• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

HĂ€r fĂ„r ni nĂ„t att fundera pĂ„, ungefĂ€r samma pris 🙂.
  • FĂ„r en quartzklocka kosta lika mycket som en mekanisk?
  • Har klockor en sjĂ€l och sitter den i sĂ„ fall i en fjĂ€der?
SjÀlv gillar jag bÄda, men skulle jag köpa en av dem just nu blev det GSen.
5C3A1982-3E6D-4F33-9212-8B74665093A0.jpeg
6C5E6513-D7F4-4D91-B2B2-4A364F11E48E.jpeg

HĂ€r fĂ„r ni nĂ„t att fundera pĂ„, ungefĂ€r samma pris 🙂.
  • FĂ„r en quartzklocka kosta lika mycket som en mekanisk?
  • Har klockor en sjĂ€l och sitter den i sĂ„ fall i en fjĂ€der?
SjÀlv gillar jag bÄda, men skulle jag köpa en av dem just nu blev det GSen.
5C3A1982-3E6D-4F33-9212-8B74665093A0.jpeg
6C5E6513-D7F4-4D91-B2B2-4A364F11E48E.jpeg
De Ă€r ju inte direkt jĂ€mförbara. Men av de tvĂ„ hade jag (och har redan) faktiskt valt Omegan. Den Ă€r grym för priset. GS:en tycker jag Ă€r lĂ„ngt frĂ„n prisvĂ€rd. Den har jag ju, som tidigare delat, klĂ€mt pĂ„. Och Ă€lskade den inte, om man uttrycker det sĂ„ 🙂

De Ă€r ju inte direkt jĂ€mförbara. Men av de tvĂ„ hade jag (och har redan) faktiskt valt Omegan. Den Ă€r grym för priset. GS:en tycker jag Ă€r lĂ„ngt frĂ„n prisvĂ€rd. Den har jag ju, som tidigare delat, klĂ€mt pĂ„. Och Ă€lskade den inte, om man uttrycker det sĂ„ 🙂
Hur menar du nÀr du sÀger att Omegan "Àr grym för priset" medans GS:en "Àr lÄngt ifrÄn prisvÀrd"? Jag Àr bara nyfiken pÄ vilka vÀrderingar du lÀgger in i dessa Äsikter :)

Hur menar du nÀr du sÀger att Omegan "Àr grym för priset" medans GS:en "Àr lÄngt ifrÄn prisvÀrd"? Jag Àr bara nyfiken pÄ vilka vÀrderingar du lÀgger in i dessa Äsikter :)
Bra och svÄr frÄga. Det skall erkÀnnas att det bygger mycket pÄ kÀnsla.
Omegan har ett erkÀnt bra urverk, keramisk urtavla och vridringsinlÀgg, etc. JÀmfört med liknande specade klockor frÄn mÀrken med Omegas marknadsposition sÄ upplever jag den som prisvÀrd.
AngÄende GS:en faller det tillbaka pÄ att det Àr en quartz och att det finns andra quartz GS som Àr betydligt billigare. KÀnns svÄrt att motivera prisskillnaden mellan dem.
Edit: prisvĂ€rdhet för nĂ„got sĂ„ kĂ€nslobaserat som lyxklockor Ă€r egentligen bara dumt att diskutera, men jag gick i fĂ€llan 🙂

Bra och svÄr frÄga. Det skall erkÀnnas att det bygger mycket pÄ kÀnsla.
Omegan har ett erkÀnt bra urverk, keramisk urtavla och vridringsinlÀgg, etc. JÀmfört med liknande specade klockor frÄn mÀrken med Omegas marknadsposition sÄ upplever jag den som prisvÀrd.
AngÄende GS:en faller det tillbaka pÄ att det Àr en quartz och att det finns andra quartz GS som Àr betydligt billigare. KÀnns svÄrt att motivera prisskillnaden mellan dem.
Edit: prisvĂ€rdhet för nĂ„got sĂ„ kĂ€nslobaserat som lyxklockor Ă€r egentligen bara dumt att diskutera, men jag gick i fĂ€llan 🙂
Jag instĂ€mmer i att det Ă€r för dyrt, men kanske inte för urverk eller matarial. Det Ă€r bara löjligt hur priserna gĂ„tt upp för att GS vill positionera sig

