• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Tittade idag och gillade den nya Night Birch SLGH017.

Skulle forumet ha nÄgra betÀnkligheter mot att ta den pÄ ett dopp i poolen?

Skyflake pÄ originallÀder idag
20220908_074523.jpg

Har Springdrive verket 9RA5 termokompensering? Den som vet fÄr gÀrna tagga mig med informationen :)

Jo det verket ser ut att ha termokompensering.

"Developed by movement designer Eiichi Hiraya, 9RA5 features a number of important updates and innovations.

First, Hiraya and team developed a new IC package (shown here) for the movement. Now thermo-compensated via a shielded thermal sensor, the movement can better measure temperature and ensure that the reading matches the ambient temperature affecting the quartz crystal.

Consequently, accuracy is improved to +-0.5 seconds per day, or +-10 seconds per month. Standard Spring Drive offers +-15 seconds per month, which is already highly impressive."

Jag har börjat snegla lite pĂ„ sbga231. Vad skiljer mot den som jag förstĂ„r Ă€r den uppdaterade versionen sbga463? Tillverkas bĂ„da nya? Är det vĂ€rt att lĂ€gga till för att hugga den senare och vad Ă€r rimligt att betala för respektive klocka i bra skick, fullset? Verkar inte ha sĂ„lts sĂ„ mĂ„nga 231 och kanske ingen 463 hĂ€r pĂ„ KS!?

Jo det verket ser ut att ha termokompensering.

"Developed by movement designer Eiichi Hiraya, 9RA5 features a number of important updates and innovations.

First, Hiraya and team developed a new IC package (shown here) for the movement. Now thermo-compensated via a shielded thermal sensor, the movement can better measure temperature and ensure that the reading matches the ambient temperature affecting the quartz crystal.

Consequently, accuracy is improved to +-0.5 seconds per day, or +-10 seconds per month. Standard Spring Drive offers +-15 seconds per month, which is already highly impressive."
Coolt, vart hittade du den infon?

Jag har börjat snegla lite pĂ„ sbga231. Vad skiljer mot den som jag förstĂ„r Ă€r den uppdaterade versionen sbga463? Tillverkas bĂ„da nya? Är det vĂ€rt att lĂ€gga till för att hugga den senare och vad Ă€r rimligt att betala för respektive klocka i bra skick, fullset? Verkar inte ha sĂ„lts sĂ„ mĂ„nga 231 och kanske ingen 463 hĂ€r pĂ„ KS!?

Om nĂ„gon Ă€r sugen pĂ„ en SBGP017 sĂ„ funderar jag pĂ„ att slĂ€ppa vidare min. Är ett PM bort🙂
1A09CA85-DD82-42E2-853A-E82C132B93C3.jpeg
Riktigt riktigt bra den dĂ€r mĂ„ste jag sĂ€ga 😍
DessvĂ€rre lite halvtomt pĂ„ klockkontot f.n 🙄
Och den ser dessutom ut att kosta huggorm. Men riktigt fin, första gÄngen jag sjÀlv sÄg den dÀr. Och deras HAQ ocksÄ, kan inte bli mycket bÀttre.

Riktigt riktigt bra den dĂ€r mĂ„ste jag sĂ€ga 😍
DessvĂ€rre lite halvtomt pĂ„ klockkontot f.n 🙄
Och den ser dessutom ut att kosta huggorm. Men riktigt fin, första gÄngen jag sjÀlv sÄg den dÀr. Och deras HAQ ocksÄ, kan inte bli mycket bÀttre.
Ja den Ă€r riktigt fin! NĂ„gon mer av de dyrare klockorna mĂ„ste bort och den hĂ€r ligger lite pyrt till, men lĂ€r vĂ€l hinna Ă€ndra mig nĂ„gra gĂ„nger till🙄
Har allt man kan önska sig av en GS quartz: magisk struktur, stjĂ€rnan pĂ„ tavlan, tunn boett, open caseback och +/-5 sek per Ă„r😊

Ja den Ă€r riktigt fin! NĂ„gon mer av de dyrare klockorna mĂ„ste bort och den hĂ€r ligger lite pyrt till, men lĂ€r vĂ€l hinna Ă€ndra mig nĂ„gra gĂ„nger till🙄
Har allt man kan önska sig av en GS quartz: magisk struktur, stjĂ€rnan pĂ„ tavlan, tunn boett, open caseback och +/-5 sek per Ă„r😊
Classic dig 😉 Alltid nĂ„t som ska flippas!!
Men jag kan Ă€rligt talat sĂ€ga att jag spanat pĂ„ GS till och frĂ„n under en lĂ€ngre tid. Och den dĂ€r tickar de flesta boxar. Optimal size imho, tavlan, urverk m.m som du sĂ€ger. Jag har dessvĂ€rre sjukt mycket trĂ„kiga och ”onödiga” utgifter pĂ„ ingĂ„ng. Annars hade jag klippt den direkt. Men det gick ju en slant och i princip tömde kag klockkontot nĂ€r jag köpte min nya BB s&g och det tar lĂ€ngre tid Ă€n brukligt med pĂ„fyllning đŸ€Ł

Tillbaka
Topp