• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Dagens, skiftar snyggt i olika blÄ kulörer vid direkt solljus men oftas bara mörktrÄkblÄ.

9A705B9A-A619-4AEB-A8CA-D6075E5EB34A.jpeg
 
Jag var inne pÄ Bergströms igÄr och sÄg Grand Seiko "in the flesh" för första gÄngen. Bilder talar inte hela sanningen. Det Àr verkligen en kocka man mÄste uppleva för att fÄ en uppskattning för det.

Jag har bara slÀngt ett öga pÄ dom och gillat GS.
Efter ett spontanbesök hos urkrÀngaren och prov runt handleden, sÄ blev det köp.
Ett av de bÀsta impulsköpen jag gjort utan Ängest efterÄt.
 

Nytt i samlingen​

Den hÀr gÄngen har jag tagit ut svÀngarna lite och skaffat en klocka som ligger lite utanför mittfÄran hos GS, SBGC275.

Tavlan Àr svÄr att ge rÀttvisa i ett foto. FÀrgen skiftar mellan orange, nÀstan brunaktig, djupröd och cerise, beroende pÄ betraktningsvinkel.

PXL_20240802_152332582_crop.jpg

PXL_20240802_153515980_crop.jpg
 

Nytt i samlingen​

Den hÀr gÄngen har jag tagit ut svÀngarna lite och skaffat en klocka som ligger lite utanför mittfÄran hos GS, SBGC275.

Tavlan Àr svÄr att ge rÀttvisa i ett foto. FÀrgen skiftar mellan orange, nÀstan brunaktig, djupröd och cerise, beroende pÄ betraktningsvinkel.

PXL_20240802_152332582_crop.jpg

PXL_20240802_153515980_crop.jpg

Jag tyckte tavlan och blinget frÄn index var riktigt grymt nÀr jag sÄg den.
 

Nytt i samlingen​

Den hÀr gÄngen har jag tagit ut svÀngarna lite och skaffat en klocka som ligger lite utanför mittfÄran hos GS, SBGC275.

Tavlan Àr svÄr att ge rÀttvisa i ett foto. FÀrgen skiftar mellan orange, nÀstan brunaktig, djupröd och cerise, beroende pÄ betraktningsvinkel.

PXL_20240802_152332582_crop.jpg

PXL_20240802_153515980_crop.jpg


Den dÀr verkar galen!
Upplevs den som stor pÄ armen?
Jag lÀngtar efter att fÄ uppleva de omtalade fÀrgskiftningarna i verkligheten.
 
Den dÀr verkar galen!
Upplevs den som stor pÄ armen?
Jag lÀngtar efter att fÄ uppleva de omtalade fÀrgskiftningarna i verkligheten.
Den Àr stor pÄ armen om man jÀmför med klockor pÄ 40-42 mm. 44,5 mm i diameter och 16,8 mm tjock.

Jag har inga som helst problem med storleken pÄ min handled som Àr 18 cm, men dÄ Àr jag inte sÀrskilt representativ. Jag Àr van vid mina Planet ocean-kronografer som Àr Ànnu större, 45,5 mm och 19 mm tjocka.

Om jag ska försöka ge en objektiv beskrivning, sÄ tror jag att den kan funka för ganska mÄnga som inte har timmerstockar till handleder. Liksom alla GS Àr undersidan av boetten vÀldigt mjukt formad. LÀnken Àr ledad nÀra bandstiften och kan sÄledes gÄ rakt ner frÄn boettens ytterkant. LÀnken har liksom alla GS vÀl slipade kanter, vilket Àr viktigt för komforten. Och mikrojusteringen Àr vÀldigt bra. Jag har lÀnken justerad ganska tajt, och slÀpper ut mikrojusteringen ett hack eller tvÄ nÀr det Àr varmt. Att klocka och lÀnk Àr av titan bidrar ocksÄ till komforten. Vikten ligger pÄ 150 gram med justerad lÀnk. Om den var i stÄl och vÀgde 80-100 gram mer skulle jag vara mer försiktig att rekommendera den till andra. Min stÄl-PO vÀger 245 gram, och den har vissa brister i komforten, delvis beroende pÄ vikten, men ocksÄ pÄ grund av att Omega inte har lika bekvÀma lÀnkar som GS.

PXL_20240803_081024820_crop.jpg
 
Senast Àndrad:
HÀr Àr ett nytt försök att fÄnga fÀrgen pÄ urtavlan hos SBGC275. I fullt dagsljus, nÀr man tittar ganska rakt pÄ tavlan fÄr den en djupröd fÀrg som drar Ät cerise. Ibland Àr den riktigt starkt cerise, men det har jag inte lyckats fota Ànnu.

FÀrgen varierar dels med ljusstyrkan, dels med betraktningsvinkeln. Dessutom verkar det som att vissa fÀrger som Àr tydliga för ögat av nÄgon anledning inte fÄngas av kameror!

PXL_20240805_073052716_crop.jpg
 
HÀr Àr ett nytt försök att fÄnga fÀrgen pÄ urtavlan hos SBGC275. I fullt dagsljus, nÀr man tittar ganska rakt pÄ tavlan fÄr den en djupröd fÀrg som drar Ät cerise. Ibland Àr den riktigt starkt cerise, men det har jag inte lyckats fota Ànnu.

FÀrgen varierar dels med ljusstyrkan, dels med betraktningsvinkeln. Dessutom verkar det som att vissa fÀrger som Àr tydliga för ögat av nÄgon anledning inte fÄngas av kameror!

