• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Prisbilden frÄn Japan har varierat kraftigt pga valutan. Var nÄgot Är sedan jag sjÀlv var i Japan. Hur stor Àr prisskillnaden nuförtiden mot köp i Sverige?
För mig blev det att jag betalade ungefĂ€r 65% av listpriset i Sverige. SĂ„ det Ă€r typ billigare att boka en resa till Japan och köpa klockan ny dĂ€r Ă€n att handla den ny hĂ€r i Sverige 😆

Har suktat efter en GS lÀnge och speciellt Lake Suwa SLGA019. Slog till nÀr jag var i Tokyo för nÄgra veckor sedan, vÀldigt nöjd!
LakeSuwa_SLGA01_1.JPG
LakeSuwa_SLGA01_2.JPG
LakeSuwa_SLGA01_3.JPG
LakeSuwa_SLGA01_4.JPG
Fantastiskt fin klocka. Jag har sjÀlv spanat pÄ denna och dess syskon med andra fÀrger pÄ urtavlan för en eventuell import frÄn Japan.

Köpte du ny eller begagnad?

Fantastiskt fin klocka. Jag har sjÀlv spanat pÄ denna och dess syskon med andra fÀrger pÄ urtavlan för en eventuell import frÄn Japan.

Köpte du ny eller begagnad?
Ja jag var i samma sits lÀnge, jag rekommenderar starkt att försöka kika pÄ klockorna i verkligheten on du inte redan gjort det. NÀr jag sÄg urtavlan pÄ just SLGA019 var det inte mycket som slog den för mig (funderade pÄ tex. Night Birch SLGH017 som ocksÄ var otrolig i verkligheten men SLGA019 var ett strÄ vassare tyckte jag).

Jag köpte den ny pÄ Isetan Shinjuku, fantastiskt bra bemötande frÄn personalen och sjÀlva klockavdelningen pÄ Isetan Shinjuku var nÄgot i hÀstvÀg. Avdelningen Àr vÀl vÀrd ett besök för en klockintresserad person Àven om man inte ska köpa nÄgot.

PremiÀrpostar i trÄden med SBGW005!
IMG_6859.jpeg

Inhandlades redan i april men har inte lyckats posta hĂ€r tidigare. Har kĂ€mpat lite med passformen pĂ„ lĂ€nken och mest kört den pĂ„ lĂ€derband, har nu bestĂ€mt mig för en lite ”tajtare” passform sĂ„ nu dags att ge lĂ€nken en rejĂ€l chans

Skyflake i kveld i hagen. Flott blÄfarge. Har ikke hatt denne GS pÄ hÄndleddet siden mars i Är.

IMG_9215.png

IMG_9210.jpeg

IMG_9211.jpeg
Vacker. Hur mkt stör man sig pÄ avsaknaden pÄ justeringsmöjligheter i lÀnken? Jag har vant mig vid att kunna justera lÀnken & det Àr just det som gör att jag inte köpt en GS Ànnu..

FÄtt upp ögonen för Grand seiko och sbgw modellerna. Har inte koll pÄ mÀrket men funderar pÄ att köpa ny frÄn AD. Undrar lite över andrahandsvÀrdet, förstÄr att det blir ett tapp i början men hur stÄr det sig över tid?

Vacker. Hur mkt stör man sig pÄ avsaknaden pÄ justeringsmöjligheter i lÀnken? Jag har vant mig vid att kunna justera lÀnken & det Àr just det som gör att jag inte köpt en GS Ànnu..
SBGA407 kommer originalt pÄ alligatorreim. Jeg kjÞpte en OEM-lenke som passer 100%. GS-lenkene har ulike leddstÞrrelser, sÄ det Ä finne god passform er ikke noe problem. Hvis man har et hÄndledd som utvider seg mye nÄr man trener, springer og/eller reiser pÄ ferie der det er 30 grader, sÄ kan det vÊre et problem. Alternativet er gummireim eller en Easy-Link til stÄllenken fra tredjepart.

FÄtt upp ögonen för Grand seiko och sbgw modellerna. Har inte koll pÄ mÀrket men funderar pÄ att köpa ny frÄn AD. Undrar lite över andrahandsvÀrdet, förstÄr att det blir ett tapp i början men hur stÄr det sig över tid?

De top 10 bĂ€stsĂ€ljande modellerna stĂ„r sig nog bra och Ă€r lĂ€tta att sĂ€lja vidare. Är det vĂ€rdeökning man tĂ€nker sig skulle jag satsat pĂ„ utvalda vintagemodeller i vĂ€ldigt bra skick eller vĂ€ldigt limiterade modeller som kanske kan bli eftertraktade i framtiden. Men du har sĂ€kert hört det tidigare, hitta en modell du verkligen gillar och som kan vara i samlingen lĂ€nge, det Ă€r nog den bĂ€sta investeringen.

Fördelen att köpa frÄn AD Àr ju att du Àr första Àgare och fÄr en felfri produkt, köphistorik, en personlig kontakt med (förhoppningsvis) kunnig personal och upplevelse vid leverans samt kan bli medlem i GS9 club. Kanske blir inbjuden till lokala events etc.

Senast Àndrad:
De top 10 bĂ€stsĂ€ljande modellerna stĂ„r sig nog bra och Ă€r lĂ€tta att sĂ€lja vidare. Är det vĂ€rdeökning man tĂ€nker sig skulle jag satsat pĂ„ utvalda vintagemodeller i vĂ€ldigt bra skick eller vĂ€ldigt limiterade modeller som kanske kan bli eftertraktade i framtiden. Men du har sĂ€kert hört det tidigare, hitta en modell du verkligen gillar och som kan vara i samlingen lĂ€nge, det Ă€r nog den bĂ€sta investeringen.

Fördelen att köpa frÄn AD Àr ju att du Àr första Àgare och fÄr en felfri produkt, köphistorik, en personlig kontakt med (förhoppningsvis) kunnig personal och upplevelse vid leverans samt kan bli medlem i GS9 club. Kanske blir inbjuden till lokala events etc.

Tack för svar! Köper endast klockor jag gillar och tÀnker inte sÄ mycket pÄ det som en investering, men ville mest fÄ en bild av mÀrket pÄ marknaden. Vintage verkar trevligt men köper nÀstan alltid nytt, mest för trygghetens skull.

Senast Àndrad:
Har sÄlt alla mina tre GS frÀmst av den anledningen, min handled Àndrar sig mycket under dagen sÄ jag vill ha typ glidelock eller easy link pÄ lÀnkar.

ApropĂ„ lĂ€nk, detta va attans pilligtđŸ„Ž
IMG_2916.jpeg

Men det blev bra 😊
Haft GS dÀr det inte finns nÄgon som helst justering, vilket jag upplevde ganska jobbigt dÄ mina handleder varierar i storlek pga aktivitet o vÀrme.
Denna dykare har ju mÀngder med justering, sÄ det Àr ett icke problem

SBGW-modellene er pene og et smart kjÞp, stilmessig. AndrehÄndsverdi? Se her:
  • MSRP fra AD er X
  • AD-er selger ut sine SBGW-modeller med 20-25% rabatt (rea) nĂ„r GS Europa kutter dem ut
  • Folk som er interessert i GS, ser at MSRP nĂ„ er X minus 20-25%
  • De som skal kjĂžpe en brukt SBGW, forventer Ă„ kjĂžpe den til mye under X minus 20-25%
Det betyr at en SBGW285 (grÞnn) som ny kostet 56K, ble solgt av AD for 42K og de som skal kjÞpe den brukt pÄ annenhÄndsmarkedet trolig vil gi 25-30K. Bottom-line: Skal du kjÞpe en GS brukt, tenk 50% fra nypris. De som kjÞper GS er de som liker GS. AndrehÄndsverdi (bortsett fra noen fÄ modeller) er crap.

Fordelen er jo Äpenbar: Liker man en moderne GS - og kjÞper den brukt - fÄr man en fantastisk klokke. :)

Senast Àndrad:
SBGW-modellene er pene og et smart kjÞp, stilmessig. AndrehÄndsverdi? Se her:
  • MSRP fra AD er X
  • AD-er selger ut sine SBGW-modeller med 20-25% rabatt (rea) nĂ„r GS Europa kutter dem ut
  • Folk som er interessert i GS, ser at MSRP nĂ„ er X minus 20-25%
  • De som skal kjĂžpe en brukt SBGW, forventer Ă„ kjĂžpe den til mye under X minus 20-25%
Det betyr at en SBGW285 (grÞnn) som ny kostet 56K, ble solgt av AD for 42K og de som skal kjÞpe den brukt pÄ annenhÄndsmarkedet trolig vil gi 25-30K. Bottom-line: Skal du kjÞpe en GS brukt, tenk 50% fra nypris. De som kjÞper GS er de som liker GS. AndrehÄndsverdi (bortsett fra noen fÄ modeller) er crap.

Fordelen er jo Äpenbar: Liker man en moderne GS - og kjÞper den brukt - fÄr man en fantastisk klokke. :)
Visa mig gÀrna var jag kan köpa SBGW033 till halva priset. Nypris var 430.000yen, ex. moms alltsÄ runt 35-40.000kr hos AD.

Hittar du en under 60.000kr ens?

Eller en av de nyare SBGW för den delen.

Jag tror du har rÀknat lite fel i ditt resonemang. Men det hÀr Àr vÀl inte trÄden för spekulationer och snack om priser, dÄ finns ju en Rolex-trÄd!

Edit: ex. moms var det visst.

Senast Àndrad:
Jag övervÀger en Santos eller en GS SLGA 009, 019 eller 021 som nÀsta köp.
TvÄ helt olika klockor och spÄr, men finner att GS börjar ta över som nÀsta köp.
För detaljer och teknologi sÄ Àr GS klar etta, men för det historiska sÄ har vi santosen, som i dagens utförande inte Àr sÄ historisk, men fan sÄ bra den sitter.
Har faktiskt inte privat GS, mer Àn en kollegas, sÄ det blir nog att knata in till nÄgon försÀljare.
Det verkar vara ganska fÄ missnöjda GS Àgare.
NÄgon som har bÀgge och kan ge nÄgot intryck av hur dessa kÀnns pÄ handleden i jÀmförelse.