Till skillnad ifrĂ„n Omegas ”erkĂ€nt bra urverk” Ă€r ju 9f sĂ„ nĂ€ra vĂ€rldens bĂ€sta kvartsverk man kan komma. Man kan liksom fĂ„ en hel del superlativ med GS kvarts. Lite samma sak med Springdrive, medans de mekaniska inte blir lika sjĂ€lvklara med tanke pĂ„ konkurenterna. Men
 om man vĂ€ljer att bygga en klocka som ska hĂ„lla kundens hela livstid har man kanske inte riktigt fokus pĂ„ att samma kund ska köpa flera klockor? Jag vet inte hur man resonerar nĂ€r priser sĂ€tts, men jag vet att jag tycker det mesta nytt som kommer Ă€r galet dyrt ;)

Jag instĂ€mmer i att det Ă€r för dyrt, men kanske inte för urverk eller matarial. Det Ă€r bara löjligt hur priserna gĂ„tt upp för att GS vill positionera sig

Till skillnad ifrĂ„n Omegas ”erkĂ€nt bra urverk” Ă€r ju 9f sĂ„ nĂ€ra vĂ€rldens bĂ€sta kvartsverk man kan komma. Man kan liksom fĂ„ en hel del superlativ med GS kvarts. Lite samma sak med Springdrive, medans de mekaniska inte blir lika sjĂ€lvklara med tanke pĂ„ konkurenterna. Men
 om man vĂ€ljer att bygga en klocka som ska hĂ„lla kundens hela livstid har man kanske inte riktigt fokus pĂ„ att samma kund ska köpa flera klockor? Jag vet inte hur man resonerar nĂ€r priser sĂ€tts, men jag vet att jag tycker det mesta nytt som kommer Ă€r galet dyrt ;)
- Intressant diskussion, vad betyder ”dyrt” i vĂ„r vĂ€rld? Vi har vĂ€l alla noterat att priserna pĂ„ klockor som vill tillhöra premiumsegmentet ökat vĂ€ldigt mycket den senaste tiden. Vad gĂ€ller GS sĂ„ tror jag inte de vill positionera sig som ”prisvĂ€rda”, utan mer som exklusiva hantverk. Tror ocksĂ„ de vill lĂ€gga grunden för att quartzverk skall kunna uppfattas som lika intressanta som mekaniska verk.
Men jag tycker de lÀgger pÄ lite vÀl mycket pÄ priset pÄ sina limiterade versioner, Àven om tex urtavlorna kan vara vÀldigt iögonfallande.
Mina gissningar/funderingar 

BlĂ„tt Ă€r flott, grönt Ă€r skönt och om GS slĂ€pper en hi-beat GMT i 62GS boett med ljus urtavla kommer jag stĂ€lla mig först i kön sĂ„ dubbeln kan bli en trippel 🙂
B6268412-5F0B-42DC-B83B-0327481F71A0.jpeg
Grand-Seiko-SBGR091-White-Gold.jpg

Det finns, förutom att du inte fÄr hi-beat eller GMT. SBGR091

E7985167-FEEB-497D-8C5D-890C28376A58.jpeg

Moderna tolkningen Àgde jag 2017. Den har som du ser hi-beat men inte GMT (vad man nu ska ha det till).

GS höjer alltid priserna pÄ nya modeller, sÄ har det alltid varit. Sedan fÄr vi inte glömma att det fortfarande Àr prisskillnader i listpris mellan Japan och Sverige. Oftast Àr det dessutom 15-20% off pÄ GS i Japan, Àven nya modeller, undantaget Mastershop Edition modellerna.

HÄller dock med om att vissa modeller Àr sjukt högt prissatta, exempelvis omnÀmnd kvartsare och dykarklockorna.

