• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Nej, GS har inte stÀllt upp i kronometertÀvlingar utan det gjorde Seiko.
TÀvlingarna avbröts 69 eller om det var 70 och troligen mest p.g.a. kvartsverkens intÄg.
Nu har jag för mig att dom börjat tÀvlingarna igen och fÄ bryr sig och nu fÄr inte alla tillverkare delta.

HÀr lite lÀsvÀrt och jag lÀnkar inte enbart för att en av mina gamla klockor finns med ;-)

Edit, mÄnga var pÄ hugget hÀr.

SÄ jag slÄnger in en bild som passar nÀr vi pratar riktiga kronometrar och Grand Seiko.

93B458E7-2180-486D-948A-7507C403BEF6.jpeg
Jag kanske missförstÄr resultatet, men det verkar ju inte riktigt som att dem golvade motstÄndet eller?

08DC90AE-AB6E-4199-9EEA-AB702C6A30B8.jpeg
Åter en GS pĂ„ armen. FrĂ„n att ha haft runt 4-5 st i lĂ„dan har det det senaste Ă„ret varit tomt pĂ„ Grand Seikos. Har haft ögonen pĂ„ Sbgn003 sedan den slĂ€pptes men först nu blev det ett köp. Tycker fortfarande att den hĂ€r GMT versionen slĂ„r de senare varianterna.
Mycket nöjd, det enda minuset Àr att den nÄgot obegripliga avsaknaden pÄ justering i spÀnnet gör att det tyvÀrr blir mycket skruvande för att hitta rÀtt kombination av hel- och halvlÀnkar för att passa handleden.

08DC90AE-AB6E-4199-9EEA-AB702C6A30B8.jpeg
Åter en GS pĂ„ armen. FrĂ„n att ha haft runt 4-5 st i lĂ„dan har det det senaste Ă„ret varit tomt pĂ„ Grand Seikos. Har haft ögonen pĂ„ Sbgn003 sedan den slĂ€pptes men först nu blev det ett köp. Tycker fortfarande att den hĂ€r GMT versionen slĂ„r de senare varianterna.
Mycket nöjd, det enda minuset Àr att den nÄgot obegripliga avsaknaden pÄ justering i spÀnnet gör att det tyvÀrr blir mycket skruvande för att hitta rÀtt kombination av hel- och halvlÀnkar för att passa handleden.
Apropos "hel" og "halv": De fleste GS har ikke "hel" og "halv", men ulike fordelinger av "hel" og "2/3" - sÄ nÄr man finner rett combo der, sÄ sitter lenken 100%. ;) Trodde selv at det var "hel" og "halv" nÄr jeg leste pÄ WWW - men nÄr jeg sÄ pÄ egen lenke og de ulike lenkebitene, sÄ sa det "CLICK!".

Se mm for de ulike lenkebitene her: https://www.plus9time.com/blog/2021/3/6/resizing-grand-seiko-bracelets

OK - I get it now.

Etter Ä ha gÄtt ned 5kg i mars mÄ jeg justere alle GS-lenkene - og det er en PITA sammenlignet med mine Rolex.

Hm - kanskje den enkleste lÞsningen er Ä gÄ opp de samme 5 kiloene

C50B1953-FED0-4549-90D7-681901149D72.jpeg

935A11B1-C930-46F7-AC22-305668C54FC8.jpeg
Precis justerat pÄ min nya GS. SmÄ skruvar men inte svÄrt enligt mig.Har iofs en lampa med förstoringsglas nÀr jag gör det.

Precis justerat pÄ min nya GS. SmÄ skruvar men inte svÄrt enligt mig.Har iofs en lampa med förstoringsglas nÀr jag gör det.
God plan. Ulempen er at jeg mÄ gjÞre det samme med flere GS: SBGA407, SBGH271, SBGH273, SBGN005, SBGY011 (satt pÄ lenke fra SBGP005). Alternativet er selvsagt Ä benytte alligator / lÊrreim pÄ alle frem til jeg ser om jeg holder vekten. Luxusproblem. :)

Lat, orkade inte stÀlla om nÄn annan klocka sÄ det fick bli samma som igÄr.
Passar pÄ och försöker lÀsa om och kolla youtube om allt lÀckert som GS slÀppte i veckan. Gillar Tentagraph och undrar om den likt alla andra GS och Seiko lyckas trolla bort millimetrar nÀr man har den pÄ handleden.
6B7582A8-241F-452A-B542-DCFF07BB012D.jpeg

sbgx341 Àr bara fantastisk och den bÀsta lÀsbarheten jag sett pÄ en ljus tavla. Vilket rymdskepp till boett och index som gÄr frÄn silver till svart beroende reflexerna.
Edit. Och tĂ€ckt centrum pĂ„ sekundvisaren som jag fĂ„tt för mig att alla mina klockor mĂ„ste hađŸ€“
IMG_2486.jpeg
IMG_2487.jpeg

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp