• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Dagens pÄ röd Alligator

E376EC9E-D0F7-49FC-A036-336BC731C934.jpeg

Har försökt lÀsa mig igenom denna trÄd men mycket i lÀgg, nÄvÀl... Har idag en sarb033 som vardagsklocka men har blivit sugen pÄ en GS. Hur Àr deras kvartsverk? Riktigt sugen pÄ en sbgx261 dÄ den Àr lite nÀttare, frÄgan Àr bara om man gör bort sig dÄ jag verkligen gillar min sarb.
Jag stÀmmer av tidsavvikelser varannan mÄnad pÄ min SGBX263, den visar pÄ 0,0s/dag.

NÄgon vÀnlig sjÀl hÀr som skulle kunna hjÀlpa mig att reda ut ett garantikort och inspektions certifikat till en GS jag köpt?

Ja, lÀgg upp en bild och stÀll dina frÄgor.
Köpte en SBGA229 begagnat. Fick hem klockan och certifikatet samtidigt. Sedan skickade köparen garantikortet efterÄt. Men serienumret bak pÄ klockan stÀmmer bara överens med det som stÄr pÄ lÄdan och ett typ av garantikort den förra köparen fick dÀr han köpte klockan. KÀnns inte som det överensstÀmmer med certifikatet och Grand Seikos garantikort. Eller var hittar jag de serienummer som Grand Seiko har pÄ sitt certifikat och pÄ garantikortet, p klockan sÄ jag kan se att de överensstÀmmer?
E8D9DF91-3554-43E3-B9C5-B9075F2D1606.jpeg
CA84B355-D6A6-48AF-81E9-4273872C05C9.jpeg
081C283F-3245-44D7-A844-B70EB8760549.jpeg
8AB01EC4-E36A-4A77-A000-9FDE516EC5FA.jpeg

Köpte en SBGA229 begagnat. Fick hem klockan och certifikatet samtidigt. Sedan skickade köparen garantikortet efterÄt. Men serienumret bak pÄ klockan stÀmmer bara överens med det som stÄr pÄ lÄdan och ett typ av garantikort den förra köparen fick dÀr han köpte klockan. KÀnns inte som det överensstÀmmer med certifikatet och Grand Seikos garantikort. Eller var hittar jag de serienummer som Grand Seiko har pÄ sitt certifikat och pÄ garantikortet, p klockan sÄ jag kan se att de överensstÀmmer?
Jag har ingen GS kvar, sÄ kan tyvÀrr itne jÀmföra. Men det dÀr certifikatet ser det ut som nÄgon har Àndrat pÄ. Ser otroligt mÀrkligt ut.

Ping @yonsson, han vet garanterat.

Jag har ingen GS kvar, sÄ kan tyvÀrr itne jÀmföra. Men det dÀr certifikatet ser det ut som nÄgon har Àndrat pÄ. Ser otroligt mÀrkligt ut.

Ping @yonsson, han vet garanterat.
Har för mig att pÄ de tvÄ tidigare GS:ar jag Àgt sÄ har man hittat case numret bak pÄ boetten. SÄ Àr det dÄ pÄ min kvarts GMT.

Du har fÄtt fel papper. Det certet och testet Àr till en mekanisk klocka. Du har köpt en springdrive-klocka.

Certet Àr helt fel dÄ de skrivit SBGA229 överst och sedan 9S som verk. Serienumret Àr ocksÄ fel. Förhoppningsvis ett Àrligt misstag. Hör av dig till sÀljaren.

Du har fÄtt fel papper. Det certet och testet Àr till en mekanisk klocka. Du har köpt en springdrive-klocka.

Certet Àr helt fel dÄ de skrivit SBGA229 överst och sedan 9S som verk. Serienumret Àr ocksÄ fel. Förhoppningsvis ett Àrligt misstag. Hör av dig till sÀljaren.
Stort tack! Har kontaktat sÀljaren som i sin tur pÄstÄr att han inte uppmÀrksammat detta sjÀlv. Han skulle kontakta butiken han köpt klockan frÄn.
Är rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att den inte Ă€r fake iom springdrive men man blir lite orolig att nĂ„got annat inte stĂ€mmer med klockan. Den hĂ€rliga kĂ€nslan frĂ„n första veckan med klockan förvandlades snabbt till en lite klump i magen. đŸ«Ł

Stort tack! Har kontaktat sÀljaren som i sin tur pÄstÄr att han inte uppmÀrksammat detta sjÀlv. Han skulle kontakta butiken han köpt klockan frÄn.
Är rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att den inte Ă€r fake iom springdrive men man blir lite orolig att nĂ„got annat inte stĂ€mmer med klockan. Den hĂ€rliga kĂ€nslan frĂ„n första veckan med klockan förvandlades snabbt till en lite klump i magen. đŸ«Ł
Finns vÀl inte ens fake pÄ de dÀr.
Ser ut som de skrivit om certet frÄn en SBGJ.

Intyget du postade först fÄr man inte med till springdrive-modeller sÄ det du saknar Àr endast ett korrekt ifyllt cert.

