• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Hur ofta brukar GS höja sina priser? Har för mig att jag lĂ€st att de inte gör det lika ofta som de andra mĂ€rkena. Men jag kan ha fel. đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž
Samtidigt kan jag förstÄ höjningen med tanke pÄ att Yen Àr pÄ en all time low (sedan Àr ju kronkursen fortfarande pÄ dekis).
Har för mig att GS haft filosofin att inte höja priserna pÄ befintliga modeller men dÀremot sÀtta ett högre pris nÀr nya modeller introducerats.
Ta tex klockorna som tillhör familjen Evolution 9, dÀr kostar de flesta modellerna en bit över 100k.

Har för mig att GS haft filosofin att inte höja priserna pÄ befintliga modeller men dÀremot sÀtta ett högre pris nÀr nya modeller introducerats.
Ta tex klockorna som tillhör familjen Evolution 9, dÀr kostar de flesta modellerna en bit över 100k.
Det var det jag hade för mig ocksÄ. Men iom att modeller som SBGA415, 443 etc. fÄtt sig ett pÄslag blev jag osÀker.

Dagens vita björk
IMG_0495.jpeg

Hittade endast detta. Men verkar enligt artikeln som att det endast var de populÀraste modellerna som fick sig en prisjustering.

Grand Seiko Price Increase November 2024​

Last Updated: November 2, 2024

Update November 2, 2024 – USD prices have been added.
The Grand Seiko price increase is finally happening, but it’s not all that bad than expected. The big increases are for the popular models such as the Snowflake and the Shunbun. The Shunbun as I have guessed cracked the AUD $10,000 mark. Other than that, I believe it’s just currency adjustment and inflation. Given the circumstances, kudos to Grand Seiko for not increasing the prices too much.

USD​

Model​
Old Price​
New Price​
USD $10,700​
USD $11,000​
USD $9,100​
USD $9,300​
USD $9,100​
USD $9,300​
USD $6,900​
USD $7,000​
USD $5,400​
USD $5,600​
USD $9,500​
USD $9,700​
USD $6,200​
USD $6,600​
USD $6,300​
USD $6,300​
USD $8,300​
USD $8,400​
USD $6,900​
USD $7,300​
USD $6,100​
USD $6,500​
USD $6,600​
USD $6,900​
SBGD207​
USD $185,000​

NÄgon hÀr som norpade denna i lördags? Bra pris med 45+avgifter enligt mig Àven om jag vÀgrade lÀgga över utgÄngspris.

IMG_9100.png

Jag Àr nÀstan hundra pÄ att jag i den hÀr trÄden lÀste ett inlÀgg om VTA (Vintage Time Australia).
NÄgon som hade bestÀllt, eller ville bestÀlla ett spÀnne men inte lyckades.

Hur som helst, nu lyckas inte jag och undrar om nÄgon kan peka mig i rÀtt riktning.
Jag har ledsnat pÄ att bestÀlla specialgjorda armband i mÄtten 18/15 mm för GS originalspÀnnen.
Jag kompromissar och vill h ett specialgjort i 16 mm. I lÀngden kommer jag spara en bra slant pÄ det.

Men vart vÀnder jag mig?
SÄvitt jag vet sÄ har de bara en Ebay-butik men den verkar tom.
Finns det andra aktörer som tillverkar GS/Seiko-spÀnnen i 16 mm?

Jag Àr nÀstan hundra pÄ att jag i den hÀr trÄden lÀste ett inlÀgg om VTA (Vintage Time Australia).
NÄgon som hade bestÀllt, eller ville bestÀlla ett spÀnne men inte lyckades.

Hur som helst, nu lyckas inte jag och undrar om nÄgon kan peka mig i rÀtt riktning.
Jag har ledsnat pÄ att bestÀlla specialgjorda armband i mÄtten 18/15 mm för GS originalspÀnnen.
Jag kompromissar och vill h ett specialgjort i 16 mm. I lÀngden kommer jag spara en bra slant pÄ det.

Men vart vÀnder jag mig?
SÄvitt jag vet sÄ har de bara en Ebay-butik men den verkar tom.
Finns det andra aktörer som tillverkar GS/Seiko-spÀnnen i 16 mm?
Jag kanske missförstÄr vad jag lÀser, men undrar du om det finns andra Àn Seiko/GS som tillverkar spÀnnen?
Att bestĂ€lla band i olika storlekar Ă€r ju inga konstigheter, men att bestĂ€lla ett spĂ€nne i en storlek man sjĂ€lv bestĂ€mt av nĂ„gon annan Ă€n Seiko (och fĂ„ det att se ut som ett orignal) blir det aja-baja pÄ 

Jag kanske missförstÄr vad jag lÀser, men undrar du om det finns andra Àn Seiko/GS som tillverkar spÀnnen?
Att bestĂ€lla band i olika storlekar Ă€r ju inga konstigheter, men att bestĂ€lla ett spĂ€nne i en storlek man sjĂ€lv bestĂ€mt av nĂ„gon annan Ă€n Seiko (och fĂ„ det att se ut som ett orignal) blir det aja-baja pÄ 

Ja men precis, alltsÄ VTA tillverkar ju Seiko/ GS/ KS-spÀnnen som jag antar att vi fÄr kalla kopior av vintage Seiko/ GS/ KS-spÀnnen.

