• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Schned

Panerai
2-Faktor
PICT_20211116_100113.jpg
PICT_20211116_095907.jpg


SBGX085 gÄr frÄn silver till grÄ i normalt dagsljus med blÀnk av champagne i varmare ljus.

Trevligt med en levande tavla och lite variation.
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Supersnygg!! 🩁 Är tavlan bruten eller en annan nyans av grĂ„ lĂ€ngst ut?

Det hÀr Àr en limiterad Japan modell och har sett pÄ nÄgra andra Japan only varianter att minutetrack ofta Àr avvikande.

Eller sÄ gjorde man sÄ hÀr för att det ska vara lÀttare att lÀsa av klockan.

Kanske nÄgon mer kunnig GS samlare i trÄden har bÀttre koll pÄ det hÀr?
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Som jag upplever det sÄ Àr ytterkanten pÄ tavlan antingen ytligare eller glesare borstad.

Alternativt att man polerade ytterdelen efter borstningen innan man printade minutmarkeringarna.

DSC08521.jpg
Tycker att det ser ut som att borstningen Àr densamma, man kan följa linjerna i borstningen över "grÀnsen". SÄ skillnaden bör bestÄ i annan hantering i ett annat steg?
 

kuma-kun

Audemars
Som jag upplever det sÄ Àr ytterkanten pÄ tavlan antingen ytligare eller glesare borstad.

Alternativt att man polerade ytterdelen efter borstningen innan man printade minutmarkeringarna.

DSC08521.jpg

Tavlors ytor bestÄr o stort sett alltid av olika lager av ytbehandlingar sÄ nyanskillnaderna bestÄr nog av det och inte av olika bearbetningsmetoder av metallen under Àr jag övertygad om.
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Tavlors ytor bestÄr o stort sett alltid av olika lager av ytbehandlingar sÄ nyanskillnaderna bestÄr nog av det och inte av olika bearbetningsmetoder av metallen under Àr jag övertygad om.

Du menar att Seiko har ytbehandlat kemiskt och inte mekaniskt?

I sĂ„dant fall Ă€r ju inte ytbehandlingen UV eller Ă„ldersbestĂ€ndig. LĂ„ter konstigt. đŸ€”
 

kuma-kun

Audemars
Du menar att Seiko har ytbehandlat kemiskt och inte mekaniskt?

I sĂ„dant fall Ă€r ju inte ytbehandlingen UV eller Ă„ldersbestĂ€ndig. LĂ„ter konstigt. đŸ€”

Visst Àr tavlor inte ÄlderbestÀndiga sÄ har det alltid varit mer eller mindre.

Jag tror kanske vi pratar om olika saker nÀr vi sÀger ytbehandlat.
Polering och borstning som vissa sÀger Àr inte ytbehandling utan mekanisk bearbetning och ytbehandling Àr nÀr man lÀgger pÄ matrial pÄ olika sÀtt i
min vÀrld som gammal instrumentmakare.

Likadana tavlor frÄn början fast yttersta skiktet har har blivit grÄare pÄ en med Ären.

A3483447-4DD5-49C3-930D-FF6E3FC5003B.jpeg
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Visst Àr tavlor inte ÄlderbestÀndiga sÄ har det alltid varit mer eller mindre.

Jag tror kanske vi pratar om olika saker nÀr vi sÀger ytbehandlat.
Polering och borstning som vissa sÀger Àr inte ytbehandling utan mekanisk bearbetning och ytbehandling Àr nÀr man lÀgger pÄ matrial pÄ olika sÀtt i
min vÀrld som gammal instrumentmakare.

Likadana tavlor frÄn början fast yttersta skiktet har har blivit grÄare pÄ en med Ären.

A3483447-4DD5-49C3-930D-FF6E3FC5003B.jpeg

Yes dÄ Àr jag med pÄ noterna!

Lite coolt och intressant men ocksÄ lite skrÀmmande att se hur den hÀr klockan kommer Äldras dÄ.

