• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Har nu kÀrat ned mig i SBGA029. Bild snodd frÄn nÀtet för dom som inte kÀnner igen refen.
IMG_0892.jpg

Ni som har haft/ har en. KĂ€ndes det som en fulltrĂ€ff? Är den för stor och hög etc? Dela gĂ€rna med er till en köpsugen.
Du har lÀst den hÀr va?
https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-diver-200m-spring-drive-sbga029.6978/

Sen Àr det bara att köra!
https://klocksnack.se/threads/grand...-sbga029-fÖrsta-och-enda-prisbump-6-11.82197/

Oj, hade missat det nytillskottet, grattis till bÀsta boetten! Men den Àr inte exakt likadan som sbga127, kÀnns som att "glasringen" ser annorlunda ut? Eller Àr det bara ytfinishen som skiljer?
Springdrive= titan, hi-beat= stÄl. Och poleringen Àr inverterad, borstad topp och polerad fasning mellan bandhornen pÄ springdrive-modellerna.

Springdrive= titan, hi-beat= stÄl. Och poleringen Àr inverterad, borstad topp och polerad fasning mellan bandhornen pÄ springdrive-modellerna.
Skumt att de vÀnder pÄ polering och borsting mellan modellerna, kanske vill man understryka materialskillnaden genom att göra stÄlversionen snÀppet blankare? BÄda poleringsvarianterna ser dock riktigt bra ut nÀr jag jÀmför bilder nÀrmare, sÄ vilket som verkar ju funka.

Hur Àr lÀnkarna pÄ GS. De enda som jag har pillat pÄ frÄn Seiko Àr MM300 lÀnken. Var inte överdrivet impad av dessa. Antar att GS smÀller högre?

Hur Àr lÀnkarna pÄ GS. De enda som jag har pillat pÄ frÄn Seiko Àr MM300 lÀnken. Var inte överdrivet impad av dessa. Antar att GS smÀller högre?
Tycker lÀnkarna ger ett trevligt intryck pÄ SBGA211 iaf. Först kÀndes sprintar istÀllet för skruvade lÀnkar lite billigt men nÀr man inser hur smidigt och otroligt snabbt det Àr att lÀgga till och ta bort lÀnkar med nÀrmast noll risk att repa eller göra mÀrken sÄ kÀndes det fenomenalt (Àven om det inte ser riktigt lika snyggt ut frÄn sidan). LÄset gör sitt jobb men gör annars inte sÄ mycket vÀsen av sig.

GĂ„r i osunda tankar ..

Funderar pÄ flippa min JLC ultra thin moon + RÄlex 114060 och ersÀtta med SBGA031 alt. SBGH255/257 + SBGV011.

Vad sÀger den objektiva panelen pÄ denna forumdel... ?
Den objektiva panelen ropar ,kör i vind!:D
JLCŽn Àr ju en vansinnigt trevlig klocka tycker jag, sÄ den kanske skulle fÄ stanna...

Jag skulle personligen flippat JLC och isÄfall vÀlja SBGV011 eller nÄgon annan GS exklusive deras renodlade dykare. GS-dykare i all Àra men jag tycker nog inte att de kan konkurrera med Subben varken i elegans eller mÄngsidighet. GS styrka ligger ju i övriga modeller (enligt mig).

Jag skulle personligen flippat JLC och isÄfall vÀlja SBGV011 eller nÄgon annan GS exklusive deras renodlade dykare. GS-dykare i all Àra men jag tycker nog inte att de kan konkurrera med Subben varken i elegans eller mÄngsidighet. GS styrka ligger ju i övriga modeller (enligt mig).

HÀr hÄller jag med helt. Du kan hitta finurs-modeller hos GS som slÄr det mesta inklusive JLC men Seiko's high-end dykare dÀremot möter hel del svÄr konkurrens IMO. Deras clasps lÀmnar en del att önska som exempel. Min förstÄelse Àr ocksÄ att GS dykarnas kronor Àr rÀtt tunna.

GĂ„r i osunda tankar ..

Funderar pÄ flippa min JLC ultra thin moon + RÄlex 114060 och ersÀtta med SBGA031 alt. SBGH255/257 + SBGV011.

Vad sÀger den objektiva panelen pÄ denna forumdel... ?
Beror vÀl pÄ hur mycket du fÄr för JLCn men du bör ju kunna sÀlja JLCn och köpa beggad SBGV011 + beggad GS-dykare för de pengarna, eller nÀra pÄ i alla fall.

110460 Àr förmodligen en var vÀrldens bÀst utförda klockor för sitt ÀndamÄl. Sitter sjukt bra, perfekt spÀnne/lÄs etc.
Dock Àr den sÄ bra att den nÀstan blir trÄkig. Dessutom har ju alla den. Alltid kul att sitta med nÄgot annorlunda.

Är spĂ€nnet pĂ„ GS-dykarna verkligen ett problem? Annars sitter de vĂ€l rĂ€tt schysst pĂ„ handleden kan jag tycka..

110460 Àr förmodligen en var vÀrldens bÀst utförda klockor för sitt ÀndamÄl. Sitter sjukt bra, perfekt spÀnne/lÄs etc.
Dock Àr den sÄ bra att den nÀstan blir trÄkig. Dessutom har ju alla den. Alltid kul att sitta med nÄgot annorlunda.

Är spĂ€nnet pĂ„ GS-dykarna verkligen ett problem? Annars sitter de vĂ€l rĂ€tt schysst pĂ„ handleden kan jag tycka..

Jag kanske rör mig bland ovanligt folk men jag ser verkligen inte 114060 speciellt ofta.
Och Àven om jag skulle se den ofta Àr det inte nÄgot negativt, det Àr ju bara kul om fler bÀr en snygg klocka. :D
Jag har inte sett alla dykspÀnnen pÄ GS men de jag har sett Àr vÀldigt tjocka pÄ höjden.
De kanske Àr sköna pÄ handleden men det ser obalanserat ut.
Jag tror att dykförlÀngningen sitter i den fetaste delen?

(lÄnader bilder frÄn WUS och övriga internet)

Gs dykare ;

gs cla.jpg
gs clasp.jpg

FrÄgan Àr ju vad man uppskattar. Jag tröttnade pÄ min 116600 efter 10 dagar trots att den satt kanon och trots att lÀnk och spÀnne Àr grymma. Jag tyckte helt enkelt boett och det innanför glaset var trÄkigt. Tycker man inte det sÄ Àr det ju en grym dykarklocka.

GS dykare Àr ganska motsatta, boett och allt innanför glaset Àr kanon medan lÀnken Àr OK at best och spÀnnet inte Àr nÄgon höjdare. De Àr sÄklart Àven större Àn motsvarande Rolexdykare pÄ gott och ont. SÄ stÀll dig frÄgan vad som Àr viktigast för dig, detaljer eller lÀnk och lÄs.

Tillbaka
Topp