PXL_20240805_073052716_crop.jpg
Hopplöst att fota GS... Frustrerande att inte riktigt kunna förmedla hur snygga dom Àr i verkligheten.
1000005038.jpg
 
Hej,

Dyker rÀtt in i denna trÄd igen. Hur funkar det nu - om man vill kolla tÀthet, göra service etc. pÄ en GS, dÄ gÄr man till Krons/Nymans om man bor i Stockholm? De kan vÀl inte serva GS sjÀlva utgÄr jag frÄn, sÄ blir vÀl transport ut i Europa nÄgonstans?

Var kanske inte sÄ annorlunda förut, men undrar ÀndÄ hur ni gör....
 
Hej,

Dyker rÀtt in i denna trÄd igen. Hur funkar det nu - om man vill kolla tÀthet, göra service etc. pÄ en GS, dÄ gÄr man till Krons/Nymans om man bor i Stockholm? De kan vÀl inte serva GS sjÀlva utgÄr jag frÄn, sÄ blir vÀl transport ut i Europa nÄgonstans?

Var kanske inte sÄ annorlunda förut, men undrar ÀndÄ hur ni gör....
Trycktest kan vem som helst göra med utrustningen.

Klockan skickas till NederlÀnderna för service.
Kontakta AD eller GS servicecenter direkt, finns kontaktuppgifter pÄ webbplatsen.
 
Hej alla kunniga,

Jag gillar verkligen GS dykare. Det Ă€r dock rĂ€tt svĂ„rt att följa modellerna. Det har funnits kvartsmodeller, nu borta. Sen fanns det 600m Hi Beats, de verkar ocksĂ„ borta. Om man inte vill flĂ€ska ivĂ€g storbelopp pĂ„ Evolution-9-modellen sĂ„ verkar det vara Sportkollektionens dykare som gĂ€ller. Snurras det alltid sĂ„ hĂ€r friskt i GS-sortimentet? Är dykarna inte populĂ€ra/sĂ€ljer de inte eller vad...?
 
Hej alla kunniga,

Jag gillar verkligen GS dykare. Det Ă€r dock rĂ€tt svĂ„rt att följa modellerna. Det har funnits kvartsmodeller, nu borta. Sen fanns det 600m Hi Beats, de verkar ocksĂ„ borta. Om man inte vill flĂ€ska ivĂ€g storbelopp pĂ„ Evolution-9-modellen sĂ„ verkar det vara Sportkollektionens dykare som gĂ€ller. Snurras det alltid sĂ„ hĂ€r friskt i GS-sortimentet? Är dykarna inte populĂ€ra/sĂ€ljer de inte eller vad...?
Ja, det har varit ganska stor omsÀttning av modeller i sortimentet genom Ären. Grand Seiko tillverkar ju en en ganska liten volym klockor per Är, kanske 50 000 till 60 000 klockor. Med över 100 modeller i sortimentet blir det inte sÄ mÄnga exemplar av varje klocka. Jag gissar att de största storsÀljarna tillverkas i nÄgot tusental klockor per Är, medan ett stort antal modeller kanske bara sÀljer i hundra exemplar.

Givet dessa volymer kan jag inte tÀnka mig att samtliga modeller Àr i produktion parallellt, samtidigt. Jag gissar att de tillverkar modellerna i batchar. Om en modell sÀljer dÄlligt ska det nog mycket till för att de ska göra en ny batch. DÄ blir det vÀl i stÀllet att de gör en batch av en ny modell för att se om den kan bli en storsÀljare.

Det finns sÀkert nÄgon hÀr som har djupare insikter i Grand Seikos produktion, kanske @yonsson, som ju varit pÄ plats i deras studios?

För att ge ett mer direkt svar pĂ„ din frĂ„ga: Det verkar som SBGA461/463 och SBGH289/291 (och deras snarlika föregĂ„ngare) Ă€r de permanenta dykmodellerna. Övriga kommer och gĂ„r.
 
Ja, det har varit ganska stor omsÀttning av modeller i sortimentet genom Ären. Grand Seiko tillverkar ju en en ganska liten volym klockor per Är, kanske 50 000 till 60 000 klockor. Med över 100 modeller i sortimentet blir det inte sÄ mÄnga exemplar av varje klocka. Jag gissar att de största storsÀljarna tillverkas i nÄgot tusental klockor per Är, medan ett stort antal modeller kanske bara sÀljer i hundra exemplar.

Givet dessa volymer kan jag inte tÀnka mig att samtliga modeller Àr i produktion parallellt, samtidigt. Jag gissar att de tillverkar modellerna i batchar. Om en modell sÀljer dÄlligt ska det nog mycket till för att de ska göra en ny batch. DÄ blir det vÀl i stÀllet att de gör en batch av en ny modell för att se om den kan bli en storsÀljare.

Det finns sÀkert nÄgon hÀr som har djupare insikter i Grand Seikos produktion, kanske @yonsson, som ju varit pÄ plats i deras studios?

För att ge ett mer direkt svar pĂ„ din frĂ„ga: Det verkar som SBGA461/463 och SBGH289/291 (och deras snarlika föregĂ„ngare) Ă€r de permanenta dykmodellerna. Övriga kommer och gĂ„r.
Tack - bra svar. Jo, det kÀnns logiskt med setupen kring modellerna som du nÀmner. Springdrive resp HI-beat i samma design och i stÄl/titan. Verkar ju vara en design som hÄller som de sjÀlva skriver pÄ sin sida... De verkar ju heller inte lyssna pÄ de som vill ha mindre dykare. Alla har ju varit ganska kraftiga tingestar. Men lite förvÄnad över att quartz-dykaren försvann - verkar uppskattad. Likadant med 600m, men kanske var för extrem...
 
Tillbaka
Topp