• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Jag Àr sugen pÄ en sbgx355 men gillar inte polerade delarna pÄ lÀnken den kommer pÄ. NÄgon som haft en i handen och tror att den skulle funka med stÄllÀnken som kommer till sbgx261 etc. Tack!
 
Jag Àr sugen pÄ en sbgx355 men gillar inte polerade delarna pÄ lÀnken den kommer pÄ. NÄgon som haft en i handen och tror att den skulle funka med stÄllÀnken som kommer till sbgx261 etc. Tack!
Nu har jag inte haft nÄgon av klockorna i handen, men de ser ut att ha exakt samma boett, sÄ det borde funka.

Om jag hade haft en SBGX261 hade jag gÀrna bytt lÀnk med dig, dÄ jag föredrar den femdelade lÀnken.
 
Grymt tack! KĂ€nner att det kommer bli en del research innan🙂

Du ska gÄ till GS butiken i Ginza pÄ morgonen för dÄ gÄr alla klockor exakt lika pÄ sekunden.
Varje morgon innan öppning drar dom upp alla klockor stÀller dom vilket mÄste ta sin lilla tid.
Kanske bara jag, men det Àr riktigt hÀftigt.
Senare pÄ dagen nÀr folk har klÀmt och dragit ut kronan o.s.v. Àr det inte lika kul.
Vet inte hur dom gör i Wako butiken men jag tror inte det.
 
Nu har jag inte haft nÄgon av klockorna i handen, men de ser ut att ha exakt samma boett, sÄ det borde funka.

Om jag hade haft en SBGX261 hade jag gÀrna bytt lÀnk med dig, dÄ jag föredrar den femdelade lÀnken.
Ja exakt, boetten ska inte va nÄgot problem. Funderar bara pÄ skillnaderna i material kommer se konstigt ut
 
Ja exakt, boetten ska inte va nÄgot problem. Funderar bara pÄ skillnaderna i material kommer se konstigt ut
OK, jag noterade inte att SBGX355 Àr i titan. DÄ skulle inte jag ha satt pÄ en stÄllÀnk. Dels för att det blir en fÀrgskillnad, dels för att en viktig fördel med titan (den lÄga vikten) gÄr om intet om man sÀtter dit en tung stÄllÀnk.
 
Funderar pÄ en repa till Tokyo under Äret. Vad var nackdelen med Ginza butiken? Pris eller utbud (var det flagshipbutiken?).

Dyrt och ingen rabatt, butiken jag besökte var inte flagship men det var typ 20 Är sedan. GS har en del flagships i Ginza skulle jag tro. PÄ andra stÀllen kan man utöver sedvanligt nedsatt pris fÄ 5 procent billigare ifall man anvÀnder VISA osv, t ex Yodobashi i Shinjuku, Akihabara.
Isetan i Shinjuku Ă€r lite ”finare” Ă€n Yodobashi och gav mig 5% rabatt med ett Guest kort som vi fixade i samband med köp. Det var iofs Seiko och inte Grand men bör gĂ€lla hela varuhuset. Taxfree pĂ„ det ger ca vĂ€l ca 13-14 % totalt ner frĂ„n listpriset.
 
Gratulerer. :) Fruens hilser.


IMG_9975.jpeg

IMG_9976.jpeg
Milsvid skillnad! GS har klass
 
Jag Àr sugen pÄ en sbgx355 men gillar inte polerade delarna pÄ lÀnken den kommer pÄ. NÄgon som haft en i handen och tror att den skulle funka med stÄllÀnken som kommer till sbgx261 etc. Tack!
Ja den passar. FrÄgan Àr hur det gör sig med stÄllÀnken mot titanboetten? Jag gillar ocksÄ den tredelade bÀttre Àn den femdelade med de polerade smala mittlÀnkarna, men av anledningen att jag tycker den kÀnns lite sportigare i sin enkelhet. Den femdelade Àr helt jÀmntjock, den tredelade har en ledning i mittlÀnken som gör att den ofta stÄr ut lite. BÄda Àr bekvÀma...
Om du nu endast ogillar den blanka poleringen Àr det ju inga större problem att borsta hela lÀnken, det Àr ingen hÄrdhetsbehandling pÄ dessa
 
Ja den passar. FrÄgan Àr hur det gör sig med stÄllÀnken mot titanboetten? Jag gillar ocksÄ den tredelade bÀttre Àn den femdelade med de polerade smala mittlÀnkarna, men av anledningen att jag tycker den kÀnns lite sportigare i sin enkelhet. Den femdelade Àr helt jÀmntjock, den tredelade har en ledning i mittlÀnken som gör att den ofta stÄr ut lite. BÄda Àr bekvÀma...
Om du nu endast ogillar den blanka poleringen Àr det ju inga större problem att borsta hela lÀnken, det Àr ingen hÄrdhetsbehandling pÄ dessa
Att borsta den har jag inte ens tÀnkt pÄ, men det Àr ju sÄklart lösningen. Tack, nu ska jag köpa ny klocka :)!
 
Att borsta den har jag inte ens tÀnkt pÄ, men det Àr ju sÄklart lösningen. Tack, nu ska jag köpa ny klocka :)!
Det Àr kanske inte helt enkelt att borsta enbart dessa smala bitar, och att fÄ det att se likadant ut som pÄ bitarna intill. Det Àr ju mÀsterhantverkare med Äratal av trÀning som utför borstningen i GS studios. Du kanske borde testa att leva med lÀnken i originalskick innan du modifierar den? Om du vill testa att borsta sjÀlv, börja dÄ pÄ en av de lÀnkbitar som inte anvÀnds. Om man borstar hela lÀnken Àr det nog svÄrt att fÄ det lika vackert som den fantastiska borstningen i original.