GS höjer alltid priserna pÄ nya modeller, sÄ har det alltid varit. Sedan fÄr vi inte glömma att det fortfarande Àr prisskillnader i listpris mellan Japan och Sverige. Oftast Àr det dessutom 15-20% off pÄ GS i Japan, Àven nya modeller, undantaget Mastershop Edition modellerna.

HÄller dock med om att vissa modeller Àr sjukt högt prissatta, exempelvis omnÀmnd kvartsare och dykarklockorna.
Jo, det har alltid varit sÄ. NÄgon gÄng var det vÀl Àven en generell höjning ifrÄn Seiko?. Fast andra listpriser i Japan och eventuella rabatter dÀr har ju ingen pÄverkan i frÄgan att dom Àr dyra hÀr? Om man bara jÀmför samma modell (sbgx061/261 exempelvis) sÄ Àr ju höjningen i linje med valuta kurs osv och inte speciellt stor. Men nÀr man minns vad den senaste vÀrsta kvartsmodellen kostade 2016 (typ 30K) och vad dagens senaste vÀrsting kostar... dÄ blir skillnaden lite mer markant.

Ett annat val jag brottas med om det skulle bli en Springdrive: Snowflake eller Skyflake?
Nu Àr det ju inte bara tavlan som skiljer, titan eller stÄl? Sportigt eller elegant?
Föredrar skruvad krona och 20mm bandbredd som pÄ Snowflake, men den blÄ Àr ju lite roligare och Àven mer ovanlig idag.
- Som vanligt uppskattas alla Ă„sikter frĂ„n panelen 🙂
E723ABAE-B8B1-4B48-A41F-26D9918272CD.jpeg
F5B90F79-0981-4A8D-9700-C72E650791AC.jpeg

Ett annat val jag brottas med om det skulle bli en Springdrive: Snowflake eller Skyflake?
Nu Àr det ju inte bara tavlan som skiljer, titan eller stÄl? Sportigt eller elegant?
Föredrar skruvad krona och 20mm bandbredd som pÄ Snowflake, men den blÄ Àr ju lite roligare och Àven mer ovanlig idag.
Gillar bĂ„da har kollat pĂ„ bĂ„da, just nu skulle jag gĂ„ pĂ„ skyflake den Ă€r grym pĂ„ lĂ€dret. SĂ„ köp den och sĂ€lj den till mig nĂ€r du blivit trött pĂ„ den.😍

Grand-Seiko-SBGR091-White-Gold.jpg

Det finns, förutom att du inte fÄr hi-beat eller GMT. SBGR091

E7985167-FEEB-497D-8C5D-890C28376A58.jpeg

Moderna tolkningen Àgde jag 2017. Den har som du ser hi-beat men inte GMT (vad man nu ska ha det till).
Tack. Jo, jag kÀnner till dem. Och det Àr absolut intressant. HÄller sedan en tid tillbaka utkik efter en sÄdan som du hade pÄ Chrono24.
AngĂ„ende GMT sĂ„ rĂ„kar det vara min favorit-komplikation. Jag skyller pĂ„ att i princip alla mina kollegor Ă€r i annan tidszon. Men Ă€rligt talat Ă€r det nog mest ett försök att rationalisera. Men eftersom lyxklockor Ă€ndĂ„ har sĂ„ lite med förnuft att göra Ă€r det kanske bara att gilla lĂ€get och fortsĂ€tta köpa GMTs? 🙂

En klocka i titan pÄ lÀnk kostar lika mycket som en stÄlklocka med samma verk pÄ lÀder?
KĂ€nns underlig.

Vore det inte dags att erbjuda dagvisning ochsÄ med dom priserna.

En klocka i titan pÄ lÀnk kostar lika mycket som en stÄlklocka med samma verk pÄ lÀder?
KĂ€nns underlig.

Vore det inte dags att erbjuda dagvisning ochsÄ med dom priserna.
Jag Àlskar dagvisning pÄ klockor. Men min uppfattning Àr att dagvisning inte uppskattas av majoriteten av folket?

