• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Robert M

Breitling
Mina kollegor i Sverige av vilka mÄnga reser till Japan Àr det ytterst fÄ som vet att Grand Seiko finns.
Ingen Àr direkt klockintresserad men en har köpt en SpringDrive av mig.
En dag sa han till mig att nu nÀr han fyllt 40 och började kÀnna sig vuxen var det dags att bÀra armbandsur.
Jag tog fram lite bÀttre klockor och Rolex ratades för det kÀndes för mycket tyckte han.
Men GS SD tilltalade honom med den annorlunda tekniken och bra kvalité sÄ han fick köpa den.
Sen blev den helt slagen och repad pĂ„ bara nĂ„gra mĂ„nader, vete sjutton hur han lyckades med det men Ă€r man inte sĂ„ att sĂ€ga klockfrĂ€lst sÄ 
AlltsÄ jag va i japan innan jag blev klockintresserad
. Gick in i GS butiken i ginza o gick ut lika fort :( Ängrar mig
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
OT - som EGENTLIG ikke er OT.

Som en svoren GS-fan, sÄ er det noe som av og til dukker opp i tankene: Av alle "Inspired by nature" urskiver GS flagger i sin markedsfÞring, er det egentlig INGEN urskiver som egentlig er laget av "nature".

Er ikke det rart?

Det paradoksale er at Nivada egentlig har slÄtt GS "in their own game" nÄr Nivada utgir klokker med urskiver laget de facto av naturen selv - og ingen replica av naturen vha. maskinell prosessering.

Hele poenget med denne posten: Hva hvis GS utga en klokke med en urskive med ekte "made by nature"...

* mind fuck? *

Her representert med steinen Lapis Lazuli:

P1010085.JPG
För egen del kan jag ju erkÀnna att jag Àr mer Àn mÀtt pÄ GS "story telling" dÄ det gÀller deras slÀpp med urskiver som ska relatera till olika japanska fenomen tagna ur naturen. Speciellt dÄ dom inte ens Àr i nÀrheten av att likna det dom pÄstÄs hÀmta inspiration ifrÄn.
"The delicately textured white dial evokes Asaborake, the brief time when, as dawn breaks, the light penetrates the morning mist and begins to reveal the mountain landscape of Shinshu, where this, and all Grand Seiko Spring Drive watches, are made."
Fortfarande fina klockor med snygga urtavlor, men det finns en grÀns för nÀr inspirerande story telling blir fördummande sÀljargument. Enligt mig.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
För egen del kan jag ju erkÀnna att jag Àr mer Àn mÀtt pÄ GS "story telling" dÄ det gÀller deras slÀpp med urskiver som ska relatera till olika japanska fenomen tagna ur naturen. Speciellt dÄ dom inte ens Àr i nÀrheten av att likna det dom pÄstÄs hÀmta inspiration ifrÄn.
"The delicately textured white dial evokes Asaborake, the brief time when, as dawn breaks, the light penetrates the morning mist and begins to reveal the mountain landscape of Shinshu, where this, and all Grand Seiko Spring Drive watches, are made."
Fortfarande fina klockor med snygga urtavlor, men det finns en grÀns för nÀr inspirerande story telling blir fördummande sÀljargument. Enligt mig.
Jo, det blir lite fÄnigt nÀr en gammal urtavla kommer i en ny fÀrg, och helt plötsligt har en ny, helt annorlunda berÀttelse om vad som inspirerat tavlans struktur.

De borde skruva ner det dÀr lite och lÄta klockorna tala för sig sjÀlva.
 

Axje

Breitling
2-Faktor
Nyligen blivit lite mer aktiv hÀr pÄ forumet efter att ha spenderat majoriteten av tiden pÄ köp och sÀlj! DÄ ville jag givetvis in i denna trÄd! Gillar att testa runt min shunbun pÄ lite olika armband. NÄgot som har tips pÄ nÄgot lite ljusare?
IMG_6561.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Dagens klocka frÄn 1970.
Speciellt under 70-talet gjorde Seiko mÄnga fina tavlor, bÄde pÄ enklare och dyrare ur, med strukturer, kulörer och nyanser men dom fick aldrig
nÄgot namn eller fantasifull beskrivning.
Undrar vad Seiko marknadsföringsavdelning hade hittat pÄ om den hÀr tavlan om det vore idag?
NÄgon duktig ordvrÀngare som har förslag?

4D411C17-68DC-4A0A-8F7C-DA9594D7BA04.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor


Dagens klocka frÄn 1970.
Speciellt under 70-talet gjorde Seiko mÄnga fina tavlor, bÄde pÄ enklare och dyrare ur, med strukturer, kulörer och nyanser men dom fick aldrig
nÄgot namn eller fantasifull beskrivning.
Undrar vad Seiko marknadsföringsavdelning hade hittat pÄ om den hÀr tavlan om det vore idag?
NÄgon duktig ordvrÀngare som har förslag?

4D411C17-68DC-4A0A-8F7C-DA9594D7BA04.jpeg
PÄminner vÀl lite om strukturen pÄ vÀvda material, linne? Visarna som synÄlar, kanske tilltÀnkt vÀlklÀdda herrar med nyputsade skor. Elegant tycker jag.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Varför har du 2 nÀstan lika klockor förutom kulören pÄ tavlan, verkar ju knasigt.
Jomen jag vet, man Ă€r ju inte riktigt klok đŸ€Ș
Du som inte Ă€r sĂ„ brydd i de modernare kanske missade, men jag skiftade lĂ€nk mellan modellerna. Day/date sbgt har normalt den 5-delade lĂ€nken, men nu har den den enklare 3-delade ifrĂ„n sbgx (och vise versa). 👌🏿😎
 
Topp