• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Flinade lite nÀr importfakturan för lÀnken kom. "Womens fiber dress" har sÀljaren redovisat och totala avgiften gick pÄ 300 spÀnn. Jag har ju ett starkt rÀttspatos i vanliga fall men fÄr vÀl se mellan fingrarna den hÀr gÄngen.
1000005238.jpg
 
Det Àr svÄrt. Nej! Omöjligt att slÄ @kuma-kun.
Inte för att det Àr en ambition men ibland (lÀs: ofta) sÄ smyger sig (lÀs: sköljer över) avundsjukan pÄ.

IgÄr fick jag hem en 5746-7010 som eventuellt kommer ersÀtta den ordentligt patinerade jag redan har.
Den hÀr Àr verkligen inte i perfekt skick men den Àr nÄgra snÀpp upp frÄn min andra.
Och snart kommer Àven en 6146-8000, nÀsta steg pÄ vintage GS-resan.
Det ska bli spÀnnande att uppleva skillnaderna pÄ de tvÄ.

FullSizeRender.jpeg
 
KĂ€nns sĂ„ ikvĂ€ll i Stockholm
 😔
NejdÄ. Det Àr som en sval högsommarkvÀll. Det Àr naturligtvis inte lika ljust som vid midsommar, men det Àr det inte vid medelhavet heller, och dÀr skulle ingen sÀga att sommaren Àr slut.

Dessutom tycker jag att du @loevhagen kan anvÀnda din sommarklocka hela Äret, Àven om Grand Seiko tog fram den för att hylla en viss del av sommaren i den japanska indelningen i 24 Ärstider. Jag anvÀnder min vÄrklocka (SBGA413) precis nÀrsomhelst pÄ Äret.

PXL_20220202_123214725.jpg
 
35 grader sÄ det fick bli klocka med lÀnk idag ochsÄ, lÀder blir lÀtt lite klibbigt och lÀbbigt.
En lite sliten 61 special frÄn 70 och för dom som inte Àr sÄ bevandrade i Àldre GS betyder Special et lite bÀttre justerat verk Àn vanliga GS.


837F44E4-60A4-4A24-8D91-BC08187D53DB.jpeg

8C5C8B53-D684-4422-BF55-554BCCBB3280.jpeg
 
Senast Àndrad:
Det Àr svÄrt. Nej! Omöjligt att slÄ @kuma-kun.
Inte för att det Àr en ambition men ibland (lÀs: ofta) sÄ smyger sig (lÀs: sköljer över) avundsjukan pÄ.

IgÄr fick jag hem en 5746-7010 som eventuellt kommer ersÀtta den ordentligt patinerade jag redan har.
Den hÀr Àr verkligen inte i perfekt skick men den Àr nÄgra snÀpp upp frÄn min andra.
Och snart kommer Àven en 6146-8000, nÀsta steg pÄ vintage GS-resan.
Det ska bli spÀnnande att uppleva skillnaderna pÄ de tvÄ.

FullSizeRender.jpeg
snyggt band, vad Àr det för nÄt? ser ut som en brun nyans
 
Jag vet att det finns en trÄd för armband men jag kÀnner nog ÀndÄ att min frÄga passar bÀttre hÀr.
Jag förvÀrvade nyligen en 5646-7010 och jag har en 6146-8000 pÄ vÀg in.
Jag söker lÀderband liknande de i originalkatalogerna och det Àr svÄrare att hitta Àn man tror!

Har ni nĂ„gra tips pĂ„ var jag lĂ€ttillgĂ€ngligt kan fĂ„ tag i dessa eller liknande eller Ă€r det som brukligt Google som Ă€r min vĂ€n? 😊

IMG_1824.jpeg
IMG_1826.jpeg
IMG_1825.jpeg
IMG_1823.jpeg
 
Jag vet att det finns en trÄd för armband men jag kÀnner nog ÀndÄ att min frÄga passar bÀttre hÀr.
Jag förvÀrvade nyligen en 5646-7010 och jag har en 6146-8000 pÄ vÀg in.
Jag söker lÀderband liknande de i originalkatalogerna och det Àr svÄrare att hitta Àn man tror!

Har ni nĂ„gra tips pĂ„ var jag lĂ€ttillgĂ€ngligt kan fĂ„ tag i dessa eller liknande eller Ă€r det som brukligt Google som Ă€r min vĂ€n? 😊

IMG_1824.jpeg
IMG_1826.jpeg
IMG_1825.jpeg
IMG_1823.jpeg
Tack för att du lyfte frÄgan, jag skulle vilja hitta ett (eller lÄta tillverka ett, made-to-order Àr nog mer realistiskt) som Àr sÄ likt mitt GS-original som möjligt fast kortare dÄ man har en handled som en 7-Äring, LÀderverkstan kanske kan vara nÄgot?
 
Tack för att du lyfte frÄgan, jag skulle vilja hitta ett (eller lÄta tillverka ett, made-to-order Àr nog mer realistiskt) som Àr sÄ likt mitt GS-original som möjligt fast kortare dÄ man har en handled som en 7-Äring, LÀderverkstan kanske kan vara nÄgot?

Det Àr svÄrt med MTO har jag mÀrkt.
Jag har kikat pÄ det men det verkar svÄrt att komma ifrÄn stygnen.

Bandet jag har med pÄ bild ovan verkar ha rÀtt mÄtt dock.
Det kluriga Àr ju inte bar utseendet utan mÄtten.
OriginalspÀnnena ligger i regel pÄ 15mm.
Det Àr jobbigt pÄ min GQ dÀr luggarna ligger pÄ 20mm och originalspÀnnet ligger pÄ 15mm.
 
Jag vet att det finns en trÄd för armband men jag kÀnner nog ÀndÄ att min frÄga passar bÀttre hÀr.
Jag förvÀrvade nyligen en 5646-7010 och jag har en 6146-8000 pÄ vÀg in.
Jag söker lÀderband liknande de i originalkatalogerna och det Àr svÄrare att hitta Àn man tror!

Har ni nĂ„gra tips pĂ„ var jag lĂ€ttillgĂ€ngligt kan fĂ„ tag i dessa eller liknande eller Ă€r det som brukligt Google som Ă€r min vĂ€n? 😊

IMG_1824.jpeg
IMG_1826.jpeg
IMG_1825.jpeg
IMG_1823.jpeg

Originalbanden var tunna, utan foder, i krokodil 18/15mm. Finns en del Seiko pÄ Yahoo Japan Auctions, men det Àr begrÀnsningar av export för exotiska skinn. Kalvskinn med prÀglat mönster finns ocksÄ, som det du visade och Àr bara att klicka hem. Jag Àr inte sÄ imponerad av kvalitéten pÄ nÄgon av dessa.

Som nÀmnt finns det möjlighet att göra MTO, men vÀljer man krokodil sÄ drar priset fort ivÀg och dÀr törs jag inte sÀga hur importeglerna ser ut. @Ragnr eller japanska Curious Curio / Accurate Form gör bra band i andra skinntyper.
 
Senast Àndrad:
@Ragnr skulle vara mitt tips dÄ det gÀller mto

Det Àr svÄrt med MTO har jag mÀrkt.
Jag har kikat pÄ det men det verkar svÄrt att komma ifrÄn stygnen.

Bandet jag har med pÄ bild ovan verkar ha rÀtt mÄtt dock.
Det kluriga Àr ju inte bar utseendet utan mÄtten.
OriginalspÀnnena ligger i regel pÄ 15mm.
Det Àr jobbigt pÄ min GQ dÀr luggarna ligger pÄ 20mm och originalspÀnnet ligger pÄ 15mm.
MÄtt, och utan sömmar Àr inga problem med kontaktlim. Men just alligator/krokodil Àr svÄrt att fÄ till rÀtt av flera olika orsaker, sÄ dÀr kan jag tyvÀrr inte vara till hjÀlp..
 
Men skulle det gÄ att göra nÀrmast identiska band som GS-original om det handlar vanligt lÀder?
Jag stĂ€ller mig pĂ„ @Senpai s sida, Ă€r original verkligen nĂ„got att strĂ€va efter? Jag har nĂ„gra gamla original liggandes som aldrig bĂ€rs. Dom Ă€r helt enkelt varken lika bekvĂ€ma eller snygga som de dom blivit ersatta av. Tunn högblank krokodil tenderar att bĂ„de se och kĂ€nnas plastigt runt handleden
 Ett mto i samma dimensioner men i ett snyggt cordovan skulle jag absolut tycka passar 😎👍🏿
 
