• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

kuma-kun

Audemars
Dagens veteranare frÄn 68, en klocka som jag gillar och anvÀnder mycket.

A7C4CCC5-F775-44F3-9DF6-10C10E70052B.jpeg
 

MBKS

Omega
2-Faktor
Hej! Jag har fÄtt upp ögonen för sbgw-serien och speciellt 267 och 281. NÄgon hÀr som Àger nÄgon av dessa och kan ge ett utlÄtande? :) De Àr ganska lika men ÀndÄ olika och jag har lite svÄrt att bestÀmma mig.

267.jpg
281.jpg

Har testat 267. JÀttefin, men lite vÀl endimensionell pÄ nÄgot sÀtt. VÀldigt styv lÀderrem pÄ en ganska liten klocka ocksÄ. Sekundvisaren pÄ 281 Àr nog popen som behövs. Lirar vÀldigt bra med bruna remmen.
 

DukeNukem

Omega
Har testat 267. JÀttefin, men lite vÀl endimensionell pÄ nÄgot sÀtt. VÀldigt styv lÀderrem pÄ en ganska liten klocka ocksÄ. Sekundvisaren pÄ 281 Àr nog popen som behövs. Lirar vÀldigt bra med bruna remmen.
HÄller med, hÀnder lite mer med 281. FÄr se var man kan prova en.
 

CRN

Breitling
Har blivit lite pepp pÄ att skaffa min första GS.
Har kikat runt och fastnat för bÄde Sbgx061/261 och Sbgf021.

BÀrs de stort eller litet? Har rÀtt smala handleder och gillar storleken pÄ min Midsize Omega SMP.
 

MBKS

Omega
2-Faktor
Har blivit lite pepp pÄ att skaffa min första GS.
Har kikat runt och fastnat för bÄde Sbgx061/261 och Sbgf021.

BÀrs de stort eller litet? Har rÀtt smala handleder och gillar storleken pÄ min Midsize Omega SMP.

Tycker dom bÀrs rÀtt litet. Testade och tittade pÄ den nÀr jag köpte min SBGV005 för mÄnga Är sedan. Minns bara att upplevelsen av tavlan och finish var mycket starkare nÀr jag vÀl stod i butiken. Hade egentligen bestÀmt mig för SBGX061 dÄ. Har inte sÄ stora handleder heller sÄ 40mm Àr pÄ grÀnsen pÄ mig, framförallt pÄ lÀnk. En SBGX061 kan jag inte tÀnka mig Àr för stor för nÄgon och en vÀldigt prisvÀrd daily. NÀr jag köpte sÄ funderade man inte i Àrlighetens namn sÄ mycket pÄ storleken pÄ klockor, men nu har det nÀstan blivit en besatthet.

IMG_0991.jpg
 
Senast Àndrad:

CRN

Breitling
Tycker dom bÀrs rÀtt litet. Testade och tittade pÄ den nÀr jag köpte min SBGV005 för mÄnga Är sedan. Minns bara att upplevelsen av tavlan och finish var mycket starkare nÀr jag vÀl stod i butiken. Hade egentligen bestÀmt mig för SBGX061 dÄ. Har inte sÄ stora handleder heller sÄ 40mm Àr pÄ grÀnsen pÄ mig, framförallt pÄ lÀnk. En SBGX061 kan jag inte tÀnka mig Àr för stor för nÄgon och en vÀldigt prisvÀrd daily. NÀr jag köpte sÄ funderade man inte i Àrlighetens namn sÄ mycket pÄ storleken pÄ klockor, men nu har det nÀstan blivit en besatthet.

IMG_0991.jpg
Tack! Den gör sig fint pÄ band. Milt sagt. Kan hÄlla med om att det Àr lite vÀl mycket fokus pÄ storlek hit och dit. HÄller tummarna för dyker upp nÄn pÄ forumet snart.
 

HolyCrap

Omega
Gjorde ett besök i Wako store i Ginza idag och tittade lite.
Fick dÄ syn pÄ denna skönhet och kunde inte lÄta blir att stirra pÄ den!
(Jag har inte lÀst hela trÄden sÄ vet inte om den varit uppe förut.)
Ber ocksÄ om ursÀkt för den dÄliga mobilbilden. Hade jag vetat att jag skulle rÄka pÄ nÄgot sÄdant hade jag tagit med storkameran.