Hej! Jag har fÄtt upp ögonen för sbgw-serien och speciellt 267 och 281. NÄgon hÀr som Àger nÄgon av dessa och kan ge ett utlÄtande? :) De Àr ganska lika men ÀndÄ olika och jag har lite svÄrt att bestÀmma mig.

267.jpg
281.jpg
Hej, hÀr Àr en överblick som jag tycker Àr vettig: https://www.grandseikoboutique.co.uk/shop/?srch=sbgw
Jag har sjÀlv en 269 "Yukage", om den inte hade funnits hade jag valt antingen klassikern 231 eller 267 "Asakage", gillade den blÄ 283 ocksÄ. Andra i serien som jag provat men inte var sÄ förtjust i Àr den röda 287 och den gröna 285, men Àr ju en smaksak. Gillar formatet 37,3 vilket i mitt tycke vare sig Àr för stort eller för smÄtt, och gillar höjden ocksÄ, kÀnns inte sÄ "delikat" som andra dressklockor utan funkar bra till casual ocksÄ. Och Àr nÄn old school-kÀnsla med mekanisk som inte Àr fel

TvÄ helt olika klockor och spÄr, men finner att GS börjar ta över som nÀsta köp.
För detaljer och teknologi sÄ Àr GS klar etta, men för det historiska sÄ har vi santosen, som i dagens utförande inte Àr sÄ historisk, men fan sÄ bra den sitter.
Har faktiskt inte privat GS, mer Àn en kollegas, sÄ det blir nog att knata in till nÄgon försÀljare.
NÄgon som har bÀgge och kan ge nÄgot intryck av hur dessa kÀnns pÄ handleden i jÀmförelse.
Det Àr nog vÀldigt subjektivt hur man jÀmför GS Evolution 9 och Santos, dÄ de har sÄ helt olika stilar.

Men rent objektivt har ju Santos ett fantastiskt system för att byta arband och justera lÀnk utan verktyg.

Grand Seiko har ju inget liknande, utan kÀnneteckans framför allt av sin egen design och fantastiska finish, samt utmÀrkta komfort pÄ armen pÄ grund av hur fint boettens baksida och lÀnkarna Àr formade och slipade. Just Evolution 9 har ocksÄ tjockare lÀnk Àn andra GS, vilket de annars ofta fÄr kritik för, att lÀnkarna kÀnns tunna. Dessutom Àr ju spring drive helt unikt för GS, och vÀldigt trevligt, tycker mÄnga av oss. Mina klockor med spring drive Àr de enda mekaniska klockorna i samlingen som jag kan ta direkt ur windern pÄ morgonen utan att behöva kolla om de gÄr rÀtt, Àven om det gÄtt nÄgon vecka sedan jag sist anvÀnde dem.

Men eftersom de Àr sÄ enormt olika i utseende och stil sÄ tÀnker jag att valet borde baseras vad man kÀnner inför deras design och komfort nÀr de sitter pÄ den egna armen.

Senast Àndrad:
Det Àr nog vÀldigt subjektivt hur man jÀmför GS Evolution 9 och Santos, dÄ de har sÄ helt olika stilar.

Men rent objektivt har ju Santos ett fantastiskt system för att byta arband och justera lÀnk utan verktyg.

Grand Seiko har ju inget liknande, utan kÀnneteckans framför allt av sin egen design och fantastiska finish, samt utmÀrkta komfort pÄ armen pÄ grund av hur fint boettens baksida och lÀnkarna Àr formade och slipade. Just Evolution 9 har ocksÄ tjockare lÀnk Àn andra GS, vilket de annars ofta fÄr kritik för, att lÀnkarna kÀnns tunna. Dessutom Àr ju spring drive helt unikt för GS, och vÀldigt trevligt, tycker mÄnga av oss. Mina klockor med spring drive Àr de enda mekaniska klockorna i samlingen som jag kan ta direkt ur windern pÄ morgonen utan att behöva kolla om de gÄr rÀtt, Àven om det gÄtt nÄgon vecka sedan jag sist anvÀnde dem.

Men eftersom de Àr sÄ enormt olika i utseende och stil sÄ tÀnker jag att valet borde baseras vad man kÀnner inför deras design och komfort nÀr de sitter pÄ den egna armen.

Ja, det Àr tvÄ helt olika klockor.
Man behöver helt enkelt bÀgge, bara inte samtidigt.

GS ser mer Premium I med tanke pÄ finish. Santos kÀnns mer premium. GS faller alltid pÄ lÀnkarna, rött rassliga och dÄlig premiumkÀnsla.

SÄ testa GS innan du bestÀmmer dig.

Jag har haft 2 Santos medium och en drös GS.
Tlll sist blev det en SBGW231 för att lÀnkarna gör mig alltid besviken.

Tillbaka
Topp