• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Det hÀr betyder att jag snart skiter i arbete och drar hem

IMG_1476.jpeg

KjÞpte 2 stk. originale alligator fra AD (matt og sort) til SBGY011 og SBGW283. Dette er samme originalreim som er pÄ SBGW231. Dvs. matt, sort aligator som er passe lengde (ikke latterlig lang som pÄ mange andre GS). Perfekt Ä ha tre like og korte matte alligator pÄ disse tre klokkene.

1uyomHkIKzJ738rsiGOcF0A2ULlPRUL87Q6MD1wW.png-2-kopi.png

Senast Àndrad:
KjÞpte 2 stk. originale alligator fra AD (matt og sort) til SBGY011 og SBGW283. Dette er samme originalreim som er pÄ SBGW231. Dvs. matt, sort aligator som er passe lengde (ikke latterlig lang som pÄ mange andre GS). Perfekt Ä ha tre like og korte matte alligator pÄ disse tre klokkene.

För att alla vara mattsvarta (och i samma lÀngd) Àr dom ÀndÄ vÀldigt olika.. Snygg line-up :)

Snyggt! Denna bild fick mig att direkt springa till klocklĂ„dan för att byta frĂ„n Rolex till SBGW231, dock pĂ„ Molequin😉 Vilken Ă€r din favorit av dessa tre olika men vĂ€ldigt liknande klockor?
IMG_1007.jpeg

Snyggt! Denna bild fick mig att direkt springa till klocklĂ„dan för att byta frĂ„n Rolex till SBGW231, dock pĂ„ Molequin😉 Vilken Ă€r din favorit av dessa tre olika men vĂ€ldigt liknande klockor?
IMG_1007.jpeg
SBGW231 er jo en klassiker. SBGW283 er flott med sin lyseblÄ urskive. Disse to har en flott mekanisk lyd under manuelt opptrekk. SBGY011 er klassisk med 44GS og manuell Spring Drive, som dessverre ikke har den mekaniske lyden under opptrekk. Beholde kun én? Trolig SBGY011, fordi den er sÄ klassisk i designet med sin 44GS urkasse (boett) og Spring Drive. Innen SBGW 2xx finnes det sÄ mange varianter at de alle ikke er sÄ spesielle. SBGY011 er unik.

Men, SBGW231 og SVGW283 gir mer ekte "mekanisk" fĂžlelse. Hadde angret uansett hvilken jeg hadde valgt.

;)

• Like
Reactions: mmh
SBGW231 er jo en klassiker. SBGW283 er flott med sin lyseblÄ urskive. Disse to har en flott mekanisk lyd under manuelt opptrekk. SBGY011 er klassisk med 44GS og manuell Spring Drive, som dessverre ikke har den mekaniske lyden under opptrekk. Beholde kun én? Trolig SBGY011, fordi den er sÄ klassisk i designet med sin 44GS urkasse (boett) og Spring Drive. Innen SBGW 2xx finnes det sÄ mange varianter at de alle ikke er sÄ spesielle. SBGY011 er unik. Men, SBGW231 og SVGW283 gir mer ekte "mekanisk" fÞlelse. Hadde angret uansett hvilken jeg hadde valgt. ;)
Ok, tack för din analys! Vilken tur att du har alla tre och hoppas att du aldrig behöver vÀlja bort nÄgon av dem ;)

Ok, tack för din analys! Vilken tur att du har alla tre och hoppas att du aldrig behöver vÀlja bort nÄgon av dem ;)
SBGY011 Àr vÀldigt intressant, som en av fÄ (den enda?) 44GS i elegance-kollektionen, med mer slimmad tjocklek.

Medan jag kÀnner ett visst sug efter denna undrar jag om den Àr relevant om man redan har en 44GS i heritage-kollektionen? Vad sÀger du @loevhagen?

SBGY011 Àr vÀldigt intressant, som en av fÄ (den enda?) 44GS i elegance-kollektionen, med mer slimmad tjocklek.