Tack för klargörande, bet att det finns lite varianter av verket dÀr man kan enklare korrigera ev tidsavvikelser osv. Gissar att det Àr likt ruckning pÄ en automat. Men som sagt, min sarb Àr den i sÀrklass enklaste automat jag har. Men Àven den som kÀnna mest robust och som fÄr mest handledstid av nÄgon anledning. Skulle vilja byta upp den mot nÄgot med mer finish om det Àr möjligt, men dÄ fÄr det bli en quartz dÄ en automat kostar pÄ tok för mkt.
Jag vet inte riktigt om jag missförstÄr dig, men kanske har du missuppfattat de olika varianterna av 9F? Det finns 3 Àldre grundversioner. 1: Utan datum 9F61 2: Med datum 9F62/82* 3: Med dag+datum 9F83. Sedan kom ett 9F86 med GMT dÀr man kan stÀlla timvisaren separat utan att stanna sekundvisaren. Det senaste 9F85 har datum och samma individuellt stÀllbara timvisare *och ersÀtter 9F82 (alltsÄ 5 st totalt) Om du dÀremot refererar till att man kan kalibrera urverket, sÄ stÀmmer det att det finns en skruv för detta pÄ samtliga 9F. Men till skillnad ifrÄn ett mekaniskt urverk som avviker nÄgra sekunder om dagen avviker ett 9F nÄgra sekunder per Är. Att skruva pÄ den skruven Àr inget man ska ge sig pÄ sjÀlv. Dessutom har det blivit nÄgot av en missuppfattning dÄ det gÀller kvartsverk, inte bara 9F utan över lag... Man servar inte kvartsverk. Punkt.
Att vissa Àr gjorda sÄ att det gÄr att reparera, byta delar, ta isÀr och göra rent Àr inte att jÀmstÀlla med att dom ska servas regelbundet. Det ger dÀremot ett visst löfte om en lÄng livstid pÄ urverket. Jag törs nÀstan lova, att om din 9F börjar gÄ riktigt dÄligt och krÄngla om sÄdÀr 25Är, sÄ kommer dom INTE att ta isÀr, göra rent, och programmera om IC mot kvartskristallen. Dom kommer med största sannolikhet byta till ett nytt urverk precis som de flesta andra tillverkare gör.

Finns vÀl inte ens fake pÄ de dÀr.
Ser ut som de skrivit om certet frÄn en SBGJ.
NĂ€, mycket möjligt att de inte ens finns fake men ville inte sĂ€ga det eftersom man aldrig vet med den marknaden. Ja, precis ser ut som ett J pĂ„ slutet av bokstĂ€verna och en ”0” som andra siffra. GĂ„r hoppas att sĂ€ljaren löser det med butiken. Man blir lite orolig att klockan Ă€r stulen eller nĂ„got. Butikens garantikort stĂ€mmer iallafall med lĂ„dan och klockan och kvittot frĂ„n butiken ser ok ut. Men man vet ju aldrig Ă€ndĂ„.

Jag vet inte riktigt om jag missförstÄr dig, men kanske har du missuppfattat de olika varianterna av 9F? Det finns 3 Àldre grundversioner. 1: Utan datum 9F61 2: Med datum 9F62/82* 3: Med dag+datum 9F83. Sedan kom ett 9F86 med GMT dÀr man kan stÀlla timvisaren separat utan att stanna sekundvisaren. Det senaste 9F85 har datum och samma individuellt stÀllbara timvisare *och ersÀtter 9F82 (alltsÄ 5 st totalt) Om du dÀremot refererar till att man kan kalibrera urverket, sÄ stÀmmer det att det finns en skruv för detta pÄ samtliga 9F. Men till skillnad ifrÄn ett mekaniskt urverk som avviker nÄgra sekunder om dagen avviker ett 9F nÄgra sekunder per Är. Att skruva pÄ den skruven Àr inget man ska ge sig pÄ sjÀlv. Dessutom har det blivit nÄgot av en missuppfattning dÄ det gÀller kvartsverk, inte bara 9F utan över lag... Man servar inte kvartsverk. Punkt.
Att vissa Àr gjorda sÄ att det gÄr att reparera, byta delar, ta isÀr och göra rent Àr inte att jÀmstÀlla med att dom ska servas regelbundet. Det ger dÀremot ett visst löfte om en lÄng livstid pÄ urverket. Jag törs nÀstan lova, att om din 9F börjar gÄ riktigt dÄligt och krÄngla om sÄdÀr 25Är, sÄ kommer dom INTE att ta isÀr, göra rent, och programmera om IC mot kvartskristallen. Dom kommer med största sannolikhet byta till ett nytt urverk precis som de flesta andra tillverkare gör.
Super, tack för klargörande av de olika modellerna. Nej jag tÀnker att ett sÄdant quartsverk inte behöver nÄgon service. Det Àr lite det som lockar med att ha iaf en quarts förutom beatern som inte behöver servas och man kan lita pÄ hÄller tiden alltid!

9F GÅR dĂ€remot att serva och det officiella serviceintervallet Ă€r typ samma som för ett mekaniskt verk. Förutom de du nĂ€mnde finns det Ă€ven de 9F som har speciellt utvalda kvartskristaller vilket gör att de hĂ„ller tiden Ă€nnu bĂ€ttre.

Ruckningsfunktionen kan behöva anvÀndas men Àr mestadels till för att justera utifrÄn olika temperaturer i vÀrlden, tÀnk Afrika vs Nordpolen.

9F GÅR dĂ€remot att serva och det officiella serviceintervallet Ă€r typ samma som för ett mekaniskt verk. Förutom de du nĂ€mnde finns det Ă€ven de 9F som har speciellt utvalda kvartskristaller vilket gör att de hĂ„ller tiden Ă€nnu bĂ€ttre.

Ruckningsfunktionen kan behöva anvÀndas men Àr mestadels till för att justera utifrÄn olika temperaturer i vÀrlden, tÀnk Afrika vs Nordpolen.
Ja det Àr trevlig med lite extra bra tidshÄllning :) Men dom med stjÀrna har vÀl inget eget ref.nr utan bara stjÀrnan pÄ tavlan?

Tillbaka
Topp