PÄ just titanlÀnkarna Àr det ett speciellt samspel mellan polerade och borstade ytor. De polerade ytorna Àr ganska lika stÄl, men lite mörkare i vissa vinklar. De borstade ytorna Àr lite mer grÄ, som titan ofta Àr. Personligen gillar jag detta samspel, men sÄ gillar jag ju sjÀlva designen hos den femdelade lÀnken, bÄde i stÄl och titan.

Det Àr tyvÀrr jÀttesvÄrt att fÄnga dessa nyansskillnader i ett foto, men hÀr Àr ett försök. Titan Àr till vÀnster, sÄ klart.

PXL_20240726_095350469_crop.jpg
 
Senast Àndrad:
Jag Àr sugen pÄ en sbgx355 men gillar inte polerade delarna pÄ lÀnken den kommer pÄ. NÄgon som haft en i handen och tror att den skulle funka med stÄllÀnken som kommer till sbgx261 etc. Tack!

Ja exakt, boetten ska inte va nÄgot problem. Funderar bara pÄ skillnaderna i material kommer se konstigt ut

Ja den passar. FrÄgan Àr hur det gör sig med stÄllÀnken mot titanboetten? Jag gillar ocksÄ den tredelade bÀttre Àn den femdelade med de polerade smala mittlÀnkarna, men av anledningen att jag tycker den kÀnns lite sportigare i sin enkelhet. Den femdelade Àr helt jÀmntjock, den tredelade har en ledning i mittlÀnken som gör att den ofta stÄr ut lite. BÄda Àr bekvÀma...
Om du nu endast ogillar den blanka poleringen Àr det ju inga större problem att borsta hela lÀnken, det Àr ingen hÄrdhetsbehandling pÄ dessa
Det finns en jĂ€mförelse lĂ€ngre upp i trĂ„den :) - https://klocksnack.se/threads/🩁-grand-seiko-trĂ„den.15945/page-634#post-4790781
 
Eller pÄ lÀder... fembitarslÀnken verkar lite knepig att stÀlla in, och dÄ Àr man tillbaka till frÄgan om var mikrojusteringarna Àr...
Om man saknar mikrojustering hos en lÀnk, Àr man dÄ nöjd med ett lÀderband?

Personligen har jag större problem med mina band med c-spÀnne (anvÀnder inte lÀder, men har flera armband i gummi, canvas och sailcloth) Àn med mina lÀnkarmband, avseende justeringsmöjlighet.

AlltsÄ allvarligt, hur gör ni med lÀderbanden? Gör ni extrahÄl, eller tycker ni inte att det inte Àr sÄ noga med passformen hos dem som med lÀnkarmband?
 
Om man saknar mikrojustering hos en lÀnk, Àr man dÄ nöjd med ett lÀderband?

Personligen har jag större problem med mina band med c-spÀnne (anvÀnder inte lÀder, men har flera armband i gummi, canvas och sailcloth) Àn med mina lÀnkarmband, avseende justeringsmöjlighet.

AlltsÄ allvarligt, hur gör ni med lÀderbanden? Gör ni extrahÄl, eller tycker ni inte att det inte Àr sÄ noga med passformen hos dem som med lÀnkarmband?

En mjuk och följsam lÀnk, i rÀtt lÀngd rÀcker för mig. Hellre ett tunnt lÄs Àn massa justeringsmöjligheter. Behöver ingen sÀkerhetsklaff heller.

Hur gör ni med klÀder, knÀpper upp tvÄ knappar i gylfen efter lunch? Tar av slipsen? Bara klÀder med syntetisk strech?

Kanske lösningen Àr ett expanderande band, de var populÀra pÄ 70/80-tal. Rekommenderar vintage Elmitex.
 
Om man saknar mikrojustering hos en lÀnk, Àr man dÄ nöjd med ett lÀderband?

Personligen har jag större problem med mina band med c-spÀnne (anvÀnder inte lÀder, men har flera armband i gummi, canvas och sailcloth) Àn med mina lÀnkarmband, avseende justeringsmöjlighet.

AlltsÄ allvarligt, hur gör ni med lÀderbanden? Gör ni extrahÄl, eller tycker ni inte att det inte Àr sÄ noga med passformen hos dem som med lÀnkarmband?
Just om titanklockan: om man inte gillar original-lÀnken sÄ kanske lÀder kan vara ett alternativ om det Àr svÄrt att hitta en alternativ lÀnk, sÄ alltsÄ mer om visuella aspekter. Sen tycker jag sjÀlv generellt att det Àr snyggare med lÀder Àn lÀnk men trivs bÀttre med lÀnk nÀr det Àr varmt och svettigt.

Och bra frÄga om passformen: jag gör inga extra hÄl men vill ha band dÀr hÄlen sitter hyfsat nÀra, och kanske inte sÄ dÄlig jÀmförelse med att ta av slipsen: typ bÀra klockan lite lösare efter att man slagit sig ner i en flygstol eller dylikt
 
Man börjar bli gammal, för gammal...
Har senaste veckorna suktat loch kollat runt lite efter en tidig 614x-8000 med tidiga tavlan utan 3600.
Har tyckt att det Àr konstigt att jag inte hade en trots att det Àr mer eller mindre obligatoriskt i en GS samling.
Men igÄr kvÀll slant jag förbi en gammal trÄd hÀr pÄ KS och upptÀckte att jag hade en!
Ren inbillning alltsÄ och lÀttja att inte ens titta i mina lÄdor.

Men idag Àr jag glad.

A5C6592F-886A-4493-9545-C6FB5C866928.jpeg
 
Tillbaka
Topp