• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

ante_77

Cartier
2-Faktor
Det Àr nog vÀldigt subjektivt hur man jÀmför GS Evolution 9 och Santos, dÄ de har sÄ helt olika stilar.

Men rent objektivt har ju Santos ett fantastiskt system för att byta arband och justera lÀnk utan verktyg.

Grand Seiko har ju inget liknande, utan kÀnneteckans framför allt av sin egen design och fantastiska finish, samt utmÀrkta komfort pÄ armen pÄ grund av hur fint boettens baksida och lÀnkarna Àr formade och slipade. Just Evolution 9 har ocksÄ tjockare lÀnk Àn andra GS, vilket de annars ofta fÄr kritik för, att lÀnkarna kÀnns tunna. Dessutom Àr ju spring drive helt unikt för GS, och vÀldigt trevligt, tycker mÄnga av oss. Mina klockor med spring drive Àr de enda mekaniska klockorna i samlingen som jag kan ta direkt ur windern pÄ morgonen utan att behöva kolla om de gÄr rÀtt, Àven om det gÄtt nÄgon vecka sedan jag sist anvÀnde dem.

Men eftersom de Àr sÄ enormt olika i utseende och stil sÄ tÀnker jag att valet borde baseras vad man kÀnner inför deras design och komfort nÀr de sitter pÄ den egna armen.

Ja, det Àr tvÄ helt olika klockor.
Man behöver helt enkelt bÀgge, bara inte samtidigt.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag övervÀger en Santos eller en GS SLGA 009, 019 eller 021 som nÀsta köp.
TvÄ helt olika klockor och spÄr, men finner att GS börjar ta över som nÀsta köp.
För detaljer och teknologi sÄ Àr GS klar etta, men för det historiska sÄ har vi santosen, som i dagens utförande inte Àr sÄ historisk, men fan sÄ bra den sitter.
Har faktiskt inte privat GS, mer Àn en kollegas, sÄ det blir nog att knata in till nÄgon försÀljare.
Det verkar vara ganska fÄ missnöjda GS Àgare.
NÄgon som har bÀgge och kan ge nÄgot intryck av hur dessa kÀnns pÄ handleden i jÀmförelse.
GS ser mer Premium I med tanke pÄ finish. Santos kÀnns mer premium. GS faller alltid pÄ lÀnkarna, rött rassliga och dÄlig premiumkÀnsla.

SÄ testa GS innan du bestÀmmer dig.

Jag har haft 2 Santos medium och en drös GS.
Tlll sist blev det en SBGW231 för att lÀnkarna gör mig alltid besviken.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
GS ser mer Premium I med tanke pÄ finish. Santos kÀnns mer premium. GS faller alltid pÄ lÀnkarna, rött rassliga och dÄlig premiumkÀnsla.

SÄ testa GS innan du bestÀmmer dig.

Jag har haft 2 Santos medium och en drös GS.
Tlll sist blev det en SBGW231 för att lÀnkarna gör mig alltid besviken.

SÄ det Àr risiga lÀnkar rent historiskt pÄ GS.
SÄnt Àr trÄkigt pÄ klockor med grym finish.
 

Endusima

Panerai
2-Faktor
GS ser mer Premium I med tanke pÄ finish. Santos kÀnns mer premium. GS faller alltid pÄ lÀnkarna, rött rassliga och dÄlig premiumkÀnsla.

SÄ testa GS innan du bestÀmmer dig.

Jag har haft 2 Santos medium och en drös GS.
Tlll sist blev det en SBGW231 för att lÀnkarna gör mig alltid besviken.
Har dock hört gott om deras riskornslÀnk som passar dom flesta sbgw-modellerna med rund 37mm-boett
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
SÄ det Àr risiga lÀnkar rent historiskt pÄ GS.
SÄnt Àr trÄkigt pÄ klockor med grym finish.
Nu har jag bara tvÄ GS en frÄn 2014 och 2019, sÄ jag kan bara tala av erfarenhet utifrÄn dessa tvÄ, men kÀnner inte alls igen den bilden som ofta ges av GS lÀnkar. BÄda klockorna har lÀnkar som Àr mjuka och lena som silke. Inga vassa kanter som skaver eller kÀnns efter en lÄng dag pÄ jobbet. Ja de saknar microjustering, men inget som jag direkt saknat. StÀller generellt in lÀnkar sÄ att de passar nÀr det Àr sommar och varmt ute, sedan fÄr de sitta ev. lite lösare pÄ vintern. Hade önskat att lÀnken till min Omega Speedmaster 3861 hade varit lika bekvÀm som nÄgon av lÀnkarna till mina GS.

Men det bÀsta Àr ju att testa i butik och sjÀlv bilda sig en uppfattning.
 
Senast Àndrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Nu har jag bara tvÄ GS en frÄn 2014 och 2019, sÄ jag kan bara tala av erfarenhet utifrÄn dessa tvÄ, men kÀnner inte alls igen den bilden som ofta ges av GS lÀnkar. BÄda klockorna har lÀnkar som Àr mjuka och lena som silke. Inga vassa kanter som skaver eller kÀnns efter en lÄng dag pÄ jobbet. Ja de saknar microjustering, men inget som jag direkt saknat. StÀller generellt in lÀnkar sÄ att de passar nÀr det Àr sommar och varmt ute, sedan fÄr de sitta ev. lite lösare pÄ vintern. Hade önskat att lÀnken till min Omega Speedmaster 3861 hade varit lika bekvÀm som nÄgon av lÀnkarna till mina GS.

Men det bÀsta Àr ju att testa i butik och sjÀlv bilda sig en uppfattning.
Jag hÄller med helt. LÀnkarna till mina GS Àr mycket mer bekvÀma Àn Omegas lÀnkar. Men vid en ytlig betraktelse kan de se lite tunna ut, och inte alls lika "hÀftiga" som Omegas. Men som jag skrev i ett tidigare inlÀgg Àr lÀnkarna till Evolution 9, som alla de GS som @ante_77 rÀknade upp tillhör, betydligt tjockare Àn andra GS-lÀnkar.
 

DukeNukem

Omega
Hej, hÀr Àr en överblick som jag tycker Àr vettig: https://www.grandseikoboutique.co.uk/shop/?srch=sbgw
Jag har sjÀlv en 269 "Yukage", om den inte hade funnits hade jag valt antingen klassikern 231 eller 267 "Asakage", gillade den blÄ 283 ocksÄ. Andra i serien som jag provat men inte var sÄ förtjust i Àr den röda 287 och den gröna 285, men Àr ju en smaksak. Gillar formatet 37,3 vilket i mitt tycke vare sig Àr för stort eller för smÄtt, och gillar höjden ocksÄ, kÀnns inte sÄ "delikat" som andra dressklockor utan funkar bra till casual ocksÄ. Och Àr nÄn old school-kÀnsla med mekanisk som inte Àr fel
Tack, för input. Ska kolla in sidan ocksÄ. Gillar storleken med, inte reflekterat över höjden. Behöver komma ivÀg och prova klockorna.
 

Skeppsta

Omega
Det Ă€r nĂ„got med vintage som Ă€r svĂ„rt att motstĂ„ ⌚
20240709_202408.jpg

20240709_202506.jpg
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Jag hÄller med helt. LÀnkarna till mina GS Àr mycket mer bekvÀma Àn Omegas lÀnkar. Men vid en ytlig betraktelse kan de se lite tunna ut, och inte alls lika "hÀftiga" som Omegas. Men som jag skrev i ett tidigare inlÀgg Àr lÀnkarna till Evolution 9, som alla de GS som @ante_77 rÀknade upp tillhör, betydligt tjockare Àn andra GS-lÀnkar.

Okej, det missade jag i all hast. Provade en SLGH005 vid tillfÀlle och hade gÀrna sett att den lÀnken Àven smalnade av pÄ bredden ner mot spÀnnet (kanske var det du syftade pÄ?). Har ju inget emot om saker och ting utvecklas och blir till det bÀttre över tid.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Okej, det missade jag i all hast. Provade en SLGH005 vid tillfÀlle och hade gÀrna sett att den lÀnken Àven smalnade av pÄ bredden ner mot spÀnnet (kanske var det du syftade pÄ?). Har ju inget emot om saker och ting utvecklas och blir till det bÀttre över tid.
LÀnkarna i kollektionerna Heritage och Evolution 9 smalnar inte av sÄ mycket mot lÄset, vilket kan se lite konstigt ut för den som inte Àr van. LÀnkarna i sport collection Àr annorlunda och smalnar av mer, likt mÄnga andra mÀrken.

