• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Tycker 2 mÄnader kÀnns lÀnge för ett ynka litet dammkorn.
Ett dammkorn pÄ tavlan borde vÀl gÄ att ta bort lokalt utan att skicka ivÀg nÄnstans?
För en urmakare tar det ju bara nÄgra minuter och sen en provtryckning om man Àr en orolig sjÀl.
Jo det var jag som kryddade med tvĂ„ mĂ„nader för att sist jag lĂ€mna in en seiko för garanti Ă€renden tog det typ 2 mĂ„nader😅 Men tror jag skippar det, man ser det inte i dagsljus utan bara under stark lampa i vissa vinklar.

Jo det var jag som kryddade med tvĂ„ mĂ„nader för att sist jag lĂ€mna in en seiko för garanti Ă€renden tog det typ 2 mĂ„nader😅 Men tror jag skippar det, man ser det inte i dagsljus utan bara under stark lampa i vissa vinklar.
Har du lÄngt till Svante/Globen? Jag tÀnker som @kuma-kun att det bör vara ganska snabbt fixat om du bokar tid innan

• Like
Reactions: C-J
Yes bor i göteborg tyvĂ€rr😅 Men som sagt tror jag struntar i det, Ă€ndĂ„ lite charmen med att de Ă€r handgjorda och inte Ă€r helt perfekta (vilket inget Ă€r):)
Vi konstaterade tidigare i trÄden att 9F Àr frontmatat, det bör alltsÄ inte vara nÄgot bekymmer att lyfta pÄ glassidan och blÄsa rent. Men om du kan leva med det sÄ Àr det ju bara att rulla pÄ :)

• Like
Shit vilken honeymoon phase man Ă€r i😁
E1BB08FF-7008-410D-A9AF-0183C386E480.jpeg

Och för att de ska vara sÄ exakta (+/-10 s per Är) att du kan stÀller och jamför in dina andra klockor pÄ den.

• Like
NÄr man ser pÄ SBGY011, som kommer pÄ alligatorreim med deployant, sÄ er det naturlig Ä se om det er originale GS-lenker i stÄl pÄ andre modeller som passer SBGY011. Etter Ä ha studert bilder av SBGP005, sÄ virket urkassene (boettene) mellom SBGY011 og SBGP005 veldig like. Veldig like. SÄ, da var det tid for Ä eksperimentere. 6 steg nedenfor:

1. Frem med kaffe, godt lys og verktĂžy

IMG_3690.jpg

2. SBGY011 til venstre og SBGP005 til hĂžyre

IMG_3692.jpg

3. Lug holes virker Ä vÊre plassert pÄ samme plass, selv om formen pÄ bezel og annet er litt ulike.

IMG_3693.jpg

IMG_3694.jpg

IMG_3697.jpg

4. Tid for Ä se om springbars er like. Jeg lar alltid springbarene fÞlge klokken de er laget til, med noen ekstremt fÄ unntak. Gammel regel.

IMG_3696.jpg

IMG_3699.jpg

IMG_3700.jpg

IMG_3701.jpg

5. Siden alt ser perfekt ut, er det tid Ă„ sluttfĂžre eksperimentet.

IMG_3698.jpg

6. Suksess. Happy days. :)

IMG_3703.jpg

IMG_3705.jpg

Er du ikke redd Ä repa klokken eller noe slikt? Jeg trur aldri jeg skulle vÄga Ä bytte pÄ armbÄnd pÄ en sÄ dyr klokke - du er modigare enn meg... :)
Första jag gjorde pĂ„ min gs var att byta lĂ€nken till lĂ€der, blev nĂ„n liten repa men inget man ser😉

Första jag gjorde pĂ„ min gs var att byta lĂ€nken till lĂ€der, blev nĂ„n liten repa men inget man ser😉
Det finns tydligen mÄnga modiga mÀnniskor i den hÀr vÀrlden. ;) PÄ en lite billigare klocka kan jag förstÄ att man kanske vill testa att byta armband. Att rÄka repa en Casio eller en Vostok för under tusenlappen fÄr man vÀl leva med men skulle man repa en sÄ hiskeligt dyr klocka skulle man ju fÄ Ängest tÀnker jag...

• Like
Det finns tydligen mÄnga modiga mÀnniskor i den hÀr vÀrlden. ;) PÄ en lite billigare klocka kan jag förstÄ att man kanske vill testa att byta armband. Att rÄka repa en Casio eller en Vostok för under tusenlappen fÄr man vÀl leva med men skulle man repa en sÄ hiskeligt dyr klocka skulle man ju fÄ Ängest tÀnker jag...
FörstÄr absolut hur du tÀnker, sjÀlv sÄ tÀnker jag inte sÀlja just denna klockan sÄ repor spelar ingen roll. Men annars Àr det lite trÄkigt med jÀtte repiga bandhorno_O

FörstÄr absolut hur du tÀnker, sjÀlv sÄ tÀnker jag inte sÀlja just denna klockan sÄ repor spelar ingen roll. Men annars Àr det lite trÄkigt med jÀtte repiga bandhorno_O

Det Àr sant, man fÄr ett lite annat förhÄllningssÀtt till nÄgot man aldrig ens tÀnkt tanken att sÀlja.
Edit: Jag tror jag förhastade mig nÀr jag skrev det dÀr. NÀr jag tÀnker efter sÄ fÄr jag nog lika ont i hjÀrtat oavsett om jag skulle repa eller skada nÄgot vare sig man har tÀnkt behÄlla det eller tÀnkt sÀlja det. Man Àr vÀl en kinkig sjÀl kanske... ;)

Senast Àndrad:
  • Like
Tillbaka
Topp