• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Fick hem denna idag. Inte hunnit plasta av ordentligt Ànnu och saknar skruvmejsel för att justera lÀnken :). SlÀnger upp nÄgra bilder.

Var lite osÀker initialt men kÀnns som den funkar nÀr jag tittar pÄ bilderna. Vad sÀger ni?

Bilagor

• 20220609_124944.jpg
    20220609_124944.jpg
    268.8 KB · Visningar: 32
  • 20220609_124929.jpg
    20220609_124929.jpg
    273.3 KB · Visningar: 28
  • 20220609_124921.jpg
    20220609_124921.jpg
    304 KB · Visningar: 32
  • 20220609_125016.jpg
    20220609_125016.jpg
    380 KB · Visningar: 33
  • 20220609_125009.jpg
    20220609_125009.jpg
    365.8 KB · Visningar: 39
Fick hem denna idag. Inte hunnit plasta av ordentligt Ànnu och saknar skruvmejsel för att justera lÀnken :). SlÀnger upp nÄgra bilder.

Var lite osÀker initialt men kÀnns som den funkar nÀr jag tittar pÄ bilderna. Vad sÀger ni?
Ser riktigt trevlig ut, vad Àr det för referens ?

Sjukt snygg! Är det kvarts eller springdrive?

BestÀllde min via en grÄhandlare som kunde ge nÄgra % rabatt, till skillnad frÄn svenska AD:s som skulle ha listpris.
Levereras under juli, sÄ det ser man verkligen fram emot!
Ja men den kÀnns riktigt bra pÄ armen. Min första GS och Àr jÀttenöjd.

Köpte den av grand seiko butiken i Spanien sÄ vart nÄgra tusenlappar billigare Àn listpriset i Sverige :).

Din kommer nog nÀrsomhelst...

Sjukt snygg! Är det kvarts eller springdrive?
Ser bra ut tycker jag! Hur kÀnns lÀnken?
Det Àr manuellt verk i just denna. Föredrar det dÄ jag gÀrna har sÄ tunn klocka som möjligt.

Tycker lÀnken kÀnns jÀttebra. Har ingen jÀtteerfarenhet av lÀnkar dÄ jag frÀmst har/haft klockor pÄ band sÄ du fÄr ha det i Ätanke :)

Grymt bra, grattis! Drömmer lite om den sjĂ€lv. Älskar den rosa tavlan, som gĂ€rna verkar vilja se vit ut i vissa vinklar/ljus. Subtilt!
Även storleken Ă€r bra för att vara GS. Hoppas att dom kör vidare pĂ„ den boetten!

Min favorit, har ocksÄ kikat in den dÀr rosa tavlan.
Om du tröttnar kan du skicka PM ;)

Ser mycket bra ut, grattis till den! Kikade pÄ en sÄdan hos Magnussons nÀr jag köpte min SBGW283 men den var redan tingad.

Til de som lurer pÄ lenken til en SBGA407:

Referansen til selve lenken: AA1B811J0
Andre modeller som har denne lenken: SBGE271 og SBGE225
Tidligere referanse: AA1B811J9, men har blitt endret til AA1B811J0
Markeringer. De faste endeleddene er stemplet "811" pÄ innsiden

Senast Àndrad:
9F GÅR dĂ€remot att serva och det officiella serviceintervallet Ă€r typ samma som för ett mekaniskt verk. Förutom de du nĂ€mnde finns det Ă€ven de 9F som har speciellt utvalda kvartskristaller vilket gör att de hĂ„ller tiden Ă€nnu bĂ€ttre.

Ruckningsfunktionen kan behöva anvÀndas men Àr mestadels till för att justera utifrÄn olika temperaturer i vÀrlden, tÀnk Afrika vs Nordpolen.
Är inte ruckningen egentligen tĂ€nkt för att kompensera för quartz kristallens Ă„ldrande? TĂ€nker att temp skillnader i vĂ€rlden borde kompenseras av just thermo comp oavsett. Eller behövs det nĂ„gon slags finjustering av "normalnivĂ„" i extrema klimatzoner?

Är inte ruckningen egentligen tĂ€nkt för att kompensera för quartz kristallens Ă„ldrande? TĂ€nker att temp skillnader i vĂ€rlden borde kompenseras av just thermo comp oavsett. Eller behövs det nĂ„gon slags finjustering av "normalnivĂ„" i extrema klimatzoner?
Nu var det 5 Är sedan jag pratade med de som utvecklat urverket men det de sa dÄ var kompensering för extrema temperaturer.

Nu var det 5 Är sedan jag pratade med de som utvecklat urverket men det de sa dÄ var kompensering för extrema temperaturer.
Aha intressant! Antagligen ger det dubbel nytta. Bra och sĂ€llsynt funktion iaf. Dock sannolikt inget man behöver röra dom nĂ€rmsta 30 Ă„ren 😁. Har haft fyra 9f nu varav alla hĂ„llit sig inom 4spd. Min senaste sbgx343 har jag haft i typ tre mĂ„nader eller nĂ„t och det gĂ„r fortfarande inte att avgöra Ă„t vilket hĂ„ll den kommer att dra sig...

Aha intressant! Antagligen ger det dubbel nytta. Bra och sĂ€llsynt funktion iaf. Dock sannolikt inget man behöver röra dom nĂ€rmsta 30 Ă„ren 😁. Har haft fyra 9f nu varav alla hĂ„llit sig inom 4spd. Min senaste sbgx343 har jag haft i typ tre mĂ„nader eller nĂ„t och det gĂ„r fortfarande inte att avgöra Ă„t vilket hĂ„ll den kommer att dra sig...
”Although the 9F calibre has astonishing precision, the possibility of environmental conditions causing it to speed up or slow down cannot be ruled out completely so this regulating mechanism was created as an additional way of guaranteeing the highest possible level of accuracy. Remarkably, in the 25 years since the release of the first Grand Seiko 9F watch, there has never been a report of inaccuracy significant enough to require the use of this regulation switch.”
Mer hÀr: https://www.grand-seiko.com/au-en/special/9f9s9stories/vol7/1

Tillbaka
Topp