Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Det kanske stÄr pÄ vissa. PÄ mina stÄr det bara st steel japan, men har för mig det Àr 316LHej!
Idag bestÀllde jag en SBGA083
En frÄga som jag inte har tÀnkt pÄ, vad Àr det för stÄl som anvÀnds i GS klockorna? Klassisk 306L eller egengjord japanese blend ?
Det kanske stÄr pÄ vissa. PÄ mina stÄr det bara st steel japan, men har för mig det Àr 316L
Vanligt stÄl, inget mÀrkvÀrdigt. Men vÀrmebehandlat, hÀrdat och allt det dÀr sÄklart. Om du inte redan gjort det sÄ kolla Grand Seikos hemsida. Den Àr nyligen uppdaterad med massa roliga historier om Grammar of design och annat kul.Tack för info! Jag försökte googla men hittade inget av substans.
Vanligt stÄl, inget mÀrkvÀrdigt. Men vÀrmebehandlat, hÀrdat och allt det dÀr sÄklart. Om du inte redan gjort det sÄ kolla Grand Seikos hemsida. Den Àr nyligen uppdaterad med massa roliga historier om Grammar of design och annat kul.
Vanligt stÄl, inget mÀrkvÀrdigt. Men vÀrmebehandlat, hÀrdat och allt det dÀr sÄklart. Om du inte redan gjort det sÄ kolla Grand Seikos hemsida. Den Àr nyligen uppdaterad med massa roliga historier om Grammar of design och annat kul.
En av de bÀsta GSarna enligt mig!Ingen VFA, men gillar min Spring Drive skarpt. +/- 1 sekund per dag (9R65) och 72 timmars PR Àr sÄ nice.
SBGA127
Det Àr pÄ grund av tÀvlingen med precision som jag gillar 45 GS, som ju var Dainifabrikens första GS verk och linje. Av 45GD familjen blev en hel del klassade som observatoriekronometrar och dessa Àr i dag riktigt ovanliga, totalt godkÀndes runt 220 klockor som observatoriekronometrar.Satt och lÀste deras korta storys igÄr.
TidshÄllningsskraven (motsv. COSC) för GS har Àndrats till det stramare (förstÄs) pÄ senare Är. Det jag tycker Àr sÄ coolt Àr att dom har bÀttrat dom med endast nÄgon fjuttig sekund pÄ 40 Är.
Dom hade alltsÄ 1970 sÄ grym tidshÄllning att det Àn idag Àr svÄrt att göra den sÄ mycket bÀttre.
BÀst av alla var förstÄs deras VFA (Very Fine Adjusted), som fick avvika +/- en minut per mÄnad.
Snygg! Vilken ref?GS Àr för jÀkla nice alltsÄ
Ăr du nöjd med klockan i övrigt? Om du kan tĂ€nka dig att behĂ„lla den sĂ„ kanske jag har en medaljong som passar. Skulle behöva veta exakt hur den skall se ut samt mĂ„tt isf.Det Ă€r dĂ„ligt inpassat (för litet) syntes inte pĂ„ nĂ€tet och det sitter löst. Som om det limmats och limmet inte hĂ€rdat.
Den kommer föresten frĂ„n en klocka som jag köpte som tyvĂ€rr hade ommĂ„lad tavla. Köparen hörde inte av sig sĂ„ jag fick behĂ„lla den och pengarna tillbaka. Verket tyvĂ€rr ganska hĂ„rt slitet. KĂ€ndes i vilket fall som helst astrĂ„kigt med ommĂ„lad och anvĂ€nder den aldrig.Ăr du nöjd med klockan i övrigt? Om du kan tĂ€nka dig att behĂ„lla den sĂ„ kanske jag har en medaljong som passar. Skulle behöva veta exakt hur den skall se ut samt mĂ„tt isf.
Tack det Àr sbgr097! Din Àr förövrigt jÀkligt bra den med vilken ref Àr det?Snygg! Vilken ref?
Nyinköpt? Kul tavla pÄ den dÀr!Tack det Àr sbgr097! Din Àr förövrigt jÀkligt bra den med vilken ref Àr det?
BÀsta boetten! Jag tycker mitt evinnerliga tjat om ref i KS början gett bra utdelning.SBGA127. Jag vÄgar inte posta bilder i denna trÄd utan att ange ref. Man vill inte fÄ @yonsson pÄ sig...
Haha just det, du hade angett ref ju! Nu ser jagSBGA127. Jag vÄgar inte posta bilder i denna trÄd utan att ange ref. Man vill inte fÄ @yonsson pÄ sig...
Haft den 1 Är ca. Ja tavlan Àr riktigt niceNyinköpt? Kul tavla pÄ den dÀr!
Vad kul! Grattis i förskott!IkvÀll ska jag Äka ivÀg och hÀmta upp min första Grand Seiko, ska bli spÀnnande att testa high-end japanskt. à terkommer nog med pics
Snygg modell!Nu finns det ingen ÄtervÀndo. Min första GS Àr bestÀlld. Om allt gÄr enlig plan ska den första genom Klockmaster komma om 3 mÄnader till Sverige. Nu Àr det bara att hÀrda ut vÀntan.
Och det blev denna modell. SBGR261
Det gör du rÀtt i! Mycket bra köp.Dubbelpostar idag.
SBGJ003
Dubbelpostar idag.
SBGJ003
Grattis! Bra vÀl! Den dÀr lyfte ned nya tavlan.Nu finns det ingen ÄtervÀndo. Min första GS Àr bestÀlld. Om allt gÄr enlig plan ska den första genom Klockmaster komma om 3 mÄnader till Sverige. Nu Àr det bara att hÀrda ut vÀntan.
Och det blev denna modell. SBGR261
Man vill klappa pÄ tavlan!Dubbelpostar idag.
SBGJ003