• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

sbgv207. I all sin enkelhet och med 44gs som sitter extremt snyggt och lÄgt.
IMG_7729.jpeg
IMG_7730.jpeg
 
Nytillskott i samlingen!
En 6146-8000.
Jag har sedan nÄgot Är tillbaka haft en fÀbless för 5646-7010 och formsprÄket pÄ boett, visare och urtavla.
6146-8000 tilltalade mig inte pÄ samma sÀtt men pÄ senare har den vÀxt och det var dags att prova.
Hittills kÀnns den riktigt rolig att ha i samlingen.


IMG_1995.jpeg
 
Nytillskott i samlingen!
En 6146-8000.
Jag har sedan nÄgot Är tillbaka haft en fÀbless för 5646-7010 och formsprÄket pÄ boett, visare och urtavla.
6146-8000 tilltalade mig inte pÄ samma sÀtt men pÄ senare har den vÀxt och det var dags att prova.
Hittills kÀnns den riktigt rolig att ha i samlingen.


IMG_1995.jpeg

Jag kÀnner pÄ samma sÀtt och 564x-7010 boetten Àr en frisk uppdatering av grammar of designen som 44 och 61orna har.
Tavla och visare Àr helt galanta tycker jag och gillar verkligen att alla 3 visarna Àr olika, kan ju lÄta konstigt men formgivningen lirar.

61or Àr ju nÄgot tjockare och kommer man frÄn 56or eller 45or kan dom kÀnnas nÄgot klunsigare.
Om den vanliga tavlan och visare kÀnns lite trÄkiga kan du prova en med korshÄrstavla, lite skojigare tycker jag

Dagens.

AC5D95BE-E533-44B5-8E78-D785A5B26E02.jpeg
 
Ny SLGW005. 1.200 eksemplarer. Lanseres i november.

f60d0bde-ce42-410f-a3a9-ea9b11bd164e.png.jpeg
ba8029dc-e32b-44e7-a24f-2a81ef913391.png.jpeg



FÄs ogsÄ i 18K gull: SLGW004.

10826-584-4c832648694d98ab5d5a531430f6957c-2200x1650.jpg
Hmm... klockan Ă€r ju fin men nĂ€r man just jobbat in varumĂ€rkesförĂ€ndringen sĂ„ att endast die hard GS/Seiko fans fortfarande bryr sig sĂ„ Ă„terkommer man med en riktigt fin limited med Seiko pĂ„ tavlan! SjĂ€lvskadebeteende de luxe 🙈
 
Först nÀr jag bestÀllt min 61:a började kÀnna pÄ korshÄrstavlan och ja, den Àr riktigt trevlig!
Jag har aldrig sett den i verkligheten och det hade jag inte med mina tvÄ GS heller.
De Àr inte lÀtta att hitta i Sverige, vintage GS:arna, och synnerligen inte om man vill klÀmma och kÀnna innan köp.

Drömmen Àr att ta sig till Japan och hitta en 6186-8000 i fint skick. Eller ens överhuvud taget.
Även dĂ€r en klocka jag aldrig sett i verkligheten men som ligger som topp tvĂ„ pĂ„ önskelistan (bild frĂ„n nĂ€tet).

IMG_6496.jpeg
 
Senast Àndrad:
Först nÀr jag bestÀllt min 61:a började kÀnna pÄ korshÄrstavlan och ja, den Àr riktigt trevlig!
Jag har aldrig sett den i verkligheten och det hade jag inte med mina tvÄ GS heller.
De Àr inte lÀtta att hitta i Sverige, vintage GS:arna, och synnerligen inte om man vill klÀmma och kÀnna innan köp.

Drömmen Àr att ta sig till Japan och hitta en 6186-8000 i fint skick. Eller ens överhuvud taget.
Även dĂ€r en klocka jag aldrig sett i verkligheten men som ligger som topp tvĂ„ pĂ„ önskelistan (bild frĂ„n nĂ€tet).

IMG_6496.jpeg

Jag har inte riktigt fastnat för vintage GS, men detta Àr en modell som jag tycker Àr riktigt bra och som jag absolut skulle kunna tÀnka mig. De höga indexen gillar jag skarpt.
 
Först nÀr jag bestÀllt min 61:a började kÀnna pÄ korshÄrstavlan och ja, den Àr riktigt trevlig!
Jag har aldrig sett den i verkligheten och det hade jag inte med mina tvÄ GS heller.
De Àr inte lÀtta att hitta i Sverige, vintage GS:arna, och synnerligen inte om man vill klÀmma och kÀnna innan köp.

Drömmen Àr att ta sig till Japan och hitta en 6186-8000 i fint skick. Eller ens överhuvud taget.
Även dĂ€r en klocka jag aldrig sett i verkligheten men som ligger som topp tvĂ„ pĂ„ önskelistan (bild frĂ„n nĂ€tet).

