• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Allt man behöver :)
IMG_4866.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Dock missvisande att sÀga att listpriset "Àr", nÀr den inte finns lÀngre. Dessutom lÄg vÀl yenen lite högre 2011 Àn nu och med Svensk moms istf Japansk sÄ kanske skillnaden var 10kSEK vilket ju ocksÄ Àr en del förstÄs.
Anyway, jag hade lÀtt gett 50 för den dÀr om jag inte redan haft en.
Jag tycker inte det Àr missvisande, klockan Àr ju bevisligen inte sÄld Àn (trots 5 Är i butiken) och givetvis har valutakursen förÀndrats under tiden. SÄ under vissa perioder under dessa 5 Är har den varit mer prisvÀrd, under andra perioder mindre prisvÀrd (i förhÄllande till i Japan).

Och 033-bilden ovan Àr ju frÄn deras hemsida sÄ det bör ju vara en 033 de har, inte en 031.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
"Ta över" vet jag inte.

Det Àr nog ingen sÀljare som Àr glad över att sitta pÄ gamla utgÄngna modeller. Men de fÄr vÀl göra som exempelvis Jarl Sandin gör nÀr de har gamla modeller kvar de behöver bli av med. Rea alla modeller med minst 30%, dÄ lÀr de fÄ sÄlt dem.

Surt för de som sÀljer GS men Ä andra sidan har GS haft oförÀndrade modeller i sortimentet i typ 10 Är, sÄ lÄng tid brukar det inte ta för andra tillverkare innan de Àndrar sina modeller.
Nu vet jag inte hur marginalerna Àr hos klockbutiker, men jag har en kompis som arbetar pÄ en optikbutik, och dÀr har dom över 50% pÄ bÄgar och ca 30% pÄ glas. Jag skulle tro att klockbutiker ocksÄ ligger pÄ en ganska bra % dÄ man inte vill sitta pÄ nÄgot lager och fÄr rÀkna med att det tar tid att sÀlja vissa modeller... Med det sagt tycker jag ocksÄ dom borde rea ut modeller lite oftare, eller Ànnu hellre ha mindre % ifrÄn början :D Jag vill minnas att KM FÀltöversten reade ut första modellerna av springdrive nÀr den nya hade kommit, sÄ det gÄr nog om man vill.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu vet jag inte hur marginalerna Àr hos klockbutiker, men jag har en kompis som arbetar pÄ en optikbutik, och dÀr har dom över 50% pÄ bÄgar och ca 30% pÄ glas. Jag skulle tro att klockbutiker ocksÄ ligger pÄ en ganska bra % dÄ man inte vill sitta pÄ nÄgot lager och fÄr rÀkna med att det tar tid att sÀlja vissa modeller... Med det sagt tycker jag ocksÄ dom borde rea ut modeller lite oftare, eller Ànnu hellre ha mindre % ifrÄn början :D Jag vill minnas att KM FÀltöversten reade ut första modellerna av springdrive nÀr den nya hade kommit, sÄ det gÄr nog om man vill.
Olika lÀnder har ju olika reakultur men personligen ser jag inget konstigt med att rea ut utgÄngna modeller. Och med REA menar jag minst 30% rabatt, mesrea gör ju ingen glad. Jarl Sandin reade ut alla gamla IWCer nÀr nÀsta generation kom, det Àr ju knappast nÄgot som sÀnker mÀrkets status.

Vill man byta ut sitt sortiment till de nya tavlorna sÄ fÄr man ju se till att sÀlja de gamla tavlorna först. Det blir ju mÀrkligt att sÀlja bÄde en SBGA229 och en SBGA029 brevid varandra för i princip samma pris.
 
Senast Àndrad:

zerkzez

Omega
Hej Àr det nÄgon som vet vad en SBGW031 kostade eller kostar i Sverige. har precis köpt en sÄ nu ska jag försÀkra den. skulle vara mycket tacksam för svar hittar bara. priset i japan 430000 y vet inte om det stÀmmer
ca 32k svenska
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej Àr det nÄgon som vet vad en SBGW031 kostade eller kostar i Sverige. har precis köpt en sÄ nu ska jag försÀkra den. skulle vara mycket tacksam för svar hittar bara. priset i japan 430000 y vet inte om det stÀmmer
ca 32k svenska
Du har vÀl hemförsÀkring? De brukar tÀcka lösöre till 80k = problem solved.
 

Joelb

Breitling
Ni som bestÀllt GS frÄn Japan, vilka sidor finns det att vÀlja pÄ? NÄgon sÀrskild som rekomenderas alt. inte rekomenderas? Enda jag hittat Àr Seiyajapan.
 

Joelb

Breitling
Jag mailade Seiya för nÄgot Är sedan, eller om det var tvÄ, och fick till svar att han inte skickar GS till Sverige.

Ah, lÀste lite noggrannare pÄ deras hemsida och upptÀckte att du har rÀtt. DÄ har jag alltsÄ ingen aning om varifrÄn jag kan bestÀlla en sbgr051/251 ifrÄn. NÄgon som kan hjÀlpa mig med japanska handlare som skickar till Sverige?
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor

Cliff

Panerai
2-Faktor
Hej
TÀnkte ge min GS 5722-9990 lite kÀrlek. Vem Àr bra och prisvÀrd nÀr det kommer till service av GS i Stockholm?
 

JesperO

Rolex
Tack, men skicka till Holland lÄter dyrt. :)

Kolla med klockmÀster och se - tror de skickar med post, inte ett sÀte pÄ KLM, Àven om vintage GS borde resa flott... ;)
vill inte ta gift men har för mig att en service landade pÄ 1900 - tÀnkte i alla fall det var till och med sÄ billigt att jag tÀnka ge min en service trots att den gÄr bra...
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Kolla med klockmÀster och se - tror de skickar med post, inte ett sÀte pÄ KLM, Àven om vintage GS borde resa flott... ;)
vill inte ta gift men har för mig att en service landade pÄ 1900 - tÀnkte i alla fall det var till och med sÄ billigt att jag tÀnka ge min en service trots att den gÄr bra...
Riktigt bra. Tack!
 

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
TÀnkte visa lite vintage i denna eminenta trÄd. Klockan införskaffades i mars men av olika anledningar hade jag ett break pÄ KS och nÄgon presentation blev aldrig av.

Bakgrunden bestod i att jag fastnade i tanken med att skaffa en Ärsklocka. Rolex DJ och Omega Constellation var de jag kikade mest pÄ men som GS Fan Boy borde ju en vintage GS vara det ultimata av frÀmst tre anledningar:

1. Ett premiummÀrke som fortfarande flyger lite under radarn

2. Med en GS (och Seiko generellt) har man inte bara möjligheten att skaffa sig en Ärsklocka utan Àven en med rÀtt mÄnad. Hur coolt Àr inte det?!

3. Det Àr en Grand Seiko. Hands down. FrÄgor pÄ det?

Med Rollar och Omegor finns det mÀngder av material men hur hittar man tillförlitlig information om vintage GS och framförallt var finner man dessa? Tur som en tokig ramlar man pÄ @Molle vid ett besök i Globen. FrÄgan stÀlls och han lovar att hjÀlpa till. NÄgon dag senare fÄr jag ett pm med rÄd, dÄd och tips. Vilka GS som fanns under perioden jag sökte efter, var man kan hitta dem och hur man gÄr tillvÀga med att slutföra köp.

Zenmarket trÄlades intensivt men bilderna var ofta av tvivelaktig kvalitet och översÀttningarna lÀmnade mycket att önska. NÄgot objekt dÀr Är och mÄnad stÀmde dök upp men sÄg ut som nÄgon kört över densamma med en Toyota Landcruiser. Jag insÄg att detta kunde ta tid.

Efter nÄgon mÄnad dyker det upp ett pm frÄn Molle med en lÀnk pÄ ett objekt pÄ ebay. En 5722-9990 med rÀtt tillverkningsÄr och mÄnad! SÀljaren hÀvdade att klockan var nyservad och eftersom han var japan och inte uzbek (ja, jag kan vara rÀtt fördomsfull) var min magkÀnsla att detta stÀmde. Bilderna var bra, jag kÀnde mig bekvÀm och klockan köptes.

Efter en vecka dök den upp och förvÀntningarna pÄ det yttre skicket motsvarades. Snyggt och fint polerad, inga repor pÄ glaset och det manuella verket drogs upp mjukt som en geishas smekning. Klockan levererades i en random presentask tillsammans med faktura, instruktioner och sex mÄnaders garanti frÄn min nya vÀnner hos Takayama Tokeiten. PÄmonterat var ett nytt japansk prÀglat lÀderband frÄn Bambi (alltsÄ mÀrket och inte tillverkat av Disneys gulliga hjortkalv). Trevligt men sÄ vill jag inte ha det sÄ kosan stÀlldes mot Globen dÀr Svante fixade fram ett GS croco med rÀtt spÀnne. Dessutom kunde han konstatera att klockan var i utmÀrkt skick maskinellt.

NĂ„got jag lĂ€rt mig genom Ă„ren Ă€r att ingen klocka Ă€r en keeper. Till slut mĂ„ste man sĂ€lja av objekt för att kunna investera i nya. Denna GS kommer dock att följa mig resten av livet för den tillverkades samma mĂ„nad dĂ„ mina förĂ€ldrar den dĂ€r kulna vintermorgonen satte sig i sin Simca och bredsladdade genom stan frĂ„n Söder till Sabbatsbergs Sjukhus. Resten Ă€r historia



Ett försenat men stort tack till @Molle för all hjÀlp. Svante och KM Globen levererade dessutom som vanligt med perfekt service och det dÀr lilla extra som gör att man alltid ÄtervÀnder.

Bilder:
IMG_6723.JPG

IMG_6722.JPG

IMG_6725.JPG

fullsizeoutput_49ab.jpeg
 
Topp