Medan jag kÀnner ett visst sug efter denna undrar jag om den Àr relevant om man redan har en 44GS i heritage-kollektionen? Vad sÀger du @loevhagen?
GS sine klokker er ikke akkurat verdens tynneste, som vi allerede vet. SBGY011 er imidlertid kun 10,5mm tykk, og desidert den tynneste i kolleksjonen, der alle andre er automatiske (utenom SBGW219, som er 11,6mm tykk). SĂ„, SBGY011 virker som en noenlunde unik klokke fra GS.

Bonus er at den har WR 10bar, sÄ man kan ha den pÄ nato / gummi og bade med den hvis man vil.

_1270144-3.png

Senast Àndrad:
Antagligen ett av Seikos bottenapp nÀr det gÀller boettformen men gillar tavla och visare och lÀnk.

F28BA118-A8BB-415A-8690-50A94B7D34AB.jpeg
CF66334B-4883-4014-A12B-9A7E88279368.jpeg
Cool, den har jag aldrig sett tidigare. Har du mer info om klockan?

Skulle platsa hÀr:

Eller kanske hÀr:

Cool, den har jag aldrig sett tidigare. Har du mer info om klockan?

Skulle platsa hÀr:

Eller kanske hÀr:

Som synes 6146 verk och den hÀr tillverkad 69, tiden dÄ Seiko lÄg pÄ topp.
Den hÀr var antagligen blÄ nÀr den var ny och dom finns Àven som vita och dom
tavlorna fÄr ovanligt ofta en gul eller brun nyans.
om jag inte missminner mig kom dom endast pÄ lÀnk vilket ofta saknas nu.
En del GS kÀnnare menar att ovansidan inte ska vara polerad pÄ dom hÀr utan och
alltid ha cirkulÀra sliprepor.
Jag Àr inte helt övertygad om det men den diskussionen tar vi inte hÀr.

Nu kanske jag svĂ€r i kyrkan, och jag vet att det hĂ€r kan vara klubben för inbördes beundran (vilken jag ingĂ„r i), men börjar inte GS pruktbeskrivningar kĂ€nnas lite vĂ€l pretentiösa? 🙄
HÄller med om att de Àr vÀl pretentiösa men jag skulle nog vilja sÀga att de varit det lÀnge. SjÀlv lÀser jag dem sÀllan lÀngre utan nöjer mig med att njuta av hantverket och strunta helt i vilken bergsida och Ärstid det ska Äterskapa. :)

Nu kanske jag svĂ€r i kyrkan, och jag vet att det hĂ€r kan vara klubben för inbördes beundran (vilken jag ingĂ„r i), men börjar inte GS pruktbeskrivningar kĂ€nnas lite vĂ€l pretentiösa? 🙄

En kort förklaring hade rĂ€ckt utan att behöva fördjupa sig med ”mĂ„lande” ord.
Personligen kan jag gÀrna ha Lake Suwa, Lake Suwa before dawn eller andra namn.
NÄgon fördjupning behövs inte mer Àn att det kan vara nÄgon slags kuriosa i ett eller annat hÀfte frÄn GS

All marketing ska vÀl tas med en nypa salt. Men jag gillar det, och tror det sÀljer klockor. I en Àndlös flod av nya modeller sÄ Àr det viktigt att fÄnga uppmÀrksamheten genom storytelling.

SÀg att du som kund vÀljer mellan dessa tvÄ i en butik.

Den ena tavlan Àr röd med en sunburstfinish, och lanserades kanske för att Rolex slÀppte fÀrgglada modeller.
IMG_0879.jpeg

Den andra kan man lyssna pĂ„ lĂ€nge om var de blir producerade, hur landskapet och naturen ser ut i nĂ€rheten, de mĂ„nga steg tavlorna gĂ„r igenom i tillverkningen. Poleringen, kulturen, hantverkstraditionen. Man transporteras till en plats och en kĂ€nsla, det blir mer Ă€n nĂ„got att ha pĂ„ armen. ”Red dawn” eller ”Hotaka sunrise” Ă€r ju ganska hĂ€ftigt ocksĂ„ om den nu fĂ„r nĂ„got sĂ„nt namn.
IMG_0876.jpeg

Men det jag dÀremot tycker GS inte bör glömma bort Àr de enklare tavlorna i silver, vitt, mörkblÄtt eller kanske svart. Bara lÄta hantverket tala, lite enkelt och trÄkigt kan vara tidlöst och elegant.

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp