• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Hahaha :) jag Àr för tjock och Àter för mycket....Du kan vara nöjd med att din far fick en fin klocka istÀllet :)....men framförallt för att han fick kÀrlek av sin son.

Nu har ju min farsa redan en GS sedan gammalt. Han fick en Citizen Eco-drive i Supertitan nÀr han fyllde 75 för ett par Är sedan av mig. Han bÀr den 24/7 och Àr skit nöjd. Jag vet inte om jag ska skÀmmas att han inte fick en ny GS eller om jag vill adoptera dig?!? :rolleyes:
 

Donniedoer

Omega
2-Faktor
Min SBGJ001 hÀlsar och grattar alla nya GS Àgare
IMG_0178.JPG
 

mega

Rolex
AlltsÄ, dum frÄga, men angÄende datumbyte pÄ Spring Drive, gör man det pÄ förmiddan innan kl 12.00?
AllmÀnt gÀller att man inte skall byta datum dÄ det hÄller pÄ att slÄ om eller Àr i nÀrheten att slÄ om. Vissa verk Àr kÀnsliga för detta andra inte.
Vill man vara sÀker sÄ skall man alltsÄ inte byta nÀr timvisaren stÄr mellan typ 10 och 2 (detta varierar förstÄs frÄn verk till verk).
Vet inte vad som gÀller för Spring Drive, men skulle bli förvÄnad om man behöver bry sig om det eftersom verket Àr sÄ pass modernt.
 
ThÀnks

Det jag Àven funderar pÄ Àr om tidpunkten för byte beror pÄ nÀr datumet slÄr om nÀsta gÄng. AlltsÄ, vill ju att det ska slÄ om kl 12 (midnatt) och inte kl 12 (lunchtid).

AllmÀnt gÀller att man inte skall byta datum dÄ det hÄller pÄ att slÄ om eller Àr i nÀrheten att slÄ om. Vissa verk Àr kÀnsliga för detta andra inte.
Vill man vara sÀker sÄ skall man alltsÄ inte byta nÀr timvisaren stÄr mellan typ 10 och 2 (detta varierar förstÄs frÄn verk till verk).
Vet inte vad som gÀller för Spring Drive, men skulle bli förvÄnad om man behöver bry sig om det eftersom verket Àr sÄ pass modernt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
ThÀnks

Det jag Àven funderar pÄ Àr om tidpunkten för byte beror pÄ nÀr datumet slÄr om nÀsta gÄng. AlltsÄ, vill ju att det ska slÄ om kl 12 (midnatt) och inte kl 12 (lunchtid).
Öhh va? NĂ€r den byter datum beror ju pĂ„ vad du stĂ€ller in den pĂ„. Urverket kan ju inte veta om det Ă€r natt eller dag :facepalm:
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Finns lite GS-godis pÄ k&s om nÄgon Àr sötsugen, nu ska jag gÄ och ta pÄ mig skÀmsstruten och gömma mig för Yonsson.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Öhh va? NĂ€r den byter datum beror ju pĂ„ vad du stĂ€ller in den pĂ„. Urverket kan ju inte veta om det Ă€r natt eller dag :facepalm:
@SilkySilk
Dra ut kronan sÄ sekundvisaren stÄr still pÄ 12 eller 30. StÀll in klockan pÄ datumet innan dagens. Vrid fram visarna till dess att datum skiftar. FortsÀtt vrida till klockan stÄr nÄgot minut snabb. Tryck in kronan nÀr det Àr rÀtt tid. SÄ har jag alltid gjort.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Trött man blir, min klocka skickas först imorgon eftermiddag, tidigast hos mig torsdag skulle jag gissa :(
 

Kugghjul

Panerai
Var ocksÄ pÄ Magnussons hÀromdagen och testade GS. Fantastiska klockor.
IMG_20170929_163216.jpg
IMG_20170929_163657.jpg
IMG_20170929_163428.jpg
IMG_20170929_163313.jpg
IMG_20170929_164150.jpg
IMG_20170929_164301.jpg
IMG_20170929_163951.jpg
IMG_20170929_163839.jpg
OJ!

Jag Àr lite förvÄnad att de verkar ha JDM klockor?

T.ex.
https://www.grand-seiko.jp/collections/SBGX269/
provar du om jag inte ser fel?

Globalt sÀljer vÀl Seiko inga Ti kvarts
https://www.grand-seiko.com/collections/filter/drive:quartz/case:titanium
men de har ju dÄ ett antal JDM
https://www.grand-seiko.jp/collections/filter/drive:quartz/case:titanium

Hur kan detta komma sig?
 

Kugghjul

Panerai
NĂ„gon annan som har detta problemet?:

Varför har Seiko inte loctite pÄ skruvarna som sitter i pÄ undersidan av delen med armbandslÄsknapparna? Det handlar om skruvarna som hindrar upplÄsningsknapparna frÄn att Äka ut.

PÄ mitt armband var en av de pyttesmÄ skruvarna halvvÀgs uppe, den andra hade börjat skruva sig uppÄt.

Detta pÄ en klocka som vÀl totalt har anvÀnts cirka 90 dagar (kanske 30?), max, och dÄ mycket lÀtt skrivbordstjÀnst. Detta hade jag inte förvÀntat mig av Seiko GS!

Nu fÄr jag skruva i skruvarna sjÀlv och lÀgga till lite Loctite, ingen stor grej, men inget jag hade vÀntat mig av en helt ny klocka för sÄ mycket pengar.
 
Topp