IMG_6496.jpeg

61 VFA Àr fina och en nackdel Àr att dom stigit i pris rÀtt mycket, mer Àn dom flesta andra Àldre GS.
HÀr i Japan gÄr det att fÄ tag i dom utan alltför stort tÄlamod men i Sverige fÄr man nog vÀnta lÀnge innan nÄgon dyker upp.
Men vilket fall som helst rekomenderar jag ett köp.
Jag vill ha en 45 VFA men dom kostar nu sÄ mycket att jag slagit det ur hÄgen och bannar mig för att jag inte köpte en för 10 Är sen.

Din post triggade mig att anvÀnda den hÀr idag som jag köpte för drygt 10 Är sen och min första 61 VFA.

IMG_1866.jpeg
 
61 VFA Àr fina och en nackdel Àr att dom stigit i pris rÀtt mycket, mer Àn dom flesta andra Àldre GS.
HÀr i Japan gÄr det att fÄ tag i dom utan alltför stort tÄlamod men i Sverige fÄr man nog vÀnta lÀnge innan nÄgon dyker upp.
Men vilket fall som helst rekomenderar jag ett köp.
Jag vill ha en 45 VFA men dom kostar nu sÄ mycket att jag slagit det ur hÄgen och bannar mig för att jag inte köpte en för 10 Är sen.

Din post triggade mig att anvÀnda den hÀr idag som jag köpte för drygt 10 Är sen och min första 61 VFA.

IMG_1866.jpeg

Du bor i Japan, inte sant?
Vad fÄr man betala i butik för en sÄn?
Jag vet att frÄgan har stÀllts (av mig) men Àr det ca 100 000:- man fÄr rÀkna med?
Eller t om mer?!

Du Ă€r den anvĂ€ndare pĂ„ KS som jag Ă€r absolut mest avis pĂ„. đŸ‘‹đŸŒ
 
Du bor i Japan, inte sant?
Vad fÄr man betala i butik för en sÄn?
Jag vet att frÄgan har stÀllts (av mig) men Àr det ca 100 000:- man fÄr rÀkna med?
Eller t om mer?!

Du Ă€r den anvĂ€ndare pĂ„ KS som jag Ă€r absolut mest avis pĂ„. đŸ‘‹đŸŒ
GS egna priser:

För turister -10% (sales tax) men tÀnk pÄ att det Àr 25% införtullning till SE.
 
Du bor i Japan, inte sant?
Vad fÄr man betala i butik för en sÄn?
Jag vet att frÄgan har stÀllts (av mig) men Àr det ca 100 000:- man fÄr rÀkna med?
Eller t om mer?!

Du Ă€r den anvĂ€ndare pĂ„ KS som jag Ă€r absolut mest avis pĂ„. đŸ‘‹đŸŒ

Jag Àr inte den som noggrant följer priser och försÀljningar men det hÀr Àr mitt intryck.
Olika butiker kan ha vÀldigt stora skillnader i priser men den som har normala priser och dessutom beskriver klockorna korrekt Àr CTI i Ginza.
Åt andra hĂ„llet har vi Fire Kids som har ett vĂ€ldigt intressant utbud men ligger betydligt högre.
Största skillnaden Àr ju skicket, en skruttig med sliten boett och skadad tavla kanske runt 50 men en i nyskick med hela baletten fÄr man hosta upp minimum 200 ksek.
En i bra men anvÀnt skick som den jag har idag runt 100 ksek i min vÀrld.
Priser jag nÀmner Àr med moms hÀr men inte moms i Sverige.
 
Jag Àr inte den som noggrant följer priser och försÀljningar men det hÀr Àr mitt intryck.
Olika butiker kan ha vÀldigt stora skillnader i priser men den som har normala priser och dessutom beskriver klockorna korrekt Àr CTI i Ginza.
Åt andra hĂ„llet har vi Fire Kids som har ett vĂ€ldigt intressant utbud men ligger betydligt högre.
Största skillnaden Àr ju skicket, en skruttig med sliten boett och skadad tavla kanske runt 50 men en i nyskick med hela baletten fÄr man hosta upp minimum 200 ksek.
En i bra men anvÀnt skick som den jag har idag runt 100 ksek i min vÀrld.
Priser jag nÀmner Àr med moms hÀr men inte moms i Sverige.

😼‍💹
 
Om nÄgon har undrat (eller sÄ Àr detta old news) sÄ finns inte separata GS siffror, kunde inte lÄta bli att kolla med Seikos IR:
We wish to inform you that separate financial statements for Grand Seiko for 2023 are not available.
As you noted, only the consolidated financial statements are provided on the IR section of our website. These consolidated statements include all the relevant financial details.
 
