TÀnkte visa lite vintage i denna eminenta trÄd. Klockan införskaffades i mars men av olika anledningar hade jag ett break pÄ KS och nÄgon presentation blev aldrig av.
Bakgrunden bestod i att jag fastnade i tanken med att skaffa en Ärsklocka. Rolex DJ och Omega Constellation var de jag kikade mest pÄ men som GS Fan Boy borde ju en vintage GS vara det ultimata av frÀmst tre anledningar:
1. Ett premiummÀrke som fortfarande flyger lite under radarn
2. Med en GS (och Seiko generellt) har man inte bara möjligheten att skaffa sig en Ärsklocka utan Àven en med rÀtt mÄnad. Hur coolt Àr inte det?!
3. Det Àr en Grand Seiko. Hands down. FrÄgor pÄ det?
Med Rollar och Omegor finns det mÀngder av material men hur hittar man tillförlitlig information om vintage GS och framförallt var finner man dessa? Tur som en tokig ramlar man pÄ
@Molle vid ett besök i Globen. FrÄgan stÀlls och han lovar att hjÀlpa till. NÄgon dag senare fÄr jag ett pm med rÄd, dÄd och tips. Vilka GS som fanns under perioden jag sökte efter, var man kan hitta dem och hur man gÄr tillvÀga med att slutföra köp.
Zenmarket trÄlades intensivt men bilderna var ofta av tvivelaktig kvalitet och översÀttningarna lÀmnade mycket att önska. NÄgot objekt dÀr Är och mÄnad stÀmde dök upp men sÄg ut som nÄgon kört över densamma med en Toyota Landcruiser. Jag insÄg att detta kunde ta tid.
Efter nÄgon mÄnad dyker det upp ett pm frÄn Molle med en lÀnk pÄ ett objekt pÄ ebay. En 5722-9990 med rÀtt tillverkningsÄr och mÄnad! SÀljaren hÀvdade att klockan var nyservad och eftersom han var japan och inte uzbek (ja, jag kan vara rÀtt fördomsfull) var min magkÀnsla att detta stÀmde. Bilderna var bra, jag kÀnde mig bekvÀm och klockan köptes.
Efter en vecka dök den upp och förvÀntningarna pÄ det yttre skicket motsvarades. Snyggt och fint polerad, inga repor pÄ glaset och det manuella verket drogs upp mjukt som en geishas smekning. Klockan levererades i en random presentask tillsammans med faktura, instruktioner och sex mÄnaders garanti frÄn min nya vÀnner hos Takayama Tokeiten. PÄmonterat var ett nytt japansk prÀglat lÀderband frÄn Bambi (alltsÄ mÀrket och inte tillverkat av Disneys gulliga hjortkalv). Trevligt men sÄ vill jag inte ha det sÄ kosan stÀlldes mot Globen dÀr Svante fixade fram ett GS croco med rÀtt spÀnne. Dessutom kunde han konstatera att klockan var i utmÀrkt skick maskinellt.
NĂ„got jag lĂ€rt mig genom Ă„ren Ă€r att ingen klocka Ă€r en keeper. Till slut mĂ„ste man sĂ€lja av objekt för att kunna investera i nya. Denna GS kommer dock att följa mig resten av livet för den tillverkades samma mĂ„nad dĂ„ mina förĂ€ldrar den dĂ€r kulna vintermorgonen satte sig i sin Simca och bredsladdade genom stan frĂ„n Söder till Sabbatsbergs Sjukhus. Resten Ă€r historiaâŠâŠ
Ett försenat men stort tack till
@Molle för all hjÀlp. Svante och KM Globen levererade dessutom som vanligt med perfekt service och det dÀr lilla extra som gör att man alltid ÄtervÀnder.
Bilder: