• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Bopik

Breitling
I vÀntan pÄ att kakorna skall grÀddas klart. Trevlig helg!
78FE2486-B058-4D60-B5EB-6C26400B1F4B.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Tillbaka efter lite omvÄrdnad.
SÄ glad i klockan att jag kÀnner att det bör blir ett bandbyte men trots att jag nog har mer Àn 50 band i 18 mm liggandes hittar jag inget jag kÀnner mig nöjd med.

11CCA479-2D23-4299-8557-79264C74E529.jpeg

Jag tycker tavlans struktur pÄminner lite om shantung eller rÄsilke. Det finns flera tillverkare som gör band i silke, med olika vÀvteknik. Jag tror att ett mörkblÄtt eller svart sÄdant hade varit elegant, men blir kanske för snofsigt till vardagen.

VĂ€ldigt vacker, och vilken borstning!
 

kuma-kun

Audemars
Jag tycker tavlans struktur pÄminner lite om shantung eller rÄsilke. Det finns flera tillverkare som gör band i silke, med olika vÀvteknik. Jag tror att ett mörkblÄtt eller svart sÄdant hade varit elegant, men blir kanske för snofsigt till vardagen.

VĂ€ldigt vacker, och vilken borstning!

Tack för tipsen, har aldrig haft band i silke.
Jag Àr inte rÀdd för snofsigt, bÀr gÀrna guld och glittriga klockor till vardags och Àven pÄ fritiden med jeans.
Provade ett annat billigt prÀglat band men vi fÄr se vad det blir till slut och ofta kan ett enkelt slÀtt band vara bÀst.
Brukar prova mig fram tills jag blir nöjd eller helt enkelt tröttnar.

9FAB5562-D7B9-44BD-B86A-673BA495B5AE.jpeg
 
Senast Àndrad:

Senpai

Cartier
2-Faktor
Tack för tipsen, har aldrig haft band i silke.
Jag Àr inte rÀdd för snofsigt, bÀr gÀrna guld och glittriga klockor till vardags och Àven pÄ fritiden med jeans.
Provade ett annat billigt prÀglat band men vi fÄr se vad det blir till slut och ofta kan ett enkelt slÀtt band vara bÀst.
Brukar prova mig fram tills jag blir nöjd eller helt enkelt tröttnar.

9FAB5562-D7B9-44BD-B86A-673BA495B5AE.jpeg

JÀklar vilken tavla. Jag kÀnner inte till modellen, lÀste att den kan ha gÄtt pÄ export, inte att finna i nÄgra kataloger alls. Vad Àr det för daghjul pÄ den? Skönt att den hittat hem igen!

Man blir ju lite mÀtt pÄ alla fÀrgade tavlor, överdrivna mönster, kraftiga boetter, glasbaksidor som Äterfinns pÄ de moderna GS. Det behövs ju inte mer Àn sÄhÀr egentligen.

Bandet plockar upp det svarta i indexen fint, och tar inte uppmÀrksamheten.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
4D6E571A-800B-41B9-9108-FC4BCCC0B17F.jpeg
66D9BD4A-DA32-494F-9E54-32BBAF1A7B2A.jpeg
A797F84B-7864-46CD-AB4D-48E9B9D4F576.jpeg

@loevhagen - Jag har haft 2st klockor med den boetten. En i stÄl och en i titan. Tycker den boetten gör sig mycket bÀttre i stÄl men tyvÀrr betyder stÄl alltid hi-beat med den boetten.
Min favoritboett ocksÄ. Enkelt.

Vad kallas den och vet du vilka referenser den finns i?

Hittade din trÄd som du skickade till mig för ett par Är sedan.
SÄ de gamla har jag nu koll pÄ, igen.



IMG_20180921_165933.jpg
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min favoritboett ocksÄ. Enkelt.

Vad kallas den och vet du vilka referenser den finns i?

Hittade din trÄd som du skickade till mig för ett par Är sedan.
SÄ de gamla har jag nu koll pÄ, igen.



IMG_20180921_165933.jpg
SBGH039 heter den röda. Den jag hade heter SBGH037. Ljusa spring drive sbga125.

F85CEE63-8A37-4BBA-A658-6D369B615071.jpeg

Den blĂ„a springdriven jag hade SBGA127. Sedan finns de fyra ”four seasons” USA-exklusiva modellerna och de fyra nya som Ă€r samma som de amerikanarna.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
SBGH039 heter den röda. Den jag hade heter SBGH037. Ljusa spring drive sbga125.

