• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Äsch det dĂ€r Ă€r ju helt o hĂ„llet en smaksak. Gillar man köttiga lĂ€nkar och micro justering finns ju bĂ€ttre men vad gĂ€ller finish och utförande finns inget som helst att klaga pĂ„. PĂ„ 259/261 etc hĂ€r jag upplevt ett litet (litet!) glapp i passningen mot boetten men pĂ„ övriga GS jag haft har lĂ€nkarna varit absolut toppklass i utförande finish. Tycker det hatas alldeles fantastiskt onödigt kring GS lĂ€nkar. Det Ă€r fĂ„ mĂ€rken som Ă€r bĂ€ttre undantaget sex siffriga Rolex.
Jag tror det Àr fÄ som klagar pÄ finishen pÄ en lÀnk frÄn GS. Mitt problem Àr konstruktionen. Sladdriga, ogenomtÀnkta och saknar justeringsmÄn.

Jag tror det Àr fÄ som klagar pÄ finishen pÄ en lÀnk frÄn GS. Mitt problem Àr konstruktionen. Sladdriga, ogenomtÀnkta och saknar justeringsmÄn.
Det sistnÀmnda Àr ju ett faktum och helt klart en nackdel. Dock tror jag att sÄ japanska dom Àr sÄ Àr det nog just vÀldigt genomtönkt Àven om man inte gillar det. Ett justerbart lÄs blir i princip alltid klumpigare och i sig obekvÀmare Àn GS vanliga lÄs. Det du upplever som sladdrigt Àr nog ocksÄ en medveten design för att göra lÀnken bekvÀmare. MÄnga upplever ju ett Jubilee bekvÀmare Àn ett oyster av samma skÀl. Om GS hade velat göra en tjock och stiff lÀnk hade dom givetvis kunnat det. Sedan skulle jag sjÀlv gÀrna offra lite höjd pÄ lÄset flera justerbarhet och jag tycker lÀnkarna pÄ dom nya evolution modellerna borde ha mer taper. SÄ visst finnas förbÀttringspotential. Men Äterigen... förutom Rolex har inte jag haft nÄgra klockor med uppenbart bÀttre lÀnkar.

Det sistnÀmnda Àr ju ett faktum och helt klart en nackdel. Dock tror jag att sÄ japanska dom Àr sÄ Àr det nog just vÀldigt genomtönkt Àven om man inte gillar det. Ett justerbart lÄs blir i princip alltid klumpigare och i sig obekvÀmare Àn GS vanliga lÄs. Det du upplever som sladdrigt Àr nog ocksÄ en medveten design för att göra lÀnken bekvÀmare. MÄnga upplever ju ett Jubilee bekvÀmare Àn ett oyster av samma skÀl. Om GS hade velat göra en tjock och stiff lÀnk hade dom givetvis kunnat det. Sedan skulle jag sjÀlv gÀrna offra lite höjd pÄ lÄset flera justerbarhet och jag tycker lÀnkarna pÄ dom nya evolution modellerna borde ha mer taper. SÄ visst finnas förbÀttringspotential. Men Äterigen... förutom Rolex har inte jag haft nÄgra klockor med uppenbart bÀttre lÀnkar.
Ja det Àr garanterat ett medvetet val av Japanerna. Personligen tycker en GS lÀnk Àr skönare Àn Rolex.
Sen kan jag ju bli tokig om det inte finns nÄgon justering.
Men de GS som har tycker jag Ă€r fantastiska och snĂ€ppet bĂ€ttre Ă€n Rolex dito. Även om jag hör mĂ„nga klagat pĂ„ dem.
IMG_3090.jpeg

Ja det Àr garanterat ett medvetet val av Japanerna. Personligen tycker en GS lÀnk Àr skönare Àn Rolex.
Sen kan jag ju bli tokig om det inte finns nÄgon justering.
Men de GS som har tycker jag Ă€r fantastiska och snĂ€ppet bĂ€ttre Ă€n Rolex dito. Även om jag hör mĂ„nga klagat pĂ„ dem.
IMG_3090.jpeg
Den dÀr lösningen för snabbjustering tycker jag dock Àr bedrövligt ful och ovÀrdig en fin klocka. Finns betydligt snyggare lösningar.

Den dÀr lösningen för snabbjustering tycker jag dock Àr bedrövligt ful och ovÀrdig en fin klocka. Finns betydligt snyggare lösningar.
Kanske inte det snyggaste estetiskt sett, kan jag hÄlla med om. Men smidigt o bekvÀmt.
Sen ser ju i vart fall jag inte mycket av lÄset nÀr jag har klockan pÄ mig, sÄ det Àr inget som stört mig det minsta.
Men förstÄr invÀndningen.

Kanske inte det snyggaste estetiskt sett, kan jag hÄlla med om. Men smidigt o bekvÀmt.
Sen ser ju i vart fall jag inte mycket av lÄset nÀr jag har klockan pÄ mig, sÄ det Àr inget som stört mig det minsta.
Men förstÄr invÀndningen.
Jo, uppskattar ocksÄ en smidig justering, har en betydligt billigare Certina med enkel snabbjustering i claspen som jag faktiskt tycker ser betydligt bÀttre ut. Kanske klumpigare clasp förvisso, men klart snyggare lösning som fortfarande Àr supersmidig.

FĂ„r jag frĂ„ga hur du menar med SÅ mycket bĂ€ttre? Var det en visuell tillfredstĂ€llelse eller fysisk?
Min erfarenhet av Seiko Àr att dom Àr vÀldigt duktiga pÄ att göra boetter som sitter skönt (alltsÄ fysiskt) trots ett brett storleksspann. Jag tycker exempelvis alla Astron jag haft har varit vÀldigt bekvÀma och följsamma trots att storlekarna varierat mellan 45mm-39mm. Jag vill minnas att jag hade samma upplevelse av sbgv-serien i 40mm som Àr samma som din sbgp :)
*lite arkivbilder
P1010575.JPG

sbgv229
IMG_1945.JPG

sbgv025
IMG_0089.JPG

sbgv223
FrĂ€mst visuellt skulle jag sĂ€ga. Och mina smakrĂ„d var lika övertygade. Men det gĂ„r sĂ„klart inte helt att bortse frĂ„n kĂ€nslan 😌

Provade en 37 mm quartz snowflake pÄ Bergströms Ur i Gbg och jÀmförde med en 36,5 mm Mount Iwate Autumn dusk. SÄ snowflaken i titan och den andra i stÄl. Har en SBGW Yukage sen tidigare och hade jag inte haft en benvit vintage 34 mm Rolex OP hade snowflaken varit en given andraklocka för tillfÀllen dÄ Yukagen Àr lite kÀnslig: gillar att det Àr quartz, Àlskar den lÄga vikten och 37 mm-formatet Àr perfekt. Iwatens gröna nyans Àr superfin men pÄ nÄt sÀtt tyckte jag att den kÀndes liiite som en ny Rolex OP

Bilagor

• 449926911_355014167472922_6590956365074030087_n.jpg
    449926911_355014167472922_6590956365074030087_n.jpg
    315.6 KB · Visningar: 4
Blev förvÄnad att min kÀresta igÄr helt plötsligt började anvÀnda armbandsur igen trots att klocka finns i mobilen.

1CDECD39-9020-4ACF-968B-EDC8A4AC7274.jpeg

Lite lustigt eftersom det ser ut som en mini 4520-8000, fast utan 36000. Men jag har sett en bild pÄ 45an med samma tryck, tydligen en vÀldigt tidig modell i övergÄngen ifrÄn senare 44an, och vÀldigt sÀllsynt.

Den hÀr stÄlisen har istÀllet 36000 som man Àr van vid.

