• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

IMG_1155.jpeg

GrĂ„, mörk morgon krĂ€ver lite guld och sprakande tavla đŸ˜ŽđŸŒ»
 
Nyligen blivit med en SBGA231 till ett förmÄnligt pris men inser att jag skulle behöva en lÀnkbit eller tvÄ för att den ska sitta fint pÄ min handled. NÄgon som har nÄgot tips pÄ att fÄ tag pÄ detta?
Har mailat Bergströms i Malmö (nÀrmast mig) men inte fÄtt nÄgot svar överhuvudtaget.
IMG_5684.jpeg
 
Nyligen blivit med en SBGA231 till ett förmÄnligt pris men inser att jag skulle behöva en lÀnkbit eller tvÄ för att den ska sitta fint pÄ min handled. NÄgon som har nÄgot tips pÄ att fÄ tag pÄ detta?
Har mailat Bergströms i Malmö (nÀrmast mig) men inte fÄtt nÄgot svar överhuvudtaget.
IMG_5684.jpeg
Dom brukar vara fett sega pÄ mail. BÀsta Àr att ringa eller ett besök.
 
Jag Àr sugen pÄ SBGV245 och SBGX341. De finns i princip utslutande bara till salu i Japan, sÄ till frÄga. NÄgon av er som handlat ifrÄn Japan pÄ C24?

Jag testade att köra Tullverkets snurra och rĂ€kna vad det skulle kosta med moms och liknande. Är det hyfsat tillförlitligt? Hur lĂ„ng tid tog det ungefĂ€r?
 
Jag Àr sugen pÄ SBGV245 och SBGX341. De finns i princip utslutande bara till salu i Japan, sÄ till frÄga. NÄgon av er som handlat ifrÄn Japan pÄ C24?

Jag testade att köra Tullverkets snurra och rĂ€kna vad det skulle kosta med moms och liknande. Är det hyfsat tillförlitligt? Hur lĂ„ng tid tog det ungefĂ€r?
C24 Àr generellt ganska dyrt. Kanske inte gÀllande GS i Japan, men vÀrt att ha koll pÄ. Kolla tex Buyee som Àr en vÀlfungerande proxytjÀnst. @ekke har tagit fram en finfin guide

 
C24 Àr generellt ganska dyrt. Kanske inte gÀllande GS i Japan, men vÀrt att ha koll pÄ. Kolla tex Buyee som Àr en vÀlfungerande proxytjÀnst. @ekke har tagit fram en finfin guide

Jag har testat proxytjÀnsten zenmarket.jp med god erfarenhet. De ger jÀttebra service och emballerar oerhört vÀl.

Se dock upp med om sÀljaren Àr en privatperson eller en butik. Om du köper av en butik sÄ lÀggs det pÄ 10 procent japansk moms eftersom köparen Àr inhemsk (proxytjÀnsten). Man fÄr alltsÄ betala bÄde japansk och svensk moms. Flera klockor som jag tittat pÄ verkar vara billigare att köpa via Chrono24, dÄ klockorna i det fallet sÀljs för export, och ingen japansk moms lÀggs pÄ. Jag har sett samma annonser pÄ Yahoo Japan och Chrono24, dÀr det Àr billigare via Chrono24, troligtvis pÄ grund av skillnaden i moms. HÀr Àr ett exempel:



Men jag har inte sjÀlv testat att köpa frÄn Japan via Chrono24, sÄ jag vet inte hur bra det funkar. Men jag kommer troligtvis inte att köpa nÄgon mer dyr klocka frÄn en butik via proxy, just pÄ grund av detta. Jag har gjort sÄ en gÄng, innan jag var uppmÀrksam pÄ skillnaden i moms.

Vid köp av privatperson (med bra omdöme hos Yahoo) skulle jag inte tveka att anvÀnda Zenmarket igen.
 
Senast Àndrad:
Jag Àr sugen pÄ SBGV245 och SBGX341. De finns i princip utslutande bara till salu i Japan, sÄ till frÄga. NÄgon av er som handlat ifrÄn Japan pÄ C24?

Jag testade att köra Tullverkets snurra och rĂ€kna vad det skulle kosta med moms och liknande. Är det hyfsat tillförlitligt? Hur lĂ„ng tid tog det ungefĂ€r?
Jag har köpt direkt frÄn handlare i Japan vid minst fyra gÄnger och det har alltid gÄtt bra. Jag har dessutom kunnat pruta en del genom att pÄ ett vÀnligt sÀtt sÀga att jag frÄgat flera likvÀrdiga alternativ och kommer vÀlja den med lÀgst pris inkl express-frakt. Tror det Àr relativt safe sÄ lÀnge man hÄller sig till vÀlrenommerade handlare. Sist jag köpte gjorde jag klart köpet pÄ fredag och fick leveransavisering frÄn DHL pÄ söndag kvÀll. HÀmtade ut pÄ mÄndag! Sjukt!

Vad gÀller pris Àr det enkelt att rÀkna. Tull Àr peanuts sÄ det Àr momsen pÄ 25% som behöver tas hÀnsyn till. Var vaksam pÄ aviseringen frÄn fraktbolaget. Dom sköter ju hanteringen av moms o tull och ibland (oftast?) sÄ vill dom ha pengar INNAN dom slÀpper klockan frÄn tullen. DÄ behöver du vara lite vaksam pÄ att du mÄste betala 25% till fraktbolaget för att leveransen skall gÄ vidare. Detta kan kÀnnas lite lurigt. Jag vet iaf en gÄng dÄ DHL aviserade detta och jag blev riktigt tveksam till om det var legit eller om nÄgon lyckas snappa upp att jag hade en leverans och försökte sno mig pÄ 25% cash. Det var dock som det skulle....

SÄ jag skulle för egen del inte tveka att bestÀlla igen frÄn Japan direkt givetvis kan man tÀnka sig scenarion dÀr det strular till sig. Det strulade rejÀlt med frakt sista jag hade FedEx som haft enorma administrativa problem lÀnge nu sÄ om du har möjlighet att redan vid köpet krÀva DHL express Àr det bra. UPS har funkat ocksÄ men alltid med den sedvanliga förvirringen om var, nÀr o hur jag kan hÀmta ut skiten. UPS Àr liksom tillförligt kass. Vad gÀller FedEx senast var det dock en annan nivÄ dÀr jag fick Äka till deras sorteringslager och tillsammans med personalen leta efter klockan i en timme.....
 
sablar vad snyggt, understryker min egna ödmjuka Äsikt om att ett snyggt ur alltid Àr snyggare pÄ ett fint band Àn pÄ lÀnk nÀr det gÀller herrklockor

Tack! Framförallt Ă€r det vĂ€ldigt bekvĂ€mt. Ett nato funkar inte riktigt pĂ„ 44GS, men perlon lirar bra i mitt tycke, i alla fall pĂ„ tunnare case. HĂ„ller med om att en rem gör oerhört mycket bĂ„de för utseendet och kĂ€nslan av klockan. Är heller inget större fan av lĂ€nkar.
 
Tillbaka
Topp