Heritage collection:

PXL_20240710_084547285_crop.jpg


Sport collection:

PXL_20240710_084622521_crop.jpg


Och som sagt, om man har retat sig pÄ att lÀnkarna hos GS ser lite tunna ut jÀmför med exempelvis Omega, sÄ tror jag man blir mer imponerad av Evolution 9, som har tjockare lÀnkbitar. Jag Àger sjÀlv ingen Evolution 9, och Àr helt OK Àven med de traditionella, tunnare GS-lÀnkarna.

Personligen sÄ tycker jag att GS har bÀttre lÀnkar Àn Omega, Ätminstone i komforthÀnseende. Visst, Omegas lÀnkar ser coola ut, men de Àr inte sÄ bekvÀma, Ätminstone inte pÄ tunga klockor. StandardlÀnken pÄ min Planet ocean-kronograf Àr nog den minst bekvÀma lÀnk jag Àgt, men sÄ vÀger ju den klockan 245 gram. DÀrför kör jag den klockan pÄ mesh-lÀnk just nu.

GS-dykare:

PXL_20240710_063138899_crop.jpg


PO-lÀnk:

PXL_20240710_063109460_crop.jpg
 
Senast Àndrad:

Chefen

Omega
Jag har tidigare bara kört Schweiziska urverk, men blev lite nyfiken pĂ„ att testa en Grand Seiko med Spring Drive. SĂ„ det blev denna istĂ€llet för en tilltĂ€nkt Aqua Terra. Är riktigt nöjd med finish och den hĂ€rliga urtavlan, kan bli en keeper (Har jag sagt för mĂ„nga ggnr förr iofs)
 

Bilagor

  • IMG_5172.jpeg
    IMG_5172.jpeg
    722.5 KB · Visningar: 3

hepanter

Patek
2-Faktor
Grattis! Men Àr inte denna tavla mer blÄ, mörkblÄ/svart, Àn vad sbgv025 var? Den har ju ett teal-skimmer, har denna ocksÄ det kanske?
Oavsett, stilig (och vÀlkommen tillbaka ;) ).
Tackar 👍
Minnet Àr kort men denna Àr kanske mer ton av svart Àn 025. Hade behövt dom bÀgge för o jÀmföra. 013 ser ibland helt svart ut o de gjorde ju aldrig 025
1000031031.jpg
1000031024.png
 

mega

Rolex
IMG_3812.jpeg
IMG_3811.jpeg
Testade lite GS hos Bergströms Gbg.
BĂ„da dessa va otroligt fina.
Den nedersta Ă€r limiterad(minns inte refen) och hade en sjukt fin tavla som Ă€ndrade utseenede beroende pĂ„ ljusđŸ„°
Den övre var riktigt fin. Vet du vad det Àr för ref? Sökte lite pÄ GS hemsida men hittar den inte.
EDIT: Kanske Àr SBGH273?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
GS ser mer Premium I med tanke pÄ finish. Santos kÀnns mer premium. GS faller alltid pÄ lÀnkarna, rött rassliga och dÄlig premiumkÀnsla.

SÄ testa GS innan du bestÀmmer dig.

Jag har haft 2 Santos medium och en drös GS.
Tlll sist blev det en SBGW231 för att lÀnkarna gör mig alltid besviken.

Provade en Santos för femtielfte gÄngen igÄr, men fick inte den dÀr kÀnslan jag brukar fÄ. Kan ha varit för att all plast var pÄ klockorna.

Fick lite vÀntetid i Stockholm och drog in till stan och provade en SLGA21g och Àven en 009:a. Satt riktigt bra och sÄg riktigt bra ut, och sÄ blev det spontanköp av 21:an.

SÄ lÄngt Àr jag nöjd som bara den.
KÀnns knappt att man har klockan pÄ sig
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Provade en Santos för femtielfte gÄngen igÄr, men fick inte den dÀr kÀnslan jag brukar fÄ. Kan ha varit för att all plast var pÄ klockorna.

Fick lite vÀntetid i Stockholm och drog in till stan och provade en SLGA21g och Àven en 009:a. Satt riktigt bra och sÄg riktigt bra ut, och sÄ blev det spontanköp av 21:an.

SÄ lÄngt Àr jag nöjd som bara den.
KÀnns knappt att man har klockan pÄ sig
Grattis till en kanonklocka. Jag suktar sjÀlv efter flera modeller med den boetten och urtavlan, i olika fÀrgvarianter.
 
Topp