En modell i begrÀnsad upplaga, 140 styck, till Seikos 140 Ärs jubileum.
Tavlan ska symbolisera Ärsingarna i ett Japanskt CedertrÀd.
Exemplaret i butiken, i en helt egen glasmonter, Àr nummer 108 och det sista exemplaret som Ànnu inte har sÄlts.
Var sÄ tagen av klockan att jag glömde notera andra detaljer men tror prislappen lÄg runt 6600000 Yen. Tror den Àr 39 mm.

Edit: Bör vara denna: https://www.grandseikoboutique.co.uk/product/grand-seiko-hi-beat-anniversary-annual-rings/

IMG_4521.jpg
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Har blivit lite pepp pÄ att skaffa min första GS.
Har kikat runt och fastnat för bÄde Sbgx061/261 och Sbgf021.

BÀrs de stort eller litet? Har rÀtt smala handleder och gillar storleken pÄ min Midsize Omega SMP.
Jag skulle sÀga att sbgx261 bÀrs enligt sina mÄtt. En svart tavla brukar oftast ge en optisk illusion av att vara mindre Àn motsvarande storlek i vit/ljus, men pÄ denna boett Àr det sÄ bra proportioner pÄ storlek av tavla, glasring, mÄttet över luggarna osv att tavelfÀrgen pÄverkar mindre.
Sbgf021 Àr 1mm större, men jag skulle sÀga att den uppfattas mindre pÄ grund av att glasringen Àr bredare och urtavlan lika stor, om inte mindre Àn pÄ sbgx
 

CRN

Breitling
Jag skulle sÀga att sbgx261 bÀrs enligt sina mÄtt. En svart tavla brukar oftast ge en optisk illusion av att vara mindre Àn motsvarande storlek i vit/ljus, men pÄ denna boett Àr det sÄ bra proportioner pÄ storlek av tavla, glasring, mÄttet över luggarna osv att tavelfÀrgen pÄverkar mindre.
Sbgf021 Àr 1mm större, men jag skulle sÀga att den uppfattas mindre pÄ grund av att glasringen Àr bredare och urtavlan lika stor, om inte mindre Àn pÄ sbgx
Tack för det utmÀrkta svaret! Lutar allt mer Ät Sbgx261. KÀnns som den klockan jag borde börja min GS-resa med.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Tack för det utmÀrkta svaret! Lutar allt mer Ät Sbgx261. KÀnns som den klockan jag borde börja min GS-resa med.
Jag Àr förstÄs partisk dÄ jag just nu har 3st olika (och har haft nÄgra till :bag: ), men jag tycker den Àr deras bÀsta boett. BÀsta ur den aspekten att den Àr den mest lÀttburna och dÀrför fÄr mycket handledstid. Velar jag lite pÄ morgonen om vad som ska bli dagens klocka Àr sbgx ett alternativ som ofta stÀller upp ;)
Storleken passar i princip alla, och till alla tillfÀllen. Den kan precis som Rolex Datejust bÄde vara en sportstÄlis och en enkel kontorsklocka eller vardagsklocka. Den gÄr att köra pÄ lÀder om man vill byta utseende ytterligare. Den finns med ett ganska brett utbud av tavelfÀrger och ett par versioner i titan. Och nu förstÄs med snowflaketavlan... MÄnga GS har en speciell charm med tydligt GS-DNA i designen med Grammar of Design, det Àr kul. Men inte alltid sÄ mÄngsidigt.
Det jag tycker Àr synd Àr att den som instegsmodell saknar nÄgra smÄ detaljer som storebror med samma boett har.
1. givetvis borde sbgx fÄ det nya 9f85 urverket
2. samma tÀckta visarcentrum tack!
3. samma applicerade index bredvid datumramen, tack!
IMG_0984.jpeg

morgonkaffe under markisen med sbgx059 :cool:
 

