• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Nu kommer ju snart snön, du kommer Ängra dig om du inte har den kvar dÄ... Börja varje morgon med att försöka hitta snöhögar som liknar tavlan, nÀr du vÀl hittat en, dÄ Àr det dax ;) (dessutom Àr titan skönare Àn stÄl pÄ vintern)
Försöker sitta still i bÄten men det Àr svÄrt :p, sÀrskilt nÀr jag lovat mig sjÀlv att inte sÀlja en annan klocka.

Dagens SBGA127.

DSC_0136.JPG

Nu har jag tack vare @yonsson gÄtt igenom hela trÄden och blivit hyfsat blixtförÀlskad i GS. Inte alls funnits pÄ radarn hos mig innan. Hur Àr det med viklÄs till deras gummi? Finns det sÄdana varianter?

NÄgon som har erfarenhet frÄn service av Àldre Grand Seiko? Köpte en 5772-9991 som dök upp pÄ KS imorse och den har ingen servicehistorik samt en skada pÄ tavlan. Jag kommer givetvis skicka ivÀg ett mail till Seiko/KM och undersöka saken men hittade ingen info om detta pÄ forumet sen tidigare. NÄgon som har vetskap eller erfarenhet av service? Jag tÀnker pÄ relativt basala ting som om reservdelar fortfarande finns, ungefÀrlig prisnivÄ, om den behöver skickas till Japan och sÄ vidare.

Sekundvisaren pĂ„ min SBGV011 har börjat röra sig med tvĂ„ sekunder i taget. Den hĂ„ller dock tiden bra. Är det dax för batteribyte eller Ă€r det nĂ„got allvarligare?

DSC02078.JPG

Svinbra @Bjoerlin76 ! Den uppmÀrksamma ser att det Àr annan finish pÄ visare oh index Àn pÄ min svarta. Allt för att skapa sÄ bra lÀsbarhet som möjligt kopplat till tavelfÀrg.
Jag tÀnkte just pÄpeka det med finishen, nÄgot jag mÀrkt pÄ mina ocksÄ ;) DÀremot verkar det inte vara helt konsekvent, för om jag inte minns fel Àr tex sbgx 059 och 061 med borstade visare och index... En liten detalj som ÀndÄ gör skillnad :pompus:

Jag tÀnkte just pÄpeka det med finishen, nÄgot jag mÀrkt pÄ mina ocksÄ ;) DÀremot verkar det inte vara helt konsekvent, för om jag inte minns fel Àr tex sbgx 059 och 061 med borstade visare och index... En liten detalj som ÀndÄ gör skillnad :pompus:
Det beror pÄ tavlans struktur ocksÄ, matt/blank osv. SBGM001 har exempelvis blanka visare trots att tavlan Àr svart.

@yonsson har ju legat i framkant nÀr det gÀller schyssta macrobilder pÄ den svarta SBGJn - tÀnkte att jag kompletterar med bilder pÄ det vittavlade syskonet!
A8DE9295-6C89-49D5-80AC-05C387F3A72C.jpeg

DFE880C0-71FB-4427-9605-80971F2B7D3A.jpeg

118D6256-472F-4927-8BF2-E7CDDC2C117E.jpeg

DSC02078.JPG

Svinbra @Bjoerlin76 ! Den uppmÀrksamma ser att det Àr annan finish pÄ visare oh index Àn pÄ min svarta. Allt för att skapa sÄ bra lÀsbarhet som möjligt kopplat till tavelfÀrg.

Vilka grymma bilder ni tar - hatten av!
Tack vare alla dessa bilder (och min egen 001:a) har jag lyckats övertala den mest inbitna Rolex personen jag kÀnner att slÄ till pÄ en SBGJ. SÄ nÀra ren och skÀr lycka man kan komma ;)

Tillbaka
Topp