• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för info! Jag försökte googla men hittade inget av substans.
Vanligt stÄl, inget mÀrkvÀrdigt. Men vÀrmebehandlat, hÀrdat och allt det dÀr sÄklart. Om du inte redan gjort det sÄ kolla Grand Seikos hemsida. Den Àr nyligen uppdaterad med massa roliga historier om Grammar of design och annat kul.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Fredagsmys
GS 1.JPG
 

mega

Rolex
Vanligt stÄl, inget mÀrkvÀrdigt. Men vÀrmebehandlat, hÀrdat och allt det dÀr sÄklart. Om du inte redan gjort det sÄ kolla Grand Seikos hemsida. Den Àr nyligen uppdaterad med massa roliga historier om Grammar of design och annat kul.

Satt och lÀste deras korta storys igÄr.
TidshÄllningsskraven (motsv. COSC) för GS har Àndrats till det stramare (förstÄs) pÄ senare Är. Det jag tycker Àr sÄ coolt Àr att dom har bÀttrat dom med endast nÄgon fjuttig sekund pÄ 40 Är.
Dom hade alltsÄ 1970 sÄ grym tidshÄllning att det Àn idag Àr svÄrt att göra den sÄ mycket bÀttre.
BÀst av alla var förstÄs deras VFA (Very Fine Adjusted), som fick avvika +/- en minut per mÄnad.

Screen Shot 2017-09-23 at 10.15.58 AM.png
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Satt och lÀste deras korta storys igÄr.
TidshÄllningsskraven (motsv. COSC) för GS har Àndrats till det stramare (förstÄs) pÄ senare Är. Det jag tycker Àr sÄ coolt Àr att dom har bÀttrat dom med endast nÄgon fjuttig sekund pÄ 40 Är.
Dom hade alltsÄ 1970 sÄ grym tidshÄllning att det Àn idag Àr svÄrt att göra den sÄ mycket bÀttre.
BÀst av alla var förstÄs deras VFA (Very Fine Adjusted), som fick avvika +/- en minut per mÄnad.

Screen Shot 2017-09-23 at 10.15.58 AM.png
Det Àr pÄ grund av tÀvlingen med precision som jag gillar 45 GS, som ju var Dainifabrikens första GS verk och linje. Av 45GD familjen blev en hel del klassade som observatoriekronometrar och dessa Àr i dag riktigt ovanliga, totalt godkÀndes runt 220 klockor som observatoriekronometrar.
4580-7000 och 7010 var Àven de VFA varianter.
Drömklockan Àr nog en 4520-8020.
 

mega

Rolex
Det Àr dÄligt inpassat (för litet) syntes inte pÄ nÀtet och det sitter löst. Som om det limmats och limmet inte hÀrdat. :(
image.jpeg
Är du nöjd med klockan i övrigt? Om du kan tĂ€nka dig att behĂ„lla den sĂ„ kanske jag har en medaljong som passar. Skulle behöva veta exakt hur den skall se ut samt mĂ„tt isf.
 

mega

Rolex
Är du nöjd med klockan i övrigt? Om du kan tĂ€nka dig att behĂ„lla den sĂ„ kanske jag har en medaljong som passar. Skulle behöva veta exakt hur den skall se ut samt mĂ„tt isf.
Den kommer föresten frÄn en klocka som jag köpte som tyvÀrr hade ommÄlad tavla. Köparen hörde inte av sig sÄ jag fick behÄlla den och pengarna tillbaka. Verket tyvÀrr ganska hÄrt slitet. KÀndes i vilket fall som helst astrÄkigt med ommÄlad och anvÀnder den aldrig.
 
Topp