CRN

Breitling
Jag Àr förstÄs partisk dÄ jag just nu har 3st olika (och har haft nÄgra till :bag: ), men jag tycker den Àr deras bÀsta boett. BÀsta ur den aspekten att den Àr den mest lÀttburna och dÀrför fÄr mycket handledstid. Velar jag lite pÄ morgonen om vad som ska bli dagens klocka Àr sbgx ett alternativ som ofta stÀller upp ;)
Storleken passar i princip alla, och till alla tillfÀllen. Den kan precis som Rolex Datejust bÄde vara en sportstÄlis och en enkel kontorsklocka eller vardagsklocka. Den gÄr att köra pÄ lÀder om man vill byta utseende ytterligare. Den finns med ett ganska brett utbud av tavelfÀrger och ett par versioner i titan. Och nu förstÄs med snowflaketavlan... MÄnga GS har en speciell charm med tydligt GS-DNA i designen med Grammar of Design, det Àr kul. Men inte alltid sÄ mÄngsidigt.
Det jag tycker Àr synd Àr att den som instegsmodell saknar nÄgra smÄ detaljer som storebror med samma boett har.
1. givetvis borde sbgx fÄ det nya 9f85 urverket
2. samma tÀckta visarcentrum tack!
3. samma applicerade index bredvid datumramen, tack!
IMG_0984.jpeg

morgonkaffe under markisen med sbgx059 :cool:
Blir mer och mer övertygad för varje svar 😉
 
Har blivit lite pepp pÄ att skaffa min första GS.
Har kikat runt och fastnat för bÄde Sbgx061/261 och Sbgf021.

BÀrs de stort eller litet? Har rÀtt smala handleder och gillar storleken pÄ min Midsize Omega SMP.
Kul! Du lĂ€r inte bli besviken. Testa först, Ă€r mitt rĂ„d. Jag har 17 cm handled och hade bestĂ€mt mig för 37 mm för min första GS men vĂ€l i butiken satt en 40 mm (SBGP013) SÅ mycket bĂ€ttre pĂ„ just min lilla handled.
 
  • Like
Reactions: CRN

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Jag var instĂ€lld pĂ„ att köpa en helt annan typ av klocka men efter att ha provat allt möjligt och sett denna skönhet sĂ„ slutade det i en Grand Seiko SBGA413G. Trodde inte att jag skulle hamna hĂ€r. 😅
IMG_2615.jpeg
Mycket bra beslut!
Jag har haft min i ca 1,5 Ă„r och jag gillar den fortfarande riktigt mycket.
 
  • Love
Reactions: ajs

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Kul! Du lĂ€r inte bli besviken. Testa först, Ă€r mitt rĂ„d. Jag har 17 cm handled och hade bestĂ€mt mig för 37 mm för min första GS men vĂ€l i butiken satt en 40 mm (SBGP013) SÅ mycket bĂ€ttre pĂ„ just min lilla handled.
FĂ„r jag frĂ„ga hur du menar med SÅ mycket bĂ€ttre? Var det en visuell tillfredstĂ€llelse eller fysisk?
Min erfarenhet av Seiko Àr att dom Àr vÀldigt duktiga pÄ att göra boetter som sitter skönt (alltsÄ fysiskt) trots ett brett storleksspann. Jag tycker exempelvis alla Astron jag haft har varit vÀldigt bekvÀma och följsamma trots att storlekarna varierat mellan 45mm-39mm. Jag vill minnas att jag hade samma upplevelse av sbgv-serien i 40mm som Àr samma som din sbgp :)
*lite arkivbilder
P1010575.JPG

sbgv229
IMG_1945.JPG

sbgv025
IMG_0089.JPG

sbgv223
 
Senast Àndrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Tack! Den gör sig fint pÄ band. Milt sagt. Kan hÄlla med om att det Àr lite vÀl mycket fokus pÄ storlek hit och dit. HÄller tummarna för dyker upp nÄn pÄ forumet snart.
Jag ska vara lite motvalls hÀr... Jag tycker du ska köpa din första NY i butik. Se till att du har rÄd, vÀlj fÀrg med omsorg, fÄ hela upplevelsen av en helt ny klocka som bara Àr för dig :) . Chansen att den stannar i din Àgo Àr betydligt större Àn om du ska leta begagnad. Jag tÀnker att den första, den man köpt ny i butik, Àr den som kan bli en keeper medans nya tavelfÀrger och utföranden kan vara lÀmpligt att ta pÄ andrahandsmarknaden nÀr man landat lite i modellen. Bara sÄ jag tÀnker
 
Topp