag bodde 3 Ă€r i Tokyo och Ă€r inte helt sĂ€ker pĂ„ det med att bilar inte Ă€r en statussymbol. Varje söndag i stora delar av Tokyo kĂ€ndes som en enda stor "visa upp min coola bil" dag. SĂ„g fler Ferraris, Astons, McLarens, Lambos pĂ„ en dag dĂ€r Ă€n pĂ„ mĂ„nga Ă„r i Sverige. Bilgalna sonen slutade reagera pĂ„ Porsche...Det finns en hel del att hitta om man googlar just i det Ă€mnet... Made in Japan Ă€r av stor vikt nĂ€r det gĂ€ller elektronik produkter. Ăven fast Japan anses vara vĂ€rldens nĂ€st största lyx konsument efter USA sĂ„ stĂ„r 30% av konsumtionen av Kineser pĂ„ besök. Att skryta med vrĂ€kig konsumtion anses av mĂ„nga som smaklöst. Bilar Ă€r ingen stor produkt nĂ€r det gĂ€ller status
Okej, nu förstÄr jag bÀttre. Men sÄ vi inte hamnar OT, föredrar japanarna japanska klockmÀrken eller utlÀndska?Du frÄgade "hur ser japanerna pÄ japanska mÀrken? AlltsÄ föredrar dom japanska mÀrken före Àn utlÀndska? TÀnker dÄ inte enbart pÄ klockor utan fordon och annat elektronik ocksÄ."
Jag svarade att det spelar stor roll gÀllande elektronik, medans fordon inte Àr nÄgon stor status markör och leder alltsÄ inte till att man importerar utlÀndska mÀrken i nÄgon stor utstrÀckning. Mercedez och BMW kommer som 12 resp 13 i försÀljning under Q1 2021 med ca 14000 och 10000 sÄlda bilar. Alla mÀrken ovan i lista Àr Japanska och Toyota hade ca 440000 sÄlda bilar. Eftersom du sjÀlv pÄpekade att frÄgan var off topic sÄ hÀnvisade jag Àven till google. Ber om ursÀkt om det inte vart sÄ hjÀlpsamt som du hoppats
Jag tror @kuma-kun har bÀst koll pÄ det. Men med tanke pÄ alla JDM modeller alla mÀrken har skulle jag tro att Japanskt Àr vanligastOkej, nu förstÄr jag bÀttre. Men sÄ vi inte hamnar OT, föredrar japanarna japanska klockmÀrken eller utlÀndska?
Ja, dom Ă€r ju fler invĂ„nare bara i Tokyo Ă€n i hela Sverige och stor-Tokyo har ju ca 38 miljoner invĂ„nare pĂ„ en yta av SkĂ„ne, sĂ„ att man kan tycka sig se mycket av olika saker Ă€r ju naturligt Men Ă€r det en status pryl för gemene Japan? Inte vad jag kunnat hitta information om, men du kanske har rĂ€tt.Ăr vĂ€l iofs OT, men jag bodde 3 Ă€r i Tokyo och Ă€r inte helt sĂ€ker pĂ„ det med att bilar inte Ă€r en statussymbol. Varje söndag i stora delar av Tokyo kĂ€ndes som en enda stor "visa upp min coola bil" dag. SĂ„g fler Ferraris, Astons, McLarens, Lambos pĂ„ en dag dĂ€r Ă€n pĂ„ mĂ„nga Ă„r i Sverige. Bilgalna sonen slutade reagera pĂ„ Porsche...
Ăr inte höga skatter, tariffer, etc pĂ„ importerade varor en stor anledning till iaf bilarna?
Annars Àr vÀl mina tvÄ cent iofs att japaner generellt gillar japanska produkter. Designade av japaner för japaner liksom.
PÄ vÀg till kontoret brukade jag roa mig med att rÀkna hur mÄnga mÄnadslöner i handvÀskor jag kunde se i tunnelbane-vagnen. Det var allt som oftast ett gÀng Ärslöner. Men dÄ gick min linje genom Roppongi, Ginza, etc.Ja, dom Àr ju fler invÄnare bara i Tokyo Àn i hela Sverige och stor-Tokyo har ju ca 38 miljoner invÄnare pÄ en yta av SkÄne, sÄ att man kan tycka sig se mycket av olika saker Àr ju naturligt Men Àr det en status pryl för gemene Japan? Inte vad jag kunnat hitta information om, men du kanske har rÀtt.
och bara för att det blir roligare med bilder
- Jag Àr liiite sugen, men dyr Àr denNÄgon i trÄden som slagit till pÄ en Kanro?