Jag stĂ€ller mig pĂ„ @Senpai s sida, Ă€r original verkligen nĂ„got att strĂ€va efter? Jag har nĂ„gra gamla original liggandes som aldrig bĂ€rs. Dom Ă€r helt enkelt varken lika bekvĂ€ma eller snygga som de dom blivit ersatta av. Tunn högblank krokodil tenderar att bĂ„de se och kĂ€nnas plastigt runt handleden
 Ett mto i samma dimensioner men i ett snyggt cordovan skulle jag absolut tycka passar 😎👍🏿
Hej, missförstÄ mig rÀtt, det gÄr inte att bestÀlla kortare lÀderband till GS dressare (iaf inte den jag köpt) utan dom kommer i one size. SÄ för egen del handlar det inte om nÄgon högblank krokodil eller dylikt, utan bara en kortare version av lÀderbandet som kom med klockan, och jag hittar inte nÄgot hos Hirsch och dylikt som funkar, sÄ dÀrför jag tÀnker MTO. FrÄgan Àr bara var man ska vÀnda sig för en bra MTO...
 
Senast Àndrad:
Hej, missförstÄ mig rÀtt, det gÄr inte att bestÀlla kortare lÀderband till GS dressare (iaf inte den jag köpt) utan dom kommer i one size. SÄ för egen del handlar det inte om nÄgon högblank krokodil eller dylikt, utan bara en kortare version av lÀderbandet som kom med klockan, och jag hittar inte nÄgot hos Hirsch och dylikt som funkar, sÄ dÀrför jag tÀnker MTO. FrÄgan Àr bara var man ska vÀnda sig för en bra MTO...

Det verkar som det Àr olika saker som efterfrÄgas.

Att Äterskapa stilen frÄn en vintage GS med ett band som Àr tunnt, 18/15mm i alligator utan sömmar sÄ att man kan anvÀnda originalspÀnne. Det finns sÄdana band som Àr snarlika frÄn Seiko, att köpa via exempelvis Yahoo Japan Auction. Men det Àr restriktioner pÄ exotiskt, sÄ en chansning att importera. Kvalitén Àr inte nÄgot nÀmnvÀrt, men looken blir ok. Finns bÄde matt och blankt. SnÄlar man finns det kalvskinnnsband med prÀglat mönster men det kÀnns inte lika kul.

Det Àr mÄnga som erbjuder MTO, Accurate Form, Camille Fournet, Jean Rousseau, Delugs och en pÄ forumet som Àr tidigare nÀmnd.

FrÄgan Àr ju vilken budget man har.

Moderna GS som jag sett, SBGW tex, har förvÄnansvÀrt mjuka och trevliga band, med eller utan sömmar, men 16mm i spÀnnet vilket utesluter originalspÀnnet pÄ vintage. Dessa kan sÀkert bestÀllas via AD.

IMG_0785.jpeg

Accurate Form MTO.
IMG_0393.jpeg

Billigt ödleband frÄn Seiko.
 
Senast Àndrad:
Det verkar som det Àr olika saker som efterfrÄgas.

Att Äterskapa stilen frÄn en vintage GS med ett band som Àr tunnt, 18/15mm i alligator utan sömmar sÄ att man kan anvÀnda originalspÀnne. Det finns sÄdana band som Àr snarlika frÄn Seiko, att köpa via exempelvis Yahoo Japan Auction. Men det Àr restriktioner pÄ exotiskt, sÄ en chansning att importera. Kvalitén Àr inte nÄgot nÀmnvÀrt, men looken blir ok. Finns bÄde matt och blankt. SnÄlar man finns det kalvskinnnsband med prÀglat mönster men det kÀnns inte lika kul.

Det Àr mÄnga som erbjuder MTO, Accurate Form, Camille Fournet, Jean Rousseau, Delugs för att nÀmna nÄgra, och en pÄ forumet som Àr tidigare nÀmnd.

FrÄgan Àr ju vilken budget man har.

Moderna GS som jag sett, SBGW tex, har förvÄnansvÀrt mjuka och trevliga band, med eller utan sömmar, men 16mm i spÀnnet vilket utesluter originalspÀnnet pÄ vintage. Dessa kan sÀkert bestÀllas via AD.
Hade gÀrna sett att GS hade haft kortare band som alternativ för min nya SBGW men gissar vilt pÄ att efterfrÄgan Àr begrÀnsad, kollade med tvÄ AD
 
Tillbaka
Topp