• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

45ABEB0A-BF63-45E5-AF12-041C5A64F931.jpeg

Det Ă€r sĂ„ jag kĂ€nner ocksĂ„, fasen
😬 Försöker nog övertala mig sjĂ€lv att min SBGP015 Ă€r tillrĂ€cklig, men SBGP017 Ă€r en fulltrĂ€ff i nĂ€stan alla aspekter för min del!
Om du skulle börja med att avlÀgsna den monetÀra delen i frÄgestÀllningen, vad landar du dÄ i? Jag tÀnker att 017 dels ligger under Heritage, och inte Sport, dels har (i alla fall pÄ pappret) nÄgot högre kvalitéer med +/-5spy urverket, limiterad och G-baksidan. Om svaret Àr att du skulle byta direkt om dom hade samma pris eller om du "har" pengarna har du ett svar. Men i ditt fall blir vÀl skillnaden i pris inte vad dom kostar nya, utan vad du fÄr för 015 och hur mycket som ska in mellan 017? Om den summan fÄr dig att tveka har du ett annat svar ;)

Om du skulle börja med att avlÀgsna den monetÀra delen i frÄgestÀllningen, vad landar du dÄ i? Jag tÀnker att 017 dels ligger under Heritage, och inte Sport, dels har (i alla fall pÄ pappret) nÄgot högre kvalitéer med +/-5spy urverket, limiterad och G-baksidan. Om svaret Àr att du skulle byta direkt om dom hade samma pris eller om du "har" pengarna har du ett svar. Men i ditt fall blir vÀl skillnaden i pris inte vad dom kostar nya, utan vad du fÄr för 015 och hur mycket som ska in mellan 017? Om den summan fÄr dig att tveka har du ett annat svar ;)
Kloka rÄd!
Jag har faktiskt slagit till och bestÀllt en SBGP017 i helgen, kunde inte lÄta bli. En riktig fulltrÀff i mina ögon! VÀntas levereras i juli.
SĂ„ nu fĂ„r vi se om SBGP015 behĂ„lls eller om den mĂ„ste lĂ€mna framöver😁

Jag tycker rocka Àr ett band som verkligen klÀr GS (i alla fÀrger) :) . Men dom dÀr "vintage" stygnen har jag inte fattat tycke för...

Bland oss som inte lÀngre Àr purunga Àr det nog vanligt inte förstÄ sÄna dÀr stygn, men jag kallar dom modestygn för nÄgon vintagekÀnsla ger dom mig inte.
Som tur Àr gillar vi alla lite olika saker.

Efter lite diskussion i kvartsamtalstrÄden med Watchie blev det en kvartsare idag igen.
Dom hÀr kvartsarna som kom till nÀr Seiko ÄteruppvÀckte GS tycker jag tar hand om arvet bra.
Tycker att boetten Àr en sen 80-tal/ tidigt 90-tal variant av 564x-7010 frÄn tidigt 70-tal som Àr en fin tolkning av dom Àldre grammar of design frÄn 60-talet.
Om jag vore CHEF pÄ Seiko hade jag försökt ha en enhetlig formgivning som sakta utvecklas genom Ären precis som dom framgÄngsrikaste Europeiska tillverkarna.
Nu nÀr man gÄr och tittar pÄ nya GS finns det massor med olika boetter, tavlor och sen lite specialmodeller.
Man blir alldeles vimmelkantig och fÄr gÄ bort till montern med Cartier eller Swatch för att lugna ner sig frÄn intrycken.

BAB5023B-042A-454E-B352-57C601DF20B8.jpeg

Senast Àndrad:
Efter lite diskussion i kvartsamtalstrÄden blev det en kvartsare idag igen.
Dom hÀr kvartsarna som kom till nÀr Seiko ÄteruppvÀckte GS tycker jag tar hand om arvet bra.
Tycker att boetten Àr en sen 80-tal/ tidigt 90-tal variant av 564x-7010 frÄn tidigt 70-tal som Àr en fin tolkning av dom Àldre grammar of design frÄn 60-talet.
Om jag vore CHEF pÄ Seiko hade jag försökt ha en enhetlig formgivning som sakta utvecklas genom Ären precis som dom framgÄngsrikaste Europeiska tillverkarna.
Nu nÀr man gÄr och tittar pÄ nya GS finns det massor med olika boetter, tavlor och sen lite specialmodeller.
Man blir alldeles vimmelkantig och fÄr gÄ bort till montern med Cartier eller Swatch för att lugna ner sig frÄn intrycken.

Den ser riktigt bra ut alltsÄ.
Hur hittar du alla skarpa klockor?

Dom dÀr vÀxer inte pÄ trÀd, blev sÄ glad att se den!
HĂ€rligt att den uppskattas! 😃 Har varit pĂ„ jakt efter en i okej skick ett bra tag nu. De svarta indexen och visarna mot den dĂ€r tavlan med "sandpappertextur" Ă€r en riktig höjdare tycker jag. Och Ă€ven boetten Ă€r lite roligt udda. SvĂ„rt att hitta band till lite udda 17mm bandbredd dock.

Efter lite diskussion i kvartsamtalstrÄden med Watchie blev det en kvartsare idag igen.

HÄller med helt och hÄllet! En djungel med olika modeller

Fick igÄr ett samtal frÄn Magnussons, en SBGW283 hade kommit in. I verkligheten var den Ànnu bÀttre Àn pÄ bild! 37,3 mm (mÄste vara exakt! :)), handdragen, 72 timmars gÄngreserv, helt magisk blÄ tavla och ett krokodillÀder som matchar tavlan perfekt.
7ED7DA39-5CF0-4412-B2B6-8096F52F8F51.jpeg
A6A02D89-097B-4D54-804C-93799C454D0A.jpeg

Tillbaka
Topp