En tidig GS 44 idag och gick ner till Wako och turistade lite vilket jag kanske inte borde gjort.
KÀllarvÄningen hade dom imponerade golvur, vÀggur och bordsur frÄn Seiko men framförallt frÄn tyska och schweiziska tillverkare, mÄnga vackra klockor.
Första plan fanns GS som numer har en massa modeller och dom flesta faller inte mig pÄ lÀppen och Àven Frank Muller och andra liknande europeiska
tillverkare, sÄ raskt vidare uppÄt.
Andra vÄningen var mer intressant med b.l.a. fantastiskt fina Credor till hÀpnadsvÀckande priser men ochsÄ en lite utstÀllning av Àldre GS vilket var roligt.
Hade Àven lite Àldre GS till salu som jag tyckte var charmigt först men nÀr man sÄg prislappen undrade man hur dom hade tÀnkt eftersom det var
mÄngdubbelt mot vad vÀlrenormerade vintagehadlare tar och jag fick Marcel watch vibbar, klart man kan sÀtta vilka priser man vill och köparen avgör om
han tycker det Àr prisvÀrt...
Dom var alla renorverade och ofantligt blanka och för mig som sett sÄna hÀr klockor i fint skick var det en hemsk upplevelse.
Mycket bÀttre gjort Àn den lilla lokala urmakaren som bara kör över klockan med lumpskivan som man ofta ser men absolut inte till orginal standard.
En 61 VFA stod det en 250 kKr pÄ prislappen och den var helt repfri men ytorna var inte plana som pÄ orginal och kanterna var inte sÄdÀr lÀskigt skarpa.
Helt klart omslipad av nÄgon som antingen inte vet hur det ska se ut eller inte har kunskapen hur man gör och om jag hade haft tillgÄng till Seikos verkstad
had jag gjort ett bÀttre jobb.
En likadan klocka fast i ypperligt orört skick gick för drygt 80 tusen för en vecka sen pÄ auktion hÀr och en sÄn vÀrderar samlare minst till det dubbla mot en
halvdant renorverad som Seiko tycker Àr vÀrd 250 men den kanske inte egentligen Àr till salu utan kanske mer ett utstÀllningsobjekt.
Det konstiga Àr ju tt Seiko om nÄgon borde ha resurserna och kunskapen att göra det helt korrekt till ursprungskick men nu hade det varit bÄttre att skicka till
Polen.