StÄr och velar lite, testade den hos KlockmÀster vilket inte minskat suget.
Jag tror @kuma-kun har bÀst koll pÄ det. Men med tanke pÄ alla JDM modeller alla mÀrken har skulle jag tro att Japanskt Àr vanligast
Visst Àr detMin första GS!
Första intrycken har imponerat rejÀlt. Vilken jÀkla grym finish och precision!?
Blev en sbgx263 ( om nÄgon missat det hehe)
LÄter ju ganska exakt som hÀr i Svedala.Korts sagt, japanen som vill ha en lyxig och fin klocka köper en importerad medans han som vill ha en billigare men funktionell köper en japansk.
Varför egentligen? GS lĂ€gger nog mycket mer tid o energi pĂ„ ett 9f verk Ă€n eta/sellita pĂ„ sina stapel verk. Dessutom presterar verket sedan bĂ€ttre och kostar mindre att serva! Det Ă€r ju en annan sak med ett massproducerat quartz plastverk men tekniken i sig borde vĂ€l inte sĂ€tta priset. Det finns ju usla mekaniska verk o dĂ„ sĂ€ger man ju inte att "jag kan Ă€ndĂ„ betala lite mer för det Ă€r mekaniskt". Eller iofs finns det nog dom som gör det ...Jag tycker den nya Ă€r grymt snygg, var och klĂ€mde pĂ„ en för nĂ„gon vecka sedan och den kĂ€ndes riktigt bra pĂ„ handleden. SĂ„ bortsett frĂ„n priset Ă€r den en riktig höjdare!! TyvĂ€rr Ă€r ju priset pĂ„ tok för högt för en Quartz tycker jagâŠ
Det har du rĂ€tt i, ett högkvalitativt Quartz-urverk kan för min del fĂ„ kosta en slant Ser att jag kanske uttryckte mig klantigt. Varför jag tycker det Ă€r för dyrt Ă€r vĂ€l snarare för att hoppet upp frĂ„n SBGN001/003/005 Ă€r alldeles för stort. NĂ€stan dubbla prisetâŠVarför egentligen? GS lĂ€gger nog mycket mer tid o energi pĂ„ ett 9f verk Ă€n eta/sellita pĂ„ sina stapel verk. Dessutom presterar verket sedan bĂ€ttre och kostar mindre att serva! Det Ă€r ju en annan sak med ett massproducerat quartz plastverk men tekniken i sig borde vĂ€l inte sĂ€tta priset. Det finns ju usla mekaniska verk o dĂ„ sĂ€ger man ju inte att "jag kan Ă€ndĂ„ betala lite mer för det Ă€r mekaniskt". Eller iofs finns det nog dom som gör det ...
DET hĂ„ller jag med om helt! Men frĂ„gan Ă€r vĂ€l om det inte Ă€r sĂ„ rakt igenom. GS verkar tyvĂ€rr höja priserna rejĂ€lt vilket Ă€r trist. Dock kanske det faktiskt fortfarande Ă€r befogat sett till vad man fĂ„r men det blir ju inte samma prisvĂ€rdhet som förut tyvĂ€rr.Det har du rĂ€tt i, ett högkvalitativt Quartz-urverk kan för min del fĂ„ kosta en slant Ser att jag kanske uttryckte mig klantigt. Varför jag tycker det Ă€r för dyrt Ă€r vĂ€l snarare för att hoppet upp frĂ„n SBGN001/003/005 Ă€r alldeles för stort. NĂ€stan dubbla prisetâŠ
Skönt att vi Àr överens om det! Visserligen sÄ kÀnns det som att det Àr lite högre kvalitet pÄ tavla, boett osv pÄ den nya, men dubbla priset kÀnns saftigt⊠Och hÄller Àven med dig om att det kÀnns som att det Àr en generell prisökning och att GS kommer att gÄ upp ett snÀpp i pris pÄ de flesta modeller framöverDET hÄller jag med om helt! Men frÄgan Àr vÀl om det inte Àr sÄ rakt igenom. GS verkar tyvÀrr höja priserna rejÀlt vilket Àr trist. Dock kanske det faktiskt fortfarande Àr befogat sett till vad man fÄr men det blir ju inte samma prisvÀrdhet som förut tyvÀrr.