Vad Àr syftet? Vad jag förstÄr Àr det vÀl tvÄ.

1. TillgÀngligheten av spÀnnen i nÀmnt utförande.
2. Den mer bekvÀma storleken 16 mm kontra den klassiska 15 mm.

Min frÄga var om nÄgon vet var jag hittar dessa spÀnnen frÄn företaget VTA eller om nÄgon vet var jag kan hitta motsvarande frÄn annan tillverkare.

Google leder mig hit.

IMG_2561.jpeg

Jag Àr pÄ vippen att klicka hem tvÄ sÄdana men det Àr egentligen inte vad jag söker.
Vad jag söker Àr detta, fast gÀrna i 16 mm:

IMG_2563.jpeg

Men som du sĂ€ger @Lilavati 
. det Ă€r vĂ€l aja baja sĂ„klart. đŸ€„

Ja men precis, alltsÄ VTA tillverkar ju Seiko/ GS/ KS-spÀnnen som jag antar att vi fÄr kalla kopior av vintage Seiko/ GS/ KS-spÀnnen.

Vad Àr syftet? Vad jag förstÄr Àr det vÀl tvÄ.

1. TillgÀngligheten av spÀnnen i nÀmnt utförande.
2. Den mer bekvÀma storleken 16 mm kontra den klassiska 15 mm.

Min frÄga var om nÄgon vet var jag hittar dessa spÀnnen frÄn företaget VTA eller om nÄgon vet var jag kan hitta motsvarande frÄn annan tillverkare.

Google leder mig hit.

IMG_2561.jpeg

Jag Àr pÄ vippen att klicka hem tvÄ sÄdana men det Àr egentligen inte vad jag söker.
Vad jag söker Àr detta, fast gÀrna i 16 mm:

IMG_2563.jpeg

Men som du sĂ€ger @Lilavati 
. det Ă€r vĂ€l aja baja sĂ„klart. đŸ€„
Jag kan inte avgöra om VTA sÀljer gamla spÀnnen eller om dom faktiskt tillverkar nya kopior, men om dom tillverkar kopior utan att ha Seikos vÀlsignelse Àr det ju piratkopiering. Ska jag uppfatta det som att du Àr okej med piratkopiering?

Nej men jag vet inte om de Àr licenserade eller inte.
Är det kopior sĂ„ Ă€r det sĂ„klart fel.
Jag har sett de florera i forum tidigare och Àr det ett licenserat företag som tillverkar sÄ borde de vÀl stÀngts ner tÀnker jag?
Men jag kanske Àr naiv.

Jag Àr övertygad om att Seiko inte har licensierat VTA och tror heller inte dom bryr sig vÀrst mycket om det.
Kopierade spÀnnen har ju florerat under en mÀngd av Är utan att Seiko reagerat och antar att dom har viktigare saker för sig Àn att
jaga dom hÀr kopierarna som inte Äsamkar dom nÄgon direkt ekonomisk skada.
Grand Seiko servar ju utan problem vintage klockor med faketavlor har jag sett sÄ dom har en annan syn pÄ sÄnt hÀr Àn t.e.x. Rolex.

Tycker inte du ska springa omkring med ett 16 mm spÀnne av usel kvalite som den vÀrsta pajasen, folk kommer ju att skratta ihjÀl sig.
;)
Köp ett med Seiko pÄ med 15 mm bredd sÄ ser det ut som det ska Àr mitt rÄd.
Band borde vÀl inte vara sÄ svÄrt, kanske kan en av vÄra slöjdare hÀr pÄ KS hjÀlpa och dÄ borde det vÀl inte bli sÄ hiskeligt dyrt?
Har sett band gjorda av Fredrik(SWE) för en del Är sen som var mycket vÀlgjorda t.e.x. men vet inte om han Àr aktiv lÀngre.

Okej! Jag slÀpper det spÄret helt.
Vi Ă€r överens om att det Ă€r kopior och skit! đŸ˜ŠđŸ‘đŸŒ

Men dÄ önskar jag hjÀlp i andra Ànden - banden.
@Ragnr tycker jag har jÀttefina band i sina inlÀgg och pÄ Instagram men i dialog sÄ saknar vi de lÀder jag söker.
Ett band jag VET att jag Àr ute efter Àr ett i ett sÄ nÀr originalutförande som möjligt.
Notera avsaknaden av sömmar i kanterna.
Vem kan hjÀlpa till med nÄgot sÄnt?

1731233602993.jpeg

Superfin. Önskar GS slĂ€ppte fler quartz divers. Jag har gĂ€rna quartz i mina sportklockor sĂ„ de tĂ„l lite mer.
Jag Àr helt enig. Men tyvÀrr verkar det som andelen kvarts i Grand Seikos sortiment minskar, speciellt i Europa. I Japan finns nÄgot fler, men ingen dykare sedan SBGX335/337/339 gick ur produktion. Och de andra fina kvartsmodellerna i sport-kollektionen med den kantiga 70-talsinspirerade boetten (SBGV245, SBGX341 med flera) har ocksÄ försvunnit.