Köpte just den hÀr för att det Àr en 2014 som Àr min dotters födelseÄr. TÀnkte att det hÀr fÄr bli hennes examensklocka men dÄ kanske den ser helt annorlunda ut vid det laget.

Tack för info! đŸ‘đŸŒ
 

kuma-kun

Audemars
Yes dÄ Àr jag med pÄ noterna!

Lite coolt och intressant men ocksÄ lite skrÀmmande att se hur den hÀr klockan kommer Äldras dÄ.

Köpte just den hÀr för att det Àr en 2014 som Àr min dotters födelseÄr. TÀnkte att det hÀr fÄr bli hennes examensklocka men dÄ kanske den ser helt annorlunda ut vid det laget.

Tack för info! đŸ‘đŸŒ

Det dÀr var ett lite extremt exempel men om man tittar pÄ olika Àldre klockor sÄ Äldras vissa modeller ofta medans andra mindre sÀllan beroende pÄ hur dom tillverkats.
Jag skulle inte vara det minsta orolig att din klocka skulle bli konstig pÄ sÄ kort tid som det tar för din dotter att vÀxa upp speciellt om du hÄller tavlan borta frÄn fukt och annat elÀnde.
 

Andreas_Åkerlund

Cartier
2-Faktor
Bild med lĂ€derband monterar. Struts lĂ€der som jag custom bestĂ€llde i fel storlek🙃

En klocka som hela tiden inbjuder till inspektion av smÄ detaljer. Kanske slÀpper den snart för att förverkliga min dröm om att Àga en Rolex 114270.
 

Bilagor

  • 6F084333-14E0-49FA-A26F-F1E7FD5C9481.png
    6F084333-14E0-49FA-A26F-F1E7FD5C9481.png
    570 KB · Visningar: 9

Chris75

Panerai
2-Faktor
Jag sÄg ocksÄ att GS var bortplockat. NÄgon torde ju sitta pÄ nÄgon info om detta. Jag undrar ocksÄ.
Även jag sĂ„g detta och blev nyfiken. Är det nĂ„gon som sitter pĂ„ faktisk info om vad som ligger bakom?

Annars kan man ju spekulera vilt och det Àr vÀl inte alltför lÄngsökt att tro att man, som ett led i den allmÀnna statusuppgraderingen av GS som varumÀrke, inte lÀngre vill synas sida vid sida med Seiko utan hellre vill sÀljas av samma AD som Rolex och liknande mer prestigefyllda tillverkare. Man söker sig helt enkelt till andra sÀljkanaler som passar den nya imagen bÀttre. Som sagt ren spekulation, men detta Àr ju ett internetforum och vad vore internet utan spekulationer och vilda gissningar? Om jag har rÀtt tycker jag det Àr en lite trÄkig utveckling dÄ jag uppskattat Klockmaster som AD och den mer jordnÀra och personliga kÀnslan jag fÄtt dÀr Àn jag upplevt hos t.ex. Rolex-AD.
 

Snilsson

Cartier
Även jag sĂ„g detta och blev nyfiken. Är det nĂ„gon som sitter pĂ„ faktisk info om vad som ligger bakom?

Annars kan man ju spekulera vilt och det Àr vÀl inte alltför lÄngsökt att tro att man, som ett led i den allmÀnna statusuppgraderingen av GS som varumÀrke, inte lÀngre vill synas sida vid sida med Seiko utan hellre vill sÀljas av samma AD som Rolex och liknande mer prestigefyllda tillverkare. Man söker sig helt enkelt till andra sÀljkanaler som passar den nya imagen bÀttre. Som sagt ren spekulation, men detta Àr ju ett internetforum och vad vore internet utan spekulationer och vilda gissningar? Om jag har rÀtt tycker jag det Àr en lite trÄkig utveckling dÄ jag uppskattat Klockmaster som AD och den mer jordnÀra och personliga kÀnslan jag fÄtt dÀr Àn jag upplevt hos t.ex. Rolex-AD.
I Chicago sÀljs GS i samma butik som Vacheron Constantin nuförtiden och i Tampa Àr det samma försÀljare som har Rolex, Tudor och nÄgot mer i butiken sÄ det Àr nog som du sÀger.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Även jag sĂ„g detta och blev nyfiken. Är det nĂ„gon som sitter pĂ„ faktisk info om vad som ligger bakom?

Annars kan man ju spekulera vilt och det Àr vÀl inte alltför lÄngsökt att tro att man, som ett led i den allmÀnna statusuppgraderingen av GS som varumÀrke, inte lÀngre vill synas sida vid sida med Seiko utan hellre vill sÀljas av samma AD som Rolex och liknande mer prestigefyllda tillverkare. Man söker sig helt enkelt till andra sÀljkanaler som passar den nya imagen bÀttre. Som sagt ren spekulation, men detta Àr ju ett internetforum och vad vore internet utan spekulationer och vilda gissningar? Om jag har rÀtt tycker jag det Àr en lite trÄkig utveckling dÄ jag uppskattat Klockmaster som AD och den mer jordnÀra och personliga kÀnslan jag fÄtt dÀr Àn jag upplevt hos t.ex. Rolex-AD.
Menar du att Klockmaster inte lÀngre kommer att sÀlja GS?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Även jag sĂ„g detta och blev nyfiken. Är det nĂ„gon som sitter pĂ„ faktisk info om vad som ligger bakom?

Annars kan man ju spekulera vilt och det Àr vÀl inte alltför lÄngsökt att tro att man, som ett led i den allmÀnna statusuppgraderingen av GS som varumÀrke, inte lÀngre vill synas sida vid sida med Seiko utan hellre vill sÀljas av samma AD som Rolex och liknande mer prestigefyllda tillverkare. Man söker sig helt enkelt till andra sÀljkanaler som passar den nya imagen bÀttre. Som sagt ren spekulation, men detta Àr ju ett internetforum och vad vore internet utan spekulationer och vilda gissningar? Om jag har rÀtt tycker jag det Àr en lite trÄkig utveckling dÄ jag uppskattat Klockmaster som AD och den mer jordnÀra och personliga kÀnslan jag fÄtt dÀr Àn jag upplevt hos t.ex. Rolex-AD.
Men att Optura Àr distributör behöver inte alls betyda att GS sÀljs av samma butiker som sÀljer Seiko. De allra flesta butiker som Optura distribuerar Seiko till sÀljer inte GS.

Swatch group Nordic AB distribuerar vÀl allt frÄn Swatch till Omega.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Men att Optura Àr distributör behöver inte alls betyda att GS sÀljs av samma butiker som sÀljer Seiko. De allra flesta butiker som Optura distribuerar Seiko till sÀljer inte GS.

Swatch group Nordic AB distribuerar vÀl allt frÄn Swatch till Omega.
Sant. Vi fÄr vÀl se vad som hÀnder. GS Àr ju inte helt borta frÄn Opturas hemsida. Produkterna Àr borttagna men det finns en del artiklar kvar.
 

Wiglaf

Omega
JÀsikens ocksÄ! Precis nÀr jag börjat fundera pÄ att försöka leta reda pÄ en SBGW031 eller SNGW231 sÄ gÄr Watchfinder och gör en film om dem för att driva upp efterfrÄgan och dÀrmed andrahandspriserna:


Vad ska jag nu sukta efter? Eller ska jag bara slanta upp? :D
Jag har sagt det förr och sÀger det igen: SBGW231 Àr i mitt tycke en av vÀrldens vackraste, mest fullÀndade klockor. Den, eller en liknande modell, kan inte rimligtvis vara ett dÄligt köp...
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jag har sagt det förr och sÀger det igen: SBGW231 Àr i mitt tycke en av vÀrldens vackraste, mest fullÀndade klockor. Den, eller en liknande modell, kan inte rimligtvis vara ett dÄligt köp...

Fri frÄn förfulande datum, manuellt uppdragen, ren och snygg. Hade man bara kunnat fÄ en SBGW031 utan GS-loggan med enbart Seiko, och kanske 3-5 mm tunnare sÄ hade det varit den ultimata sleepern. :)
 
Topp