• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Jag köpte nyss en Seiko Sarb035 och blev helsĂ„ld. ÖvervĂ€ger nu en GS quartz typ Sbgx av nĂ„got slag.

SlÄr sekundvisaren exakt pÄ index pÄ dessa? AlltsÄ har GS satt en Àra i att fÄ det att funka till 100 procent Àven pÄ instegsmodeller?

gissar att det inte Àr kötider och annat svammel vid nyköp? Brukar svenska ad kunna pruta nÄgot? (Man hör ju att det Àr möjligt pÄ vissa mÀrken som inte heter Rolex)

Jag köpte nyss en Seiko Sarb035 och blev helsĂ„ld. ÖvervĂ€ger nu en GS quartz typ Sbgx av nĂ„got slag.

SlÄr sekundvisaren exakt pÄ index pÄ dessa? AlltsÄ har GS satt en Àra i att fÄ det att funka till 100 procent Àven pÄ instegsmodeller?

gissar att det inte Àr kötider och annat svammel vid nyköp? Brukar svenska ad kunna pruta nÄgot? (Man hör ju att det Àr möjligt pÄ vissa mÀrken som inte heter Rolex)
Ja, de trĂ€ffar index exakt đŸ‘ŒđŸ» Inga kötider att tala om och pruta kan man nog kanske göra 😊

RĂ€tt överreklamerat att sekundvisaren ska slĂ„ exakt dĂ„ det förutsĂ€tter att man varje gĂ„ng mĂ„ste kolla pĂ„ klockan helt rakt 😊
Screenshot_20210917-010554_QuickPic.jpg

RĂ€tt överreklamerat att sekundvisaren ska slĂ„ exakt dĂ„ det förutsĂ€tter att man varje gĂ„ng mĂ„ste kolla pĂ„ klockan helt rakt 😊
Screenshot_20210917-010554_QuickPic.jpg
Min OCD strÀcker sig till att om sekundvisaren prickar index rakt uppifrÄn sÄ rÀcker det. Kollar jag pÄ klockan frÄn sidan sÄ Àr det ju skitsamma :)

kan ju inte bara vara jag som stör sig pÄ sekundvisare som slÄr mellan index?

Min OCD strÀcker sig till att om sekundvisaren prickar index rakt uppifrÄn sÄ rÀcker det. Kollar jag pÄ klockan frÄn sidan sÄ Àr det ju skitsamma :)

Men anledningen till att man vill ha en grand seiko Àr just att sekundvisaren prickar index, varje gÄng. Det Àr ju just hantverket och perfektionen i alla detaljer som ialla fall jag uppskattar och gjort att jag, för inte sÄ lÀnge sedan, inhandlat min första GS.

Jag stör mig ocksÄ pÄ detta hos billigare klockor, och uppskattar verkligen att min GS-kvarts Àr bÀttre.

Men, med det sagt, mina Omega Planet ocean-kronografer har sÄ stort avstÄnd mellan sekundvisaren (överst i en stack av fem visare) att det finns ett högst pÄtagligt parallax-problem med att lÀsa av de Ättondelar av sekunder som det urverket Àr kapabelt till.

PXL_20210917_184037590.jpg

Hur Àr lÀnken pÄ sbgx-modellen? Och lÄset? Fint borstat, solida lÀnkbitar och bra kÀnsla överlag?

mina fÀrskaste referenspunkter Àr BB 58, Sinn 556 h-lÀnk och sarb035.

Hur Àr lÀnken pÄ sbgx-modellen? Och lÄset? Fint borstat, solida lÀnkbitar och bra kÀnsla överlag?

LÀnken Àr jÀtteskön! Har en SARB033 ocksÄ och ska jag jÀmföra dem sÄ Àr SBGX259 skönare. SARBen har lite rassligare lÀnk och lÄs sÄ hela kÀnns lite stabilare pÄ SBGXen. Det Àr samma dimensioner pÄ lÀnkarna vid lÄset, mellan luggarna skiljer det 1 mm. DÀr Àr SBGX lite smalare. Bifogar bild pÄ tvÄ vÀlanvÀnda klockor för lite ytterligare referens. SARBen har legat i klocklÄdan och visar dÀrför inte rÀtt tid, pallade inte stÀlla in det nu. Och juste, pÄ SARBen hade mina armhÄr en tendens att fastna i lÀnken, det hÀnder inte med SBGXen!
IMG_1556.jpg
IMG_1557.jpg

Jag har en SBGX337 (dykare), men inga av dina referenspunkter.

Jag kan dock göra en jÀmförelse med Omegas lÀnkar.

Omega:
Tjocka, enormt solida lÀnkbitar med vackra kurvor. Solitt lÄs med bra mikrojustering. Ser vÀldigt high tech ut med skarpa kanter. Borstningen Àr OK. Kanter pÄ lÀnkbitar och lÄs Àr lite vassa, sÄ att det pÄverkar komforten.

GS:
Ganska tunna lÀnkbitar. LÄs i pressad plÄt med mikrojustering som Àr vÀldigt bra funktionellt men gör lÄset ganska tjockt (stör inte mig). Borstningen pÄ lÀnken Àr fantastisk och likasÄ poleringen pÄ kanterna som ger lÀnken en mjuk kÀnsla. Ser inte lika hÀftig ut som Omegas, men Àr mycket bekvÀmare.

Senast Àndrad:
Jag stör mig ocksÄ pÄ detta hos billigare klockor, och uppskattar verkligen att min GS-kvarts Àr bÀttre.

Men, med det sagt, mina Omega Planet ocean-kronografer har sÄ stort avstÄnd mellan sekundvisaren (överst i en stack av fem visare) att det finns ett högst pÄtagligt parallax-problem med att lÀsa av de Ättondelar av sekunder som det urverket Àr kapabelt till.

PXL_20210917_184037590.jpg

Omega om nÄgon borde veta att pÄ en seriös tidtagare böjer man spetsen pÄ sekundvisare nerÄt för att enklare kunna avlÀsa noggrant.
Men hÀr ville man nog ha lÄng och rejÀl timvisare sÄ man lÀt modern formgivning gÄ före funktion.

LÀnken pÄ min SBGX259 Àr bra MEN det finns ingen form av microjustering. Man fÄr ha mycket tur om lÀnken ska passa perfekt.
Sedan jag började anvÀnda den pÄ lÀder sÄ har jag börjat anvÀnda klockan mycket mer.

Fick hem min 5645-8000 frÄn service idag sÄ tog ett gruppfoto.

0A94FAF8-6748-475A-A2E9-BBC11CAC152B.jpeg
Finns nog inte mÄnga samlare som kan ta en liknande bild. VÀldigt kul att se inte bara en, men tvÄ, med den ursprungliga blÄ tavlan. Om det fanns tvivel kring fenomenet tidigare kÀnns det definitivt som du har lösningen. De blev riktigt bra med lite fix, nytt glas och att göra rent gör mycket för helheten. Det ser ut som du hittat en passande lÀnk ocksÄ!

De hÀr klockorna representerar för mig det som Àr kul med vintage Seiko. Riktigt nördigt, delvis oupptÀckt/underskattat och man kan ha en samling utan att det Àr astronomiska summor inblandade.

Ha-begÀret för en blÄtavlad GS/KS har fyllts pÄ ytterligare.

Tillbaka
Topp