Men lÄt oss hoppas att det kommer en ny kvarts-vÄg i sport-kollektionen!

Efter mycket om och om möjligt Ànnu mera men har jag Àntligen slagit till pÄ en Grand Seiko, en SBGX063.

Jag lade ned aktiviteten pÄ forumet för rÀtt mÄnga Är sedan, av skÀl. Jag har i perioder trÄlat "köp och sÀlj" och nu, i samband med en hÀndelse jag ville fira dök ett ex upp till försÀljning. SÄ nÀr jag Àntligen fÄr vara med i klubben kÀnde jag mig tvungen att skriva en post och förhoppningsvis fÄ lite glada tillrop.

Jag sökte pÄ mina gamla inlÀgg och kunde konstatera att det mer Àn sju Är sedan modellen dök upp pÄ min radar, sÄ beslutsprocessen har varit vÀldigt... lÄng. Tydligt Àr att jag förgubbats under den tiden och gÄtt frÄn dykare och tool till dress och klassisk sport. Nu nÀr den vÀl sitter pÄ handleden sÄ kan jag bara sÀga WOW. JÀmförde med nÄgra andra jag har hemma och kunde snabbt konstatera att nivÄn Àr helt annorlunda.

Intressant i det sammanhanget Àr att vissa av detaljerna kan jag inte uppskatta med blotta ögat. Förmodligen för att jag behöver mer styrka i de progressiva glasögonen. Till exempel borstningen pÄ visarna. Jag slÄs Àven av att index ser mindre ut pÄ handleden Àn pÄ foton. NÄgot som sÄ smÄningom sÀkerligen kommer att ge upphov till skav ;). NÄgot annat som sÄklart inte gÄr att se Àr sekundvisarens dubbelsteg, vilken jag snabbt bekrÀftade med en slow motion video. Nu mÄste jag bara orka hÄlla mig vaken till 00:00 för att beskÄda det blixtsnabba bytet av datum.

Jag har redan nu, tvÄ dagar senare, insett att det sÄklart inte all kommer att bli slut-klockan. :banghead:. Nu mÄste jag genast börja trÄla efter en SBGV019, för man vill ju se verket i all sin hÀrlighet, samt en SBGF021 eller en SBGF019 som jag betraktar som bland det snyggaste Grand Seiko gjort och som ligger precis rÀtt mellan sport och dress. Kanske dags att ta steget till japanska auktioner...

IMG_4493.jpg
IMG_4492.jpg

Efter mycket om och om möjligt Ànnu mera men har jag Àntligen slagit till pÄ en Grand Seiko, en SBGX063.

Jag lade ned aktiviteten pÄ forumet för rÀtt mÄnga Är sedan, av skÀl. Jag har i perioder trÄlat "köp och sÀlj" och nu, i samband med en hÀndelse jag ville fira dök ett ex upp till försÀljning. SÄ nÀr jag Àntligen fÄr vara med i klubben kÀnde jag mig tvungen att skriva en post och förhoppningsvis fÄ lite glada tillrop.

Jag sökte pÄ mina gamla inlÀgg och kunde konstatera att det mer Àn sju Är sedan modellen dök upp pÄ min radar, sÄ beslutsprocessen har varit vÀldigt... lÄng. Tydligt Àr att jag förgubbats under den tiden och gÄtt frÄn dykare och tool till dress och klassisk sport. Nu nÀr den vÀl sitter pÄ handleden sÄ kan jag bara sÀga WOW. JÀmförde med nÄgra andra jag har hemma och kunde snabbt konstatera att nivÄn Àr helt annorlunda.

Intressant i det sammanhanget Àr att vissa av detaljerna kan jag inte uppskatta med blotta ögat. Förmodligen för att jag behöver mer styrka i de progressiva glasögonen. Till exempel borstningen pÄ visarna. Jag slÄs Àven av att index ser mindre ut pÄ handleden Àn pÄ foton. NÄgot som sÄ smÄningom sÀkerligen kommer att ge upphov till skav ;). NÄgot annat som sÄklart inte gÄr att se Àr sekundvisarens dubbelsteg, vilken jag snabbt bekrÀftade med en slow motion video. Nu mÄste jag bara orka hÄlla mig vaken till 00:00 för att beskÄda det blixtsnabba bytet av datum.

Jag har redan nu, tvÄ dagar senare, insett att det sÄklart inte all kommer att bli slut-klockan. :banghead:. Nu mÄste jag genast börja trÄla efter en SBGV019, för man vill ju se verket i all sin hÀrlighet, samt en SBGF021 eller en SBGF019 som jag betraktar som bland det snyggaste Grand Seiko gjort och som ligger precis rÀtt mellan sport och dress. Kanske dags att ta steget till japanska auktioner...

IMG_4493.jpg
IMG_4492.jpg
Klart du ska ha glada tillrop, oerhört snygg den dĂ€r 👌

Tillbaka
Topp