Den skickas till mig i morgon (bor en bit ifrÄn handlaren).NÄr henter du din, da?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Den skickas till mig i morgon (bor en bit ifrÄn handlaren).NÄr henter du din, da?
Vad som Ă€r âkul tavlaâ Ă€r förstĂ„s subjektivt, men du saknar ju en 9f i lagetEn söndagsbild pĂ„ GS-duon (SBGA375 & SBGW231) pĂ„ ett par riktigt slitna och sunkiga kuddar. Hur som helst en kombo jag Ă€r riktigt nöjd med - det enda som fattas Ă€r vĂ€l en med kul tavla kanske?
Du har ju en poĂ€ng⊠enda som fattas Ă€r vĂ€l en kul tavla och en quartz! Och kanske en dykare. Och en GMT. Vore det inte kul att ha en hi-beat ocksĂ„? Och möjligen en kronograf.Vad som Ă€r âkul tavlaâ Ă€r förstĂ„s subjektivt, men du saknar ju en 9f i laget
Denna frÄn @Isodor som kom ut till försÀljning Àr vÀl en given kandidatEn söndagsbild pÄ GS-duon (SBGA375 & SBGW231) pÄ ett par riktigt slitna och sunkiga kuddar. Hur som helst en kombo jag Àr riktigt nöjd med - det enda som fattas Àr vÀl en med kul tavla kanske?
Absolut. Jag har haft den pÄ armen de flesta dagarna sedan jag köpte den strax innan Jul. Jag vet att vissa Àr tveksamma att lÀgga de pengarna pÄ ett kvartsur, men i mitt tycke Àr det lÀtt vÀrt det. Kvaliteten och finishen Àr pÄ topp Grand Seiko-nivÄ som alltid, och sen Àr det ett riktigt coolt och vÀldigt exakt kvartsur.tack! hittade bilder i trÄden nu
@olofaa Àr det en keeper?
Den ser riktigt jÀkla bra ut.
Rom Àr bÀst!Bourbon er kanskje enda bedre, siden den ofte (generelt) er litt sÞtere enn single malt.
Blev rekommenderad att checka in GS för att fÄ lite variation i vardagen. Hittills har jag bara grottat ned mig i Rolex-trÀsket, men det börjar bli dags att kolla pÄ annat. Jag gick förbi Klockmaster i veckan för att checka in GS och jag blev förvÄnansvÀrt intresserad!
Testade pÄ nÄgra modeller, men fastnade mest för SBGW231 samt SBGY007. Mitt största problem Àr mina minimala handleder pÄ cirka 15,5cm i omkrets (primÀra anledningen till att flera modeller inte var lika intressanta - de var för stora). 231:an satt perfekt - bandet följde handledens kurvatur och sÄg superfin ut. 007:an satt bra, men lite sÀmre. Banden "föll" rakt ned, istÀllet för att följa handleden pÄ samma sÀtt som 231:an.
NĂ„gra andra modeller ni rekommenderar att jag kollar pĂ„? Ăr dock ej ute efter nĂ„got quartz-ur. Söker en sann "strap-monster" - nĂ„got neutralt som gĂ„r att kombinera med en stor variation av band. MĂ„ste vara av mindre storlek ocksĂ„, med tanke pĂ„ handledsomkretsen. 231:an Ă€r annars en god kandidat. Ni som Ă€ger en, vad tycker ni? Ăr den enkel att bĂ€ra casually? Fungerar den pĂ„ Nato-band ocksĂ„ möjligtvis?
Bifogar nÄgra bilder hÀr nedan. UrsÀkta kvaliteten, bilderna togs lite hastigt. MÀrkte ocksÄ att 231:an satt lite snett nÀr jag provade pÄ den snabbt, men men...
Som @ahola skriver finns BoR som alternativ. Syskonet till 231 heter 235 och kommer pÄ sÄdan lÀnk original och skiljer i övrigt genom blÄ visare. Om du Àr intresserad av beg. Finns tidigare modeller av samma klocka (sbgw031/035) Med seiko pÄ urtavlan.Blev rekommenderad att checka in GS för att fÄ lite variation i vardagen. Hittills har jag bara grottat ned mig i Rolex-trÀsket, men det börjar bli dags att kolla pÄ annat. Jag gick förbi Klockmaster i veckan för att checka in GS och jag blev förvÄnansvÀrt intresserad!
Testade pÄ nÄgra modeller, men fastnade mest för SBGW231 samt SBGY007. Mitt största problem Àr mina minimala handleder pÄ cirka 15,5cm i omkrets (primÀra anledningen till att flera modeller inte var lika intressanta - de var för stora). 231:an satt perfekt - bandet följde handledens kurvatur och sÄg superfin ut. 007:an satt bra, men lite sÀmre. Banden "föll" rakt ned, istÀllet för att följa handleden pÄ samma sÀtt som 231:an.
NĂ„gra andra modeller ni rekommenderar att jag kollar pĂ„? Ăr dock ej ute efter nĂ„got quartz-ur. Söker en sann "strap-monster" - nĂ„got neutralt som gĂ„r att kombinera med en stor variation av band. MĂ„ste vara av mindre storlek ocksĂ„, med tanke pĂ„ handledsomkretsen. 231:an Ă€r annars en god kandidat. Ni som Ă€ger en, vad tycker ni? Ăr den enkel att bĂ€ra casually? Fungerar den pĂ„ Nato-band ocksĂ„ möjligtvis?
Bifogar nÄgra bilder hÀr nedan. UrsÀkta kvaliteten, bilderna togs lite hastigt. MÀrkte ocksÄ att 231:an satt lite snett nÀr jag provade pÄ den snabbt, men men...
SBGW231 Àr vÀldigt fin och den perfekta storleken om man har en mindre handled, kaplans sÀljer en som ser fin ut nu i helgen btwBlev rekommenderad att checka in GS för att fÄ lite variation i vardagen. Hittills har jag bara grottat ned mig i Rolex-trÀsket, men det börjar bli dags att kolla pÄ annat. Jag gick förbi Klockmaster i veckan för att checka in GS och jag blev förvÄnansvÀrt intresserad!
Tack! Kollade in de modellerna. SBGX261/263 verkar dock vara quartz?Jag har en SBGW231 och bĂ€r den nĂ€r jag vill utan problem. Band av annan typ, ex grained calf, saffiano och nubuck i olika fĂ€rger, gör att den kĂ€nns mindre formell. Ăven en GS BoR-lĂ€nk kan vara ett alternativ till den. Nato gĂ„r bort.
Andra GS i mindre storlek som kan vara vÀrda att spana in Àr SBGX261/263 (37mm) och SBGW257/258/259 (38mm). Nya SBGX347/349 Àr 34mm om du kÀnner att det kan passa, men dem Àr quartz. Finns Àven en del Àldre modeller. Annars Àr mycket nytt 39mm och uppÄt.
Supersnygg! Kollat upp den tidigare. Tydligen ska den ej finnas tillgĂ€nglig i Sverige? Hur kĂ€nner du kring den blĂ„a sekundvisaren? Ăr sugen pĂ„ att prova pĂ„ en del olika band. TĂ€nkte om man kör t.ex. ett grönt alligatorband, riskerar det inte att krocka med det blĂ„a? SBGW231 kanske Ă€r mer "safe", för min del? Det ska gĂ„ att köpa BoR-lĂ€nken separat till 231:an, enligt Klockmaster.Som @ahola skriver finns BoR som alternativ. Syskonet till 231 heter 235 och kommer pĂ„ sĂ„dan lĂ€nk original och skiljer i övrigt genom blĂ„ visare. Om du Ă€r intresserad av beg. Finns tidigare modeller av samma klocka (sbgw031/035) Med seiko pĂ„ urtavlan.
bild pÄ min 235:
Jag tÀnkte pÄ det. Helt Àrligt tyckte jag att originalbandet till 231:an kÀndes lite trÄkig, men det Àr ju inte svÄrt att byta ut den. Samtidigt kÀnns det som att lugsen pÄ SBY007 inte satt lika bra som 231:an pÄ mig?@Herr Potatis - Merk at reimen pÄ SBGW231 er kjent for Ä vÊre myk og sÄkalt "already worn in", mens reimen til SBGY007 nok er en mer klassisk alligatorreim, som ofte er litt stiv i begynnelsen. Min erfaring med alligator er at nÄr den er brukt en liten stund, sÄ tilpasser den seg hÄnden perfekt - og vil ha en kurvarur som er din selv nÄr du tar klokken av armen.
SÄ - hvis du vil ha en SBGY007, so vit at reimen tilpasser seg deg relativt fort - og vil ikke "stÄ rett ned" som i butikken.
Hvis jeg ikke hadde hatt en SBGA407 allerede, ville jeg muligens valgt SVGY007.
Men uansett sÄ er SBGW231 det klassiske valget og alltid rett valg. Lykke til i jakten pÄ din GS.
Kollade upp dem. Inte supersugen pÄ att köra vintage, speciellt jÀttegamla modeller som inte har safirglas.@Herr Potatis, Àr du Àven villig att gÄ vintage sÄ har du en riktig guldgruva storleksmÀssigt med 44GS, 45GS, 62GS osv.
Fint. Verkar dock ej vara originalbandet? Har inget emot att köpa en begagnad, men vill helst ha den komplett samt i jÀttegott skick.SBGW231 Àr vÀldigt fin och den perfekta storleken om man har en mindre handled, kaplans sÀljer en som ser fin ut nu i helgen btw
Seiko, Klockor - Varunummer 1 744 848
SEIKO, Grand Seiko, Cal 9S64, Verk nr. 315903, Serie nr. 980080, Ref nr. SBGW231, Boett nr. 9S64-00A0, herrur, 37 mm, stÄl, manuell, safirglas, glasbaksida, lÀderband, originalspÀnne, ca 2019.www.kaplans.se
Skulle tro att en spring bar tweezer kan funkaDet fina med WFH-tider Àr ju att man kan byta klocka efter halva dagen - gÀller att passa pÄ nu innan restriktionerna slÀpper! Nummer tvÄ idag blir SBGA375.
Ett spörsmÄl jag funderat pÄ till trÄden: Àr det nÄgon som lyckats komma pÄ ett bra sÀtt att helt (eller i alla fall nÀstan helt) undvika risken för repor pÄ insidan av bandhornen nÀr man byter band? Tejpandet över och under Àr sÄklart en modell för att undvika repor som kan synas Àven med klockan pÄ armen, men insidorna har jag i alla fall inte sjÀlv lyckats skydda sÀrskilt bra⊠nÄgra idéer?
De flesta kanske tycker det Àr en icke-frÄga, men det kÀnns ju sÄ surt att sjÀlv repa en klocka
Nja, skulle jag sÀga, eftersom man behöver applicera tryck Ät nÄgot hÄll för att inte tappa stiftet. Tycker dom Àr helt ok för lÀnkar med utrymme för att greppa stiften, men desto svÄrare för lÀderband.Skulle tro att en spring bar tweezer kan funka
...Tejpandet över och under Àr sÄklart en modell för att undvika repor som kan synas Àven med klockan pÄ armen, men insidorna har jag i alla fall inte sjÀlv lyckats skydda sÀrskilt bra⊠nÄgra idéer?
StÀmmer sÀkert hehe! Har faktiskt aldirg anvÀnt en sjÀlv TÀnkte bara att det kanske kunde funka!Nja, skulle jag sÀga, eftersom man behöver applicera tryck Ät nÄgot hÄll för att inte tappa stiftet. Tycker dom Àr helt ok för lÀnkar med utrymme för att greppa stiften, men desto svÄrare för lÀderband.
Fast det kanske bara Àr jag som Àr kass
Otroligt hög kvalité pÄ dina bilder. Dela gÀrna med dig av vilken utrustning du anvÀnder och tillvÀgagÄngssÀtt i passande trÄd.Det er noe spesielt med SBGA413. Man hÞrer ofte "images can't do it justice". Vel, det stemmer ikke med denne modellen. Den kommer godt frem pÄ bilder, og er sÄledes en takknemlig modell Ä ta bilde av.
Urskiven er helt
Hm. Kanskje kjÞpe en til - og til meg selv, siden jeg ikke kan lÄne madammens mer enn noen minutter.