Fortfarande den första och sista 36000 kalibern med sÄ kompakt konstruktion? Tror ingen annan producent har lyckats.
IMG_0531.jpeg

Lite lustigt eftersom det ser ut som en mini 4520-8000, fast utan 36000. Men jag har sett en bild pÄ 45an med samma tryck, tydligen en vÀldigt tidig modell i övergÄngen ifrÄn senare 44an, och vÀldigt sÀllsynt.

Den hÀr stÄlisen har istÀllet 36000 som man Àr van vid.

Fortfarande den första och sista 36000 kalibern med sÄ kompakt konstruktion? Tror ingen annan producent har lyckats.
IMG_0531.jpeg
Frugans Àr vitguldplÀterad vilket kan tyckas konstigt.
Var lite dyrare Àn den i stÄl om jag inte missminner mig och slits fulare och fortare men lystern i vitguldet ansÄgs nog lite stiligare.

Nu mÄste jag rÀtta mig sjÀlv, det stÄr PMP pÄ locket sÄ inte vitguld ÀndÄ, platina?

F2CAEB9F-44C8-4F68-A47E-9E34C783553C.jpeg

Senast Àndrad:
Funderar pÄ en repa till Tokyo under Äret. Vad var nackdelen med Ginza butiken? Pris eller utbud (var det flagshipbutiken?).

Dyrt och ingen rabatt, butiken jag besökte var inte flagship men det var typ 20 Är sedan. GS har en del flagships i Ginza skulle jag tro. PÄ andra stÀllen kan man utöver sedvanligt nedsatt pris fÄ 5 procent billigare ifall man anvÀnder VISA osv, t ex Yodobashi i Shinjuku, Akihabara.

Dyrt och ingen rabatt, butiken jag besökte var inte flagship men det var typ 20 Är sedan. GS har en del flagships i Ginza skulle jag tro. PÄ andra stÀllen kan man utöver sedvanligt nedsatt pris fÄ 5 procent billigare ifall man anvÀnder VISA osv, t ex Yodobashi i Shinjuku, Akihabara.
Grymt tack! KĂ€nner att det kommer bli en del research innan🙂

Frugans Àr vitguldplÀterad vilket kan tyckas konstigt.
Var lite dyrare Àn den i stÄl om jag inte missminner mig och slits fulare och fortare men lystern i vitguldet ansÄgs nog lite stiligare.

Nu mÄste jag rÀtta mig sjÀlv, det stÄr PMP pÄ locket sÄ inte vitguld ÀndÄ, platina?

F2CAEB9F-44C8-4F68-A47E-9E34C783553C.jpeg

Lite extra fint till damerna, platinum stÀmmer bra med min kÀlla av materialkoder. Fanns ju ocksÄ med Cold Cap.

Damklockorna Àr ju idag löjligt billiga förutom VFA. Queen Seiko och modeller med 2220-verk Àr ocksÄ fina om intresset varar.

Kom ihÄg fel gÀllande trycket pÄ den tidiga 45an, hittade bilden, det var inte samma, utan som pÄ sena 44an. Tavlan Àr inte vit som vanligt, utan silver!

IMG_0738.jpeg

Jag Àr sugen pÄ en sbgx355 men gillar inte polerade delarna pÄ lÀnken den kommer pÄ. NÄgon som haft en i handen och tror att den skulle funka med stÄllÀnken som kommer till sbgx261 etc. Tack!

Jag Àr sugen pÄ en sbgx355 men gillar inte polerade delarna pÄ lÀnken den kommer pÄ. NÄgon som haft en i handen och tror att den skulle funka med stÄllÀnken som kommer till sbgx261 etc. Tack!
Nu har jag inte haft nÄgon av klockorna i handen, men de ser ut att ha exakt samma boett, sÄ det borde funka.

Om jag hade haft en SBGX261 hade jag gÀrna bytt lÀnk med dig, dÄ jag föredrar den femdelade lÀnken.

Tillbaka
Topp