• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Dagens klocka, 3180.
Bra bruksur, speciellt som den hÀr i lite bedagat skick sÄ man inte behöver vara rÀdd om den.
Robust verk utan reservdelsproblem och smidig storlek hjÀlper till.

1C948EB3-7A03-405E-996C-48E0E5F9AEF3.jpeg
Vad Àr det för band pÄ denna? Vad ligger priset pÄ en 3180 i detta skicket?

Vad Àr det för band pÄ denna? Vad ligger priset pÄ en 3180 i detta skicket?

Inget speciellt band alls, ett vanligt band av japanskat fabrikat, Maruman.

AngÄende pris Àr jag sÄ trÄkig att jag sÀger att det beror pÄ...
Om man hadlar av en affÀr som kontrollerat, servat och lÀmnar garanti blir det kanske 30 procent dyrare Àn av privat sÀljare t.e.x..
3180 finns i 3 olika utföranden om man förenklar det, först kom dom med tryckt Grand Seiko och sedan med graverat och sist modellen som jag har pÄ mig idag.
Den första med tryckt text Àr i min vÀrld fulast men dyrast p.g.a. att den Àr ovanligast ocg sen Àr nog den med graverad text nÀst mest eftertraktad.
Sista varianten som pÄ engelska beskrivs som, raised logo, Àr absolut vanligast och billigast men i mina ögon snyggast.
Den hÀr klockan som Àr sliten med en del skönhetsfel men man kan ÀndÄ bÀra den utan att skÀmmas skulle jag vÀrdera runt 15 till 20 k svenska kronor vid
privat försÀljning.

NÄgon som har tips pÄ ett 19 eller 20mm lÀderband i antingen ljusare brun eller lite blÄaktigt band som passar till Grand Seiko dvs 19mm bredden?

Inget speciellt band alls, ett vanligt band av japanskat fabrikat, Maruman.

AngÄende pris Àr jag sÄ trÄkig att jag sÀger att det beror pÄ...
Om man hadlar av en affÀr som kontrollerat, servat och lÀmnar garanti blir det kanske 30 procent dyrare Àn av privat sÀljare t.e.x..
3180 finns i 3 olika utföranden om man förenklar det, först kom dom med tryckt Grand Seiko och sedan med graverat och sist modellen som jag har pÄ mig idag.
Den första med tryckt text Àr i min vÀrld fulast men dyrast p.g.a. att den Àr ovanligast ocg sen Àr nog den med graverad text nÀst mest eftertraktad.
Sista varianten som pÄ engelska beskrivs som, raised logo, Àr absolut vanligast och billigast men i mina ögon snyggast.
Den hÀr klockan som Àr sliten med en del skönhetsfel men man kan ÀndÄ bÀra den utan att skÀmmas skulle jag vÀrdera runt 15 till 20 k svenska kronor vid
privat försÀljning.
Maruman blir inte lĂ€tt att fĂ„ tag pĂ„ om jag inte Ă„ker till Japan dĂ„đŸ˜„. Gillar raised logo och graverad men jag antar att man fĂ„r hĂ€nga pĂ„ Yahoo auction om man ska lyckas fĂ„ tag pĂ„ en. Tack!

BTW - hÄller GS pÄ att fasa ut de befintliga SD-verken mot de nya 5-dagarsvarianterna? Eller kommer de att sÀljas parallellt? Vad tror ni?

Det dÀr Àr exakt vad jag letar efter i en dressad klocka! Satan vad snygg. Hur hög Àr den?

Ute och reser nu och har varken skjutmÄtt eller klocka tillgÀnglig.
Men den Àr som vilken vanlig handtagen 60-tals klocka som helst, inte jÀttetunn men betydligt slankare Àn vad som kÀnns normalt idag.
Om du vill veta exakt sÄ kan sÀkert Google hjÀlpa.

@kuma-kun Vad skulle du sÀga Àr ett rimligt begagnat pris för en som Àr i bra skick?

Vad bra skick Àr ju lite individuellt men jag skulle nog sÀga att man nog fÄr betala över 30 tusen svenska hÀr i Japan dÀr dom flesta sÀljs.
Vad som har hÀnt dom senaste Ären Àr att prisskillnaderna mellan lite bedagade mot topp har ökat.
Förr skilde det kanske 30% mellan bruksskick och kalasskick men nu Àr det det dubbla.
Man ska ocksÄ tÀnka pÄ att dom hÀr klockorna har haft samlarstatus lÀnge i Japan sÄ dom har renoverats under mÄnga Är.
OmÄlade tavlor Àr mycket vanligt och oftast inte av Mumbai typ utan gjorda proffesionellt i Japan och kan vara svÄra att skilja frÄn orginal.

Tillbaka
Topp