Jag Àlskar dagvisning pÄ klockor. Men min uppfattning Àr att dagvisning inte uppskattas av majoriteten av folket?

Nu Àr det ju inte majoriteten av folket som Àr intresserade av att köpa GS utan lite nördigare personer.
Tycker mig se att mÄnga gillar att man pÄ andra modeller av Seikos har 2 val av sprÄk att vÀlja mellan.
Man kan ju tjÀna en liten extra slant pÄ att sÀlja och byta dagskivor med annat sprÄk precis som Rolex gör.
Förr kom GS med datumvisning eller med dag ocksÄ och dÄ med ett litet prispÄslag och uppenbarligen valde dom allra flesta med dag.
Är övertygad om att om att om folk fick vĂ€lja idag skulle mĂ„nga vĂ€lj dagvisning ocksĂ„ och tycka det vore charmigt.

Dagens med dag.

B188A5C0-C676-4CEB-AE05-6BFAA926EBC3.jpeg

Man skulle ju Àven kunna ha dagen fullt utskriven vid 6 pÄ lÀmpligt sprÄk som vissa gammal Seikomatics har.

C3367CC9-6847-44F7-98E4-85F89A1D3ED0.jpeg

Senast Àndrad:
Nu Àr det ju inte majoriteten av folket som Àr intresserade av att köpa GS utan lite nördigare personer.
Tycker mig se att mÄnga gillar att man pÄ andra modeller av Seikos har 2 val av sprÄk att vÀlja mellan.
Man kan ju tjÀna en liten extra slant pÄ att sÀlja och byta dagskivor med annat sprÄk precis som Rolex gör.
Förr kom GS med datumvisning eller med dag ocksÄ och dÄ med ett litet prispÄslag och uppenbarligen valde dom allra flesta med dag.
Är övertygad om att om att om folk fick vĂ€lja idag skulle mĂ„nga vĂ€lj dagvisning ocksĂ„ och tycka det vore charmigt.

Dagens med dag.

B188A5C0-C676-4CEB-AE05-6BFAA926EBC3.jpeg

Man skulle ju Àven kunna ha dagen fullt utskriven vid 6 pÄ lÀmpligt sprÄk som vissa gammal Seikomatics har.

C3367CC9-6847-44F7-98E4-85F89A1D3ED0.jpeg
- HĂ„ller med. Som Ă„lderspensionĂ€r gillar jag dagvisning, har ibland lite svĂ„rt att hĂ„lla reda pĂ„ vad det Ă€r för dag nĂ€r man inte behöver gĂ„ till jobbet lĂ€ngre. Frugan har Ă€nnu svĂ„rare, men jag svarar alltid ”lördag” nĂ€r hon frĂ„gar 😀.
TyvÀrr sÄ verkar vÀldigt mÄnga tycka att det förstör symmetrin pÄ urtavlan.

Ja det Àr ett alternativ! Nu hittade jag dock den fantastiska sbgx319 som inte Àr limited och ocksÄ underbar. NÄgon av dessa blir min första gs...tankar/tips om vilken jag ska vÀlja?

FÄr bli en 319! Skönt att slippa fippla med datum och otroligt clean. PÄminner ocksÄ om skönheten sbgw231 som Àr en av de finaste klockor jag sett.
Kanske blir en 009 senare...
KÀnns som GS gÄr frÄn klarhet till klarhet. Ju mer jag lÀr mig ju mer imponerad blir jag.

FÄr bli en 319! Skönt att slippa fippla med datum och otroligt clean. PÄminner ocksÄ om skönheten sbgw231 som Àr en av de finaste klockor jag sett.
Kanske blir en 009 senare...
KÀnns som GS gÄr frÄn klarhet till klarhet. Ju mer jag lÀr mig ju mer imponerad blir jag.
Man behöver ju inte fippla med datum pĂ„ quartz sĂ„ ofta â˜ș

Tillbaka
Topp