Hej GS entusiaster,
Inte varit sÄ aktiv pÄ detta forum sÄ hoppas detta Àr rÀtt stÀlle att posta. Men tÀnkte vÀnda mig till denna trÄd för att fÄ lite vÀgledning av er expertis
Jag har snöat in pĂ„ att jag behöver köpa en GS. Vill ha en svart 40mm quartz, sĂ„ modell SBGP011 Ă€r den som jag siktat in mig pĂ„. Men övervĂ€ger beg-köp och dĂ„ ser jag Ă€ven modell SBGV223 som ser lika lĂ€cker ut. Enda skillnaden jag ser pĂ„ specsen Ă€r att det Ă€r ett 9F82 verk i SBGV:n och ett 9F85 i SBGP:n. Vad Ă€r skillnaden mellan dessa bĂ„da? Är det nĂ„got annat som skiljer mellan modellerna?

Som sagt vĂ€ger jag mellan beg-köp och nyköp
 skulle bli min första GS (eller klocka i denna prisklass överlag) och har ingen koll pĂ„ om det Ă€r möjligt eller hur mycket man ev kan pruta pĂ„ listpris hos AD. Bor i sthlm sĂ„ det Ă€r vĂ€l Krons eller Nymans som har GS vad jag förstĂ„r
nĂ„gon som har erfarenhet i detta?


Bild som livar upp snodd frÄn nÀtet:)
1725955424011.png
 
Hej GS entusiaster,
Inte varit sÄ aktiv pÄ detta forum sÄ hoppas detta Àr rÀtt stÀlle att posta. Men tÀnkte vÀnda mig till denna trÄd för att fÄ lite vÀgledning av er expertis
Jag har snöat in pĂ„ att jag behöver köpa en GS. Vill ha en svart 40mm quartz, sĂ„ modell SBGP011 Ă€r den som jag siktat in mig pĂ„. Men övervĂ€ger beg-köp och dĂ„ ser jag Ă€ven modell SBGV223 som ser lika lĂ€cker ut. Enda skillnaden jag ser pĂ„ specsen Ă€r att det Ă€r ett 9F82 verk i SBGV:n och ett 9F85 i SBGP:n. Vad Ă€r skillnaden mellan dessa bĂ„da? Är det nĂ„got annat som skiljer mellan modellerna?


Som sagt vĂ€ger jag mellan beg-köp och nyköp
 skulle bli min första GS (eller klocka i denna prisklass överlag) och har ingen koll pĂ„ om det Ă€r möjligt eller hur mycket man ev kan pruta pĂ„ listpris hos AD. Bor i sthlm sĂ„ det Ă€r vĂ€l Krons eller Nymans som har GS vad jag förstĂ„r
nĂ„gon som har erfarenhet i detta?


Bild som livar upp snodd frÄn nÀtet:)
1725955424011.png
9f85 har individuellt stÀllbar timvisare, vÀldigt trevligt dÄ man kan byta tidszon eller DST utan att hacka sekunden. Jag skulle absolut köra pÄ sbgp av den anledningen. Om jag skulle vÀlja sbgv sÄ skulle jag vÀlja 023 med gamla layouten med Seiko pÄ tavlan.
Spara tills du har rÄd Àr mitt rÄd
 
9f85 har individuellt stÀllbar timvisare, vÀldigt trevligt dÄ man kan byta tidszon eller DST utan att hacka sekunden. Jag skulle absolut köra pÄ sbgp av den anledningen. Om jag skulle vÀlja sbgv sÄ skulle jag vÀlja 023 med gamla layouten med Seiko pÄ tavlan.
Spara tills du har rÄd Àr mitt rÄd
Toppen, tack för snabbt svar kring skillnaderna pÄ 82/85-verken! Jag fÄr fundera hur jag ska göra, men blir det beg sÄ Àr det 223 varianten, Àlskar att tavlan Àr sÄ clean.
 
Toppen, tack för snabbt svar kring skillnaderna pÄ 82/85-verken! Jag fÄr fundera hur jag ska göra, men blir det beg sÄ Àr det 223 varianten, Àlskar att tavlan Àr sÄ clean.
Ja, det Ă€r en smaksak. Förutom att jag föredrar den gamla layouten sĂ„ tĂ€nker jag att dom skiljer sig tydligare Ă„t mellan modellerna med olika tavla, och att det bör speglas lite i priset? Typ sbgv023=10 sbgv223=15 sbgp011=20
 Det finns ju ingen visuell skillnad mellan sbgp och sbgv223, sĂ„ för mig skulle sbgv223 kĂ€nnas som en stĂ€ndig ”nĂ€stan-klocka” nu dĂ„ sbgp finns. Jag har ju haft sbgv223 en gĂ„ng i tiden, men det var innan 9f85 (typ 2019, jag mĂ„ste kolla bakĂ„t i trĂ„den ;) ).
 
Tillbaka
Topp