F85CEE63-8A37-4BBA-A658-6D369B615071.jpeg

Den blĂ„a springdriven jag hade SBGA127. Sedan finns de fyra ”four seasons” USA-exklusiva modellerna och de fyra nya som Ă€r samma som de amerikanarna.
Jag tycker att GS allt kan skapa lite modeller i stÄl med spring drive denna gÄng, under 40mm igen.
 

kuma-kun

Audemars
JÀklar vilken tavla. Jag kÀnner inte till modellen, lÀste att den kan ha gÄtt pÄ export, inte att finna i nÄgra kataloger alls. Vad Àr det för daghjul pÄ den? Skönt att den hittat hem igen!

Man blir ju lite mÀtt pÄ alla fÀrgade tavlor, överdrivna mönster, kraftiga boetter, glasbaksidor som Äterfinns pÄ de moderna GS. Det behövs ju inte mer Àn sÄhÀr egentligen.

Bandet plockar upp det svarta i indexen fint, och tar inte uppmÀrksamheten.

Tavlan Àr fin och det var dÀrför jag ville ha modellen och Àven för att den Àr ovanlig, som samlare attraheras man ochsÄ av sÀllsynthet.
Fick överta den av gentlemannen JesperO och Àr vÀldigt glad över det.
Daghjulet har bara engelska som dom tidiga 61orna har och vet inte nÀr dubbel dag kom men kanske 70 eller 71 och den hÀr Àr frÄn 69.

För mycket fÀrg och mönster och sÄ vidare kan givetvis bli för mycket i lÀngden och lite grann som ha paljettkostym pÄ kontoret vilket ju
kÀnns lÀckert första dagen men inte i lÄnga loppet.
Klockor som för mig Àr trevliga under lÀngre tid har enkel och ljus tavla och Àr rÀtt tunna.
 
Senast Àndrad:

kuma-kun

Audemars
En tidig GS 44 idag och gick ner till Wako och turistade lite vilket jag kanske inte borde gjort.

2FD59A59-4E57-45C2-BF51-D450BAE0CFDE.jpeg


KÀllarvÄningen hade dom imponerade golvur, vÀggur och bordsur frÄn Seiko men framförallt frÄn tyska och schweiziska tillverkare, mÄnga vackra klockor.
Första plan fanns GS som numer har en massa modeller och dom flesta faller inte mig pÄ lÀppen och Àven Frank Muller och andra liknande europeiska
tillverkare, sÄ raskt vidare uppÄt.
Andra vÄningen var mer intressant med b.l.a. fantastiskt fina Credor till hÀpnadsvÀckande priser men ochsÄ en lite utstÀllning av Àldre GS vilket var roligt.
Hade Àven lite Àldre GS till salu som jag tyckte var charmigt först men nÀr man sÄg prislappen undrade man hur dom hade tÀnkt eftersom det var
mÄngdubbelt mot vad vÀlrenormerade vintagehadlare tar och jag fick Marcel watch vibbar, klart man kan sÀtta vilka priser man vill och köparen avgör om
han tycker det Àr prisvÀrt...
Dom var alla renorverade och ofantligt blanka och för mig som sett sÄna hÀr klockor i fint skick var det en hemsk upplevelse.
Mycket bÀttre gjort Àn den lilla lokala urmakaren som bara kör över klockan med lumpskivan som man ofta ser men absolut inte till orginal standard.
En 61 VFA stod det en 250 kKr pÄ prislappen och den var helt repfri men ytorna var inte plana som pÄ orginal och kanterna var inte sÄdÀr lÀskigt skarpa.
Helt klart omslipad av nÄgon som antingen inte vet hur det ska se ut eller inte har kunskapen hur man gör och om jag hade haft tillgÄng till Seikos verkstad
had jag gjort ett bÀttre jobb.
En likadan klocka fast i ypperligt orört skick gick för drygt 80 tusen för en vecka sen pÄ auktion hÀr och en sÄn vÀrderar samlare minst till det dubbla mot en
halvdant renorverad som Seiko tycker Àr vÀrd 250 men den kanske inte egentligen Àr till salu utan kanske mer ett utstÀllningsobjekt.
Det konstiga Àr ju tt Seiko om nÄgon borde ha resurserna och kunskapen att göra det helt korrekt till ursprungskick men nu hade det varit bÄttre att skicka till
Polen.
 
Senast Àndrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack! Den kan jag tyvÀrr inte ta Ät mig Àran för! Satt pÄ vid köp.
Funderar pÄ om man ska komplettera med ett svart/riktigt mörkt brunt i alligator för att gÄ all out dresswatch.
VÄga testa Ärets fÀrg ifrÄn Hirsch. Jag tror ett London i den fÀrgen skulle göra sig riktigt bra mot tavlans fÀrg
A712F5B1-EDA7-470E-BCF0-F1B97FFDE3AA.jpeg
 
Topp